최근 '생활한복'이라는 신조어와 함께 우리 전통복식의 실용화가 전개되면서 TV나 거리에서 생활한복을 입은 남녀의 모습을 자주 접할 수 있게 되었다. 이러한 상황 속에서 현대인은 생활한복의 디자인과 소재면에서 다양화, 고급화를 요구하고 있으나, 이에 관한 연구는 미비한 실정이다. 특히, 생활한복에 관한 최근의 연구동향을 살펴보면 대부분이 생활한복의 착용실태에 따른 의식조사에만 머물고 있어 실용적인 생활한복을 자연스럽게 정착시키는데 한계를 보이고 있는 것이 사실이다. 이러한 시기에 생활한복을 정착시키기 위해서는 체계적이고 전문적인 연구를 통해 한국복식의 실체를 정확히 이해하고, 전통적인 이미지를 시대 흐름에 맞는 디자인으로 개발하여 소비자의 긍정적인 반응을 유도할 필요가 있다고 생각한다. 따라서 본 연구는 생활한복에 대한 일반인들의 태도와 생활한복의 형태·색상·소재별 선호도를 분석한 후, 연령과 용도에 따른 여성 생활한복 디자인을 제안함으로써 생활한복의 활성화와 대중화를 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 방법 및 내용은 생활한복의 도입시기 및 변천에 관한 배경을 고찰하고, 업체에서 생산되고 있는 생활한복 디자인의 현황 및 문제점을 분석한 후, 광주광역시에 거주하는 20대 이상의 여성을 대상으로 생활한복에 대한 태도와 형태·색상·소재별 선호도에 관한 설문조사를 실시하였다. 자료분석에는 ...
최근 '생활한복'이라는 신조어와 함께 우리 전통복식의 실용화가 전개되면서 TV나 거리에서 생활한복을 입은 남녀의 모습을 자주 접할 수 있게 되었다. 이러한 상황 속에서 현대인은 생활한복의 디자인과 소재면에서 다양화, 고급화를 요구하고 있으나, 이에 관한 연구는 미비한 실정이다. 특히, 생활한복에 관한 최근의 연구동향을 살펴보면 대부분이 생활한복의 착용실태에 따른 의식조사에만 머물고 있어 실용적인 생활한복을 자연스럽게 정착시키는데 한계를 보이고 있는 것이 사실이다. 이러한 시기에 생활한복을 정착시키기 위해서는 체계적이고 전문적인 연구를 통해 한국복식의 실체를 정확히 이해하고, 전통적인 이미지를 시대 흐름에 맞는 디자인으로 개발하여 소비자의 긍정적인 반응을 유도할 필요가 있다고 생각한다. 따라서 본 연구는 생활한복에 대한 일반인들의 태도와 생활한복의 형태·색상·소재별 선호도를 분석한 후, 연령과 용도에 따른 여성 생활한복 디자인을 제안함으로써 생활한복의 활성화와 대중화를 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 방법 및 내용은 생활한복의 도입시기 및 변천에 관한 배경을 고찰하고, 업체에서 생산되고 있는 생활한복 디자인의 현황 및 문제점을 분석한 후, 광주광역시에 거주하는 20대 이상의 여성을 대상으로 생활한복에 대한 태도와 형태·색상·소재별 선호도에 관한 설문조사를 실시하였다. 자료분석에는 빈도분석, 교차분석, 카이제곱 검증이 이용되었다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 생활한복의 소유자는 응답자의 일부에 지나지 않았으나 대부분이 생활한복 착용에 대하여 긍정적인 반응을 보였다. 하지만 소비자의 연령에 따른 디자인의 차이가 없고, 한복의 고유한 이미지를 살리지 못하고 있다는 문제점이 지적되었다. 따라서 소비자의 다양한 요구에 맞는 생활한복 디자인을 개발·제작한다면 생활한복의 대중화가 이루어질 것으로 생각된다. 이상의 결과를 근거로 하여 20대, 30대, 40대 이상의 여성을 위한 생활한복 디자인을 도식화와 일러스트레이션으로 제시하였다. 첫째, 20대의 여성을 위한 생활한복은 'Comfort Harmony'의 경향에 따라 디자인하였다. 디자인(I)은 명절 때 한복 대신 착용하는 외출복의 용도로 활동적이고 귀여운 디자인에 어울리는 한복의 선을 이용한 저고리와 치마(원피스형태) 형태이다. 디자인(II)은 바쁜 현대생활 속에서 현대인의 라이프 스타일을 만족시키기 위한 일상복으로 캐쥬얼한 이미지의 저고리와 바지 형태이다. 둘째, 30대의 여성을 위한 생활한복은 'Orientalism'의 경향에 따라 디자인하였다. 디자인(III)은 결혼식이나 행사 참가시 외출복의 용도로 저고리와 허리치마 형태이다. 디자인(IV)은 일상생활 속에서 활동적이고 편안하게 착용할 수 있는 일상복 용도로 라운드 네크라인의 속저고리·조끼·바지형태이다. 셋째, 40대 이상의 여성을 위한 생활한복은 'Traditional Elegance'의 경향에 따라 디자인하였다. 디자인(V)은 결혼식이나 행사 참가시 외출복의 용도로 저고리와 조끼허리치마 형태이다. 디자인(VI)은 편안함을 추구하기 위한 일상복 용도로 전통적인 요소를 살려 우아하고 세련된 분위기의 치마(원피스형태)와 조끼형태이다. 끝으로 본 연구는 광주지역의 여성을 중심으로 하였기 때문에 일반화시키기에는 한계를 갖고 있다. 따라서 차후에는 보다 폭넓은 범위의 표본을 대상으로 한 연구가 필요할 것으로 사료된다.
최근 '생활한복'이라는 신조어와 함께 우리 전통복식의 실용화가 전개되면서 TV나 거리에서 생활한복을 입은 남녀의 모습을 자주 접할 수 있게 되었다. 이러한 상황 속에서 현대인은 생활한복의 디자인과 소재면에서 다양화, 고급화를 요구하고 있으나, 이에 관한 연구는 미비한 실정이다. 특히, 생활한복에 관한 최근의 연구동향을 살펴보면 대부분이 생활한복의 착용실태에 따른 의식조사에만 머물고 있어 실용적인 생활한복을 자연스럽게 정착시키는데 한계를 보이고 있는 것이 사실이다. 이러한 시기에 생활한복을 정착시키기 위해서는 체계적이고 전문적인 연구를 통해 한국복식의 실체를 정확히 이해하고, 전통적인 이미지를 시대 흐름에 맞는 디자인으로 개발하여 소비자의 긍정적인 반응을 유도할 필요가 있다고 생각한다. 따라서 본 연구는 생활한복에 대한 일반인들의 태도와 생활한복의 형태·색상·소재별 선호도를 분석한 후, 연령과 용도에 따른 여성 생활한복 디자인을 제안함으로써 생활한복의 활성화와 대중화를 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 방법 및 내용은 생활한복의 도입시기 및 변천에 관한 배경을 고찰하고, 업체에서 생산되고 있는 생활한복 디자인의 현황 및 문제점을 분석한 후, 광주광역시에 거주하는 20대 이상의 여성을 대상으로 생활한복에 대한 태도와 형태·색상·소재별 선호도에 관한 설문조사를 실시하였다. 자료분석에는 빈도분석, 교차분석, 카이제곱 검증이 이용되었다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 생활한복의 소유자는 응답자의 일부에 지나지 않았으나 대부분이 생활한복 착용에 대하여 긍정적인 반응을 보였다. 하지만 소비자의 연령에 따른 디자인의 차이가 없고, 한복의 고유한 이미지를 살리지 못하고 있다는 문제점이 지적되었다. 따라서 소비자의 다양한 요구에 맞는 생활한복 디자인을 개발·제작한다면 생활한복의 대중화가 이루어질 것으로 생각된다. 이상의 결과를 근거로 하여 20대, 30대, 40대 이상의 여성을 위한 생활한복 디자인을 도식화와 일러스트레이션으로 제시하였다. 첫째, 20대의 여성을 위한 생활한복은 'Comfort Harmony'의 경향에 따라 디자인하였다. 디자인(I)은 명절 때 한복 대신 착용하는 외출복의 용도로 활동적이고 귀여운 디자인에 어울리는 한복의 선을 이용한 저고리와 치마(원피스형태) 형태이다. 디자인(II)은 바쁜 현대생활 속에서 현대인의 라이프 스타일을 만족시키기 위한 일상복으로 캐쥬얼한 이미지의 저고리와 바지 형태이다. 둘째, 30대의 여성을 위한 생활한복은 'Orientalism'의 경향에 따라 디자인하였다. 디자인(III)은 결혼식이나 행사 참가시 외출복의 용도로 저고리와 허리치마 형태이다. 디자인(IV)은 일상생활 속에서 활동적이고 편안하게 착용할 수 있는 일상복 용도로 라운드 네크라인의 속저고리·조끼·바지형태이다. 셋째, 40대 이상의 여성을 위한 생활한복은 'Traditional Elegance'의 경향에 따라 디자인하였다. 디자인(V)은 결혼식이나 행사 참가시 외출복의 용도로 저고리와 조끼허리치마 형태이다. 디자인(VI)은 편안함을 추구하기 위한 일상복 용도로 전통적인 요소를 살려 우아하고 세련된 분위기의 치마(원피스형태)와 조끼형태이다. 끝으로 본 연구는 광주지역의 여성을 중심으로 하였기 때문에 일반화시키기에는 한계를 갖고 있다. 따라서 차후에는 보다 폭넓은 범위의 표본을 대상으로 한 연구가 필요할 것으로 사료된다.
As the Korean traditional costume has been used practically with the new word 'Korean clothes', the people who wear it in TV or street are seen frequently. Today, Korean women need the diverse material and high quality design of Korean clothes. The recent trend of research on Korean clothes is cente...
As the Korean traditional costume has been used practically with the new word 'Korean clothes', the people who wear it in TV or street are seen frequently. Today, Korean women need the diverse material and high quality design of Korean clothes. The recent trend of research on Korean clothes is centered on the survey of users' consciousness. The purpose of this study is to examine and analyze Korean womens' thought about Korean clothes and their preference of forms, colors and materials, and then suggests women's Korean clothes design differentiated from age to use. The contents and methods of this study investigate the period of adopting Korean clothes, changes and background of it, sets the standard of survey by analyzing the actual status and problems of designs of Korean clothes industries. Then the questionnaire sheet were given to the women over age twenties living in Kwangju Metropolitan City. The analysis methods are frequency analysis, cross analysis and X² test in order to examine the correlation of preference of forms, colors and materials of Korean clothes and its users' consciousness according to age. The results are summarized as follows. Korean clothes users among respondents are little, but most of them have the affirmative thought of wearing it. However, it is pointed out that there is no difference of design according to users' age and use, so that it cannot denote the unique image of Korean traditional costume. With the above results, this study suggests the six designs of Korean clothes for 20s, 30s, 40s women. First, the Korean clothes for 20s women is designed on the Sasis of the Comfort Harmony. Design (I) is the form of jacket (Chogori) and skirt (a type of one-piece) using the line of Hanbok matched well with active and cute design as outdoor costume replaced by Hanbok in Korean National Holidays. Design (II) is a costume for everyday life and has the form of jacket and trousers with casual image. Second, the Korean clothes for 30s women is designed on the basis of the Orientalism. Design (III) is the form of jacket and skirt as outdoor costume. On the contrary, design (IV) is a costume which can be easily worn and has the form of round neck line T-shirts, vest and trousers. Third, the Korean clothes for 40s women is designed on the basis of the Traditional Elegance. Design (V) is the form of jacket, vest and waist skirt as outdoor costume for example wedding ceremony or special events. On the contrary, design (VI) is a costume for everyday life and has the form of skirts(a type of one-piece) and jacket. Finally, since this study is based on the women in Kwangju city, it has the limitation in its generalization. Therefore a research with the samples of broad ranges is needed and for the activation and popularization of Korean clothes.
As the Korean traditional costume has been used practically with the new word 'Korean clothes', the people who wear it in TV or street are seen frequently. Today, Korean women need the diverse material and high quality design of Korean clothes. The recent trend of research on Korean clothes is centered on the survey of users' consciousness. The purpose of this study is to examine and analyze Korean womens' thought about Korean clothes and their preference of forms, colors and materials, and then suggests women's Korean clothes design differentiated from age to use. The contents and methods of this study investigate the period of adopting Korean clothes, changes and background of it, sets the standard of survey by analyzing the actual status and problems of designs of Korean clothes industries. Then the questionnaire sheet were given to the women over age twenties living in Kwangju Metropolitan City. The analysis methods are frequency analysis, cross analysis and X² test in order to examine the correlation of preference of forms, colors and materials of Korean clothes and its users' consciousness according to age. The results are summarized as follows. Korean clothes users among respondents are little, but most of them have the affirmative thought of wearing it. However, it is pointed out that there is no difference of design according to users' age and use, so that it cannot denote the unique image of Korean traditional costume. With the above results, this study suggests the six designs of Korean clothes for 20s, 30s, 40s women. First, the Korean clothes for 20s women is designed on the Sasis of the Comfort Harmony. Design (I) is the form of jacket (Chogori) and skirt (a type of one-piece) using the line of Hanbok matched well with active and cute design as outdoor costume replaced by Hanbok in Korean National Holidays. Design (II) is a costume for everyday life and has the form of jacket and trousers with casual image. Second, the Korean clothes for 30s women is designed on the basis of the Orientalism. Design (III) is the form of jacket and skirt as outdoor costume. On the contrary, design (IV) is a costume which can be easily worn and has the form of round neck line T-shirts, vest and trousers. Third, the Korean clothes for 40s women is designed on the basis of the Traditional Elegance. Design (V) is the form of jacket, vest and waist skirt as outdoor costume for example wedding ceremony or special events. On the contrary, design (VI) is a costume for everyday life and has the form of skirts(a type of one-piece) and jacket. Finally, since this study is based on the women in Kwangju city, it has the limitation in its generalization. Therefore a research with the samples of broad ranges is needed and for the activation and popularization of Korean clothes.
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