프랑스의 예술사조는 전통적 관습이나 기법에서 탈피하며 명확한 외각의 선을 배제하고 회화에서 사실적인 묘사보다는 감각적으로 느낀 인상을 시각을 통하여 빛에 의한 색채로 표현하였으며 직선적인 표현보다 암시와 모호성을 통해 자유로운 형식으로 표현하였다 . 이 시대에는 시의 전체적인 효과보다 시속에 나타나 있는 뉘앙스와 색채를 강조하던 상징주의 시속에서 영감을 얻어 가곡을 작곡하게 되었다. 이러한 분위기 속에 인상주의 회화와 상징주의 시의 영향을 받아 선율보다는 화성을 중시하고 시어의 색채감과 모호한 분위기를 표현하는 인상주의 기법의 절...
프랑스의 예술사조는 전통적 관습이나 기법에서 탈피하며 명확한 외각의 선을 배제하고 회화에서 사실적인 묘사보다는 감각적으로 느낀 인상을 시각을 통하여 빛에 의한 색채로 표현하였으며 직선적인 표현보다 암시와 모호성을 통해 자유로운 형식으로 표현하였다 . 이 시대에는 시의 전체적인 효과보다 시속에 나타나 있는 뉘앙스와 색채를 강조하던 상징주의 시속에서 영감을 얻어 가곡을 작곡하게 되었다. 이러한 분위기 속에 인상주의 회화와 상징주의 시의 영향을 받아 선율보다는 화성을 중시하고 시어의 색채감과 모호한 분위기를 표현하는 인상주의 기법의 절정을 이룩한 Claude Achille Debussy (1862∼1918)는 그의 음악 속에 불협화음과 비화성음들의 연속적인 사용, 자유로운 리듬, 완전4 또는 5도 음정의 병진행, 속7·9화음, 증4도의 사용 등, 과거의 형식과 규율을 벗어나 새로운 음악어법으로 표현하였다. 본 논문에서 논의된 Debussy의 가곡 Ariettes Ouble´es (잃어버린 노래)는 Paul Verlaine (1844∼1896)의 시집, Romances Sans Paroles (말 없는 연가)에서 6개의 시를 선택하여 작곡된 가곡으로 시의 각운 구조에 따라 음악의 강약과 음의 진행방향, 음절 수 등에 대해 연구하였으며, 상징주의 문학과 인상주의 회화, 시의 해석과 분석, 악곡의 전체적인 형식과 조성, 박자, 빠르기 등의 변화를 연구·분석하였다 . 또한 성악 선율과 반주부와의 관계, 시에서의 암시적인 표현, 리듬의 자유로운 표현, 5음 음계, 온음계, 중세 선법 등 음악적 특징의 처리에 대한 연구가 Ariettes Ouble´es를 연주하고자 하는 연주자들에게 많은 도움이 되고자 한다.
프랑스의 예술사조는 전통적 관습이나 기법에서 탈피하며 명확한 외각의 선을 배제하고 회화에서 사실적인 묘사보다는 감각적으로 느낀 인상을 시각을 통하여 빛에 의한 색채로 표현하였으며 직선적인 표현보다 암시와 모호성을 통해 자유로운 형식으로 표현하였다 . 이 시대에는 시의 전체적인 효과보다 시속에 나타나 있는 뉘앙스와 색채를 강조하던 상징주의 시속에서 영감을 얻어 가곡을 작곡하게 되었다. 이러한 분위기 속에 인상주의 회화와 상징주의 시의 영향을 받아 선율보다는 화성을 중시하고 시어의 색채감과 모호한 분위기를 표현하는 인상주의 기법의 절정을 이룩한 Claude Achille Debussy (1862∼1918)는 그의 음악 속에 불협화음과 비화성음들의 연속적인 사용, 자유로운 리듬, 완전4 또는 5도 음정의 병진행, 속7·9화음, 증4도의 사용 등, 과거의 형식과 규율을 벗어나 새로운 음악어법으로 표현하였다. 본 논문에서 논의된 Debussy의 가곡 Ariettes Ouble´es (잃어버린 노래)는 Paul Verlaine (1844∼1896)의 시집, Romances Sans Paroles (말 없는 연가)에서 6개의 시를 선택하여 작곡된 가곡으로 시의 각운 구조에 따라 음악의 강약과 음의 진행방향, 음절 수 등에 대해 연구하였으며, 상징주의 문학과 인상주의 회화, 시의 해석과 분석, 악곡의 전체적인 형식과 조성, 박자, 빠르기 등의 변화를 연구·분석하였다 . 또한 성악 선율과 반주부와의 관계, 시에서의 암시적인 표현, 리듬의 자유로운 표현, 5음 음계, 온음계, 중세 선법 등 음악적 특징의 처리에 대한 연구가 Ariettes Ouble´es를 연주하고자 하는 연주자들에게 많은 도움이 되고자 한다.
French music achieved conspicuous development in the mid-nineteenth century and brought about the creation of me´lodie via romance, in pursuit of what was Frenchistic in music, by the deviation of the nationalistic movement from romantic music after the French Revolution. The trend of arts in France...
French music achieved conspicuous development in the mid-nineteenth century and brought about the creation of me´lodie via romance, in pursuit of what was Frenchistic in music, by the deviation of the nationalistic movement from romantic music after the French Revolution. The trend of arts in France represented sensibly felt images with colors by light through perception rather than emphasized realistic depiction in painting, with the exclusion of clear external lines, away from the traditional customs or techniques, and composed songs based on inspirations out of symbolistic poems that put emphasis upon nuance and colors rather than upon preference for linear expression. In this context, Claude Achille Debussy (1862-1918) who emphasized harmony more than melodies by being affected by impressionistic painting and symbolistic poems, and achieved the peak of impressionistic techniques expressing the color sense of poems and obscure atmospheres, presented expression by means of a new musical usage, away from the past styles and rules such as consecutive use of discords and inharmonious tones, free rhythms, the consecutive progression of fourths and fifths, consecutive seven and nine cords and augmented fourths. A riettes Ouble´es, a song by Debussy, taken as the subject of this study, was composed based on six poems from Pal Verlaine's (1844-1896) collection of poems, titled Romances sans paroles. This study conducted an inquiry into dynamics, the progression of tones, the number of phrases, the structure of poetic rhymes, etc. and then carried out inquiries into symbolistic literature, impressionistic painting, interpretation and analysis of the poems, the overall styles and tonality of the composition, changes in time and tempo, etc. Concurrently with this, efforts were exerted to be of much help to those performers who try to perform Ariettes Ouble´es by elucidating musical characteristics such as the relationship between vocal music melodies and the accompaniment, suggestive expression in the poems, free expression of rhythms, the pentatonic scale, the diatonic scale, modes in the medieval ages, etc.
French music achieved conspicuous development in the mid-nineteenth century and brought about the creation of me´lodie via romance, in pursuit of what was Frenchistic in music, by the deviation of the nationalistic movement from romantic music after the French Revolution. The trend of arts in France represented sensibly felt images with colors by light through perception rather than emphasized realistic depiction in painting, with the exclusion of clear external lines, away from the traditional customs or techniques, and composed songs based on inspirations out of symbolistic poems that put emphasis upon nuance and colors rather than upon preference for linear expression. In this context, Claude Achille Debussy (1862-1918) who emphasized harmony more than melodies by being affected by impressionistic painting and symbolistic poems, and achieved the peak of impressionistic techniques expressing the color sense of poems and obscure atmospheres, presented expression by means of a new musical usage, away from the past styles and rules such as consecutive use of discords and inharmonious tones, free rhythms, the consecutive progression of fourths and fifths, consecutive seven and nine cords and augmented fourths. A riettes Ouble´es, a song by Debussy, taken as the subject of this study, was composed based on six poems from Pal Verlaine's (1844-1896) collection of poems, titled Romances sans paroles. This study conducted an inquiry into dynamics, the progression of tones, the number of phrases, the structure of poetic rhymes, etc. and then carried out inquiries into symbolistic literature, impressionistic painting, interpretation and analysis of the poems, the overall styles and tonality of the composition, changes in time and tempo, etc. Concurrently with this, efforts were exerted to be of much help to those performers who try to perform Ariettes Ouble´es by elucidating musical characteristics such as the relationship between vocal music melodies and the accompaniment, suggestive expression in the poems, free expression of rhythms, the pentatonic scale, the diatonic scale, modes in the medieval ages, etc.
주제어
#Debussy, Claude C. A. Debussy Ariettes oubliees 프랑스 Melodie
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.