이 연구는 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점을 밝히고 그 개선 방안을 제시함으로써 초등 학생의 언어 발달 및 언어 사용 실태에 바탕을 둔 국어 사전 편찬의 기준 설정에 도움을 주려는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라, 이 연구에서의 논의의 초점은 다음과 같다. 첫째, 사전 편찬학의 근본 원리를 바탕으로 초등 학생용 국어 사전의 기본 원리를 제시한다. 둘째, 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점을 구체적으로 살펴보고 그 개선 방안을 제시한다. 위와 같은 논의의 초점을 중심으로, Ⅱ장에서는 표제어의 선정과 배열, 표준 발음의 표시, 뜻풀이와 용례의 제시, 의미 관계의 표시, 문법적 정보의 제공 등 초등 학생용 국어 사전 편찬의 기본 원리를 제시하였다. Ⅲ장에서는 초등 학생용 국어 사전 편찬의 기본 원리를 준거로 현용 초등 학생용 국어 사전을 분석하였다. 그 결과 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점 및 개선 방안을 다음과 같이 제시할 수 있었다. 첫째, 어휘 항목 선정 기준의 모호성을 해결하기 위해서는 대규모의 초등 학생 ...
이 연구는 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점을 밝히고 그 개선 방안을 제시함으로써 초등 학생의 언어 발달 및 언어 사용 실태에 바탕을 둔 국어 사전 편찬의 기준 설정에 도움을 주려는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라, 이 연구에서의 논의의 초점은 다음과 같다. 첫째, 사전 편찬학의 근본 원리를 바탕으로 초등 학생용 국어 사전의 기본 원리를 제시한다. 둘째, 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점을 구체적으로 살펴보고 그 개선 방안을 제시한다. 위와 같은 논의의 초점을 중심으로, Ⅱ장에서는 표제어의 선정과 배열, 표준 발음의 표시, 뜻풀이와 용례의 제시, 의미 관계의 표시, 문법적 정보의 제공 등 초등 학생용 국어 사전 편찬의 기본 원리를 제시하였다. Ⅲ장에서는 초등 학생용 국어 사전 편찬의 기본 원리를 준거로 현용 초등 학생용 국어 사전을 분석하였다. 그 결과 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점 및 개선 방안을 다음과 같이 제시할 수 있었다. 첫째, 어휘 항목 선정 기준의 모호성을 해결하기 위해서는 대규모의 초등 학생 말뭉치를 구축한 뒤, 어휘 빈도 조사 결과를 바탕으로 어휘 선정 작업이 진행되어야 하며, 교육용 어휘 선정에 관한 연구 결과도 참조하여야 하겠다. 둘째, 발음 표시의 일관성 결여를 해결하기 위해서는 모든 표제어에 표준 발음을 제시하여야 하며, 체언이 조사와 결합할 경우의 발음 변화, 용언의 활용형에 따른 음운 변동형도 모두 표시해야 하겠다. 셋째, 부정확하고 순환적 정의에 그친 뜻매김의 문제를 해결하기 위해서는, 먼저 설명용 어휘를 선정하여야 할 것이다. 설명용 어휘 약 3000 단어를 가지고 표제어의 의미를 정확하고 쉽게 풀이하되, 순환적 정의에 그치지 않도록 유의해야 하겠다. 넷째, 빈약하고 부적절한 예문의 문제를 해결하기 위해서는 실제 사용된 글말이나 입말 자료 중에서, 평이하고 표준적인 문장을 선별하여 제시해야 하겠다. 이 예문들은 표제어의 격틀을 제시하고, 달리 구별된 의미를 예시할 수 있어야 할 것이다. 다섯째, 의미 표시의 불균형 문제를 해결하기 위해서는 같은 낱말 마당에 속한 낱말들간의 다층적이고 복합적이며 비상관적인 관계에 대한 분석을 토대로 유의 관계, 반의 관계, 부속 관계, 연합 관계를 균형 있게 제시해야 할 것이다. 여섯째, 미흡한 격틀 정보의 문제를 해결하기 위해서는 뜻풀이에 '누구, 어디, 무엇' 등의 메타 언어와 그 용언이 요구하는 격조사를 통합하여 제시하면 될 것이다. 격틀 정보 외에, 용언의 활용 정보 및 연어 정보도 함께 제시되어야 할 것이다. 이와 같이 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점을 해결하고 이상적인 초등 학생용 국어 사전을 편찬하기 위한 선결 과제로는 두 가지를 제언하였다. 첫째는 초등 학생의 말뭉치 구축 작업을 하루 빨리 진행해야 할 것이다. 말뭉치 구축 작업이 선행되어야 말뭉치에서 드러난 빈도와 학습 어휘 선정 기준에 따라 표제어를 선정할 수 있기 때문이다. 둘째는 표제어에 관한 총체적인 정보를 쉽고 정확하게 담기 위한 메타언어를 선정해야 할 것이다. 메타언어의 범위가 선정되어 있어야 초등 학생의 눈높이에 맞는 사전 편찬 작업을 진행할 수 있기 때문이다. 이 연구는 초등 학생용 국어 사전 편찬 원리를 제시하고 이를 준거로 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점 및 그 개선 방안을 학문적으로 모색한 최초의 시도라는 데 그 의의가 있다.
이 연구는 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점을 밝히고 그 개선 방안을 제시함으로써 초등 학생의 언어 발달 및 언어 사용 실태에 바탕을 둔 국어 사전 편찬의 기준 설정에 도움을 주려는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라, 이 연구에서의 논의의 초점은 다음과 같다. 첫째, 사전 편찬학의 근본 원리를 바탕으로 초등 학생용 국어 사전의 기본 원리를 제시한다. 둘째, 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점을 구체적으로 살펴보고 그 개선 방안을 제시한다. 위와 같은 논의의 초점을 중심으로, Ⅱ장에서는 표제어의 선정과 배열, 표준 발음의 표시, 뜻풀이와 용례의 제시, 의미 관계의 표시, 문법적 정보의 제공 등 초등 학생용 국어 사전 편찬의 기본 원리를 제시하였다. Ⅲ장에서는 초등 학생용 국어 사전 편찬의 기본 원리를 준거로 현용 초등 학생용 국어 사전을 분석하였다. 그 결과 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점 및 개선 방안을 다음과 같이 제시할 수 있었다. 첫째, 어휘 항목 선정 기준의 모호성을 해결하기 위해서는 대규모의 초등 학생 말뭉치를 구축한 뒤, 어휘 빈도 조사 결과를 바탕으로 어휘 선정 작업이 진행되어야 하며, 교육용 어휘 선정에 관한 연구 결과도 참조하여야 하겠다. 둘째, 발음 표시의 일관성 결여를 해결하기 위해서는 모든 표제어에 표준 발음을 제시하여야 하며, 체언이 조사와 결합할 경우의 발음 변화, 용언의 활용형에 따른 음운 변동형도 모두 표시해야 하겠다. 셋째, 부정확하고 순환적 정의에 그친 뜻매김의 문제를 해결하기 위해서는, 먼저 설명용 어휘를 선정하여야 할 것이다. 설명용 어휘 약 3000 단어를 가지고 표제어의 의미를 정확하고 쉽게 풀이하되, 순환적 정의에 그치지 않도록 유의해야 하겠다. 넷째, 빈약하고 부적절한 예문의 문제를 해결하기 위해서는 실제 사용된 글말이나 입말 자료 중에서, 평이하고 표준적인 문장을 선별하여 제시해야 하겠다. 이 예문들은 표제어의 격틀을 제시하고, 달리 구별된 의미를 예시할 수 있어야 할 것이다. 다섯째, 의미 표시의 불균형 문제를 해결하기 위해서는 같은 낱말 마당에 속한 낱말들간의 다층적이고 복합적이며 비상관적인 관계에 대한 분석을 토대로 유의 관계, 반의 관계, 부속 관계, 연합 관계를 균형 있게 제시해야 할 것이다. 여섯째, 미흡한 격틀 정보의 문제를 해결하기 위해서는 뜻풀이에 '누구, 어디, 무엇' 등의 메타 언어와 그 용언이 요구하는 격조사를 통합하여 제시하면 될 것이다. 격틀 정보 외에, 용언의 활용 정보 및 연어 정보도 함께 제시되어야 할 것이다. 이와 같이 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점을 해결하고 이상적인 초등 학생용 국어 사전을 편찬하기 위한 선결 과제로는 두 가지를 제언하였다. 첫째는 초등 학생의 말뭉치 구축 작업을 하루 빨리 진행해야 할 것이다. 말뭉치 구축 작업이 선행되어야 말뭉치에서 드러난 빈도와 학습 어휘 선정 기준에 따라 표제어를 선정할 수 있기 때문이다. 둘째는 표제어에 관한 총체적인 정보를 쉽고 정확하게 담기 위한 메타언어를 선정해야 할 것이다. 메타언어의 범위가 선정되어 있어야 초등 학생의 눈높이에 맞는 사전 편찬 작업을 진행할 수 있기 때문이다. 이 연구는 초등 학생용 국어 사전 편찬 원리를 제시하고 이를 준거로 현용 초등 학생용 국어 사전의 문제점 및 그 개선 방안을 학문적으로 모색한 최초의 시도라는 데 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to reveal problems with the present Korean dictionary for elementary school students and to propose their improvements, and thus to assist the setting of the standard for the making of Korean dictionary appropriate for the language development and use of elementary schoo...
The purpose of this study is to reveal problems with the present Korean dictionary for elementary school students and to propose their improvements, and thus to assist the setting of the standard for the making of Korean dictionary appropriate for the language development and use of elementary school students. For this aim, the focus of this study is as follows: First, this study presented the basic principle of the Korean dictionary for elementary school students based on the basic principle of lexicography. Second, this study had a specific look into the problems with the present Korean dictionary for elementary school students and proposed their improvements. Focused on the discussion mentioned above, Chapter II handled the basic principles of the making of the Korean dictionary for elementary school students such as the selection and alignment of lexical entries, the making of standard pronunciation, definition and presentation of examples, indication of semantic relation and provision of grammatical information. Chapter III analyzed the present Korean dictionary for elementary school students pursuant to the basic principles of the making of the Korean dictionary for elementary school students. As a result, this study was able to present the problems with the present Korean dictionary for elementary school students and to propose their improvements as follows: First, in order to solve the ambiguity of the standard for the selection of lexical items a large quantity of elementary learner's corpora should be built and then the selection of vocabularies should be made based on the result of investigation into the vocabulary frequency along with referring to the result of studies on the selection of vocabularies for education. Second, so as to solve the deficient consistency in the marking of pronunciation, the standard pronunciation should be attached to all lexical entries, the alteration of pronunciation in the case of nominals combined with particles and the phonological alteration according to the conjugation types of verbals should all be represented. Third, to solve the problem with making definition which is limited to the incorrect and circular definition, the vocabulary for explanation should be selected in the first place. The meaning of lexical entries should be explained correctly and easily with about 3000 words for explanation, but not be limited only to circular definition. Fourth, in order to solve the problem with insufficient and inappropriate examples, plain and standard sentences which can demonstrate the case-frame of lexical entry and otherwise meaning should be selected and represented from among written languages or oral languages. Fifth, to solve the problem of imbalance of the indication of meaning synonymy, antonymy, pertinence relation and contiguity relation should be presented in balance based on the analysis of multiful, complex and non-correlated relations between words. Sixth, in order to solve the problem of insufficient case-frame information, meta-language such 'who, where and what' and case particles required the verbals should be presented in combination in the definition. In addition to case-frame information, verbal conjugational information and collocational information should be presented together. Like this, two were presented as pre-conditional subjects to solve the present Korean dictionary for elementary school students and make an ideal Korean dictionary for elementary school students. First, elementary learner's corpora should be build. Only after learner's corpora are built, lexical entries can be selected according to the standard for the frequency of words and the selection of vocabularies for education. Second, the meta-language should be selected to include the total information of lexical entries accurately because the making of the dictionary which is fit to the cognitial level of elementary school students can proceed with the selected meta-language. This study puts its significance on the first trial of its kind in proposing the principle of making Korean dictionary for elementary school students, and seeking the improvements to the problems with the present Korean dictionary for elementary school students pursuant to the principle.
The purpose of this study is to reveal problems with the present Korean dictionary for elementary school students and to propose their improvements, and thus to assist the setting of the standard for the making of Korean dictionary appropriate for the language development and use of elementary school students. For this aim, the focus of this study is as follows: First, this study presented the basic principle of the Korean dictionary for elementary school students based on the basic principle of lexicography. Second, this study had a specific look into the problems with the present Korean dictionary for elementary school students and proposed their improvements. Focused on the discussion mentioned above, Chapter II handled the basic principles of the making of the Korean dictionary for elementary school students such as the selection and alignment of lexical entries, the making of standard pronunciation, definition and presentation of examples, indication of semantic relation and provision of grammatical information. Chapter III analyzed the present Korean dictionary for elementary school students pursuant to the basic principles of the making of the Korean dictionary for elementary school students. As a result, this study was able to present the problems with the present Korean dictionary for elementary school students and to propose their improvements as follows: First, in order to solve the ambiguity of the standard for the selection of lexical items a large quantity of elementary learner's corpora should be built and then the selection of vocabularies should be made based on the result of investigation into the vocabulary frequency along with referring to the result of studies on the selection of vocabularies for education. Second, so as to solve the deficient consistency in the marking of pronunciation, the standard pronunciation should be attached to all lexical entries, the alteration of pronunciation in the case of nominals combined with particles and the phonological alteration according to the conjugation types of verbals should all be represented. Third, to solve the problem with making definition which is limited to the incorrect and circular definition, the vocabulary for explanation should be selected in the first place. The meaning of lexical entries should be explained correctly and easily with about 3000 words for explanation, but not be limited only to circular definition. Fourth, in order to solve the problem with insufficient and inappropriate examples, plain and standard sentences which can demonstrate the case-frame of lexical entry and otherwise meaning should be selected and represented from among written languages or oral languages. Fifth, to solve the problem of imbalance of the indication of meaning synonymy, antonymy, pertinence relation and contiguity relation should be presented in balance based on the analysis of multiful, complex and non-correlated relations between words. Sixth, in order to solve the problem of insufficient case-frame information, meta-language such 'who, where and what' and case particles required the verbals should be presented in combination in the definition. In addition to case-frame information, verbal conjugational information and collocational information should be presented together. Like this, two were presented as pre-conditional subjects to solve the present Korean dictionary for elementary school students and make an ideal Korean dictionary for elementary school students. First, elementary learner's corpora should be build. Only after learner's corpora are built, lexical entries can be selected according to the standard for the frequency of words and the selection of vocabularies for education. Second, the meta-language should be selected to include the total information of lexical entries accurately because the making of the dictionary which is fit to the cognitial level of elementary school students can proceed with the selected meta-language. This study puts its significance on the first trial of its kind in proposing the principle of making Korean dictionary for elementary school students, and seeking the improvements to the problems with the present Korean dictionary for elementary school students pursuant to the principle.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.