[학위논문]초등학교 감상수업을 위한 보조학습용 멀티미디어 자료 개발 연구 : 3학년 음악 교과서를 중심으로 Development of multimedia teaching materials for music listening in elementary classroom;focused on the 3rd grade원문보기
본 연구의 목적은 ICT(Information & Communication Technology. 정보통신기술) 활용수업을 강조하는 새로운 교육정책에 부응하고, 학습자의 음악적 경험을 도와줄 수 있는 감상학습을 위한 멀티미디어 자료의 개발을 통해 음악과 감상 학습의 새로운 보조 자료를 제시하는 것이다. 본 연구에서는 감상학습 멀티미디어 자료 개발에 관련된 교수-학습 이론 중 감상교육에 관련된 감상교육 이론·코다이 원리·포괄적 음악성·구성주의 학습이론과 멀티미디어에 관한 이론인 정보처리 이론, 음악과에서의 멸티미디어 자료의 활용 현황에 관련된 이론을 살펴보고, 멸티미디어 자료 설계에 관련된 선행 연구, 7차 초등학교 3학년 음악과 감상학습 영역의 구성을 고찰하였으며, 이를 토대로 하 여 3학년 교과서 제재곡인 감상곡 10곡을 선정하였다. 다양한 보조학습 자료를 활용하여 여러 가지 활동을 통해 감상 학습을 하며, 악곡의 음악적 구성, 음악적 특징, 작곡기법, 작곡자에 대한 이해를 통하여 작곡자가 표현하고자 하는 음악적인 내용이나 의도를 파악하고 식별할 수 있는 음악적 능력을 신장시킬 수 있는 감상 교수-학습 기본 모형을 고안하였으며, 이에 입각하여 자료 개발 계획서를 수립한 후, 필요한 소리·영상 자료를 수집·편집·제작하였고, 멀티미디어 저작 도구인 ‘매크로미디어’사의 ‘디렉터 8.0’을 이용하여 멀티미디어 통합 자료를 개발하였다. 본 연구에서 개발한 ‘멸티미디어 자료’는 감상학습을 하는데 효율적으로 활용할 수 있는 ‘지도중점, 작곡자, 이론 등의 한글자료, 주제별로 편집된 음악파일, 악보의 진행을 보며 음악을 들을 수 있는 음악파일, ...
본 연구의 목적은 ICT(Information & Communication Technology. 정보통신기술) 활용수업을 강조하는 새로운 교육정책에 부응하고, 학습자의 음악적 경험을 도와줄 수 있는 감상학습을 위한 멀티미디어 자료의 개발을 통해 음악과 감상 학습의 새로운 보조 자료를 제시하는 것이다. 본 연구에서는 감상학습 멀티미디어 자료 개발에 관련된 교수-학습 이론 중 감상교육에 관련된 감상교육 이론·코다이 원리·포괄적 음악성·구성주의 학습이론과 멀티미디어에 관한 이론인 정보처리 이론, 음악과에서의 멸티미디어 자료의 활용 현황에 관련된 이론을 살펴보고, 멸티미디어 자료 설계에 관련된 선행 연구, 7차 초등학교 3학년 음악과 감상학습 영역의 구성을 고찰하였으며, 이를 토대로 하 여 3학년 교과서 제재곡인 감상곡 10곡을 선정하였다. 다양한 보조학습 자료를 활용하여 여러 가지 활동을 통해 감상 학습을 하며, 악곡의 음악적 구성, 음악적 특징, 작곡기법, 작곡자에 대한 이해를 통하여 작곡자가 표현하고자 하는 음악적인 내용이나 의도를 파악하고 식별할 수 있는 음악적 능력을 신장시킬 수 있는 감상 교수-학습 기본 모형을 고안하였으며, 이에 입각하여 자료 개발 계획서를 수립한 후, 필요한 소리·영상 자료를 수집·편집·제작하였고, 멀티미디어 저작 도구인 ‘매크로미디어’사의 ‘디렉터 8.0’을 이용하여 멀티미디어 통합 자료를 개발하였다. 본 연구에서 개발한 ‘멸티미디어 자료’는 감상학습을 하는데 효율적으로 활용할 수 있는 ‘지도중점, 작곡자, 이론 등의 한글자료, 주제별로 편집된 음악파일, 악보의 진행을 보며 음악을 들을 수 있는 음악파일, 프리젠테이션(PPT파일) , 소리파일, 싸이버교실의 강의파일, ICT 활용 수업안, 학습지, 감상학습 후에 곡을 듣고 하는 평가, 감상수업을 위한 한글자료 등 시각적, 청각적 보조 학습용 교수 학습 자료를 제작하였다. 감상곡에 따라서 학습 자료와 단계들이 각각 개별화되어 있기 때문에 교사가 자율적으로 학습자의 수준이나 환경에 적합한 보조자료를 선택하여 학생의 수준에 맞는 방법으로 다양하게 보조자료를 재구성하여 활용할 수 있으며, 다른 학년에서도 공통으로 다루어지는 3곡 외에도 예시 악곡으로 활용하여 감상이외의 가창, 창작, 기악등의 학습이나 신체표현을 하는 학습에서도 본 멀티미디어 자료의 활용은 유익하리라 보여진다.
본 연구의 목적은 ICT(Information & Communication Technology. 정보통신기술) 활용수업을 강조하는 새로운 교육정책에 부응하고, 학습자의 음악적 경험을 도와줄 수 있는 감상학습을 위한 멀티미디어 자료의 개발을 통해 음악과 감상 학습의 새로운 보조 자료를 제시하는 것이다. 본 연구에서는 감상학습 멀티미디어 자료 개발에 관련된 교수-학습 이론 중 감상교육에 관련된 감상교육 이론·코다이 원리·포괄적 음악성·구성주의 학습이론과 멀티미디어에 관한 이론인 정보처리 이론, 음악과에서의 멸티미디어 자료의 활용 현황에 관련된 이론을 살펴보고, 멸티미디어 자료 설계에 관련된 선행 연구, 7차 초등학교 3학년 음악과 감상학습 영역의 구성을 고찰하였으며, 이를 토대로 하 여 3학년 교과서 제재곡인 감상곡 10곡을 선정하였다. 다양한 보조학습 자료를 활용하여 여러 가지 활동을 통해 감상 학습을 하며, 악곡의 음악적 구성, 음악적 특징, 작곡기법, 작곡자에 대한 이해를 통하여 작곡자가 표현하고자 하는 음악적인 내용이나 의도를 파악하고 식별할 수 있는 음악적 능력을 신장시킬 수 있는 감상 교수-학습 기본 모형을 고안하였으며, 이에 입각하여 자료 개발 계획서를 수립한 후, 필요한 소리·영상 자료를 수집·편집·제작하였고, 멀티미디어 저작 도구인 ‘매크로미디어’사의 ‘디렉터 8.0’을 이용하여 멀티미디어 통합 자료를 개발하였다. 본 연구에서 개발한 ‘멸티미디어 자료’는 감상학습을 하는데 효율적으로 활용할 수 있는 ‘지도중점, 작곡자, 이론 등의 한글자료, 주제별로 편집된 음악파일, 악보의 진행을 보며 음악을 들을 수 있는 음악파일, 프리젠테이션(PPT파일) , 소리파일, 싸이버교실의 강의파일, ICT 활용 수업안, 학습지, 감상학습 후에 곡을 듣고 하는 평가, 감상수업을 위한 한글자료 등 시각적, 청각적 보조 학습용 교수 학습 자료를 제작하였다. 감상곡에 따라서 학습 자료와 단계들이 각각 개별화되어 있기 때문에 교사가 자율적으로 학습자의 수준이나 환경에 적합한 보조자료를 선택하여 학생의 수준에 맞는 방법으로 다양하게 보조자료를 재구성하여 활용할 수 있으며, 다른 학년에서도 공통으로 다루어지는 3곡 외에도 예시 악곡으로 활용하여 감상이외의 가창, 창작, 기악등의 학습이나 신체표현을 하는 학습에서도 본 멀티미디어 자료의 활용은 유익하리라 보여진다.
The purpose of this study is to suggest new supplementary materials that will help music listening, through the development of multimedia teaching materials. The development is in satisfaction with Nation's new education policy that stresses on the use of ICT(Information & Communication Technology) ...
The purpose of this study is to suggest new supplementary materials that will help music listening, through the development of multimedia teaching materials. The development is in satisfaction with Nation's new education policy that stresses on the use of ICT(Information & Communication Technology) in the classroom. Multimedia materials for music listening study, suggested in this paper, will also help children to have new musical experiences. This paper examines the music listening-related teaching theories including Kodaly's music teaching method, theory of fostering comprehensive musicality, the theories about multimedia teaching materials including theory of constructivism, and information theory. Present situation on the use of multimedia teaching materials in music education, the outline of former, researches related with the plans of multimedia teaching materials, and the construction/contents of the music listening area appeared in the 7th educational curriculum for the elementary 3rd grade are also investigated. On the basis of this investigation Ten pieces of music among pieces were selected contained in the 3rd grade music text book, to review and to discuss those in this paper for music listening study purpose. The basic teaching-learning model of music listening was designed to that will strengthen children's ability the musical content and composer's intentions or ideas expressed in certain piece of music. This kind of ability will be available through the various activities during the music listening study, by using various supplementary materials, and by the understanding of the construction of certain musical piece, musical traits, composition techniques, and the composer. My development plan of multimedia teaching materials has been established in consideration of above-mentioned aspects. After the planning, The necessary sounds, sound clips, graphic materials were gathered, edited, and made while making united multimedia materials with multimedia authoring tool, Director 8.0 rendered by Macromaedia company. Multimedia materials suggested in this paper include Han-geul files for intense instruction, composer, and theory with which one may make use of it effectively during the study/drill of music listening. Others are files for music edited according to the subjects, music files with which one may listen to while seeing the progression of the notation in time with the very sounds, PPT files for presentation, sound files, files for lecture of cyber school, and files for teaching chart that shows the way of how to use Information & Communication Technology and workbook, how to appreciate the degree of children's progress in music listening study. Besides, files for Han-geul materials that will lead music listening study and supplementary audio-visual materials for teach-study are also made. These materials and the aspects of the order of suggesting these are individually distributed according to the character of the piece to listen, so, teacher may select any of those or any level from the top-down orderings whenever he/she feels it convenient to accommodate his/her teaching with children's degree and ability, with the materials or levels selected. Teacher may reconstruct the selected materials or levels in new way, by considering children's ability. Teacher may also use some pieces as examples during the teaching for other grade children. Three of them are included here, in this paper for the common use. Some others may also be used for common use, of course. It seems to be possible, to be very helpful in some instances, to use my multimedia teaching materials when one leads his or her own class with singing, composing, instrumental playing, and with body expression.
The purpose of this study is to suggest new supplementary materials that will help music listening, through the development of multimedia teaching materials. The development is in satisfaction with Nation's new education policy that stresses on the use of ICT(Information & Communication Technology) in the classroom. Multimedia materials for music listening study, suggested in this paper, will also help children to have new musical experiences. This paper examines the music listening-related teaching theories including Kodaly's music teaching method, theory of fostering comprehensive musicality, the theories about multimedia teaching materials including theory of constructivism, and information theory. Present situation on the use of multimedia teaching materials in music education, the outline of former, researches related with the plans of multimedia teaching materials, and the construction/contents of the music listening area appeared in the 7th educational curriculum for the elementary 3rd grade are also investigated. On the basis of this investigation Ten pieces of music among pieces were selected contained in the 3rd grade music text book, to review and to discuss those in this paper for music listening study purpose. The basic teaching-learning model of music listening was designed to that will strengthen children's ability the musical content and composer's intentions or ideas expressed in certain piece of music. This kind of ability will be available through the various activities during the music listening study, by using various supplementary materials, and by the understanding of the construction of certain musical piece, musical traits, composition techniques, and the composer. My development plan of multimedia teaching materials has been established in consideration of above-mentioned aspects. After the planning, The necessary sounds, sound clips, graphic materials were gathered, edited, and made while making united multimedia materials with multimedia authoring tool, Director 8.0 rendered by Macromaedia company. Multimedia materials suggested in this paper include Han-geul files for intense instruction, composer, and theory with which one may make use of it effectively during the study/drill of music listening. Others are files for music edited according to the subjects, music files with which one may listen to while seeing the progression of the notation in time with the very sounds, PPT files for presentation, sound files, files for lecture of cyber school, and files for teaching chart that shows the way of how to use Information & Communication Technology and workbook, how to appreciate the degree of children's progress in music listening study. Besides, files for Han-geul materials that will lead music listening study and supplementary audio-visual materials for teach-study are also made. These materials and the aspects of the order of suggesting these are individually distributed according to the character of the piece to listen, so, teacher may select any of those or any level from the top-down orderings whenever he/she feels it convenient to accommodate his/her teaching with children's degree and ability, with the materials or levels selected. Teacher may reconstruct the selected materials or levels in new way, by considering children's ability. Teacher may also use some pieces as examples during the teaching for other grade children. Three of them are included here, in this paper for the common use. Some others may also be used for common use, of course. It seems to be possible, to be very helpful in some instances, to use my multimedia teaching materials when one leads his or her own class with singing, composing, instrumental playing, and with body expression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.