[학위논문]지하철 연락선로의 보조중성선 설치와 차폐층 전류용량 향상에 대한 연구 (A) study on installation of complementary neutral cable and improvement of current shielding capacity for emergency electric supply for subway lines원문보기
본 논문은 직류 지하철도 구간에서 연락 급전선로의 22kV CV 케이블의 절연파괴 사고가 자주 발생하여 사고원인을 분석한결과 22kV CV 케이블의 차폐층만으로는 단락전류나, 지락전류와 같은 사고 전류용량을 통전할 수 없는 것으로 검토되었으나, 직류 지하철도 연락 급전선로의 보호방식이 직접 정지 보호방식이기 때문에 직접 접지방식 보호계통에 적합한 케이블은 CN/ CV 케이블이 기능과 경제적인 면에서 적당하므로, 22kV CV 케이블을 CN/ CV 케이블로 교체하는 것이 바람직하나, 현재 운행하는 지하철도의 구간에서 작업의 난이성, 시공의 어려움, 시공의 기간, 경제성을 감안하여 기존에 설치된 22kV CV 케이블을 이용하여 연락 급전선로에 별도의 중성선 GV 케이블을 보강 설치함으로써 동차폐층통전전류 용량을 약 2.7배까지 증가하게 됨으로 22kV CV Cable 절연파괴시 사고전류를 안전하게 차단할 수 있으므로 열차의 안전 운행을 도모하고, 사고를 미연에 방지할 수 있는 대책을 강구함과 동시에 이때 접지계통 운영은 직류 ...
본 논문은 직류 지하철도 구간에서 연락 급전선로의 22kV CV 케이블의 절연파괴 사고가 자주 발생하여 사고원인을 분석한결과 22kV CV 케이블의 차폐층만으로는 단락전류나, 지락전류와 같은 사고 전류용량을 통전할 수 없는 것으로 검토되었으나, 직류 지하철도 연락 급전선로의 보호방식이 직접 정지 보호방식이기 때문에 직접 접지방식 보호계통에 적합한 케이블은 CN/ CV 케이블이 기능과 경제적인 면에서 적당하므로, 22kV CV 케이블을 CN/ CV 케이블로 교체하는 것이 바람직하나, 현재 운행하는 지하철도의 구간에서 작업의 난이성, 시공의 어려움, 시공의 기간, 경제성을 감안하여 기존에 설치된 22kV CV 케이블을 이용하여 연락 급전선로에 별도의 중성선 GV 케이블을 보강 설치함으로써 동차폐층통전전류 용량을 약 2.7배까지 증가하게 됨으로 22kV CV Cable 절연파괴시 사고전류를 안전하게 차단할 수 있으므로 열차의 안전 운행을 도모하고, 사고를 미연에 방지할 수 있는 대책을 강구함과 동시에 이때 접지계통 운영은 직류 전기철도의 급전방식은 병렬급전방식 및 연장급전방식에서도 언제나 전원측에서 편단접지가 되도록 구성하기 위해서는 전동단로기반을 설치하여 전력사령실에서 무인제어 및 현장에서도 제어가 가능하도록 하였으며, 차후 건설되는 직류 지하철의 연락 급전선로에는 22kV CV 케이블 대신에 3상4선식 직접접지계통에 쓰이는 22.9kV CN/ CV 케이블을 사용하게함으로써 중성선의 전류용량이 약 8배 증가하게되므로 CN/ CV 케이블을 최근에 건설되는 지하철 구간에서 사용하도록 방안을 제시하였다.
본 논문은 직류 지하철도 구간에서 연락 급전선로의 22kV CV 케이블의 절연파괴 사고가 자주 발생하여 사고원인을 분석한결과 22kV CV 케이블의 차폐층만으로는 단락전류나, 지락전류와 같은 사고 전류용량을 통전할 수 없는 것으로 검토되었으나, 직류 지하철도 연락 급전선로의 보호방식이 직접 정지 보호방식이기 때문에 직접 접지방식 보호계통에 적합한 케이블은 CN/ CV 케이블이 기능과 경제적인 면에서 적당하므로, 22kV CV 케이블을 CN/ CV 케이블로 교체하는 것이 바람직하나, 현재 운행하는 지하철도의 구간에서 작업의 난이성, 시공의 어려움, 시공의 기간, 경제성을 감안하여 기존에 설치된 22kV CV 케이블을 이용하여 연락 급전선로에 별도의 중성선 GV 케이블을 보강 설치함으로써 동차폐층통전전류 용량을 약 2.7배까지 증가하게 됨으로 22kV CV Cable 절연파괴시 사고전류를 안전하게 차단할 수 있으므로 열차의 안전 운행을 도모하고, 사고를 미연에 방지할 수 있는 대책을 강구함과 동시에 이때 접지계통 운영은 직류 전기철도의 급전방식은 병렬급전방식 및 연장급전방식에서도 언제나 전원측에서 편단접지가 되도록 구성하기 위해서는 전동단로기반을 설치하여 전력사령실에서 무인제어 및 현장에서도 제어가 가능하도록 하였으며, 차후 건설되는 직류 지하철의 연락 급전선로에는 22kV CV 케이블 대신에 3상4선식 직접접지계통에 쓰이는 22.9kV CN/ CV 케이블을 사용하게함으로써 중성선의 전류용량이 약 8배 증가하게되므로 CN/ CV 케이블을 최근에 건설되는 지하철 구간에서 사용하도록 방안을 제시하였다.
We have frequently witnessed that the 22kV CV cables installed as emergency electric supply for the DC subway line are deinsulated to cause accidents. As a result of analyzing the causes of such accidents, it was found that the shield layer of 22kV CV cable alone could not resist such problematic el...
We have frequently witnessed that the 22kV CV cables installed as emergency electric supply for the DC subway line are deinsulated to cause accidents. As a result of analyzing the causes of such accidents, it was found that the shield layer of 22kV CV cable alone could not resist such problematic electric currents as short-circuited or fault-grounded ones. Since a direct stop protection mode is adopted for emergency electric supply cable for DC subway line, it is deemed prop er in terms of function and economy to u se CN/ CV cable, and therefore, it may well be desirable to replace 22kV CV cable with CN/ CV. However, taking into consideration the difficult workability or construction, long construction period and economy, such a replacement will not be feasible. Thus, the next alternative is to install extra neutral GV cable on the existing 22kV CV cable in order to increase as much as 2.7 times the capacity of the currents resisted by the shield layer. Then, if 22kV CV cable is deinsulated, the currents causing accidents will be shielded for safe operation of subway line with any possible accidents prevented. On the other hand, it is deemed necessary to install an electric disconnection platform for a forced grounding on the part of power source for both parallel and extended electric supplies. Then, electric supplies can be automatically controlled from the power control room or manually controlled on the spot. For the future DC subway lines, however, 22kV CV cables had better be replaced with 22.9kV CN/ CV cable used for 3.phase 4.way direct grounding system. Then, since the current capacity of the neutral cable increases nearly as much as 8 times, emergency electric supplies for DC subway lines would be safer and smoother.
We have frequently witnessed that the 22kV CV cables installed as emergency electric supply for the DC subway line are deinsulated to cause accidents. As a result of analyzing the causes of such accidents, it was found that the shield layer of 22kV CV cable alone could not resist such problematic electric currents as short-circuited or fault-grounded ones. Since a direct stop protection mode is adopted for emergency electric supply cable for DC subway line, it is deemed prop er in terms of function and economy to u se CN/ CV cable, and therefore, it may well be desirable to replace 22kV CV cable with CN/ CV. However, taking into consideration the difficult workability or construction, long construction period and economy, such a replacement will not be feasible. Thus, the next alternative is to install extra neutral GV cable on the existing 22kV CV cable in order to increase as much as 2.7 times the capacity of the currents resisted by the shield layer. Then, if 22kV CV cable is deinsulated, the currents causing accidents will be shielded for safe operation of subway line with any possible accidents prevented. On the other hand, it is deemed necessary to install an electric disconnection platform for a forced grounding on the part of power source for both parallel and extended electric supplies. Then, electric supplies can be automatically controlled from the power control room or manually controlled on the spot. For the future DC subway lines, however, 22kV CV cables had better be replaced with 22.9kV CN/ CV cable used for 3.phase 4.way direct grounding system. Then, since the current capacity of the neutral cable increases nearly as much as 8 times, emergency electric supplies for DC subway lines would be safer and smoother.
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