인터넷 배너광고 디자인에 대한 선호도 연구 : FGI 방법을 중심으로 (A) Study on the Preference Degree of Internet Banner Advertisement Design : by the focus group interview(FGI) method원문보기
이 연구는 날로 늘어나는 인터넷 이용자들 가운데 활용도가 높은 20대 대학생들이 배너광고 디자인에 대해 어떤 반응을 보이는 가를 표적 집단 인터뷰(FGI) 방법을 택했다. 표적 집단 인터뷰 연구는 질적 연구 방법(qualitative research)으로서 소수의 생플( small/purposive sample)을 심층적으로 인터뷰함으로서 양적 연구(quantitative research)에서 얻기 어려운 조사결과를 구하는데 활용되고 있다. 이 연구에서 질적 방법을 택한 것은 인터넷 활용도가 높은 20대 젊은 대학생들을 통해 인터넷 배너광고 디자인에 대한 반응을 알아보는 데 양적 방법보다 더 낫게 판단됐기 때문이다. 표적 집단은 전남대 신문방송학과 학생을 중심으로 2년 내외의 인터넷 접속경험을 가진 16명을 선발한 뒤 이들을 두 개의 인터뷰 그룹으로 나눴다. 사회자는 미리 마련한 질문을 차례대로 물어가면서 반응을 조사해 나갔다. 1996년이래 2000년까지 국내에서 나온 인터넷 배너광고에 관한 논문은 50여 편이 있으나 그나마 배너광고 디자인에 관한 논문은 경영학과 미술분야를 다룬 2편뿐이어서 선행연구가 부족했다. 연구문제는 대학생들이 배너광고 디자인가운데 각기 다른 유형(type), 크기(size), 그리고 각기 다른 색상(color)에 대해 어떻게 반응하는가에 두었다. 표적 집단인 대학생들이 이들에 대해 어떤 선호도를 보이는지 다음과 같은 연구문제를 설정해 알아보기로 했다. <연구문제 1> 인터넷 이용자들은 배너광고의 어떤 디자인을 선호하는가? <연구문제 1-1> 인터넷 이용자들은 어떤 유형(type)의 배너광고 디자인을 선호하는가? <연구문제 1-2> 인터넷 이용자들은 어떤 크기(size)의 배너광고 디자인을 선호하는가? <연구문제 1-3> 인터넷의 정화상과 동화상 배너광고 중에 어떤 디자인을 선호하는가? <연구문제 2> 인터넷 이용자들은 어떤 색상(color)의 배너광고 디자인을 선호하는가? 이 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 먼저 유형의 경우 직사각 수평유형의 배너광고를 가장 선호했다. 그 이유는 같은 크기의 직사각 수직 유형보다 안에 들어있는 메시지 내용을 읽기 쉽고 더 친근감이 든다는 때문이었다. 정사각 유형은 좌우 상하로 같은 유형이 겹쳐있을 경우 답답하다는 반응을 보여 선호도가 낮았다. 두 번째, 크기의 경우 풀 배너가 가장 좋은 반응을 보였는데 그 이유는 커서 눈에 잘 들어오고 신뢰도가 높기 때문이라고 응답했다. 세 번째, 정화상과 동화상의 반응 조사에서 이용자들은 움직여 이목을 끌기 때문에 동화상을 대부분 선호했으나 일부는 동화상이 너무 눈을 피곤하게 하기 때문에 오히려 안정감 있게 호소하는 정화상을 선호한다는 반응을 보여 주목되기도 했다. 그리고 어떤 색상을 선호하느냐는 문제에서 대부분 시원하고 눈에 잘 띈다는 이유로 파란 색을 선호했다. ...
이 연구는 날로 늘어나는 인터넷 이용자들 가운데 활용도가 높은 20대 대학생들이 배너광고 디자인에 대해 어떤 반응을 보이는 가를 표적 집단 인터뷰(FGI) 방법을 택했다. 표적 집단 인터뷰 연구는 질적 연구 방법(qualitative research)으로서 소수의 생플( small/purposive sample)을 심층적으로 인터뷰함으로서 양적 연구(quantitative research)에서 얻기 어려운 조사결과를 구하는데 활용되고 있다. 이 연구에서 질적 방법을 택한 것은 인터넷 활용도가 높은 20대 젊은 대학생들을 통해 인터넷 배너광고 디자인에 대한 반응을 알아보는 데 양적 방법보다 더 낫게 판단됐기 때문이다. 표적 집단은 전남대 신문방송학과 학생을 중심으로 2년 내외의 인터넷 접속경험을 가진 16명을 선발한 뒤 이들을 두 개의 인터뷰 그룹으로 나눴다. 사회자는 미리 마련한 질문을 차례대로 물어가면서 반응을 조사해 나갔다. 1996년이래 2000년까지 국내에서 나온 인터넷 배너광고에 관한 논문은 50여 편이 있으나 그나마 배너광고 디자인에 관한 논문은 경영학과 미술분야를 다룬 2편뿐이어서 선행연구가 부족했다. 연구문제는 대학생들이 배너광고 디자인가운데 각기 다른 유형(type), 크기(size), 그리고 각기 다른 색상(color)에 대해 어떻게 반응하는가에 두었다. 표적 집단인 대학생들이 이들에 대해 어떤 선호도를 보이는지 다음과 같은 연구문제를 설정해 알아보기로 했다. <연구문제 1> 인터넷 이용자들은 배너광고의 어떤 디자인을 선호하는가? <연구문제 1-1> 인터넷 이용자들은 어떤 유형(type)의 배너광고 디자인을 선호하는가? <연구문제 1-2> 인터넷 이용자들은 어떤 크기(size)의 배너광고 디자인을 선호하는가? <연구문제 1-3> 인터넷의 정화상과 동화상 배너광고 중에 어떤 디자인을 선호하는가? <연구문제 2> 인터넷 이용자들은 어떤 색상(color)의 배너광고 디자인을 선호하는가? 이 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 먼저 유형의 경우 직사각 수평유형의 배너광고를 가장 선호했다. 그 이유는 같은 크기의 직사각 수직 유형보다 안에 들어있는 메시지 내용을 읽기 쉽고 더 친근감이 든다는 때문이었다. 정사각 유형은 좌우 상하로 같은 유형이 겹쳐있을 경우 답답하다는 반응을 보여 선호도가 낮았다. 두 번째, 크기의 경우 풀 배너가 가장 좋은 반응을 보였는데 그 이유는 커서 눈에 잘 들어오고 신뢰도가 높기 때문이라고 응답했다. 세 번째, 정화상과 동화상의 반응 조사에서 이용자들은 움직여 이목을 끌기 때문에 동화상을 대부분 선호했으나 일부는 동화상이 너무 눈을 피곤하게 하기 때문에 오히려 안정감 있게 호소하는 정화상을 선호한다는 반응을 보여 주목되기도 했다. 그리고 어떤 색상을 선호하느냐는 문제에서 대부분 시원하고 눈에 잘 띈다는 이유로 파란 색을 선호했다. 노란 색의 경우는 색이 번져 답답하다는 반응을 나타내 선호도가 낮게 나오는 결과를 보였다. 이 연구에는 몇 가지 제한점이 있다. 먼저 20대 대학생들만을 표적 대상으로 했다는 것이다. 좀더 다양한 연령, 직업, 학력, 지역별 분포 샘플에 따른 종합적인 연구가 되지 못했다. 두 번째는 선행연구의 부족을 들 수 있다. 사회학적인 분석에 의한 광고 디자인 연구가 부족해 더 나은 비교연구를 하는 데 어려움이 있었다. 세 번째는 정량조사에 의한 보완 연구다. 이 연구는 질적인 방법에 의해 이루어졌지만 이 연구를 이론화하고 체계화하기 위해서 정량적인 후속 연구가 뒤따라야 할 것으로 본다.
이 연구는 날로 늘어나는 인터넷 이용자들 가운데 활용도가 높은 20대 대학생들이 배너광고 디자인에 대해 어떤 반응을 보이는 가를 표적 집단 인터뷰(FGI) 방법을 택했다. 표적 집단 인터뷰 연구는 질적 연구 방법(qualitative research)으로서 소수의 생플( small/purposive sample)을 심층적으로 인터뷰함으로서 양적 연구(quantitative research)에서 얻기 어려운 조사결과를 구하는데 활용되고 있다. 이 연구에서 질적 방법을 택한 것은 인터넷 활용도가 높은 20대 젊은 대학생들을 통해 인터넷 배너광고 디자인에 대한 반응을 알아보는 데 양적 방법보다 더 낫게 판단됐기 때문이다. 표적 집단은 전남대 신문방송학과 학생을 중심으로 2년 내외의 인터넷 접속경험을 가진 16명을 선발한 뒤 이들을 두 개의 인터뷰 그룹으로 나눴다. 사회자는 미리 마련한 질문을 차례대로 물어가면서 반응을 조사해 나갔다. 1996년이래 2000년까지 국내에서 나온 인터넷 배너광고에 관한 논문은 50여 편이 있으나 그나마 배너광고 디자인에 관한 논문은 경영학과 미술분야를 다룬 2편뿐이어서 선행연구가 부족했다. 연구문제는 대학생들이 배너광고 디자인가운데 각기 다른 유형(type), 크기(size), 그리고 각기 다른 색상(color)에 대해 어떻게 반응하는가에 두었다. 표적 집단인 대학생들이 이들에 대해 어떤 선호도를 보이는지 다음과 같은 연구문제를 설정해 알아보기로 했다. <연구문제 1> 인터넷 이용자들은 배너광고의 어떤 디자인을 선호하는가? <연구문제 1-1> 인터넷 이용자들은 어떤 유형(type)의 배너광고 디자인을 선호하는가? <연구문제 1-2> 인터넷 이용자들은 어떤 크기(size)의 배너광고 디자인을 선호하는가? <연구문제 1-3> 인터넷의 정화상과 동화상 배너광고 중에 어떤 디자인을 선호하는가? <연구문제 2> 인터넷 이용자들은 어떤 색상(color)의 배너광고 디자인을 선호하는가? 이 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 먼저 유형의 경우 직사각 수평유형의 배너광고를 가장 선호했다. 그 이유는 같은 크기의 직사각 수직 유형보다 안에 들어있는 메시지 내용을 읽기 쉽고 더 친근감이 든다는 때문이었다. 정사각 유형은 좌우 상하로 같은 유형이 겹쳐있을 경우 답답하다는 반응을 보여 선호도가 낮았다. 두 번째, 크기의 경우 풀 배너가 가장 좋은 반응을 보였는데 그 이유는 커서 눈에 잘 들어오고 신뢰도가 높기 때문이라고 응답했다. 세 번째, 정화상과 동화상의 반응 조사에서 이용자들은 움직여 이목을 끌기 때문에 동화상을 대부분 선호했으나 일부는 동화상이 너무 눈을 피곤하게 하기 때문에 오히려 안정감 있게 호소하는 정화상을 선호한다는 반응을 보여 주목되기도 했다. 그리고 어떤 색상을 선호하느냐는 문제에서 대부분 시원하고 눈에 잘 띈다는 이유로 파란 색을 선호했다. 노란 색의 경우는 색이 번져 답답하다는 반응을 나타내 선호도가 낮게 나오는 결과를 보였다. 이 연구에는 몇 가지 제한점이 있다. 먼저 20대 대학생들만을 표적 대상으로 했다는 것이다. 좀더 다양한 연령, 직업, 학력, 지역별 분포 샘플에 따른 종합적인 연구가 되지 못했다. 두 번째는 선행연구의 부족을 들 수 있다. 사회학적인 분석에 의한 광고 디자인 연구가 부족해 더 나은 비교연구를 하는 데 어려움이 있었다. 세 번째는 정량조사에 의한 보완 연구다. 이 연구는 질적인 방법에 의해 이루어졌지만 이 연구를 이론화하고 체계화하기 위해서 정량적인 후속 연구가 뒤따라야 할 것으로 본다.
Internet users are increasing in this computer-mediated society. Internet advertising delivers advertising messages to the users by the means of internet banner advertising. Although the history of internet advertising is behind printed and television media, it became one of the most influencing adv...
Internet users are increasing in this computer-mediated society. Internet advertising delivers advertising messages to the users by the means of internet banner advertising. Although the history of internet advertising is behind printed and television media, it became one of the most influencing advertising medium today. The studies on the internet advertising have so far carried into effect home and abroad. During 1996 - 2000 year, 52 dissertations on internet advertising have been published at home. Most studies are centered on business affairs and aesthetic fields. Internet advertising is formed by the shape of several kinds of banner according to its size, length and color etc. Not a few scholars have studied on the banner advertising, however, few has studied on the internet banner design. In internet advertising, all advertising should be involved in banner which shapes in rectangular or square banner type etc. Every internet banner design which has its own shape delivers ad messages to the users differently. Internet banner design study is a new subject to understand the internet advertising design itself contains not only the image of advertising but meaning that involves. Therefore internet banner design should be the subject to be studied. asks the questions to the users "What do the audiences like internet banner ads contained in which design?" Study question 1 is classified into three parts. asks "What kind of internet banner type do the users like?" Users prefer rectangular type to square and vertical banner with navigation bar type. Users understand that square and vertical type are behind than rectangular type. The users answer the horizontal rectangular type is stable and outstanding than any other kinds of banner design types. asks "What kind of internet size banner design do the users like?" Users prefer full banner design to square banner design as well as vertical banner design. The users answer the full banner design shows much more preference than the other internet banner design like square and vertical banner design. The main reason why the users like full banner design is the full banner shows that it is easy to read message and it is stable as well as trustworthy. asks "How do the users like still picture banner design and moving picture banner design?" Most people generally understands that moving picture will be much ahead in the means of preference degree than still picture banner design. In this study the audiences show more preference to moving picture design including animation and flashing banner design. They also show not so bad preference degree to still picture banner design. The primary reason is the still picture banner design shows stable images to the users even though it is generally considered too simple. asks "What kind of color do the users like?" Most users prefer blue color banner ad to any other color ads. They select blue color design for the most favorable color for the reason of its tranquility, purity and clearness. The second favorable one is green color design which has image its stable, confident, and deep sense in color. The third one is white color design for its tranquil, comfortable feeling, and distinctness. The black color design shows more favorable preference for the reason of its unique decency and nobility than yellow and red color banner design ads. The yellow and red color banner design show the lower preference for the reason of tediousness, non-intensity, and vagueness in the feeling. This dissertation has some limitations in the sense of its generality and lack of previous studies. On the explanation of generality, the consumers, 16 selected university students for the Focus Group Interview(FGI) are employed to experiment on the completion of this dissertation in a day, at same place and with same questionnaire. However, FGI members' ages and scholastic attainments are confined in the category of 20 years old university students. They can't represent the general users. It means the other age groups and different kinds of scholastic attainment groups will show different attitude and sense in every questionnaire when it comes to compare with young student groups. The next limitation is shortage of previous dissertations on internet banner design study. The scarcity of internet banner design studies means that it needs more developed studies by the next scholars.
Internet users are increasing in this computer-mediated society. Internet advertising delivers advertising messages to the users by the means of internet banner advertising. Although the history of internet advertising is behind printed and television media, it became one of the most influencing advertising medium today. The studies on the internet advertising have so far carried into effect home and abroad. During 1996 - 2000 year, 52 dissertations on internet advertising have been published at home. Most studies are centered on business affairs and aesthetic fields. Internet advertising is formed by the shape of several kinds of banner according to its size, length and color etc. Not a few scholars have studied on the banner advertising, however, few has studied on the internet banner design. In internet advertising, all advertising should be involved in banner which shapes in rectangular or square banner type etc. Every internet banner design which has its own shape delivers ad messages to the users differently. Internet banner design study is a new subject to understand the internet advertising design itself contains not only the image of advertising but meaning that involves. Therefore internet banner design should be the subject to be studied. asks the questions to the users "What do the audiences like internet banner ads contained in which design?" Study question 1 is classified into three parts. asks "What kind of internet banner type do the users like?" Users prefer rectangular type to square and vertical banner with navigation bar type. Users understand that square and vertical type are behind than rectangular type. The users answer the horizontal rectangular type is stable and outstanding than any other kinds of banner design types. asks "What kind of internet size banner design do the users like?" Users prefer full banner design to square banner design as well as vertical banner design. The users answer the full banner design shows much more preference than the other internet banner design like square and vertical banner design. The main reason why the users like full banner design is the full banner shows that it is easy to read message and it is stable as well as trustworthy. asks "How do the users like still picture banner design and moving picture banner design?" Most people generally understands that moving picture will be much ahead in the means of preference degree than still picture banner design. In this study the audiences show more preference to moving picture design including animation and flashing banner design. They also show not so bad preference degree to still picture banner design. The primary reason is the still picture banner design shows stable images to the users even though it is generally considered too simple. asks "What kind of color do the users like?" Most users prefer blue color banner ad to any other color ads. They select blue color design for the most favorable color for the reason of its tranquility, purity and clearness. The second favorable one is green color design which has image its stable, confident, and deep sense in color. The third one is white color design for its tranquil, comfortable feeling, and distinctness. The black color design shows more favorable preference for the reason of its unique decency and nobility than yellow and red color banner design ads. The yellow and red color banner design show the lower preference for the reason of tediousness, non-intensity, and vagueness in the feeling. This dissertation has some limitations in the sense of its generality and lack of previous studies. On the explanation of generality, the consumers, 16 selected university students for the Focus Group Interview(FGI) are employed to experiment on the completion of this dissertation in a day, at same place and with same questionnaire. However, FGI members' ages and scholastic attainments are confined in the category of 20 years old university students. They can't represent the general users. It means the other age groups and different kinds of scholastic attainment groups will show different attitude and sense in every questionnaire when it comes to compare with young student groups. The next limitation is shortage of previous dissertations on internet banner design study. The scarcity of internet banner design studies means that it needs more developed studies by the next scholars.
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