인간은 상상을 통해서 경험을 확장하고, 세계와 대화하며, 존재의 전환을 꿈꾼다. 인간은 상상력을 바탕으로 수많은 문화를 이룩해왔는데, 그 중 상상력의 특징이 가장 잘 드러나는 것은 문학이다. 문학 교육의 중요한 목표 중의 하나는 상상력의 세련이다. 그러나 문학 상상력의 평가는 교육 현실에서 기피되어 왔는데, 그 원인은 상상력 자체의 모호함과 객관적이고 인지적인 것만을 평가해 온 교육 평가 풍토에서 찾을 수 있다. 문학 상상력의 평가가 올바르게 이루어지기 위해서는 문학 상상력에 대한 명확한 개념 설정과 평가관의 전환이 전제되어야 한...
인간은 상상을 통해서 경험을 확장하고, 세계와 대화하며, 존재의 전환을 꿈꾼다. 인간은 상상력을 바탕으로 수많은 문화를 이룩해왔는데, 그 중 상상력의 특징이 가장 잘 드러나는 것은 문학이다. 문학 교육의 중요한 목표 중의 하나는 상상력의 세련이다. 그러나 문학 상상력의 평가는 교육 현실에서 기피되어 왔는데, 그 원인은 상상력 자체의 모호함과 객관적이고 인지적인 것만을 평가해 온 교육 평가 풍토에서 찾을 수 있다. 문학 상상력의 평가가 올바르게 이루어지기 위해서는 문학 상상력에 대한 명확한 개념 설정과 평가관의 전환이 전제되어야 한다. 문학 상상력은 '문학 작품을 통해 원초적 이미지를 구체적 이미지로 형상화하고 변용하며, 새로운 세계를 꿈꾸게 하는 역동적 과정'으로 정의하고자 한다. 문학 상상력의 특징은 문학 상상력의 구인, 문학 상상력의 층위, 문학 상상력의 소통에서 찾을 수 있다. 문학 상상력의 구인은 문학 상상력을 가능하게 하는 요인으로 저자·작품 요인, 독자 요인, 사회·문화적 요인으로 구분된다. 이 중 교수·학습 상황에서 중요하게 다루어지는 요인은 독자 요인으로, 이는 다시 상상 경험 요인, 상상 성향 요인, 상상 기능 요인으로 구분된다. 문학 상상력의 층위는 문학 상상력이 이루어지는 영역으로서 재현적 상상력, 조작적 상상력, 창조적 상상력으로 구분된다. 이러한 문학 상상력은 문학적 상호작용 속에서 더욱 그 능력이 신장된다는 소통 특성을 지닌다. 문학 상상력의 평가는 학생의 상상력을 측정하기 위한 것이 아니라 인간에 대한 이해를 목적으로 한다. 따라서 문학 상상력의 평가는 측정 중심의 평가관에서 통합적 평가관으로 전환할 때 온전하게 이루어질 수 있다. 문학 상상력의 평가 원리로는 탈목표의 원리, 탈규준의 원리, 창조성의 원리, 정합성의 원리, 역동성의 원리가 있다. 문학 상상력 평가는 상상력의 구인과 층위 그리고 소통 특성에 따라 이루어져야 한다. 문학 상상력의 구인에 따른 평가 중 상상 성향의 평가는 성향에 대한 자기 보고, 문장 완성 검사를 통해서 이루어질 수 있다. 상상 경험의 평가는 교사의 관찰, 경험에 대한 자기 보고를 통해서 이루어질 수 있으며, 상상 기능의 평가는 패러디하기, 구조화된 학습지 해결하기를 통해서 이루어질 수 있다. 문학 상상력의 층위에 따른 평가 중 재현적 상상력의 평가는 독후 감상화 그리기, 작품 읽고 떠오르는 낱말 찾기, 감각적 경험 말해 보기, 학생의 표정 관찰을 통해서 이루어질 수 있다. 조작적 상상력의 평가는 작품의 일부분 완성하기, 연극으로 꾸며 보기를 통해 이루어질 수 있으며, 창조적 상상력의 평가는 발견을 통한 글감 찾기, 형상화한 내용 쓰기, 총체적 언어 활동하기를 통해서 이루어질 수 있다. 문학적 상호작용에서의 문학 상상력 평가는 교사와 학생 그리고 학생 상호간의 상호작용의 모습을 파악함으로써 이루어질 수 있다. 교사와 학생의 상호 작용에서의 평가 방법으로는 수업 전체의 대화를 통한 평가와 개인적 대화를 통한 방법이 있다. 학생 상호간의 상호작용에서의 평가 방법으로는 소집단 토의·토론을 통한 평가, 컴퓨터를 활용한 쓰기를 통한 평가 방법이 있다. 문학 상상력의 평가는 언어로 이루어진 작품에서 영상 언어로 된 작품에까지 확장하여 연구되어야 하며, 또 상상력이 어떤 발달 양상을 보이는지에 관해서도 후속 연구가 뒤따라야 한다.
인간은 상상을 통해서 경험을 확장하고, 세계와 대화하며, 존재의 전환을 꿈꾼다. 인간은 상상력을 바탕으로 수많은 문화를 이룩해왔는데, 그 중 상상력의 특징이 가장 잘 드러나는 것은 문학이다. 문학 교육의 중요한 목표 중의 하나는 상상력의 세련이다. 그러나 문학 상상력의 평가는 교육 현실에서 기피되어 왔는데, 그 원인은 상상력 자체의 모호함과 객관적이고 인지적인 것만을 평가해 온 교육 평가 풍토에서 찾을 수 있다. 문학 상상력의 평가가 올바르게 이루어지기 위해서는 문학 상상력에 대한 명확한 개념 설정과 평가관의 전환이 전제되어야 한다. 문학 상상력은 '문학 작품을 통해 원초적 이미지를 구체적 이미지로 형상화하고 변용하며, 새로운 세계를 꿈꾸게 하는 역동적 과정'으로 정의하고자 한다. 문학 상상력의 특징은 문학 상상력의 구인, 문학 상상력의 층위, 문학 상상력의 소통에서 찾을 수 있다. 문학 상상력의 구인은 문학 상상력을 가능하게 하는 요인으로 저자·작품 요인, 독자 요인, 사회·문화적 요인으로 구분된다. 이 중 교수·학습 상황에서 중요하게 다루어지는 요인은 독자 요인으로, 이는 다시 상상 경험 요인, 상상 성향 요인, 상상 기능 요인으로 구분된다. 문학 상상력의 층위는 문학 상상력이 이루어지는 영역으로서 재현적 상상력, 조작적 상상력, 창조적 상상력으로 구분된다. 이러한 문학 상상력은 문학적 상호작용 속에서 더욱 그 능력이 신장된다는 소통 특성을 지닌다. 문학 상상력의 평가는 학생의 상상력을 측정하기 위한 것이 아니라 인간에 대한 이해를 목적으로 한다. 따라서 문학 상상력의 평가는 측정 중심의 평가관에서 통합적 평가관으로 전환할 때 온전하게 이루어질 수 있다. 문학 상상력의 평가 원리로는 탈목표의 원리, 탈규준의 원리, 창조성의 원리, 정합성의 원리, 역동성의 원리가 있다. 문학 상상력 평가는 상상력의 구인과 층위 그리고 소통 특성에 따라 이루어져야 한다. 문학 상상력의 구인에 따른 평가 중 상상 성향의 평가는 성향에 대한 자기 보고, 문장 완성 검사를 통해서 이루어질 수 있다. 상상 경험의 평가는 교사의 관찰, 경험에 대한 자기 보고를 통해서 이루어질 수 있으며, 상상 기능의 평가는 패러디하기, 구조화된 학습지 해결하기를 통해서 이루어질 수 있다. 문학 상상력의 층위에 따른 평가 중 재현적 상상력의 평가는 독후 감상화 그리기, 작품 읽고 떠오르는 낱말 찾기, 감각적 경험 말해 보기, 학생의 표정 관찰을 통해서 이루어질 수 있다. 조작적 상상력의 평가는 작품의 일부분 완성하기, 연극으로 꾸며 보기를 통해 이루어질 수 있으며, 창조적 상상력의 평가는 발견을 통한 글감 찾기, 형상화한 내용 쓰기, 총체적 언어 활동하기를 통해서 이루어질 수 있다. 문학적 상호작용에서의 문학 상상력 평가는 교사와 학생 그리고 학생 상호간의 상호작용의 모습을 파악함으로써 이루어질 수 있다. 교사와 학생의 상호 작용에서의 평가 방법으로는 수업 전체의 대화를 통한 평가와 개인적 대화를 통한 방법이 있다. 학생 상호간의 상호작용에서의 평가 방법으로는 소집단 토의·토론을 통한 평가, 컴퓨터를 활용한 쓰기를 통한 평가 방법이 있다. 문학 상상력의 평가는 언어로 이루어진 작품에서 영상 언어로 된 작품에까지 확장하여 연구되어야 하며, 또 상상력이 어떤 발달 양상을 보이는지에 관해서도 후속 연구가 뒤따라야 한다.
Man expands his experience through imagination and dialogues with the world, and dreams the transition of his existence. Man has created lots of cultures on the basis of power of imagination, of which literature represents the trait of imaginative power most distinctively. One of the goals of litera...
Man expands his experience through imagination and dialogues with the world, and dreams the transition of his existence. Man has created lots of cultures on the basis of power of imagination, of which literature represents the trait of imaginative power most distinctively. One of the goals of literary education may be said to be the refinement of power of imagination. However, the evaluation of power of imagination in literature has been avoided from educational practice, the reason of which may be attributed to the climate of educational evaluation with emphasis very largely upon the obscure, objective and cognitive aspects of the power of imagination itself. In order for the evaluation power of imagination in literature to be carried out in a right way, it is required to premise the establishment of a clear concept of imagination and the diversion of the view of evaluation. Literary imagination is defined as a dynamic process which leads to materialize and transform archetypal images, and dream a new world through literary works. The characteristics of literary imagination may be found in the elements, layers, and communications of literary imagination. The elements of literary imagination include, especially in leading to imagination an author, a literary work, a reader, a social or cultural factor, among which what is dealt with importance in teaching and learning situation is the factor of the reader, which is subdivided into an imaginative experience factor, an imaginative propensity factor, and an imaginative skills. The layers of literary imagination is the domain in which literary imagination is formed, being classified into a representational imagination, a opreational imagination, and a creative imagination. Literary imagination is characterized by extending its ability in literary interaction. Literary imagination does not aim at measuring the imaginative power of a student but at understanding man himself. In consequence, the evaluation of literary imagination seems to be able to be achieved when it shifts from a measurement-centered to an integrated view of evaluation. The evaluation of literary imagination may be based on a goal-free principle, a norm-free principle, a creativity-based principle, a coordination principle, and a dynamism-based principle. The evaluation of literary imagination is recommended to be carried out in compliance with the elements, layers and communications of literary imagination. The evaluation of imaginative propensity based on the elements of literary imagination may be accomplished through a self-report and an investigation of the perfection of sentences. The evaluation of imaginative experience may be performed by a teacher's observation and a self-report, while that of an imaginative function by parodying, and solving questions in a well-organized questionnaire. The evaluation of representational imagination by the layers of literary imagination can be executed by drawing a picture after reading a book, finding the words that comes across the reader's mind after reading a book, speaking sensual experience, and observing the student's expressions. The evaluation of operational imagination can be achieved through perfecting part of a literary work and being presented by a play, whereas the evaluation of creative imagination by finding a material for writing, writing the contents of a subject materialized, and whole language activies. The evaluation of literary imagination in literary interaction is able to be performed by grasping the features of interaction between teacher and student and among students themselves. In the interaction between teacher and student, evaluation can be carried out via dialogues during classwork or individual dialogues. Furthermore, interaction among students themselves is expected to be maintained through discussions or evaluation in a minor group and evaluation through writing using a computer. The evaluation of literary imagination is required to be expanded from works consisting of languages to those of images, especially in its future research, along with follow-up studies of what developmental aspects will be represented in the future.
Man expands his experience through imagination and dialogues with the world, and dreams the transition of his existence. Man has created lots of cultures on the basis of power of imagination, of which literature represents the trait of imaginative power most distinctively. One of the goals of literary education may be said to be the refinement of power of imagination. However, the evaluation of power of imagination in literature has been avoided from educational practice, the reason of which may be attributed to the climate of educational evaluation with emphasis very largely upon the obscure, objective and cognitive aspects of the power of imagination itself. In order for the evaluation power of imagination in literature to be carried out in a right way, it is required to premise the establishment of a clear concept of imagination and the diversion of the view of evaluation. Literary imagination is defined as a dynamic process which leads to materialize and transform archetypal images, and dream a new world through literary works. The characteristics of literary imagination may be found in the elements, layers, and communications of literary imagination. The elements of literary imagination include, especially in leading to imagination an author, a literary work, a reader, a social or cultural factor, among which what is dealt with importance in teaching and learning situation is the factor of the reader, which is subdivided into an imaginative experience factor, an imaginative propensity factor, and an imaginative skills. The layers of literary imagination is the domain in which literary imagination is formed, being classified into a representational imagination, a opreational imagination, and a creative imagination. Literary imagination is characterized by extending its ability in literary interaction. Literary imagination does not aim at measuring the imaginative power of a student but at understanding man himself. In consequence, the evaluation of literary imagination seems to be able to be achieved when it shifts from a measurement-centered to an integrated view of evaluation. The evaluation of literary imagination may be based on a goal-free principle, a norm-free principle, a creativity-based principle, a coordination principle, and a dynamism-based principle. The evaluation of literary imagination is recommended to be carried out in compliance with the elements, layers and communications of literary imagination. The evaluation of imaginative propensity based on the elements of literary imagination may be accomplished through a self-report and an investigation of the perfection of sentences. The evaluation of imaginative experience may be performed by a teacher's observation and a self-report, while that of an imaginative function by parodying, and solving questions in a well-organized questionnaire. The evaluation of representational imagination by the layers of literary imagination can be executed by drawing a picture after reading a book, finding the words that comes across the reader's mind after reading a book, speaking sensual experience, and observing the student's expressions. The evaluation of operational imagination can be achieved through perfecting part of a literary work and being presented by a play, whereas the evaluation of creative imagination by finding a material for writing, writing the contents of a subject materialized, and whole language activies. The evaluation of literary imagination in literary interaction is able to be performed by grasping the features of interaction between teacher and student and among students themselves. In the interaction between teacher and student, evaluation can be carried out via dialogues during classwork or individual dialogues. Furthermore, interaction among students themselves is expected to be maintained through discussions or evaluation in a minor group and evaluation through writing using a computer. The evaluation of literary imagination is required to be expanded from works consisting of languages to those of images, especially in its future research, along with follow-up studies of what developmental aspects will be represented in the future.
주제어
#국어교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.