본 연구의 목적은 매스미디어에 의한 기업의 스포츠 마케팅이 최소의 투입을 통한 최대의 부가가치 창출로 이윤을 극대화하는 방안을 제시하기 위한 기초자료를 제공하는 데에 목적이 있다. 또한 기업의 스폰서쉽 행위 및 마케팅 전략적 행위가 매스미디어에 어떻게 반영되며, 이것이 수용자에게 어떠한 효과 및 결과를 부여하는지를 탐색하기 위해 관련되는 신문기사․책․논문․인터넷 사이트․학회지를 수집하여 그 내용을 분석 처리한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 기업이 마케팅 전략 도구로서 미디어와 스포츠를 활용하는 동기는 무엇인가?
둘째, 기업의 마케팅커뮤니케이션 전략으로서 기업의 스포츠 스폰서쉽은 어떻게 적용되는가?
셋째, 스포츠와 매스미디어를 활용한 기업의 마케팅 활동은 어떻게 전개되며, 그 효과는 무엇인가?
이러한 논의를 통해서 미디어와 스포츠의 결합을 고찰하고, 스포츠와 매스미디어에 의한 마케팅 활동과 그 효과에 관한 제반행위를 분석하였다. 그 결과 스포츠의 상업화 및 프로화를 통해서 스포츠마케팅이 대두되며, 이를 관통하는 마케팅커뮤니케이션은 스포츠, 기업 그리고 미디어 세 분야의 삼각구도 속에서 공생관계를 형성하는 구조적 역학관계를 도출하였다.
결론적으로 기업의 스포츠마케팅에 있어 가장 중요한 것은 얼마를 스포츠마케팅에 사용할 것인가 보다 어디에, 어떻게 스폰서 할 것 인가이다. 또한 스포츠스폰서쉽은 마케팅의 일부분이기 때문에, 스폰서쉽을 통해 표적관객에게 전달되는 메시지는 기업․제품의 커뮤니케이션 목표와 캠페인에 일관적이어야 한다. 즉 스폰서쉽 노력이 기업 커뮤니케이션의 성공을 강화한다는 것을 보장하려면, 통합적 마케팅 개념 안에서 모든 마케팅 활동이 이루어져야 한다는 것이다.
따라서 본 연구는 체육학, 사회학 등의 독자적인 영역을 넘어서 ...
본 연구의 목적은 매스미디어에 의한 기업의 스포츠 마케팅이 최소의 투입을 통한 최대의 부가가치 창출로 이윤을 극대화하는 방안을 제시하기 위한 기초자료를 제공하는 데에 목적이 있다. 또한 기업의 스폰서쉽 행위 및 마케팅 전략적 행위가 매스미디어에 어떻게 반영되며, 이것이 수용자에게 어떠한 효과 및 결과를 부여하는지를 탐색하기 위해 관련되는 신문기사․책․논문․인터넷 사이트․학회지를 수집하여 그 내용을 분석 처리한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 기업이 마케팅 전략 도구로서 미디어와 스포츠를 활용하는 동기는 무엇인가?
둘째, 기업의 마케팅커뮤니케이션 전략으로서 기업의 스포츠 스폰서쉽은 어떻게 적용되는가?
셋째, 스포츠와 매스미디어를 활용한 기업의 마케팅 활동은 어떻게 전개되며, 그 효과는 무엇인가?
이러한 논의를 통해서 미디어와 스포츠의 결합을 고찰하고, 스포츠와 매스미디어에 의한 마케팅 활동과 그 효과에 관한 제반행위를 분석하였다. 그 결과 스포츠의 상업화 및 프로화를 통해서 스포츠마케팅이 대두되며, 이를 관통하는 마케팅커뮤니케이션은 스포츠, 기업 그리고 미디어 세 분야의 삼각구도 속에서 공생관계를 형성하는 구조적 역학관계를 도출하였다.
결론적으로 기업의 스포츠마케팅에 있어 가장 중요한 것은 얼마를 스포츠마케팅에 사용할 것인가 보다 어디에, 어떻게 스폰서 할 것 인가이다. 또한 스포츠스폰서쉽은 마케팅의 일부분이기 때문에, 스폰서쉽을 통해 표적관객에게 전달되는 메시지는 기업․제품의 커뮤니케이션 목표와 캠페인에 일관적이어야 한다. 즉 스폰서쉽 노력이 기업 커뮤니케이션의 성공을 강화한다는 것을 보장하려면, 통합적 마케팅 개념 안에서 모든 마케팅 활동이 이루어져야 한다는 것이다.
따라서 본 연구는 체육학, 사회학 등의 독자적인 영역을 넘어서 학제간 연구를 필요로 하기 때문에 보다 많은 연구와 다양한 접근방법을 필요로 한다. 스포츠마케팅을 한 차원 높인 마케팅커뮤니케이션을 다룰 수 있어야 그 효과까지 포함한 총체적 컨셉트를 개발할 수 있다. 이제야말로 마케팅커뮤니케이션에 대한 진지하고도 치밀한 연구와 투자가 필요한 때다.
본 연구의 목적은 매스미디어에 의한 기업의 스포츠 마케팅이 최소의 투입을 통한 최대의 부가가치 창출로 이윤을 극대화하는 방안을 제시하기 위한 기초자료를 제공하는 데에 목적이 있다. 또한 기업의 스폰서쉽 행위 및 마케팅 전략적 행위가 매스미디어에 어떻게 반영되며, 이것이 수용자에게 어떠한 효과 및 결과를 부여하는지를 탐색하기 위해 관련되는 신문기사․책․논문․인터넷 사이트․학회지를 수집하여 그 내용을 분석 처리한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 기업이 마케팅 전략 도구로서 미디어와 스포츠를 활용하는 동기는 무엇인가?
둘째, 기업의 마케팅커뮤니케이션 전략으로서 기업의 스포츠 스폰서쉽은 어떻게 적용되는가?
셋째, 스포츠와 매스미디어를 활용한 기업의 마케팅 활동은 어떻게 전개되며, 그 효과는 무엇인가?
이러한 논의를 통해서 미디어와 스포츠의 결합을 고찰하고, 스포츠와 매스미디어에 의한 마케팅 활동과 그 효과에 관한 제반행위를 분석하였다. 그 결과 스포츠의 상업화 및 프로화를 통해서 스포츠마케팅이 대두되며, 이를 관통하는 마케팅커뮤니케이션은 스포츠, 기업 그리고 미디어 세 분야의 삼각구도 속에서 공생관계를 형성하는 구조적 역학관계를 도출하였다.
결론적으로 기업의 스포츠마케팅에 있어 가장 중요한 것은 얼마를 스포츠마케팅에 사용할 것인가 보다 어디에, 어떻게 스폰서 할 것 인가이다. 또한 스포츠스폰서쉽은 마케팅의 일부분이기 때문에, 스폰서쉽을 통해 표적관객에게 전달되는 메시지는 기업․제품의 커뮤니케이션 목표와 캠페인에 일관적이어야 한다. 즉 스폰서쉽 노력이 기업 커뮤니케이션의 성공을 강화한다는 것을 보장하려면, 통합적 마케팅 개념 안에서 모든 마케팅 활동이 이루어져야 한다는 것이다.
따라서 본 연구는 체육학, 사회학 등의 독자적인 영역을 넘어서 학제간 연구를 필요로 하기 때문에 보다 많은 연구와 다양한 접근방법을 필요로 한다. 스포츠마케팅을 한 차원 높인 마케팅커뮤니케이션을 다룰 수 있어야 그 효과까지 포함한 총체적 컨셉트를 개발할 수 있다. 이제야말로 마케팅커뮤니케이션에 대한 진지하고도 치밀한 연구와 투자가 필요한 때다.
The purpose of this study is to offer basic materials to present a better way that sports marketing through Mass media can maximize profits by getting the greatest possible value added out of minimal input.
Especially in this study, we have analyzed the contents of the related materials suc...
The purpose of this study is to offer basic materials to present a better way that sports marketing through Mass media can maximize profits by getting the greatest possible value added out of minimal input.
Especially in this study, we have analyzed the contents of the related materials such as newspaper articles, books, paper, web site, academic bulletins with a view to finding out two facts :
One is how the sponsorship activity and marketing strategic activity are reflected in mass media. The other is what effects or results in mass can be obtained by that.
In order to achieve this purpose, these questions are selected and asked as follows ;
1. What is the motivation of business making use of media & sports as a marketing strategic tool?
2. How sports sponsorship can be applied as a marketing communication?
3. How is the marketing activity of business through sports & mass media developed, and what is the effect of this activity?
Through above discussion, it is considered to combine media and sports. And it analyze all action about the effect and marketing activity through sports and mass media. As a result, sports marketing raises sports commercialization and professionalism. And it shapes a Sports - Media - Business symbiosis relations into the eternal triangle.
What is most important in sports marketing is not how much is spent in sports marketing but how and where it sponsors. A sports communication has to execute all marketing action under the category of totally integrated marketing concept, because sports sponsorship forms a part of marketing mix.
Finally, it is necessary for marketing communication study to take many approaches based on interdisciplinary study of physical, sociology, etc., therefore we must develop the total concept of marketing communication.
The purpose of this study is to offer basic materials to present a better way that sports marketing through Mass media can maximize profits by getting the greatest possible value added out of minimal input.
Especially in this study, we have analyzed the contents of the related materials such as newspaper articles, books, paper, web site, academic bulletins with a view to finding out two facts :
One is how the sponsorship activity and marketing strategic activity are reflected in mass media. The other is what effects or results in mass can be obtained by that.
In order to achieve this purpose, these questions are selected and asked as follows ;
1. What is the motivation of business making use of media & sports as a marketing strategic tool?
2. How sports sponsorship can be applied as a marketing communication?
3. How is the marketing activity of business through sports & mass media developed, and what is the effect of this activity?
Through above discussion, it is considered to combine media and sports. And it analyze all action about the effect and marketing activity through sports and mass media. As a result, sports marketing raises sports commercialization and professionalism. And it shapes a Sports - Media - Business symbiosis relations into the eternal triangle.
What is most important in sports marketing is not how much is spent in sports marketing but how and where it sponsors. A sports communication has to execute all marketing action under the category of totally integrated marketing concept, because sports sponsorship forms a part of marketing mix.
Finally, it is necessary for marketing communication study to take many approaches based on interdisciplinary study of physical, sociology, etc., therefore we must develop the total concept of marketing communication.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.