매킨타이어의 덕윤리는 현재 시행되고 있는 제7차 도덕과 교육과정의 덕교육 또는 인격교육의 이론적 토대를 제공할 수 있으며, 현대 사회의 도덕적 위기 즉 개인과 공동체의 관계 단절로 인한 이기주의 현상과 공동체 붕괴, 도덕적 불일치 등에 대한 원인과 극복 방안에 있어 도덕교육에 중요한 시사점을 줄 수 있으리라 생각한다. 본 논문에서는 매킨타이어의 덕윤리를 전제로 하여 근대 계몽주의 도덕기획을 살펴 본 다음 그 실패의 대안으로 매킨타이어가 제시한 덕윤리가 도덕교육에 어떠한 시사점 을 줄 수 있는지 제시하고자 한다. 매킨타이어는 현대 사회의 도덕적 위기는 근본적으로 근대 계몽주의 도덕기획이 실패한 데서 그 원인이 있다고 본다. 그는 도덕을 합리적으로 정당화하려는 근대 계몽주의 도덕기획을 키에르케고르, ...
매킨타이어의 덕윤리는 현재 시행되고 있는 제7차 도덕과 교육과정의 덕교육 또는 인격교육의 이론적 토대를 제공할 수 있으며, 현대 사회의 도덕적 위기 즉 개인과 공동체의 관계 단절로 인한 이기주의 현상과 공동체 붕괴, 도덕적 불일치 등에 대한 원인과 극복 방안에 있어 도덕교육에 중요한 시사점을 줄 수 있으리라 생각한다. 본 논문에서는 매킨타이어의 덕윤리를 전제로 하여 근대 계몽주의 도덕기획을 살펴 본 다음 그 실패의 대안으로 매킨타이어가 제시한 덕윤리가 도덕교육에 어떠한 시사점 을 줄 수 있는지 제시하고자 한다. 매킨타이어는 현대 사회의 도덕적 위기는 근본적으로 근대 계몽주의 도덕기획이 실패한 데서 그 원인이 있다고 본다. 그는 도덕을 합리적으로 정당화하려는 근대 계몽주의 도덕기획을 키에르케고르, 칸트, 흄을 중심으로 설명한다. 키에르케고르는 선택 속에서, 칸트는 이성을 토대로, 흉은 정념을 토대로 도덕을 합리적으로 정당화하고자 하였다. 매칸타이어에 따르면 이들의 기획은 모두 실패하였다고 본다. 왜냐하면 도덕을 진정으로 합리적으로 정당화하기 위해서는 아리스토텔레스의 목적론적 도식 즉 ‘우연히 현재하고 있는 인간 본성’과 ‘목적을 실현하면 있을 수 있는 인간 본성’ 그리고 ‘도덕법칙’으로 구성되는 세 요소가 전제되어야만 하는데 근대 계몽주의 도덕기획은 목적을 실현하면 있을 수 있는 인간 관념을 배제한 채 두 요소만으로 도덕을 정당화시켰기 때문이다. 도덕 정당화에 관한 계몽주의 기획의 실패는 현대의 정의주의 문화를 가능하게 만들었다. 정의주의는 단적으로 말해 모든 도덕적 판단을 단지 개인의 선호와 감정 및 태도의 표현으로 보는 것이며 따라서 도덕 판단은 주관적이며 도덕적 불일치는 합리적으로 무한하다는 입장이다. 매킨타이어는 현대 사회의 도덕적 위기를 해결하기 위해 아리스토텔레스의 덕 개념을 전제로 덕윤리를 제시한다. 그의 덕 개념은 실천, 인간 삶의 서사적 통일성, 전통 등의 개념이 중심이 된 3단계의 구조이다. 1단계에서 덕은 인간의 습득된 성질로 실천에 내재하고 있는 선들의 성취를 가능하게 하는 성질을 의미한다. 그러나 실천을 통해 획득된 덕과 그 덕에 의해 성취된 선틀은 사회적으로 역사적으로 이질적일 수밖에 없다. 2단계는 인간 삶의 서사적 통일성이 중심이 된 단계로 이는 이질적인 덕과 선을 인간 전체의 삶을 통해 통일성 있게 파악하기 위한 하나의 선이 무엇인지 질문하고 말과 행위를 통해 대답하려는 시도이다. 따라서 덕 개념은 인간 삶에서 최선의 삶은 무엇인지 탐구하고 그 과정에서 만나게 되는 고통, 위험, 유혹, 고민거리를 극복할 수 있게 하여 선에 대한 인식을 제공하는 성향들로 이해될 수 있다. 그러나 인간 삶의 서사적 통일성은 개인적 차원에 국한되어 있으므로 공동체, 역사와 체계 속에서 하나의 통일성을 가지기 위해 3단계 전통을 요구한다. 전통이란 선들에 관한 역사적으로 확장되고 사회적으로 구현된 논증으로, 전통은 고정적인 것이 아니라 늘 새로운 다른 전통들과 대화하고 논쟁하고 자신을 해체시키고 재구성할 수 있다. 여기서 덕은 전통 속에서 선을 추구하고 결합시키는 성질로 이해될 수 있다. 이러한 매킨타이어의 덕윤리에 관한 논의는 덕교육에서 상대주의를 극복할 수 있고 한국 전통에 기초한 도덕 탐구와 도덕 언어를 통한 도덕교육을 모색할 수 았으며 이야기 중심 도덕교육의 이론적 토대를 제공할 수 있음을 시사한다.
매킨타이어의 덕윤리는 현재 시행되고 있는 제7차 도덕과 교육과정의 덕교육 또는 인격교육의 이론적 토대를 제공할 수 있으며, 현대 사회의 도덕적 위기 즉 개인과 공동체의 관계 단절로 인한 이기주의 현상과 공동체 붕괴, 도덕적 불일치 등에 대한 원인과 극복 방안에 있어 도덕교육에 중요한 시사점을 줄 수 있으리라 생각한다. 본 논문에서는 매킨타이어의 덕윤리를 전제로 하여 근대 계몽주의 도덕기획을 살펴 본 다음 그 실패의 대안으로 매킨타이어가 제시한 덕윤리가 도덕교육에 어떠한 시사점 을 줄 수 있는지 제시하고자 한다. 매킨타이어는 현대 사회의 도덕적 위기는 근본적으로 근대 계몽주의 도덕기획이 실패한 데서 그 원인이 있다고 본다. 그는 도덕을 합리적으로 정당화하려는 근대 계몽주의 도덕기획을 키에르케고르, 칸트, 흄을 중심으로 설명한다. 키에르케고르는 선택 속에서, 칸트는 이성을 토대로, 흉은 정념을 토대로 도덕을 합리적으로 정당화하고자 하였다. 매칸타이어에 따르면 이들의 기획은 모두 실패하였다고 본다. 왜냐하면 도덕을 진정으로 합리적으로 정당화하기 위해서는 아리스토텔레스의 목적론적 도식 즉 ‘우연히 현재하고 있는 인간 본성’과 ‘목적을 실현하면 있을 수 있는 인간 본성’ 그리고 ‘도덕법칙’으로 구성되는 세 요소가 전제되어야만 하는데 근대 계몽주의 도덕기획은 목적을 실현하면 있을 수 있는 인간 관념을 배제한 채 두 요소만으로 도덕을 정당화시켰기 때문이다. 도덕 정당화에 관한 계몽주의 기획의 실패는 현대의 정의주의 문화를 가능하게 만들었다. 정의주의는 단적으로 말해 모든 도덕적 판단을 단지 개인의 선호와 감정 및 태도의 표현으로 보는 것이며 따라서 도덕 판단은 주관적이며 도덕적 불일치는 합리적으로 무한하다는 입장이다. 매킨타이어는 현대 사회의 도덕적 위기를 해결하기 위해 아리스토텔레스의 덕 개념을 전제로 덕윤리를 제시한다. 그의 덕 개념은 실천, 인간 삶의 서사적 통일성, 전통 등의 개념이 중심이 된 3단계의 구조이다. 1단계에서 덕은 인간의 습득된 성질로 실천에 내재하고 있는 선들의 성취를 가능하게 하는 성질을 의미한다. 그러나 실천을 통해 획득된 덕과 그 덕에 의해 성취된 선틀은 사회적으로 역사적으로 이질적일 수밖에 없다. 2단계는 인간 삶의 서사적 통일성이 중심이 된 단계로 이는 이질적인 덕과 선을 인간 전체의 삶을 통해 통일성 있게 파악하기 위한 하나의 선이 무엇인지 질문하고 말과 행위를 통해 대답하려는 시도이다. 따라서 덕 개념은 인간 삶에서 최선의 삶은 무엇인지 탐구하고 그 과정에서 만나게 되는 고통, 위험, 유혹, 고민거리를 극복할 수 있게 하여 선에 대한 인식을 제공하는 성향들로 이해될 수 있다. 그러나 인간 삶의 서사적 통일성은 개인적 차원에 국한되어 있으므로 공동체, 역사와 체계 속에서 하나의 통일성을 가지기 위해 3단계 전통을 요구한다. 전통이란 선들에 관한 역사적으로 확장되고 사회적으로 구현된 논증으로, 전통은 고정적인 것이 아니라 늘 새로운 다른 전통들과 대화하고 논쟁하고 자신을 해체시키고 재구성할 수 있다. 여기서 덕은 전통 속에서 선을 추구하고 결합시키는 성질로 이해될 수 있다. 이러한 매킨타이어의 덕윤리에 관한 논의는 덕교육에서 상대주의를 극복할 수 있고 한국 전통에 기초한 도덕 탐구와 도덕 언어를 통한 도덕교육을 모색할 수 았으며 이야기 중심 도덕교육의 이론적 토대를 제공할 수 있음을 시사한다.
A. MacIntyre's Virtue Ethics would be considered as a theoretical basis of virtue education or character building education. It would be important suggestion to our examining the causes and solutions of egoism, collapse of community, and moral discord caused by moral crisis, that is, a severance bet...
A. MacIntyre's Virtue Ethics would be considered as a theoretical basis of virtue education or character building education. It would be important suggestion to our examining the causes and solutions of egoism, collapse of community, and moral discord caused by moral crisis, that is, a severance between an individual and community. The purpose of this study was to suggest the effect of the MacIntyre's Virtue Ethics on moral education. MacIntyre thought that moral crisis of modem society caused by failure of Enlightenment moral project. He explained Enlightenment moral project as intending to rational justification of morality through Kierkegaard, Kant, Hume. Kierkegaard had tried to justify morality rationally through selection, Kant did through reason, and Hume did through desires and passions. MacIntyre had the. opinion that their project had ended in failure. To justify morality rationally. Aristotle's three elements of teleological schema, that is,'man-as-happens-to-be', 'man-as-he-could-be-if-he-realized-his-essential-nature', and' ethics or moral rule'. However, in mordem times morality was justified by two elements excluding man as a end. Contemporary emotivist culture came into existence through the failure of Enlightenment project on moral justification. Emotivists thought that moral judgement was expressions of preference, expressions of attitude or feeling, therefore, that moral judgement would be subjectivistic and moral discord would be infinite rationally. MacIntyre suggested Virtue Ethics on according to Aristotle's virtue concept to solve contemporary moral crisis. His virtue concept was composed of three steps centered on practice, the narrative unity of human life, and tradition. First, virtue would be implied the nature of the good inherent in practice to succeed in virtue as a obtained nature from human's effort. However, virtue obtained from practice and the good caused by virtue would be entirely different natures. Second, virtue would be interpreted as a narrative unity of human life. Therefore, virtue concept would be understood as a kind of an inclination provided with the recognition of virtue by inquiring into best life of human being and overcoming pain, danger, seduction, and agony. Third, the narrative unity of human life was limited to private level. Therefore, tradition would be demanded to obtain unity of community, history, and system. Tradition is a demonstration on virtue expanded in history and realized in society. Virtue is not fixed and could dissolve and reconstitute itself through conversation and argument with other traditions. At this point, virtue could be understood as a nature tried to seek the good among traditions. The above mentioned MacIntyre's Virtue Ethics could suggest that ethical relativism could be overcome through virtue education, that moral education could be formed through moral inquiry and moral language based on Korean tradition, and that it could provide our moral education with the theoretical grounds of narrative approach.
A. MacIntyre's Virtue Ethics would be considered as a theoretical basis of virtue education or character building education. It would be important suggestion to our examining the causes and solutions of egoism, collapse of community, and moral discord caused by moral crisis, that is, a severance between an individual and community. The purpose of this study was to suggest the effect of the MacIntyre's Virtue Ethics on moral education. MacIntyre thought that moral crisis of modem society caused by failure of Enlightenment moral project. He explained Enlightenment moral project as intending to rational justification of morality through Kierkegaard, Kant, Hume. Kierkegaard had tried to justify morality rationally through selection, Kant did through reason, and Hume did through desires and passions. MacIntyre had the. opinion that their project had ended in failure. To justify morality rationally. Aristotle's three elements of teleological schema, that is,'man-as-happens-to-be', 'man-as-he-could-be-if-he-realized-his-essential-nature', and' ethics or moral rule'. However, in mordem times morality was justified by two elements excluding man as a end. Contemporary emotivist culture came into existence through the failure of Enlightenment project on moral justification. Emotivists thought that moral judgement was expressions of preference, expressions of attitude or feeling, therefore, that moral judgement would be subjectivistic and moral discord would be infinite rationally. MacIntyre suggested Virtue Ethics on according to Aristotle's virtue concept to solve contemporary moral crisis. His virtue concept was composed of three steps centered on practice, the narrative unity of human life, and tradition. First, virtue would be implied the nature of the good inherent in practice to succeed in virtue as a obtained nature from human's effort. However, virtue obtained from practice and the good caused by virtue would be entirely different natures. Second, virtue would be interpreted as a narrative unity of human life. Therefore, virtue concept would be understood as a kind of an inclination provided with the recognition of virtue by inquiring into best life of human being and overcoming pain, danger, seduction, and agony. Third, the narrative unity of human life was limited to private level. Therefore, tradition would be demanded to obtain unity of community, history, and system. Tradition is a demonstration on virtue expanded in history and realized in society. Virtue is not fixed and could dissolve and reconstitute itself through conversation and argument with other traditions. At this point, virtue could be understood as a nature tried to seek the good among traditions. The above mentioned MacIntyre's Virtue Ethics could suggest that ethical relativism could be overcome through virtue education, that moral education could be formed through moral inquiry and moral language based on Korean tradition, and that it could provide our moral education with the theoretical grounds of narrative approach.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.