본 연구의 목적은 세무공무원의 직무스트레스에 미치는 요인을 연구하여, 세무공무원의 직무만족 방안을 모색하고 나아가서는 세무행정 조직의 발전에 도움이 될 수 있는 정책적 기초자료를 제공하고자 하는데 있다. 이러한 연구목적을 성공적으로 달성하기 위하여 직무스트레스나 직무만족에 관한 이론의 체계화를 기본으로 하여 다음과 같은 의문점들에 대한 해답을 구하고자 하였다. 첫째, 직무스트레스란 무엇을 뜻하며 직무스트레스의 영향요인은 어떠한 것들이 있는가? 둘째, 직무만족의 개념은 무엇이며 직무만족의 결정요건은 무엇인가? 셋째, 직무스트레스와 직무만족은 어떠한 관계에 있는가? 본 연구에서는 이상의 목적을 달성하기 위하여 문헌조사, 면접조사, 설문조사를 실시하였다. 그리고 세무공무원의 직무 스트레스에 영향을 미칠 수 있는 요인으로서 ① 직무특성 ② 조직의 개인 역할 ③ 조직 분위기 ④ 대인관계 ⑤ 경력개발 등을 제시하였다. 또한 직무만족 요인으로 ① 직무자체로 부터의 만족 ② 순환보직 ③ 급여와 승진기회 ④ 조직정책 ⑤ 조직구조 등을 제시하였다. 먼저 세무공무원의 직무 스트레스 요인을 규명하기 위해서 다음과 같은 가설을 제시하였다. <가설 Ⅰ> 조직의 직무특성, 개인역할, 조직분위기, 대인관계, 경력개발요인은 직무스트레스 수준에 영향을 미칠 것이다. 이에 대한 세부적인 가설을 제시하면 다음과 같다. 가설 Ⅰ- 1 조직의 직무특성요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 2 조직의 개인역할요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 3 조직의 분위기요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 4 조직의 대인관계요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 5 조직의 경력개발요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 다음으로 직무스트레스와 직무만족 간의 관계는 차이가 있을 것이며 이에 따라 다음과 같은 가설을 제시하였다. < 가설 Ⅱ> 세무공무원의 직무스트레스 수준은 직무만족에 영향을 미칠 것이다. 가설Ⅲ 조직의 직무스트레스요인, 직무스트레스 수준, 직무만족 정도는 조직상황에 따라 달리 나타날 것이다. 본 연구의 실증적 분석에서 직무스트레스와 직무만족 지표는 질문지법을 도출하고 직무 스트레스를 종합하여 세무공무원의 직무만족을 분석하였다. 따라서 세무공무원들이 직무를 수행해 나가는데 있어서 직무스트레스는 조직상황요인과 조직심리요인에 관계없이 직무만족에 통계적으로 유의미하게 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타나 직무스트레스가 클수록 직무만족은 떨어진다는 것을 알 수 있다. 직무스트레스를 유발하는 변수로는 8개 요인으로 직무의 중요성, 자율성과 정체성, 갈등과 과부하, ...
본 연구의 목적은 세무공무원의 직무스트레스에 미치는 요인을 연구하여, 세무공무원의 직무만족 방안을 모색하고 나아가서는 세무행정 조직의 발전에 도움이 될 수 있는 정책적 기초자료를 제공하고자 하는데 있다. 이러한 연구목적을 성공적으로 달성하기 위하여 직무스트레스나 직무만족에 관한 이론의 체계화를 기본으로 하여 다음과 같은 의문점들에 대한 해답을 구하고자 하였다. 첫째, 직무스트레스란 무엇을 뜻하며 직무스트레스의 영향요인은 어떠한 것들이 있는가? 둘째, 직무만족의 개념은 무엇이며 직무만족의 결정요건은 무엇인가? 셋째, 직무스트레스와 직무만족은 어떠한 관계에 있는가? 본 연구에서는 이상의 목적을 달성하기 위하여 문헌조사, 면접조사, 설문조사를 실시하였다. 그리고 세무공무원의 직무 스트레스에 영향을 미칠 수 있는 요인으로서 ① 직무특성 ② 조직의 개인 역할 ③ 조직 분위기 ④ 대인관계 ⑤ 경력개발 등을 제시하였다. 또한 직무만족 요인으로 ① 직무자체로 부터의 만족 ② 순환보직 ③ 급여와 승진기회 ④ 조직정책 ⑤ 조직구조 등을 제시하였다. 먼저 세무공무원의 직무 스트레스 요인을 규명하기 위해서 다음과 같은 가설을 제시하였다. <가설 Ⅰ> 조직의 직무특성, 개인역할, 조직분위기, 대인관계, 경력개발요인은 직무스트레스 수준에 영향을 미칠 것이다. 이에 대한 세부적인 가설을 제시하면 다음과 같다. 가설 Ⅰ- 1 조직의 직무특성요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 2 조직의 개인역할요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 3 조직의 분위기요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 4 조직의 대인관계요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 5 조직의 경력개발요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 다음으로 직무스트레스와 직무만족 간의 관계는 차이가 있을 것이며 이에 따라 다음과 같은 가설을 제시하였다. < 가설 Ⅱ> 세무공무원의 직무스트레스 수준은 직무만족에 영향을 미칠 것이다. 가설Ⅲ 조직의 직무스트레스요인, 직무스트레스 수준, 직무만족 정도는 조직상황에 따라 달리 나타날 것이다. 본 연구의 실증적 분석에서 직무스트레스와 직무만족 지표는 질문지법을 도출하고 직무 스트레스를 종합하여 세무공무원의 직무만족을 분석하였다. 따라서 세무공무원들이 직무를 수행해 나가는데 있어서 직무스트레스는 조직상황요인과 조직심리요인에 관계없이 직무만족에 통계적으로 유의미하게 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타나 직무스트레스가 클수록 직무만족은 떨어진다는 것을 알 수 있다. 직무스트레스를 유발하는 변수로는 8개 요인으로 직무의 중요성, 자율성과 정체성, 갈등과 과부하, 역할모호성, 리더십, 커뮤니케이션과 참여, 대인관계, 경력개발 등으로 나타났다. 1) 전체세무공무원을 대상으로 관련성을 분석한 결과 세무공무원들이 직무를 수행해 나가는데 있어서 직무스트레스는 조직상황요인과 조직심리요인에 관계없이 직무만족에 통계적으로 유의미하게 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타나 직무스트레스가 클수록 직무만족은 떨어진다는 것을 알 수 있다. 직무스트레스요인이 직무만족에 직무스트레스변수의 매개역할 없이 직접적으로 영향을 미치는 요인은 자율성과 정체성, 갈등과 과부하, 역할모호성, 리더십, 커뮤니케이션과 참여, 경력개발 등은 正(+)적인 영향을, 직무의 중요성과 대인관계 등은 負(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 2) 조직상황요인(행정계층)에 따른 직무스트레스요인과 직무스트레스 수준 직무만족 정도는 조직 상황에 따라 달리 나타날 것이다. 국세청의 경우 직무스트레스를 유발하는 요인으로는 자율성과 정체성, 경력개발 등이다. 직무스트레스 수준과 직무만족 간에도 負(-)적인 영향관계가 존재함을 발견할 수 있었다. 지방청의 경우 직무스트레스를 유발하는 요인으로는 자율성과 정체성, 갈등과 과부하, 역할모호성, 대인관계, 리더십, 커뮤니케이션과 참여, 경력개발 등 으로 나타났다. 지방청의 경우 자율성과 정체성, 대인관계는 負(-)적인 영향을, 갈등과 과부하, 역할 모호성, 리더십, 커뮤니케이션과 참여, 경력개발 등은 正(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세무서를 보면 직무스트레스를 유발하는 요인은 자율성과 정체성, 직무의 중요성, 갈등과 과부하, 역할모호성 등으로 모든 요인들이 正(+)적으로 나타났고, 이들 요인은 직무스트레스를 통하여 직무만족에 영향을 미치고 있으며, 승진, 커뮤니케이션, 기능의 다양성요인은 직무스트레스와는 관계없이 직무만족에 正(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타나 직접영향요인과 간접영향요인이 확연히 다름을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 세무공무원의 직무스트레스에 미치는 요인을 연구하여, 세무공무원의 직무만족 방안을 모색하고 나아가서는 세무행정 조직의 발전에 도움이 될 수 있는 정책적 기초자료를 제공하고자 하는데 있다. 이러한 연구목적을 성공적으로 달성하기 위하여 직무스트레스나 직무만족에 관한 이론의 체계화를 기본으로 하여 다음과 같은 의문점들에 대한 해답을 구하고자 하였다. 첫째, 직무스트레스란 무엇을 뜻하며 직무스트레스의 영향요인은 어떠한 것들이 있는가? 둘째, 직무만족의 개념은 무엇이며 직무만족의 결정요건은 무엇인가? 셋째, 직무스트레스와 직무만족은 어떠한 관계에 있는가? 본 연구에서는 이상의 목적을 달성하기 위하여 문헌조사, 면접조사, 설문조사를 실시하였다. 그리고 세무공무원의 직무 스트레스에 영향을 미칠 수 있는 요인으로서 ① 직무특성 ② 조직의 개인 역할 ③ 조직 분위기 ④ 대인관계 ⑤ 경력개발 등을 제시하였다. 또한 직무만족 요인으로 ① 직무자체로 부터의 만족 ② 순환보직 ③ 급여와 승진기회 ④ 조직정책 ⑤ 조직구조 등을 제시하였다. 먼저 세무공무원의 직무 스트레스 요인을 규명하기 위해서 다음과 같은 가설을 제시하였다. <가설 Ⅰ> 조직의 직무특성, 개인역할, 조직분위기, 대인관계, 경력개발요인은 직무스트레스 수준에 영향을 미칠 것이다. 이에 대한 세부적인 가설을 제시하면 다음과 같다. 가설 Ⅰ- 1 조직의 직무특성요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 2 조직의 개인역할요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 3 조직의 분위기요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 4 조직의 대인관계요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 가설 Ⅰ- 5 조직의 경력개발요인은 직무스트레스수준에 영향을 미칠 것이다 다음으로 직무스트레스와 직무만족 간의 관계는 차이가 있을 것이며 이에 따라 다음과 같은 가설을 제시하였다. < 가설 Ⅱ> 세무공무원의 직무스트레스 수준은 직무만족에 영향을 미칠 것이다. 가설Ⅲ 조직의 직무스트레스요인, 직무스트레스 수준, 직무만족 정도는 조직상황에 따라 달리 나타날 것이다. 본 연구의 실증적 분석에서 직무스트레스와 직무만족 지표는 질문지법을 도출하고 직무 스트레스를 종합하여 세무공무원의 직무만족을 분석하였다. 따라서 세무공무원들이 직무를 수행해 나가는데 있어서 직무스트레스는 조직상황요인과 조직심리요인에 관계없이 직무만족에 통계적으로 유의미하게 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타나 직무스트레스가 클수록 직무만족은 떨어진다는 것을 알 수 있다. 직무스트레스를 유발하는 변수로는 8개 요인으로 직무의 중요성, 자율성과 정체성, 갈등과 과부하, 역할모호성, 리더십, 커뮤니케이션과 참여, 대인관계, 경력개발 등으로 나타났다. 1) 전체세무공무원을 대상으로 관련성을 분석한 결과 세무공무원들이 직무를 수행해 나가는데 있어서 직무스트레스는 조직상황요인과 조직심리요인에 관계없이 직무만족에 통계적으로 유의미하게 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타나 직무스트레스가 클수록 직무만족은 떨어진다는 것을 알 수 있다. 직무스트레스요인이 직무만족에 직무스트레스변수의 매개역할 없이 직접적으로 영향을 미치는 요인은 자율성과 정체성, 갈등과 과부하, 역할모호성, 리더십, 커뮤니케이션과 참여, 경력개발 등은 正(+)적인 영향을, 직무의 중요성과 대인관계 등은 負(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 2) 조직상황요인(행정계층)에 따른 직무스트레스요인과 직무스트레스 수준 직무만족 정도는 조직 상황에 따라 달리 나타날 것이다. 국세청의 경우 직무스트레스를 유발하는 요인으로는 자율성과 정체성, 경력개발 등이다. 직무스트레스 수준과 직무만족 간에도 負(-)적인 영향관계가 존재함을 발견할 수 있었다. 지방청의 경우 직무스트레스를 유발하는 요인으로는 자율성과 정체성, 갈등과 과부하, 역할모호성, 대인관계, 리더십, 커뮤니케이션과 참여, 경력개발 등 으로 나타났다. 지방청의 경우 자율성과 정체성, 대인관계는 負(-)적인 영향을, 갈등과 과부하, 역할 모호성, 리더십, 커뮤니케이션과 참여, 경력개발 등은 正(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세무서를 보면 직무스트레스를 유발하는 요인은 자율성과 정체성, 직무의 중요성, 갈등과 과부하, 역할모호성 등으로 모든 요인들이 正(+)적으로 나타났고, 이들 요인은 직무스트레스를 통하여 직무만족에 영향을 미치고 있으며, 승진, 커뮤니케이션, 기능의 다양성요인은 직무스트레스와는 관계없이 직무만족에 正(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타나 직접영향요인과 간접영향요인이 확연히 다름을 알 수 있다.
The purpose of this research is to study the factors effecting the tax revenue officer‘s job stress and to search for the tax revenue officers's job satisfaction plan and furthermore, provide political basic information which can be helpful in the development of tax organization. To successfully fin...
The purpose of this research is to study the factors effecting the tax revenue officer‘s job stress and to search for the tax revenue officers's job satisfaction plan and furthermore, provide political basic information which can be helpful in the development of tax organization. To successfully finish this research, efforts have been made to find answers to the questions below, based on job stress or the theoretical system of job satisfaction. First, what is the meaning of job stress and what are some effecting factors? Second, What is the general concept of job satisfaction and what determines it? Third, What is the relationship between job stress and job satisfaction? In this research, document, interview, and questionnaire invest- igations were carried out.. [1] job characteristics [2] role of individual within an organization [3] atmosphere of organization [4] personal relations and [5] experience accumulation, were proposed to be the primary factors to affect job stress of tax revenue officers. Furthermore, the reasons of job satisfaction were proposed to be [1] satisfaction of the job itself [2] circulated appointment [3] salary and opportunities of promotion [4] administrative plans and [5] organization structure. First, several hypotheses to investigate the causes of job stress of tax revenue officers were proposed. Characteristics of work within the organization, role of individual, organization atmosphere, personal relationship, experience accumulation factors, will affect job stress levels. The more specific hypotheses are as below. hypothesisⅠ-1 Characteristics of an organization will affect job stress. hypothesisⅠ-2 Role of an individual within an organization will affect job stress. hypothesis Ⅰ-3 Organization atmosphere will affect job stress. hypothesisⅠ-4 Personal relationship factors will affect job stress. hypothesisⅠ-5 Experience accumulation factors will affect job stress. Next, it was considered that there would be a difference between job stress and job satisfaction, and accordingly, hypotheses were proposed as below. The level of job stress will affect job satisfaction. The factors of job stress, level of job stress, and satisfaction of job will differ according to the situation of the organization. In the actual analysis of this research, the job stress/satisfaction index deduced a questionnaire system and analyzed tax revenue officers' job satisfaction by combining job stress. Therefore, statistical observation shows that, as tax revenue officers do their job, job stress has a negative effect on job satisfaction regardless of organization situation and organization psychology factors. This means that the greater job stress you feel, the greater job dissatisfaction you get. Results outcome showed there were 8 variables that triggered job stresses including importance of job, conflict and overload, uncertainty of role, leadership, communication and participation, and personal relationships etc. 1) The results of research dealing with relations of tax revenue officers as the subject.. As tax revenue officers carry out their duties, job stress has a negative effect on job satisfaction regardless of organization situation and organization psychology factors, which means that the greater job stress , the greater the job dissatisfaction . It was shown that when job stress factors directly affect job satisfaction without intermediation of job stress variables, self-control and identity, conflict and overload, uncertainty of role, leadership, communication and participation, experience accumulation, had positive effects, whereas work importance and personal relationships had negative effects. 2) Factors and levels of job stress according to organizational situation factors (administration) and level of job satisfaction will differ with the situation of the organization. The variables that trigger job stress at the Office of National Tax Administration are self-control and identity, experience accumulation etc. Furthermore, results were that there was a negative effect relation between job stress levels and job satisfaction. The variables that trigger job stress at the regional Office of National Tax Administration were to be positive factors such as self-control and identity, conflict and overload, uncertainty of role, personal relationship, leadership, communication and participation, experience accumulation. The variables that trigger job stress at the revenue office ; self-control and identity, importance of job, complications and overload, and uncertainty of role etc. were to be the positive factors that affect job satisfaction through job stress. Promotion, communication, and diversity factors turned out to have positive effects, regardless of job stress ,which show that direct and indirect effect factors are certainly different.
The purpose of this research is to study the factors effecting the tax revenue officer‘s job stress and to search for the tax revenue officers's job satisfaction plan and furthermore, provide political basic information which can be helpful in the development of tax organization. To successfully finish this research, efforts have been made to find answers to the questions below, based on job stress or the theoretical system of job satisfaction. First, what is the meaning of job stress and what are some effecting factors? Second, What is the general concept of job satisfaction and what determines it? Third, What is the relationship between job stress and job satisfaction? In this research, document, interview, and questionnaire invest- igations were carried out.. [1] job characteristics [2] role of individual within an organization [3] atmosphere of organization [4] personal relations and [5] experience accumulation, were proposed to be the primary factors to affect job stress of tax revenue officers. Furthermore, the reasons of job satisfaction were proposed to be [1] satisfaction of the job itself [2] circulated appointment [3] salary and opportunities of promotion [4] administrative plans and [5] organization structure. First, several hypotheses to investigate the causes of job stress of tax revenue officers were proposed. Characteristics of work within the organization, role of individual, organization atmosphere, personal relationship, experience accumulation factors, will affect job stress levels. The more specific hypotheses are as below. hypothesisⅠ-1 Characteristics of an organization will affect job stress. hypothesisⅠ-2 Role of an individual within an organization will affect job stress. hypothesis Ⅰ-3 Organization atmosphere will affect job stress. hypothesisⅠ-4 Personal relationship factors will affect job stress. hypothesisⅠ-5 Experience accumulation factors will affect job stress. Next, it was considered that there would be a difference between job stress and job satisfaction, and accordingly, hypotheses were proposed as below. The level of job stress will affect job satisfaction. The factors of job stress, level of job stress, and satisfaction of job will differ according to the situation of the organization. In the actual analysis of this research, the job stress/satisfaction index deduced a questionnaire system and analyzed tax revenue officers' job satisfaction by combining job stress. Therefore, statistical observation shows that, as tax revenue officers do their job, job stress has a negative effect on job satisfaction regardless of organization situation and organization psychology factors. This means that the greater job stress you feel, the greater job dissatisfaction you get. Results outcome showed there were 8 variables that triggered job stresses including importance of job, conflict and overload, uncertainty of role, leadership, communication and participation, and personal relationships etc. 1) The results of research dealing with relations of tax revenue officers as the subject.. As tax revenue officers carry out their duties, job stress has a negative effect on job satisfaction regardless of organization situation and organization psychology factors, which means that the greater job stress , the greater the job dissatisfaction . It was shown that when job stress factors directly affect job satisfaction without intermediation of job stress variables, self-control and identity, conflict and overload, uncertainty of role, leadership, communication and participation, experience accumulation, had positive effects, whereas work importance and personal relationships had negative effects. 2) Factors and levels of job stress according to organizational situation factors (administration) and level of job satisfaction will differ with the situation of the organization. The variables that trigger job stress at the Office of National Tax Administration are self-control and identity, experience accumulation etc. Furthermore, results were that there was a negative effect relation between job stress levels and job satisfaction. The variables that trigger job stress at the regional Office of National Tax Administration were to be positive factors such as self-control and identity, conflict and overload, uncertainty of role, personal relationship, leadership, communication and participation, experience accumulation. The variables that trigger job stress at the revenue office ; self-control and identity, importance of job, complications and overload, and uncertainty of role etc. were to be the positive factors that affect job satisfaction through job stress. Promotion, communication, and diversity factors turned out to have positive effects, regardless of job stress ,which show that direct and indirect effect factors are certainly different.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.