MBTI성격유형에 따른 부모의 양육태도와 자녀의 학습 및 진로지도 프로그램 (A) program for the parents' kid-caring attitude and the guidance for their kids' career and learning, by MBTI personality types원문보기
현대의 10대 청소년들은 특히 학업이나 성적에서 스트레스를 많이 받고 있으며, 그 밖에도 정체감, 진로, 대인관계 드의 문제에서 스트레스를 받고 있다. 특히 우리 나라의 청소년들은 급격한 사회 변화와 물진만능주의, 이기주의, 출세지향주의와 입시위주의 교육 환경 속에서 심리적 갈등을 겪고 있으며 자신의 적성과 능력을 가름해 볼 수 있는 진로 탐색의 기회를 갖지 못한 나머지 자신에게 적합한 진로가 어느 방향인지를 이해하지 못한 채 진학하거나 취업을 결정하고 있는 실정이다. 어떤 특정직업에서 요구되는 특성9Job reauiremene)은 심리적 선호 뿐만 아니라 지식이나 경험 인지능력이나 신체적 특성, 학력 등 여러 가지 특성을 요구하기 때문에 자녀의 진로 선택이나 적응 과정에 필요한 ...
현대의 10대 청소년들은 특히 학업이나 성적에서 스트레스를 많이 받고 있으며, 그 밖에도 정체감, 진로, 대인관계 드의 문제에서 스트레스를 받고 있다. 특히 우리 나라의 청소년들은 급격한 사회 변화와 물진만능주의, 이기주의, 출세지향주의와 입시위주의 교육 환경 속에서 심리적 갈등을 겪고 있으며 자신의 적성과 능력을 가름해 볼 수 있는 진로 탐색의 기회를 갖지 못한 나머지 자신에게 적합한 진로가 어느 방향인지를 이해하지 못한 채 진학하거나 취업을 결정하고 있는 실정이다. 어떤 특정직업에서 요구되는 특성9Job reauiremene)은 심리적 선호 뿐만 아니라 지식이나 경험 인지능력이나 신체적 특성, 학력 등 여러 가지 특성을 요구하기 때문에 자녀의 진로 선택이나 적응 과정에 필요한 의사 결정을 위하여 자녀의 특성과 일의 특성을 일치시키려는 노력은 매우 중요하다. 이러한 자녀와 일의 조화(Person-Job Marching Paradigm)를 예측하고자 한다면 자녀 및 일의 특성을 체계적으로 측정하고, 이러한 측정 결과를 바탕으로 진로 지도가 전개되어야 하는데 이러한 과정에서 MBTI는 유용하게 사용될 수 있을 것이다. 이러한 면을 고려해 보건데 MBTI/MMTIC을 통한 학습 및 진로진도 프로그램은 10대 청소년 자녀들이 자신의 성겨 뿐만 아니라 자신의 흥미 및 적성도 고려한 현명한 진로를 탐색하고 결정 할 수 있도록 도와 줄 수 있으며 동시에 부모이게는 자녀가 적합한 진로를 탐색·선택하는데 도움을 줄 수 있는 바람직한 양육태도를 가르쳐 진로 문제로 인한 자녀와의 스트레스 상황을 현명하게 대처해 나갈 수 있는 방법을 가르쳐 줄 수 있기 때문에 이러한 프로그램의 필요성이 요구된다. 본 연구의 목적을 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, MBTI와 MMTIC을 통해 부모·자녀의 성격 유형을 파악하여 서로의 성격 유형에 대한 이해를 높이자는 데 있다. 둘째, 자녀들의 성격 유형에 따라 부모들의 양육 태고다 어떤 긍정적·부정적 영향을 미칠 수 있는지 알아보고자 한다. 셋째, 자녀의 성격 유형에 따른 학습 스타일을 파악하여 올바른 진로선택과 미래를 설계할 수 있도록 유도한다. 본 프로그램은 설계하기 이전에 프로그램 요구도를 부모와 자려를 대상으로 알아보았으며, 앞의 이론 Jung의 심리 유형론에 근거하여 "MBTI 성격 유형에 따른 부모의 양육태도와 자녀의 학습 및 진로지도 프로그램"을 개발하였다. 10대 자녀의 경우는 높은 요구도를 나타낸 문항을 살펴보면, "나는 나에게 적합한 공부방법을 알아서 더 나은 성적을 받길 원한다."라는 문항이 평균 점수 4.57로 가장 높았으며, "나는 나의 성격에 어울리는 직업을 구체적으로 알았으면 좋겠다"라느 문항이 평균 점수 4.53으로 두 번째였다. 또한 평균점수 4.0이상인 문항이 7문항이었으며, 그 중 성적과 진로에 대한 부분이 가장 높은 요구도를 나타냈다. 부모의 경우는 15문항 중 평균 점수가 4.0이상인 문항이 11문항으로 자녀보다 좀 더 놓은 요구도를 나타냄을 알 수 있었는데, 부모의 경우는 "부모는 우리 자녀의 장점을 알고 개발시켜주어야 할 의무가 있다" 문항이 평균 점수 4.46으로 가장 높게 나타나 부모들이 자녀양육에 대한 책임감이 무척 강하다는 걸 알 수 있었다. 그 다음으로 높은 요구도를 나타낸 문항이 "우리 자녀의 성격에 맞는 학습 방법을 구체적으로 알았으면 좋겠다."와 "우리 아이가 다른 아이보다 뛰어난 점을 구체적으로 가르쳐 주는 프로그램이 있었으면 좋겠다"였다. 이런 요구도를 바탕으로 MBTI 성격유형에 따른 부모의 양육태도와 자녀의 진로 및 학습지도에 대한 프로그램을 개발하였는데, 구체적인 프로그램의 내용은 다음과 같다. 먼저 프로그램은 총 3회로 3시간씩 실행하도록 구성되어 있으며 각 sesion은 세부 목표를 가지고 실행된다. 첫 번째 sesion은 '나의 그림자 착지', '두 번째 sesion은 '성격 유형별 양육태도', 세 번째 sesion은 '학습 스타일 및 진로 선택'이라는 제목으로 이루어졌다. 이상의 결과를 바탕으로 본 연구에서 얻을 수 있는 결론은 다음과 같다. 첫째, 부모와 10대 자녀들에게 조사한 결과 부모-자녀는 양육태도와 자녀의 성격 유형을 파악한 진로와 학습 지도 프로그램이 필요로 함을 알 수 있었다. 둘째, 이러한 프로그램의 개발을 통해 부모-자녀 관계에서 스트레스 상황을 잘 대처해 나갈 수 있도록 도와 건강한 가족이 되도록 한다. 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 프로그램의 실행은 부모와 자녀가 같이 해야하는 프로그램인지라 실행을 하려면 방학기간을 이용하여 실행하는 것이 부모-자녀의 참여를 더욱 많이 유도할 수 있을 것이라고 본다. 둘째, 프로그램은 한 부모와 한 자녀만의 참여만 전부가 아니므로 이러한 프로그램을 각 문화센터, 기업체, 학교, 학원과 같은 기관에서 정기적인 교육 프로그램으로 활용하면 더 많은 효과를 얻을 수 있으리라 본다. 셋째, 각 프로그램의 실행 후 후속 연구를 계속 수행하여 좀 더 세부적인 프로그램의 개발이 이루어져할 것으로 보인다.
현대의 10대 청소년들은 특히 학업이나 성적에서 스트레스를 많이 받고 있으며, 그 밖에도 정체감, 진로, 대인관계 드의 문제에서 스트레스를 받고 있다. 특히 우리 나라의 청소년들은 급격한 사회 변화와 물진만능주의, 이기주의, 출세지향주의와 입시위주의 교육 환경 속에서 심리적 갈등을 겪고 있으며 자신의 적성과 능력을 가름해 볼 수 있는 진로 탐색의 기회를 갖지 못한 나머지 자신에게 적합한 진로가 어느 방향인지를 이해하지 못한 채 진학하거나 취업을 결정하고 있는 실정이다. 어떤 특정직업에서 요구되는 특성9Job reauiremene)은 심리적 선호 뿐만 아니라 지식이나 경험 인지능력이나 신체적 특성, 학력 등 여러 가지 특성을 요구하기 때문에 자녀의 진로 선택이나 적응 과정에 필요한 의사 결정을 위하여 자녀의 특성과 일의 특성을 일치시키려는 노력은 매우 중요하다. 이러한 자녀와 일의 조화(Person-Job Marching Paradigm)를 예측하고자 한다면 자녀 및 일의 특성을 체계적으로 측정하고, 이러한 측정 결과를 바탕으로 진로 지도가 전개되어야 하는데 이러한 과정에서 MBTI는 유용하게 사용될 수 있을 것이다. 이러한 면을 고려해 보건데 MBTI/MMTIC을 통한 학습 및 진로진도 프로그램은 10대 청소년 자녀들이 자신의 성겨 뿐만 아니라 자신의 흥미 및 적성도 고려한 현명한 진로를 탐색하고 결정 할 수 있도록 도와 줄 수 있으며 동시에 부모이게는 자녀가 적합한 진로를 탐색·선택하는데 도움을 줄 수 있는 바람직한 양육태도를 가르쳐 진로 문제로 인한 자녀와의 스트레스 상황을 현명하게 대처해 나갈 수 있는 방법을 가르쳐 줄 수 있기 때문에 이러한 프로그램의 필요성이 요구된다. 본 연구의 목적을 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, MBTI와 MMTIC을 통해 부모·자녀의 성격 유형을 파악하여 서로의 성격 유형에 대한 이해를 높이자는 데 있다. 둘째, 자녀들의 성격 유형에 따라 부모들의 양육 태고다 어떤 긍정적·부정적 영향을 미칠 수 있는지 알아보고자 한다. 셋째, 자녀의 성격 유형에 따른 학습 스타일을 파악하여 올바른 진로선택과 미래를 설계할 수 있도록 유도한다. 본 프로그램은 설계하기 이전에 프로그램 요구도를 부모와 자려를 대상으로 알아보았으며, 앞의 이론 Jung의 심리 유형론에 근거하여 "MBTI 성격 유형에 따른 부모의 양육태도와 자녀의 학습 및 진로지도 프로그램"을 개발하였다. 10대 자녀의 경우는 높은 요구도를 나타낸 문항을 살펴보면, "나는 나에게 적합한 공부방법을 알아서 더 나은 성적을 받길 원한다."라는 문항이 평균 점수 4.57로 가장 높았으며, "나는 나의 성격에 어울리는 직업을 구체적으로 알았으면 좋겠다"라느 문항이 평균 점수 4.53으로 두 번째였다. 또한 평균점수 4.0이상인 문항이 7문항이었으며, 그 중 성적과 진로에 대한 부분이 가장 높은 요구도를 나타냈다. 부모의 경우는 15문항 중 평균 점수가 4.0이상인 문항이 11문항으로 자녀보다 좀 더 놓은 요구도를 나타냄을 알 수 있었는데, 부모의 경우는 "부모는 우리 자녀의 장점을 알고 개발시켜주어야 할 의무가 있다" 문항이 평균 점수 4.46으로 가장 높게 나타나 부모들이 자녀양육에 대한 책임감이 무척 강하다는 걸 알 수 있었다. 그 다음으로 높은 요구도를 나타낸 문항이 "우리 자녀의 성격에 맞는 학습 방법을 구체적으로 알았으면 좋겠다."와 "우리 아이가 다른 아이보다 뛰어난 점을 구체적으로 가르쳐 주는 프로그램이 있었으면 좋겠다"였다. 이런 요구도를 바탕으로 MBTI 성격유형에 따른 부모의 양육태도와 자녀의 진로 및 학습지도에 대한 프로그램을 개발하였는데, 구체적인 프로그램의 내용은 다음과 같다. 먼저 프로그램은 총 3회로 3시간씩 실행하도록 구성되어 있으며 각 sesion은 세부 목표를 가지고 실행된다. 첫 번째 sesion은 '나의 그림자 착지', '두 번째 sesion은 '성격 유형별 양육태도', 세 번째 sesion은 '학습 스타일 및 진로 선택'이라는 제목으로 이루어졌다. 이상의 결과를 바탕으로 본 연구에서 얻을 수 있는 결론은 다음과 같다. 첫째, 부모와 10대 자녀들에게 조사한 결과 부모-자녀는 양육태도와 자녀의 성격 유형을 파악한 진로와 학습 지도 프로그램이 필요로 함을 알 수 있었다. 둘째, 이러한 프로그램의 개발을 통해 부모-자녀 관계에서 스트레스 상황을 잘 대처해 나갈 수 있도록 도와 건강한 가족이 되도록 한다. 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 프로그램의 실행은 부모와 자녀가 같이 해야하는 프로그램인지라 실행을 하려면 방학기간을 이용하여 실행하는 것이 부모-자녀의 참여를 더욱 많이 유도할 수 있을 것이라고 본다. 둘째, 프로그램은 한 부모와 한 자녀만의 참여만 전부가 아니므로 이러한 프로그램을 각 문화센터, 기업체, 학교, 학원과 같은 기관에서 정기적인 교육 프로그램으로 활용하면 더 많은 효과를 얻을 수 있으리라 본다. 셋째, 각 프로그램의 실행 후 후속 연구를 계속 수행하여 좀 더 세부적인 프로그램의 개발이 이루어져할 것으로 보인다.
Teenagers of today are experiencing a lot of stress relating to their studies and school records, as well as finding their identities, career in life and personal relationships, etc. In particular, the youths in our nation are struggling with psychological problems in the rapid cocial changes, mater...
Teenagers of today are experiencing a lot of stress relating to their studies and school records, as well as finding their identities, career in life and personal relationships, etc. In particular, the youths in our nation are struggling with psychological problems in the rapid cocial changes, materialism, egoism, success-oriented and college entrance-oriented educational environment. Many youngsters, therefore, are simply go to colleges or get the jobs without having chances to review their aptitudes and abilities or understanding the best potential ways for the rest of their lives. It is very important for parents to make the characteristics of their kids coincide with the characteristics of the works to make decisions on their kid's paths or adaptation procedures since the job requirements for any specific job requires various features like knowledge, experience, competence for recognition, physical character or scholastic ability, etc, as well as their psychological preferences. It's essential to measure the characters of one's kid and the job systematically and implement the guidance based on the result of the measurement to predict the person-job matching paradigm. In this procedure, MBTI can be used effectively and efficiently. In view of this point, the academic and career programs program through MBTI/MMTIC can be helpful for the teenager kid to search and decide the best path considering his or her characteristic, as well as identifying interests and aptitude and, at the same time, it can be helpful to the parents to cope sith stress situation with their kid on the path issue wisely by teaching them the desirable kid caring methods to help their kid to search and select the suitable path. Accordingly, this program is indispensable. The purpose of this study can be described specifically as follows; First: It aims at enhancing the personality types between parents and kids by understanding that through MBTI and MMTIC. SECOND: It aims at grasping the affirmative or negative on the parent's kid caring attitude in accordance with the personality types of their kids. Third: It aims at leading the parents to help their kids to make the right decision on their paths and design their future correctly by understanding the studying style in accordance with the personality types of their kids. Before desiring this program, I was avle to examine the needs of this program from the parents and their kids and develop the "Parents' kid-caring attitude based on the Jung's psychological type theoty and the kid's learning and career guidance program". I have conducted a questionnaire survey of 148 parents and their 331 teenager kids residing in Ulsan City to check the needs of the program. The questionnaire consists of two types, the one for the parents and the other for their kids, 15 questions respectively. In the case of the teenager kids, the highest need question was the one that "I want to get good marks by knowing the most suitable studying method for me." as marking average 4.57 point. The second one was that "I want to know specifically the job suitable for me." as marking average 4.53 point. There were 7 questions marking average point over 4.0 and the issue for school record and the showed the highest need among them. In the case of the parents, 11 questions out of total 15 wuestions marked over average 4.0 point, showing more need for the program than their kids. The highest need question in the case of the parents was "the parents are repocsible for developing the kids by knowing their strong points." as marking average 4.46 point, showing that the parents have pretty strong responsibility for bringing up their kids. The second one was "I want to know specifically the learning method suitable for my kid's personality." followed by "I want to have a program showing specifically the point my kid is superior than other kids.". Based on these needs, I was able to develop a program for the parents' kid-caring attitude and the guidance for their kid's career and learning, by MBTI personality types. The following is the specific contents of the program. First of all, the program consists of 3 sessions. It is designed to be implemented for 3 hours per session and each session is imlpemented with specific goal. The title of the first session is 'searching for my shadow'. The title of the second session is 'kid-caring attitude by the personality type' and that of the session is 'learning style and career selection'. The conclusion I can get from this study, based on the foregoing results is specified as follows; First, I was able to know that both parents and kids need the path and academin guidance program, containing the caring attitude and the kid's perconality types, based on the questionnaire survey of parents and teenager kids. Second, it can help the parents-kids to cope with the stress situation through the development of this program, paving the way toward being a sound and healthy family. Based on the results of this study, I would like to make some suggestion as follows; First, it is strongly recommended to implement this program during the period of school vacation to encourage more parents and kids to join the program because a parent and a kid should participate as a couple. Second, the program can be used by various organizations, such as community culture centers, Industry or corporate, schools and private academies, etc, as a regular educational program to maximize the effect since the program is not designed for a single parent and kid. Thire, a series of follow-up studies dhould be made to develop more specified programs after implementing each program.
Teenagers of today are experiencing a lot of stress relating to their studies and school records, as well as finding their identities, career in life and personal relationships, etc. In particular, the youths in our nation are struggling with psychological problems in the rapid cocial changes, materialism, egoism, success-oriented and college entrance-oriented educational environment. Many youngsters, therefore, are simply go to colleges or get the jobs without having chances to review their aptitudes and abilities or understanding the best potential ways for the rest of their lives. It is very important for parents to make the characteristics of their kids coincide with the characteristics of the works to make decisions on their kid's paths or adaptation procedures since the job requirements for any specific job requires various features like knowledge, experience, competence for recognition, physical character or scholastic ability, etc, as well as their psychological preferences. It's essential to measure the characters of one's kid and the job systematically and implement the guidance based on the result of the measurement to predict the person-job matching paradigm. In this procedure, MBTI can be used effectively and efficiently. In view of this point, the academic and career programs program through MBTI/MMTIC can be helpful for the teenager kid to search and decide the best path considering his or her characteristic, as well as identifying interests and aptitude and, at the same time, it can be helpful to the parents to cope sith stress situation with their kid on the path issue wisely by teaching them the desirable kid caring methods to help their kid to search and select the suitable path. Accordingly, this program is indispensable. The purpose of this study can be described specifically as follows; First: It aims at enhancing the personality types between parents and kids by understanding that through MBTI and MMTIC. SECOND: It aims at grasping the affirmative or negative on the parent's kid caring attitude in accordance with the personality types of their kids. Third: It aims at leading the parents to help their kids to make the right decision on their paths and design their future correctly by understanding the studying style in accordance with the personality types of their kids. Before desiring this program, I was avle to examine the needs of this program from the parents and their kids and develop the "Parents' kid-caring attitude based on the Jung's psychological type theoty and the kid's learning and career guidance program". I have conducted a questionnaire survey of 148 parents and their 331 teenager kids residing in Ulsan City to check the needs of the program. The questionnaire consists of two types, the one for the parents and the other for their kids, 15 questions respectively. In the case of the teenager kids, the highest need question was the one that "I want to get good marks by knowing the most suitable studying method for me." as marking average 4.57 point. The second one was that "I want to know specifically the job suitable for me." as marking average 4.53 point. There were 7 questions marking average point over 4.0 and the issue for school record and the showed the highest need among them. In the case of the parents, 11 questions out of total 15 wuestions marked over average 4.0 point, showing more need for the program than their kids. The highest need question in the case of the parents was "the parents are repocsible for developing the kids by knowing their strong points." as marking average 4.46 point, showing that the parents have pretty strong responsibility for bringing up their kids. The second one was "I want to know specifically the learning method suitable for my kid's personality." followed by "I want to have a program showing specifically the point my kid is superior than other kids.". Based on these needs, I was able to develop a program for the parents' kid-caring attitude and the guidance for their kid's career and learning, by MBTI personality types. The following is the specific contents of the program. First of all, the program consists of 3 sessions. It is designed to be implemented for 3 hours per session and each session is imlpemented with specific goal. The title of the first session is 'searching for my shadow'. The title of the second session is 'kid-caring attitude by the personality type' and that of the session is 'learning style and career selection'. The conclusion I can get from this study, based on the foregoing results is specified as follows; First, I was able to know that both parents and kids need the path and academin guidance program, containing the caring attitude and the kid's perconality types, based on the questionnaire survey of parents and teenager kids. Second, it can help the parents-kids to cope with the stress situation through the development of this program, paving the way toward being a sound and healthy family. Based on the results of this study, I would like to make some suggestion as follows; First, it is strongly recommended to implement this program during the period of school vacation to encourage more parents and kids to join the program because a parent and a kid should participate as a couple. Second, the program can be used by various organizations, such as community culture centers, Industry or corporate, schools and private academies, etc, as a regular educational program to maximize the effect since the program is not designed for a single parent and kid. Thire, a series of follow-up studies dhould be made to develop more specified programs after implementing each program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.