절충주의란 특정 체계나 사고에 치우치지 않고 여러 근원으로부터 유용한 것들을 선택적으로 수용하는 기술·주의·원칙으로, 철학과 신학에서는 서로 다른 사상 체계에서 옳다고 사료되는 요소를 선택 취합한 학설을 가리키며, 예술에서는 광범위한 근원으로부터 비롯된 스타일의 혼합을 의미한다. 본 연구는 복식에 표현된 역사적 절충주의 양식을 파악하기 위해, 건축을 통해 역사적 절충주의 양식의 특성을 규명하고 이를 복식에 적용시켜 그 미적 특성을 살펴보았다. 우선, 건축 관련 문헌을 통해 역사적 절충주의 건축을 수집·분석하였다. 복식의 역사적 절...
절충주의란 특정 체계나 사고에 치우치지 않고 여러 근원으로부터 유용한 것들을 선택적으로 수용하는 기술·주의·원칙으로, 철학과 신학에서는 서로 다른 사상 체계에서 옳다고 사료되는 요소를 선택 취합한 학설을 가리키며, 예술에서는 광범위한 근원으로부터 비롯된 스타일의 혼합을 의미한다. 본 연구는 복식에 표현된 역사적 절충주의 양식을 파악하기 위해, 건축을 통해 역사적 절충주의 양식의 특성을 규명하고 이를 복식에 적용시켜 그 미적 특성을 살펴보았다. 우선, 건축 관련 문헌을 통해 역사적 절충주의 건축을 수집·분석하였다. 복식의 역사적 절충주의 양식을 살펴보고자, 19세기 빅토리안 복식은 복식사 문헌을 바탕으로 1990년대의 포스트모던 복식은 「콜렉션」紙를 중심으로 복식에 나타난 역사적 절충주의 양식을 살펴보았다. 이와 같은 건축과 복식의 비교 연구는, 두 장르 상호간의 유사성을 재확인시켜 복식과 예술 양식과의 상관 관계에 보다 용이한 접근을 가능케 할 것이다. 또한 19세기와 20세기 복식의 역사적 절충주의 양식의 특성 비교는 시대 양식을 나름대로 소화하여 표출시킨 복식을 통해 각 시대의 사회 문화적 배경에서 형성된 미적 가치를 파악한다는 점에서 또 다른 의의가 있으며, 이 때 각 시대에 나타난 복식의 외적 형태를 역사적인 관점으로 접근하였으므로 복식사의 접근 방법을 검토하는 것은 또한 의의가 있다. 이에 본 연구는 복식의 역사적 절충주의 양식의 미적 특징을 규명하고, 19·20세기에 나타나는 역사적 절충주의 양식의 특성을 비교하는 것을 목적으로 한다. 이는 결과적으로 과거 양식의 재현 특성에 근거를 둔 역사적 절충주의 양식 측면에서 복식사에 대한 새로운 접근 방법 및 실질적인 활용 가치를 제시할 수 있으리라 사료된다. 우선, 역사를 참조한 19세기와 20세기 역사적 절충주의 건축의 실례를 통해 분류한 역사적 절충주의 건축의 미적 특징은 다음과 같다. 1) 조형성은 역사 양식의 형태적 측면을 충실히 참고하는 특성이다. 2) 장식성은 로맨틱한 역사 양식의 복잡한 결합 및 반복적 사용을 특징으로 한다. 3) 기술성은 과거를 특징짓는 형태 구성을 새로운 재질과 발달된 기술의 접목으로 나타내는 특성이다. 4) 모호성은 역사적 파편들의 변형과 조합으로 뚜렷한 시대 근원을 상실하는 특징이다. 건축에서 귀결된 네 가지 특성에 맞추어 살펴본 복식의 역사적 절충주의 양식의 미적 특징은 다음과 같다. 1) 조형성은 과거 복식의 충실한 형태적 참고를 특징으로, 로맨틱한 실루엣·한 시대를 풍미했던 스타일·다양한 칼라와 소매 형태·네크라인과 허리선 등을 재현 또는 부분적으로 모방하는 특성이다. 2) 장식성은 로맨틱한 과거 복식의 회상 속에 장식적인 아름다움을 특징으로 하는 것으로, 낭만적인 색채와 재질·디테일과 트리밍·액세서리에서 강조 된다. 3) 기술성은 역사적인 복식이 발전된 재질·조작 방법 등으로 새롭게 재현되거나, 혹은 과거의 전통적인 재단과 구성 방법이 연구되고 응용되어 재구 성되는 특성이다. 4) 모호성은 시대를 거듭나 탄생된 역사적인 복식이, 동시대 혹은 과거로의 치우침 없이 불투명한 시대 경향을 지시하는 특성이다. 이처럼 역사적 절충주의 복식의 네 가지 특성을 종합해 본 결과, 과거의 낭만을 꿈꾸며 역사로의 회귀를 추구하는 19세기 역사적 절충주의 양식은 원본에 가까운 역사의 재현을 나타내는 조형성과 낭만적인 과거를 표현하는 장식성이 두드러지게 나타났다. 반면, 20세기는 첨단과학으로 가능해진 다양한 소재와 새로운 기술로 역사에 접근하였으므로 역사적 절충주의 양식의 기술성이 탁월하게 나타난다. 가치관의 혼란 속에 신선함을 얻고자, 기존의 모든 경계를 허물고 새로운 결합을 추구하는 현대인들의 특성은 원본을 찾아보기 어렵게 믹스된 과거를 특징으로 하는 모호성을 부각시켰다. 또한 서로 다른 두 장르에서 펼쳐진 역사적 절충주의는 비슷한 시기 가운데 조형적 특성을 공유하며 발전되었고, 이로 인해 건축과 복식의 문화적 공유성은 재확인되었다. 오늘날의 패션은 전시대의 룩이 새롭게 재출현되어 발전된 것으로, 새로운 창조는 과거와 단절시켜 생각할 수 없다. 과거의 힘이 무엇이며 과거가 현재에 어떠한 의미를 지니는가를 상기한다면, 역사적 절충주의 양식이 가지는 의의는 단순히 옛것으로 회고되는 역사의 흔적들을 간과·축소시키는 것이 아니라, 복식사의 중요성을 더욱 부각시키는 계기가 될 것이다. 따라서 복식사에 대한 접근 방법을 다음과 같이 제시하였다. 1) 복식사에 관한 1차적 학문 연구는 새로운 디자인 개발의 자원으로 반드시 전제되어야 한다. 2) 참고 범위를 여성복으로만 제한하지 않고, 각 시대의 특징적인 복식의 실루엣과 스타일을 검토한다. 3) 실물이나 문헌을 통해 과거 복식의 재단과 구성 등, 구조적인 측면을 연구한다. 4) 과거에서 비롯된 고전적인 문양도 통합·분석·고찰한다. 5) 디테일에 있어, 과거 복식의 수공예적 제작 기법과 트리밍 등의 장식적인 요소들도 면밀히 연구한다. 6) 이상의 모든 요소들이 현대 복식에 적용될 때에는 각각의 요소들의 완전한 해체와 재해석을 통해, 과거와 현재와의 경계가 허물어지는 완벽한 조화를 이루어 새로운 창출 작업의 근거가 되어야 한다.
절충주의란 특정 체계나 사고에 치우치지 않고 여러 근원으로부터 유용한 것들을 선택적으로 수용하는 기술·주의·원칙으로, 철학과 신학에서는 서로 다른 사상 체계에서 옳다고 사료되는 요소를 선택 취합한 학설을 가리키며, 예술에서는 광범위한 근원으로부터 비롯된 스타일의 혼합을 의미한다. 본 연구는 복식에 표현된 역사적 절충주의 양식을 파악하기 위해, 건축을 통해 역사적 절충주의 양식의 특성을 규명하고 이를 복식에 적용시켜 그 미적 특성을 살펴보았다. 우선, 건축 관련 문헌을 통해 역사적 절충주의 건축을 수집·분석하였다. 복식의 역사적 절충주의 양식을 살펴보고자, 19세기 빅토리안 복식은 복식사 문헌을 바탕으로 1990년대의 포스트모던 복식은 「콜렉션」紙를 중심으로 복식에 나타난 역사적 절충주의 양식을 살펴보았다. 이와 같은 건축과 복식의 비교 연구는, 두 장르 상호간의 유사성을 재확인시켜 복식과 예술 양식과의 상관 관계에 보다 용이한 접근을 가능케 할 것이다. 또한 19세기와 20세기 복식의 역사적 절충주의 양식의 특성 비교는 시대 양식을 나름대로 소화하여 표출시킨 복식을 통해 각 시대의 사회 문화적 배경에서 형성된 미적 가치를 파악한다는 점에서 또 다른 의의가 있으며, 이 때 각 시대에 나타난 복식의 외적 형태를 역사적인 관점으로 접근하였으므로 복식사의 접근 방법을 검토하는 것은 또한 의의가 있다. 이에 본 연구는 복식의 역사적 절충주의 양식의 미적 특징을 규명하고, 19·20세기에 나타나는 역사적 절충주의 양식의 특성을 비교하는 것을 목적으로 한다. 이는 결과적으로 과거 양식의 재현 특성에 근거를 둔 역사적 절충주의 양식 측면에서 복식사에 대한 새로운 접근 방법 및 실질적인 활용 가치를 제시할 수 있으리라 사료된다. 우선, 역사를 참조한 19세기와 20세기 역사적 절충주의 건축의 실례를 통해 분류한 역사적 절충주의 건축의 미적 특징은 다음과 같다. 1) 조형성은 역사 양식의 형태적 측면을 충실히 참고하는 특성이다. 2) 장식성은 로맨틱한 역사 양식의 복잡한 결합 및 반복적 사용을 특징으로 한다. 3) 기술성은 과거를 특징짓는 형태 구성을 새로운 재질과 발달된 기술의 접목으로 나타내는 특성이다. 4) 모호성은 역사적 파편들의 변형과 조합으로 뚜렷한 시대 근원을 상실하는 특징이다. 건축에서 귀결된 네 가지 특성에 맞추어 살펴본 복식의 역사적 절충주의 양식의 미적 특징은 다음과 같다. 1) 조형성은 과거 복식의 충실한 형태적 참고를 특징으로, 로맨틱한 실루엣·한 시대를 풍미했던 스타일·다양한 칼라와 소매 형태·네크라인과 허리선 등을 재현 또는 부분적으로 모방하는 특성이다. 2) 장식성은 로맨틱한 과거 복식의 회상 속에 장식적인 아름다움을 특징으로 하는 것으로, 낭만적인 색채와 재질·디테일과 트리밍·액세서리에서 강조 된다. 3) 기술성은 역사적인 복식이 발전된 재질·조작 방법 등으로 새롭게 재현되거나, 혹은 과거의 전통적인 재단과 구성 방법이 연구되고 응용되어 재구 성되는 특성이다. 4) 모호성은 시대를 거듭나 탄생된 역사적인 복식이, 동시대 혹은 과거로의 치우침 없이 불투명한 시대 경향을 지시하는 특성이다. 이처럼 역사적 절충주의 복식의 네 가지 특성을 종합해 본 결과, 과거의 낭만을 꿈꾸며 역사로의 회귀를 추구하는 19세기 역사적 절충주의 양식은 원본에 가까운 역사의 재현을 나타내는 조형성과 낭만적인 과거를 표현하는 장식성이 두드러지게 나타났다. 반면, 20세기는 첨단과학으로 가능해진 다양한 소재와 새로운 기술로 역사에 접근하였으므로 역사적 절충주의 양식의 기술성이 탁월하게 나타난다. 가치관의 혼란 속에 신선함을 얻고자, 기존의 모든 경계를 허물고 새로운 결합을 추구하는 현대인들의 특성은 원본을 찾아보기 어렵게 믹스된 과거를 특징으로 하는 모호성을 부각시켰다. 또한 서로 다른 두 장르에서 펼쳐진 역사적 절충주의는 비슷한 시기 가운데 조형적 특성을 공유하며 발전되었고, 이로 인해 건축과 복식의 문화적 공유성은 재확인되었다. 오늘날의 패션은 전시대의 룩이 새롭게 재출현되어 발전된 것으로, 새로운 창조는 과거와 단절시켜 생각할 수 없다. 과거의 힘이 무엇이며 과거가 현재에 어떠한 의미를 지니는가를 상기한다면, 역사적 절충주의 양식이 가지는 의의는 단순히 옛것으로 회고되는 역사의 흔적들을 간과·축소시키는 것이 아니라, 복식사의 중요성을 더욱 부각시키는 계기가 될 것이다. 따라서 복식사에 대한 접근 방법을 다음과 같이 제시하였다. 1) 복식사에 관한 1차적 학문 연구는 새로운 디자인 개발의 자원으로 반드시 전제되어야 한다. 2) 참고 범위를 여성복으로만 제한하지 않고, 각 시대의 특징적인 복식의 실루엣과 스타일을 검토한다. 3) 실물이나 문헌을 통해 과거 복식의 재단과 구성 등, 구조적인 측면을 연구한다. 4) 과거에서 비롯된 고전적인 문양도 통합·분석·고찰한다. 5) 디테일에 있어, 과거 복식의 수공예적 제작 기법과 트리밍 등의 장식적인 요소들도 면밀히 연구한다. 6) 이상의 모든 요소들이 현대 복식에 적용될 때에는 각각의 요소들의 완전한 해체와 재해석을 통해, 과거와 현재와의 경계가 허물어지는 완벽한 조화를 이루어 새로운 창출 작업의 근거가 되어야 한다.
Eclecticism in art, philosophy and general behavior, means the practice of selecting techniques or styles from a variety of sources, rather than adhere to one system. For the characteristics of historical eclecticism in fashion, the studies about (historical eclecticism in) architecture are preceede...
Eclecticism in art, philosophy and general behavior, means the practice of selecting techniques or styles from a variety of sources, rather than adhere to one system. For the characteristics of historical eclecticism in fashion, the studies about (historical eclecticism in) architecture are preceeded, and then (historical eclecticism in) fashion are examined. First, historical eclecticism in architecture is collected and analyzed through books related to architecture. In fashion, 19C victorian costume is based on the costume history books and 1990s fashion is on the 「Collections」. The study which compare fashion with architecture in the characteristics of historical eclecticism can reinforce the position of fashion as an art. The comparison between 19C and 20C fashion can show that fashion is the social and cultural creature of the day. External form in fashion is examined by the historical view, and examination about the proper approaching method to the costume history is needed. The purpose of this study is to clarify the characteristics of historical eclecticism in fashion and to compare them with 19 and 20C. Finally, proper approaching method and practical value on the costume history can be proposed. The characteristics of historical eclecticism in architecture are as follows: 1) Plasticity to refer to form of historical mode. 2) Ornament to show complicated combination and repeated application of historical romantic mode. 3) Technology to add new materials and advanced technique to historical form. 4) Ambiguity to loose source of the time in transformation and combination of historical fragments. The characteristics of historical eclecticism in fashion which is based on the architecture are as follows: 1) Plasticity to refer to form of historical costume, is expressed in romantic silhouette·distinctive style·a variety of design in collars and sleeves·partial reference such as neckline and waistline. 2) Ornament to show ornamental beauty by the reflection of the past is expressed in romantic color and materials·detail·trimming·accessary. 3) Technology is expressed either in the revival of the historical costume with advanced material and texture or in the adaptation of traditional cut and constructional method. 4) Ambiguity is expressed in the ambiguity of the time owing to the mixture of historical fragments. To sum up, historical eclecticism in 19C show plasticity and ornament remarkably. While, historical eclecticism in 20C shows technology markedly because of various materials and advanced technique by updated technology. And the moderns who are seeking after the fusion out of the broken wall show the ambiguity strongly. Architecture and fashion have the characteristics of historical eclecticism commonly, and cultural common feature of both is confirmed. Fashion in nowadays is reappearance of the past style. If the power and influence of the past are concerned, the importance of historical eclecticism will stand out. Lastly, Approaching methods to the costume history which is based on the above are as follows: 1) A primary study of the costume history should be prerequisite for the development of the new design. 2) Distinctive silhouette and style should be examined without limit to women's wear. 3) Constructional aspect such as cut and construction of the costume through the real thing or records should be studied. 4) Traditional motif should be gathered, analyzed and examined. 5) Ornamental elements such as manufactured technique with hand craft and trimmings should be examined. 6) Each elements of the above would be the source for the new development of design through the perfect combination of the past and the present.
Eclecticism in art, philosophy and general behavior, means the practice of selecting techniques or styles from a variety of sources, rather than adhere to one system. For the characteristics of historical eclecticism in fashion, the studies about (historical eclecticism in) architecture are preceeded, and then (historical eclecticism in) fashion are examined. First, historical eclecticism in architecture is collected and analyzed through books related to architecture. In fashion, 19C victorian costume is based on the costume history books and 1990s fashion is on the 「Collections」. The study which compare fashion with architecture in the characteristics of historical eclecticism can reinforce the position of fashion as an art. The comparison between 19C and 20C fashion can show that fashion is the social and cultural creature of the day. External form in fashion is examined by the historical view, and examination about the proper approaching method to the costume history is needed. The purpose of this study is to clarify the characteristics of historical eclecticism in fashion and to compare them with 19 and 20C. Finally, proper approaching method and practical value on the costume history can be proposed. The characteristics of historical eclecticism in architecture are as follows: 1) Plasticity to refer to form of historical mode. 2) Ornament to show complicated combination and repeated application of historical romantic mode. 3) Technology to add new materials and advanced technique to historical form. 4) Ambiguity to loose source of the time in transformation and combination of historical fragments. The characteristics of historical eclecticism in fashion which is based on the architecture are as follows: 1) Plasticity to refer to form of historical costume, is expressed in romantic silhouette·distinctive style·a variety of design in collars and sleeves·partial reference such as neckline and waistline. 2) Ornament to show ornamental beauty by the reflection of the past is expressed in romantic color and materials·detail·trimming·accessary. 3) Technology is expressed either in the revival of the historical costume with advanced material and texture or in the adaptation of traditional cut and constructional method. 4) Ambiguity is expressed in the ambiguity of the time owing to the mixture of historical fragments. To sum up, historical eclecticism in 19C show plasticity and ornament remarkably. While, historical eclecticism in 20C shows technology markedly because of various materials and advanced technique by updated technology. And the moderns who are seeking after the fusion out of the broken wall show the ambiguity strongly. Architecture and fashion have the characteristics of historical eclecticism commonly, and cultural common feature of both is confirmed. Fashion in nowadays is reappearance of the past style. If the power and influence of the past are concerned, the importance of historical eclecticism will stand out. Lastly, Approaching methods to the costume history which is based on the above are as follows: 1) A primary study of the costume history should be prerequisite for the development of the new design. 2) Distinctive silhouette and style should be examined without limit to women's wear. 3) Constructional aspect such as cut and construction of the costume through the real thing or records should be studied. 4) Traditional motif should be gathered, analyzed and examined. 5) Ornamental elements such as manufactured technique with hand craft and trimmings should be examined. 6) Each elements of the above would be the source for the new development of design through the perfect combination of the past and the present.
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