[학위논문]국내외 프로스포츠 구단의 웹사이트 분석을 통한 인터넷 마케팅 활성화 방안 연구 : 프로축구/프로농구 구단 웹사이트를 중심으로 Study for activation plan of Internet marketing with analysis of web sites in domestic and foreign professional sports teams원문보기
본 연구는 국내의 프로스포츠 구단 웹사이트의 컨텐츠와 외국 유명 프로스포츠 구단 웹사이트의 컨텐츠를 비교·분석함으로써 프로스포츠 구단이 스포츠 소비자들에게 보다 나은 서비스를 제공함과 동시에 수익창출이 가능한 인터넷 마케팅 전략 수립에 필요한 자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 국내 프로스포츠 구단 중 프로축구 4개 구단, 프로농구 4개 구단, 국외 프로스포츠 구단 중 영국 프리미어리그 4개 구단, 미국 NBA 4개 구단의 공식 웹사이트의 9월부터 11월까지 제공된 컨텐츠로 하였다. ...
본 연구는 국내의 프로스포츠 구단 웹사이트의 컨텐츠와 외국 유명 프로스포츠 구단 웹사이트의 컨텐츠를 비교·분석함으로써 프로스포츠 구단이 스포츠 소비자들에게 보다 나은 서비스를 제공함과 동시에 수익창출이 가능한 인터넷 마케팅 전략 수립에 필요한 자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 국내 프로스포츠 구단 중 프로축구 4개 구단, 프로농구 4개 구단, 국외 프로스포츠 구단 중 영국 프리미어리그 4개 구단, 미국 NBA 4개 구단의 공식 웹사이트의 9월부터 11월까지 제공된 컨텐츠로 하였다. 자료분석은 정보 제공 수준(12개), 상호 작용성(4개), 커뮤니티 구현(4개), 마케팅적 요소(13개), 기타 (1개)로 총 34개의 항목으로 구분하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 정보 제공 수준 카테고리의 컨텐츠 종류는 국외 스포츠구단 웹사이트가 538개로서 209개인 국내 프로 스포츠구단 웹사이트에 비해 월등히 많은 정보를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 기록, 뉴스, 논평, 멀티미디어 자료, 타 구단 관련 자료 등의 카테고리는 많은 차이를 나타내었다. 상호 작용성 카테고리의 컨텐츠 종류는 국내 스포츠구단 웹사이트가 58개로서 52개인 국외 프로 스포츠구단 웹사이트에 비해 다소 많은 정보를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 회원과 선수간의 의사전달 카테고리는 국내 구단이 국외 구단보다 훨씬 많은 컨텐츠를 제공하고 있었다. 커뮤니티 구현 카테고리의 컨텐츠 종류는 국내 스포츠구단 웹사이트가 65개로서 44개인 국외 프로 스포츠구단 웹사이트에 비해 다소 많은 정보를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 유료 사이트 회원 카테고리와 유료 써포터즈 클럽 카테고리는 국외 스포츠구단이 훨씬 많은 컨텐츠를 보유하고 있고 무료 사이트 회원과 무료 써포터즈 클럽 회원 카테고리는 국내 스포츠구단이 훨씬 많은 컨텐츠를 보유하고 있는 것으로 나타났다. 마케팅적 요소 카테고리의 컨텐츠 종류는 국외 스포츠구단 웹사이트가 247개로서 83개인 국내 프로 스포츠구단 웹사이트에 비해 훨씬 많은 정보를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 스폰서, 티켓, 중계, 모바일 서비스, Betting, Financial Service 카테고리는 현저한 차이를 나타내었다. 기타 카테고리의 컨텐츠의 수는 국외 스포츠구단 125개, 국내 스포츠 구단 54개로 국외 스포츠 구단이 좀 더 다양한 컨텐츠를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때 국내 프로스포츠 구단의 웹사이트는 외국 유명 프로스포츠 구단의 웹사이트에 비해 많은 부분에서 부족한 점이 많은 것을 알 수 있었다. 하지만 상호 작용성, 커뮤니티 구현 등의 컨텐츠들은 외국 유명 프로스포츠 구단과 비슷하거나 다소 앞서있는 것으로 나타났다. 이것은 국내 프로스포츠 구단의 웹사이트에는 네티즌 팬들이 이미 확보가 되어있다는 것을 보여주는 것이고 다양한 마케팅 요소들을 개발한다면 국내 프로스포츠 구단 웹사이트를 통한 인터넷 마케팅이 충분한 시장성이 있다는 것을 보여주는 것이다. 인터넷의 홍보효과 및 시장성은 급속히 확대되고 있다. 국내 프로스포츠 구단들은 인터넷 마케팅에 대한 연구 및 개발을 통해 팬들에게는 서비스가 되고 구단에는 수익을 가져다 줄 수 있는 마케팅 전략과 아이템을 개발하도록 해야 한다.
본 연구는 국내의 프로스포츠 구단 웹사이트의 컨텐츠와 외국 유명 프로스포츠 구단 웹사이트의 컨텐츠를 비교·분석함으로써 프로스포츠 구단이 스포츠 소비자들에게 보다 나은 서비스를 제공함과 동시에 수익창출이 가능한 인터넷 마케팅 전략 수립에 필요한 자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 국내 프로스포츠 구단 중 프로축구 4개 구단, 프로농구 4개 구단, 국외 프로스포츠 구단 중 영국 프리미어리그 4개 구단, 미국 NBA 4개 구단의 공식 웹사이트의 9월부터 11월까지 제공된 컨텐츠로 하였다. 자료분석은 정보 제공 수준(12개), 상호 작용성(4개), 커뮤니티 구현(4개), 마케팅적 요소(13개), 기타 (1개)로 총 34개의 항목으로 구분하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 정보 제공 수준 카테고리의 컨텐츠 종류는 국외 스포츠구단 웹사이트가 538개로서 209개인 국내 프로 스포츠구단 웹사이트에 비해 월등히 많은 정보를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 기록, 뉴스, 논평, 멀티미디어 자료, 타 구단 관련 자료 등의 카테고리는 많은 차이를 나타내었다. 상호 작용성 카테고리의 컨텐츠 종류는 국내 스포츠구단 웹사이트가 58개로서 52개인 국외 프로 스포츠구단 웹사이트에 비해 다소 많은 정보를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 회원과 선수간의 의사전달 카테고리는 국내 구단이 국외 구단보다 훨씬 많은 컨텐츠를 제공하고 있었다. 커뮤니티 구현 카테고리의 컨텐츠 종류는 국내 스포츠구단 웹사이트가 65개로서 44개인 국외 프로 스포츠구단 웹사이트에 비해 다소 많은 정보를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 유료 사이트 회원 카테고리와 유료 써포터즈 클럽 카테고리는 국외 스포츠구단이 훨씬 많은 컨텐츠를 보유하고 있고 무료 사이트 회원과 무료 써포터즈 클럽 회원 카테고리는 국내 스포츠구단이 훨씬 많은 컨텐츠를 보유하고 있는 것으로 나타났다. 마케팅적 요소 카테고리의 컨텐츠 종류는 국외 스포츠구단 웹사이트가 247개로서 83개인 국내 프로 스포츠구단 웹사이트에 비해 훨씬 많은 정보를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 스폰서, 티켓, 중계, 모바일 서비스, Betting, Financial Service 카테고리는 현저한 차이를 나타내었다. 기타 카테고리의 컨텐츠의 수는 국외 스포츠구단 125개, 국내 스포츠 구단 54개로 국외 스포츠 구단이 좀 더 다양한 컨텐츠를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때 국내 프로스포츠 구단의 웹사이트는 외국 유명 프로스포츠 구단의 웹사이트에 비해 많은 부분에서 부족한 점이 많은 것을 알 수 있었다. 하지만 상호 작용성, 커뮤니티 구현 등의 컨텐츠들은 외국 유명 프로스포츠 구단과 비슷하거나 다소 앞서있는 것으로 나타났다. 이것은 국내 프로스포츠 구단의 웹사이트에는 네티즌 팬들이 이미 확보가 되어있다는 것을 보여주는 것이고 다양한 마케팅 요소들을 개발한다면 국내 프로스포츠 구단 웹사이트를 통한 인터넷 마케팅이 충분한 시장성이 있다는 것을 보여주는 것이다. 인터넷의 홍보효과 및 시장성은 급속히 확대되고 있다. 국내 프로스포츠 구단들은 인터넷 마케팅에 대한 연구 및 개발을 통해 팬들에게는 서비스가 되고 구단에는 수익을 가져다 줄 수 있는 마케팅 전략과 아이템을 개발하도록 해야 한다.
This study aims to provide data which is needed for professional sport teams to provide better service to customers and to work out internet marketing stratagies for making profits, through comparing and analyzing official web sites of domestic and foreign professional sport teams. The subject of th...
This study aims to provide data which is needed for professional sport teams to provide better service to customers and to work out internet marketing stratagies for making profits, through comparing and analyzing official web sites of domestic and foreign professional sport teams. The subject of this Study is the content of official web-sites that were in service from Sept. to Oct. 2001. 4 teams from domestic professional football teams, 4 teams from domestic professional basketball teams, 4 teams from premiership league in England, and 4 teams from NBA basketball in America. First, in view of the data providing level, the web sites of the foreign professional sport teams provided much more content than the web sites of the domestic professional sport teams. Second, in the view of interactive property, the web sites of the domestic professional sport teams provided more content than the web sites of foreign professional sport teams. Third, in the view of community embodiment, the web sites of the domestic professional sport teams provided more content than the web sites of the foreign professional sport teams. Forth, in the view of the contents related to marketing, the web sites of the foreign professional sport teams provided much more content than the web sites of domestic professional sport teams. Fifth, in the view of other contents, the web sites of the foreign professional sport teams provided more content than the web sites of the domestic professional sport teams. As a result, the web sites of the domestic professional sport teams have a lack of content in several categories compared with those of foreign professional sport teams, However, the content of interactive property and community embodiment is little more serviced in the web sites of the domestic professional sport teams. So it reflects that web sites of the domestic professional sport teams already have enough fans and that there is the possibility of marketing through the web site, if they develop various marketing strategies and methods. Publicity through the internet are growing very quickly. Domestic professional sport teams must develop marketing strategies and items, that should be fan friendly and profitable, through research and development of internet marketing.
This study aims to provide data which is needed for professional sport teams to provide better service to customers and to work out internet marketing stratagies for making profits, through comparing and analyzing official web sites of domestic and foreign professional sport teams. The subject of this Study is the content of official web-sites that were in service from Sept. to Oct. 2001. 4 teams from domestic professional football teams, 4 teams from domestic professional basketball teams, 4 teams from premiership league in England, and 4 teams from NBA basketball in America. First, in view of the data providing level, the web sites of the foreign professional sport teams provided much more content than the web sites of the domestic professional sport teams. Second, in the view of interactive property, the web sites of the domestic professional sport teams provided more content than the web sites of foreign professional sport teams. Third, in the view of community embodiment, the web sites of the domestic professional sport teams provided more content than the web sites of the foreign professional sport teams. Forth, in the view of the contents related to marketing, the web sites of the foreign professional sport teams provided much more content than the web sites of domestic professional sport teams. Fifth, in the view of other contents, the web sites of the foreign professional sport teams provided more content than the web sites of the domestic professional sport teams. As a result, the web sites of the domestic professional sport teams have a lack of content in several categories compared with those of foreign professional sport teams, However, the content of interactive property and community embodiment is little more serviced in the web sites of the domestic professional sport teams. So it reflects that web sites of the domestic professional sport teams already have enough fans and that there is the possibility of marketing through the web site, if they develop various marketing strategies and methods. Publicity through the internet are growing very quickly. Domestic professional sport teams must develop marketing strategies and items, that should be fan friendly and profitable, through research and development of internet marketing.
Keyword
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학위논문 정보
저자
황금석
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
체육학교육전공
지도교수
조광민
발행연도
2002
총페이지
vi, 71p.
키워드
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