언어는 살아 있는 생명체다. 그러므로 변화하고 발전하는 과정을 멈추지 않는다. 한 언어권 안에서도 지역적·계급적 차이로 그 양상이 다르게 나타나는데, 하물며 전혀 다른 체제와 이념 속에서 반세기가 넘게 살아 왔다면, 많은 부분에서 언어 차이가 생길 수밖에 없다. 우리말은 우리 민족의 역사와 문화가 융해되어 있는 실체로서 민족 구성원들간의 동질성 확인은 물론, 세대간이나 공동체 구성원간의 화합을 이끌어 내는 데 결정적인 역할을 한다. 언어 사용 현상의 차이가 결과적으로 민족의 동질성 회복과 결속력 강화를 저해하는 요인으로 작용한다는...
언어는 살아 있는 생명체다. 그러므로 변화하고 발전하는 과정을 멈추지 않는다. 한 언어권 안에서도 지역적·계급적 차이로 그 양상이 다르게 나타나는데, 하물며 전혀 다른 체제와 이념 속에서 반세기가 넘게 살아 왔다면, 많은 부분에서 언어 차이가 생길 수밖에 없다. 우리말은 우리 민족의 역사와 문화가 융해되어 있는 실체로서 민족 구성원들간의 동질성 확인은 물론, 세대간이나 공동체 구성원간의 화합을 이끌어 내는 데 결정적인 역할을 한다. 언어 사용 현상의 차이가 결과적으로 민족의 동질성 회복과 결속력 강화를 저해하는 요인으로 작용한다는 점에서 문제의 심각성이 있다. 분단 이후 매 시기마다 통일에 대해 다양한 관점과 스펙트럼이 존재해 왔다. 그 동안의 통일 담론은 경직된 사회 분위기와 맞물려 오히려 반(反)통일적으로 기능하였고, 통일 교육 또한 그 틀을 벗어나지 못하였다. 본고는 이처럼 반국적 (半國的) 인식에 기초한 통일 담론과 통일 교육에 대한 비판적 반성에서 출발하여, 통일 교육의 흐름과 방향을 살펴 궁극적으로 통일에 대비하는 국어교육의 역할을 모색하고자 하였다. 분단을 경험했던 다른 나라의 사례를 통해 볼 때, 통일에 대비한 교육적 방안을 마련하고 실천하는 일이 절실하게 요구된다고 보기 때문이다. 통일 교육은 교육과정에 보다 체계적으로 반영되어 모든 교과에서 실시되어야 하나, 실제적으로 지극히 미비한 실정이다. 제6차와 제7차 교육과정 모두 이러한 요구를 담아내지 못하고 있으며, 국어과 교육과정 역시 마찬가지다. 통일 교육에 대한 올바른 관점의 모색은 정치·사회학적 통일 담론의 변화와 궤를 같이하여 사회·문화적 통합을 이루려는 실천적 노력으로 이어져야 한다. 본 연구에서는 궁극적으로 실질적인 통일 대비 국어교육으로서의 실제 현장 적용이 가능한 체제로 접근하고자 하였다. 한 민족 단위에 포함될 수 있는 공통적인 세 가지 요소는 혈통, 언어, 문화 등이다. 오늘날 언어 공동체의 개념이 확대되어감에 따라, 언어는 더욱 중요시되고 있다. 우리 민족을 하나로 연결해 주는 주요한 매개가 언어이듯이, 언어 차이를 좁혀 가고 극복하려는 노력은 민족 통합의 중요한 열쇠임이 분명하다. 남북한 언어 차이에 대한 교육은 그 차이에 대한 맹목적인 강조나 이질성의 심화에 봉사하는 것이어서는 안 된다. 무엇보다도 언어 차이에 대한 관점이 중요하다고 보며, 여기에 통일에 대한 논의에서 '차이'를 보는 관점이 매우 유용하게 적용될 수 있다고 본다. 그 동안의 국어학의 연구 성과로 밝혀진 언어 차이를 다양한 모습으로 인정하고 조화롭게 발전시켜 나가는 태도가 요구되는 것이다. 이는 사회·문화 전반의 통합 과정에서 요구되는 자세일 것이며 언어 차이 극복을 위해서 견지해야 할 중요한 자세라고 하겠다. 본 연구는 이러한 전제에서 출발하여 남북의 언어 차이와 극복에 관한 문제를 국어교육의 중요한 과제로 귀결시키려 한다. 통일 교육은 특정 교과의 몫이나 책임은 더더욱 아닐 것이며, 언어를 다루는 측면에서 국어과의 통일 교육의 중요성은 부언할 필요가 없다고 본다. 지금까지 다뤄진 남북한 언어 문제는 주로 언어의 이질화 현상이나 내용적 측면에 집중되어 왔다. 또한 남북한 언어 차이에 대해 단순히 국어지식을 습득하는 차원에서 내용이 전개되고 있다. 학습자의 처지에서 보면 체계화되지 않은 문법적 식견을 가지고 거기에 더해 북한에서 사용하는 언어를 학습하게 되는 것이다. 이는 흥미있는 탐구 과정도 아니며, 그저 또 하나의 문법 지식을 암기하는 식으로 다루게 되어 결국 그 언어 차이를 극복하려는 태도 형성과는 거리가 먼 학습을 하게 되는 것이다. 제2장에서 살펴본 통일 교육의 흐름과 방향은 남북한의 언어 차이를 극복하기 위한 국어교육 방안을 탐색하는 데 많은 시사점을 제공해 준다. 이는 통일이라는 가치 지향성에 관한 논의와 언어 차이를 보는 관점 그리고 접근 방식 등에 중요한 실마리를 제공하고 있는 것이다. 국어지식 영역의 설명적 접근보다는 국어과의 다양한 영역에서 생활문화를 중심으로 하여 그 차이의 실재를 발견하고 탐구하며 동질성을 확인하는 과정으로 교육과정이 구성되어야 함을 말한다. 본 연구는 이러한 인식에 기초하여 국어교육의 방향, 내용, 방법과 아울러 단원 구성의 실례를 제시하였다. 단원 구성은 '민족과 언어'라는 대단원에 세 개의 소단원을 편성하였는데, 내용의 연관 뿐만 아니라 형식도 차이를 두어 다양한 측면의 접근을 시도하였다. 종전의 설명문 중심에서 시와 소설 같은 문학 작품이 동원되고, 일상 생활에서 접할 수 있는 노래도 제시되며, 편지글과 언어 차이를 다룬 읽기 자료 등도 그 구성 속에 포함시켰다. 이는 언어 차이 극복을 위한 국어교육의 모형을 탐색해 보려는 시도이며, 보다 적극적이고 다양한 측면에서 남 북한의 사회 ·문화 통합을 위한 연구와 실천이 그 폭과 깊이를 더해 가기를 기대한다.
언어는 살아 있는 생명체다. 그러므로 변화하고 발전하는 과정을 멈추지 않는다. 한 언어권 안에서도 지역적·계급적 차이로 그 양상이 다르게 나타나는데, 하물며 전혀 다른 체제와 이념 속에서 반세기가 넘게 살아 왔다면, 많은 부분에서 언어 차이가 생길 수밖에 없다. 우리말은 우리 민족의 역사와 문화가 융해되어 있는 실체로서 민족 구성원들간의 동질성 확인은 물론, 세대간이나 공동체 구성원간의 화합을 이끌어 내는 데 결정적인 역할을 한다. 언어 사용 현상의 차이가 결과적으로 민족의 동질성 회복과 결속력 강화를 저해하는 요인으로 작용한다는 점에서 문제의 심각성이 있다. 분단 이후 매 시기마다 통일에 대해 다양한 관점과 스펙트럼이 존재해 왔다. 그 동안의 통일 담론은 경직된 사회 분위기와 맞물려 오히려 반(反)통일적으로 기능하였고, 통일 교육 또한 그 틀을 벗어나지 못하였다. 본고는 이처럼 반국적 (半國的) 인식에 기초한 통일 담론과 통일 교육에 대한 비판적 반성에서 출발하여, 통일 교육의 흐름과 방향을 살펴 궁극적으로 통일에 대비하는 국어교육의 역할을 모색하고자 하였다. 분단을 경험했던 다른 나라의 사례를 통해 볼 때, 통일에 대비한 교육적 방안을 마련하고 실천하는 일이 절실하게 요구된다고 보기 때문이다. 통일 교육은 교육과정에 보다 체계적으로 반영되어 모든 교과에서 실시되어야 하나, 실제적으로 지극히 미비한 실정이다. 제6차와 제7차 교육과정 모두 이러한 요구를 담아내지 못하고 있으며, 국어과 교육과정 역시 마찬가지다. 통일 교육에 대한 올바른 관점의 모색은 정치·사회학적 통일 담론의 변화와 궤를 같이하여 사회·문화적 통합을 이루려는 실천적 노력으로 이어져야 한다. 본 연구에서는 궁극적으로 실질적인 통일 대비 국어교육으로서의 실제 현장 적용이 가능한 체제로 접근하고자 하였다. 한 민족 단위에 포함될 수 있는 공통적인 세 가지 요소는 혈통, 언어, 문화 등이다. 오늘날 언어 공동체의 개념이 확대되어감에 따라, 언어는 더욱 중요시되고 있다. 우리 민족을 하나로 연결해 주는 주요한 매개가 언어이듯이, 언어 차이를 좁혀 가고 극복하려는 노력은 민족 통합의 중요한 열쇠임이 분명하다. 남북한 언어 차이에 대한 교육은 그 차이에 대한 맹목적인 강조나 이질성의 심화에 봉사하는 것이어서는 안 된다. 무엇보다도 언어 차이에 대한 관점이 중요하다고 보며, 여기에 통일에 대한 논의에서 '차이'를 보는 관점이 매우 유용하게 적용될 수 있다고 본다. 그 동안의 국어학의 연구 성과로 밝혀진 언어 차이를 다양한 모습으로 인정하고 조화롭게 발전시켜 나가는 태도가 요구되는 것이다. 이는 사회·문화 전반의 통합 과정에서 요구되는 자세일 것이며 언어 차이 극복을 위해서 견지해야 할 중요한 자세라고 하겠다. 본 연구는 이러한 전제에서 출발하여 남북의 언어 차이와 극복에 관한 문제를 국어교육의 중요한 과제로 귀결시키려 한다. 통일 교육은 특정 교과의 몫이나 책임은 더더욱 아닐 것이며, 언어를 다루는 측면에서 국어과의 통일 교육의 중요성은 부언할 필요가 없다고 본다. 지금까지 다뤄진 남북한 언어 문제는 주로 언어의 이질화 현상이나 내용적 측면에 집중되어 왔다. 또한 남북한 언어 차이에 대해 단순히 국어지식을 습득하는 차원에서 내용이 전개되고 있다. 학습자의 처지에서 보면 체계화되지 않은 문법적 식견을 가지고 거기에 더해 북한에서 사용하는 언어를 학습하게 되는 것이다. 이는 흥미있는 탐구 과정도 아니며, 그저 또 하나의 문법 지식을 암기하는 식으로 다루게 되어 결국 그 언어 차이를 극복하려는 태도 형성과는 거리가 먼 학습을 하게 되는 것이다. 제2장에서 살펴본 통일 교육의 흐름과 방향은 남북한의 언어 차이를 극복하기 위한 국어교육 방안을 탐색하는 데 많은 시사점을 제공해 준다. 이는 통일이라는 가치 지향성에 관한 논의와 언어 차이를 보는 관점 그리고 접근 방식 등에 중요한 실마리를 제공하고 있는 것이다. 국어지식 영역의 설명적 접근보다는 국어과의 다양한 영역에서 생활문화를 중심으로 하여 그 차이의 실재를 발견하고 탐구하며 동질성을 확인하는 과정으로 교육과정이 구성되어야 함을 말한다. 본 연구는 이러한 인식에 기초하여 국어교육의 방향, 내용, 방법과 아울러 단원 구성의 실례를 제시하였다. 단원 구성은 '민족과 언어'라는 대단원에 세 개의 소단원을 편성하였는데, 내용의 연관 뿐만 아니라 형식도 차이를 두어 다양한 측면의 접근을 시도하였다. 종전의 설명문 중심에서 시와 소설 같은 문학 작품이 동원되고, 일상 생활에서 접할 수 있는 노래도 제시되며, 편지글과 언어 차이를 다룬 읽기 자료 등도 그 구성 속에 포함시켰다. 이는 언어 차이 극복을 위한 국어교육의 모형을 탐색해 보려는 시도이며, 보다 적극적이고 다양한 측면에서 남 북한의 사회 ·문화 통합을 위한 연구와 실천이 그 폭과 깊이를 더해 가기를 기대한다.
Language is a living constitution. Therefore, it doesn't put an end to the process of transformation and development. In an identical linguistic range, its aspect shows differently because of the region and class distinctions. Because we have lived in the other organization and ideology for over hal...
Language is a living constitution. Therefore, it doesn't put an end to the process of transformation and development. In an identical linguistic range, its aspect shows differently because of the region and class distinctions. Because we have lived in the other organization and ideology for over half a century, there are language differences in the various fields. As a substance which our national history and culture are fused into, our language, it plays a role conclusively not only identifying national homogeneity but also bringing over harmony between a generation and a constituent of a community. There is a serious problem in that differences of a phenomenon to use language has conclusively acted as a factor to obstruct overcoming the national homogeneity and tightening the union. After the division of the Korean peninsula, a various viewpoint and a spectrum about the unification have been in existence every times. So far the discourse of the unification has fulfilled its function of- an anti-unification on the contrary, being in gear with the atmosphere of unyielding society. And the education of unification also has not gotten out of the framework. This study started from critically viewpoint against the discourse of the unification and the education of unification based on semi-national cognition like this, examining the tendency and its course, tried to explore ways toward the role of Korean education. In seeing that we have experienced the division through the example of other nations, this study proved that the thing which prepares and practises the educational scheme against the unification was demanded. Education of the unification must be practice in all subject, being reflected in a curriculum more systematically, but the fact is extremely deficient as a whole. The 6th and 7th curriculum didn't put into these demands, the Korean curriculum also didn't. Exploring ways toward proper viewpoints about education of the unification must be connected with the change of the political and social discourse of the unification and practical effort to accomplish the social and cultural integration. This study tried to approach to the practicable system of on the spot application as Korean education against practical unification. Three factors in common which can be involved with the unit of an identical people are race, language and culture. According as the communal conception of language is expanded today, language is getting more important. As an important mediation which can connect our people by one is language, effort to decrease and to overcome the difference of a language become clear to the important key to an integrate people. Education about the language difference between North and South Korea is not to become a service in a blind emphasis or strengthen of a different nature. Nothing is more important than the viewpoint about a language difference. In an argument of the unification, this study proves that a point of view to sight 'difference' can be applicable. Our attitude must recognize the language difference which the result of Korean linguistic study proved in various aspects and we must develop it in harmony. This is the attitude to be demanded in the whole integrative process of society and culture, besides the important attitude to hold on to overcome the language difference. This study started from a premise like this, regarded the language difference between North and South Korea and the problem to overcome as an important problem of the Korean language education. The education of the unification is not a share or responsibility of the specific course, from a standpoint to deal with the language, the important of an education of the unification in the Korean education doesn't have to say in addition. So far the Northern and Southern language problems to deal with came to concentrate on the heterogeneous phenomenon or an aspect of contents. Contents about the language difference between North and South Korea are spreaded out in dimensions to obtain the knowledge of Korean language. If we think of learners' position, they have grammatical knowledge not to be systematized, in addition to it they used to learn the language using in North Korea. This is not an interesting investigative process, still less it deals with memorizing another grammatical knowledge, it follows that they get to learn away from making up attitude to overcome the language difference. As we studied it in chapter 2, the tendency and aim of education of the unification furnish many suggestions to overcome the language difference between North and South Korea through the Korean education. This furnishes the important clue to an argument of the unification to head toward the value, viewpoint about the language difference, and approach method, etc. Our curriculum must be made up of the course to find out the reality of the difference, to study it, and to ascertain the identity in the center of living culture of the various fields rather than explaining approach of the fields about Korean linguistic knowledge. Based on such cognition, this study showed the examples of Korean educational aim, content, method, in addition, the constitution of the unit. Constitution of the unit is organized a large-unit named "The people and the language" and three small-unit. It is attempted approach through various way not only relation of content but also diverse form. It is mobilized a literary work; the poetry and the novel get out of explanatory as before. It is contained songs are close to daily life, the letters and reading materials deal with language difference. This is the attempt to search for the type of Korean education for overcoming the language difference, still more in the positive and various aspects. I hope that study and practice for the social and cultural integration between North and South Korea adds to the width and depth.
Language is a living constitution. Therefore, it doesn't put an end to the process of transformation and development. In an identical linguistic range, its aspect shows differently because of the region and class distinctions. Because we have lived in the other organization and ideology for over half a century, there are language differences in the various fields. As a substance which our national history and culture are fused into, our language, it plays a role conclusively not only identifying national homogeneity but also bringing over harmony between a generation and a constituent of a community. There is a serious problem in that differences of a phenomenon to use language has conclusively acted as a factor to obstruct overcoming the national homogeneity and tightening the union. After the division of the Korean peninsula, a various viewpoint and a spectrum about the unification have been in existence every times. So far the discourse of the unification has fulfilled its function of- an anti-unification on the contrary, being in gear with the atmosphere of unyielding society. And the education of unification also has not gotten out of the framework. This study started from critically viewpoint against the discourse of the unification and the education of unification based on semi-national cognition like this, examining the tendency and its course, tried to explore ways toward the role of Korean education. In seeing that we have experienced the division through the example of other nations, this study proved that the thing which prepares and practises the educational scheme against the unification was demanded. Education of the unification must be practice in all subject, being reflected in a curriculum more systematically, but the fact is extremely deficient as a whole. The 6th and 7th curriculum didn't put into these demands, the Korean curriculum also didn't. Exploring ways toward proper viewpoints about education of the unification must be connected with the change of the political and social discourse of the unification and practical effort to accomplish the social and cultural integration. This study tried to approach to the practicable system of on the spot application as Korean education against practical unification. Three factors in common which can be involved with the unit of an identical people are race, language and culture. According as the communal conception of language is expanded today, language is getting more important. As an important mediation which can connect our people by one is language, effort to decrease and to overcome the difference of a language become clear to the important key to an integrate people. Education about the language difference between North and South Korea is not to become a service in a blind emphasis or strengthen of a different nature. Nothing is more important than the viewpoint about a language difference. In an argument of the unification, this study proves that a point of view to sight 'difference' can be applicable. Our attitude must recognize the language difference which the result of Korean linguistic study proved in various aspects and we must develop it in harmony. This is the attitude to be demanded in the whole integrative process of society and culture, besides the important attitude to hold on to overcome the language difference. This study started from a premise like this, regarded the language difference between North and South Korea and the problem to overcome as an important problem of the Korean language education. The education of the unification is not a share or responsibility of the specific course, from a standpoint to deal with the language, the important of an education of the unification in the Korean education doesn't have to say in addition. So far the Northern and Southern language problems to deal with came to concentrate on the heterogeneous phenomenon or an aspect of contents. Contents about the language difference between North and South Korea are spreaded out in dimensions to obtain the knowledge of Korean language. If we think of learners' position, they have grammatical knowledge not to be systematized, in addition to it they used to learn the language using in North Korea. This is not an interesting investigative process, still less it deals with memorizing another grammatical knowledge, it follows that they get to learn away from making up attitude to overcome the language difference. As we studied it in chapter 2, the tendency and aim of education of the unification furnish many suggestions to overcome the language difference between North and South Korea through the Korean education. This furnishes the important clue to an argument of the unification to head toward the value, viewpoint about the language difference, and approach method, etc. Our curriculum must be made up of the course to find out the reality of the difference, to study it, and to ascertain the identity in the center of living culture of the various fields rather than explaining approach of the fields about Korean linguistic knowledge. Based on such cognition, this study showed the examples of Korean educational aim, content, method, in addition, the constitution of the unit. Constitution of the unit is organized a large-unit named "The people and the language" and three small-unit. It is attempted approach through various way not only relation of content but also diverse form. It is mobilized a literary work; the poetry and the novel get out of explanatory as before. It is contained songs are close to daily life, the letters and reading materials deal with language difference. This is the attempt to search for the type of Korean education for overcoming the language difference, still more in the positive and various aspects. I hope that study and practice for the social and cultural integration between North and South Korea adds to the width and depth.
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