도시지하에 건설되고 있는 지하철은 일반적으로 지하수위 이하에 구축되기 때문에 배수처리 문제가 가장 중요한 요소임에도 불구하고 일률적인 배수처리 계획 및 배수시설 설계로 인하여 배수장애 및 배수기능이 저하되어 구조물 노후화 촉진 및 추가적인 유지관리비용이 소요되고 실정이다. 그러한 이유는 건설과 운영의 이원화로 인한 건설관계자의 유지관리에 대한 관심결여, 건설이후 현장확인곤란, 자료공유부족 등으로 유지관리에서 발생되고 있는 문제점 및 개선·보완되어야 할 사항이 추가건설에 반영이 미흡한 실정이기 때문에 지하철에서 가장 문제시 되고 있는 배수처리 및 배수시설을 중심으로 연구를 시행하였다. 본 연구에서는 배수처리 및 배수시설의 설계 및 시공기준이 운영기간동안 사용목적에 적합한지를 검토하기 위하여 다양한 지형에 건설된 지하철 5호선을 선정, 유지관리기간동안 터널내부로 유입되고 있는 지하수량을 지형별, 하천별로 조사 분석하였으며, 배수장애와 배수기능을 저하시키는 각종 침전물에 대하여 종류별로 특성 및 유입경로를 조사 성분을 분석하였다. 또한 지하수가 터널내부로 다량 유입되고 있는 장안평구간의 지반거동 및 터널라이닝의 안정성을 검토하기 위하여 지표침하, 지하수위, 침전물 및 지하수 유입량을 측정 분석하였고, ...
도시지하에 건설되고 있는 지하철은 일반적으로 지하수위 이하에 구축되기 때문에 배수처리 문제가 가장 중요한 요소임에도 불구하고 일률적인 배수처리 계획 및 배수시설 설계로 인하여 배수장애 및 배수기능이 저하되어 구조물 노후화 촉진 및 추가적인 유지관리비용이 소요되고 실정이다. 그러한 이유는 건설과 운영의 이원화로 인한 건설관계자의 유지관리에 대한 관심결여, 건설이후 현장확인곤란, 자료공유부족 등으로 유지관리에서 발생되고 있는 문제점 및 개선·보완되어야 할 사항이 추가건설에 반영이 미흡한 실정이기 때문에 지하철에서 가장 문제시 되고 있는 배수처리 및 배수시설을 중심으로 연구를 시행하였다. 본 연구에서는 배수처리 및 배수시설의 설계 및 시공기준이 운영기간동안 사용목적에 적합한지를 검토하기 위하여 다양한 지형에 건설된 지하철 5호선을 선정, 유지관리기간동안 터널내부로 유입되고 있는 지하수량을 지형별, 하천별로 조사 분석하였으며, 배수장애와 배수기능을 저하시키는 각종 침전물에 대하여 종류별로 특성 및 유입경로를 조사 성분을 분석하였다. 또한 지하수가 터널내부로 다량 유입되고 있는 장안평구간의 지반거동 및 터널라이닝의 안정성을 검토하기 위하여 지표침하, 지하수위, 침전물 및 지하수 유입량을 측정 분석하였고, 수치해석을 통하여 안정성을 검토하였으며, 효율적이고 경제적인 건설이 될 수 있도록 배수처리시설의 배치조정과 지하수유입 억제방안등, 배수시설에 대한 개선 안을 제시하였다.
도시지하에 건설되고 있는 지하철은 일반적으로 지하수위 이하에 구축되기 때문에 배수처리 문제가 가장 중요한 요소임에도 불구하고 일률적인 배수처리 계획 및 배수시설 설계로 인하여 배수장애 및 배수기능이 저하되어 구조물 노후화 촉진 및 추가적인 유지관리비용이 소요되고 실정이다. 그러한 이유는 건설과 운영의 이원화로 인한 건설관계자의 유지관리에 대한 관심결여, 건설이후 현장확인곤란, 자료공유부족 등으로 유지관리에서 발생되고 있는 문제점 및 개선·보완되어야 할 사항이 추가건설에 반영이 미흡한 실정이기 때문에 지하철에서 가장 문제시 되고 있는 배수처리 및 배수시설을 중심으로 연구를 시행하였다. 본 연구에서는 배수처리 및 배수시설의 설계 및 시공기준이 운영기간동안 사용목적에 적합한지를 검토하기 위하여 다양한 지형에 건설된 지하철 5호선을 선정, 유지관리기간동안 터널내부로 유입되고 있는 지하수량을 지형별, 하천별로 조사 분석하였으며, 배수장애와 배수기능을 저하시키는 각종 침전물에 대하여 종류별로 특성 및 유입경로를 조사 성분을 분석하였다. 또한 지하수가 터널내부로 다량 유입되고 있는 장안평구간의 지반거동 및 터널라이닝의 안정성을 검토하기 위하여 지표침하, 지하수위, 침전물 및 지하수 유입량을 측정 분석하였고, 수치해석을 통하여 안정성을 검토하였으며, 효율적이고 경제적인 건설이 될 수 있도록 배수처리시설의 배치조정과 지하수유입 억제방안등, 배수시설에 대한 개선 안을 제시하였다.
Since the urban subway is generally constructed under the groundwater level, a proper drainage system becomes one of the most important factors during maintenance as well as construction period. However, the design approach of the drainage system is, in some cases, not taking into account of the geo...
Since the urban subway is generally constructed under the groundwater level, a proper drainage system becomes one of the most important factors during maintenance as well as construction period. However, the design approach of the drainage system is, in some cases, not taking into account of the geologic conditions in details and, therefore, additional maintenance cost is necessary to facilitate the groundwater flow without clogging. Previously the tunnel engineers have not fully concerned about the importance of the maintenance during the service period and the maintenance engineers are not easy to access the drainage systems because the construction data on the tunnel drainage system are not shared among engineers. However, the unrealistic assumption on the quality of the groundwater, which has been regarded as fresh in most case, is the main reason why the drainage system is not ideally maintained. The main emphasis of the thesis will, therefore, be placed on the drainage system and facilities of the subway tunnels. To investigate the suitability of the design approach and the construction specification, the inflow and the contents of the groundwater in the Line 5 of Seoul subway system are analysed. From these, various sediment contents according to the geologic conditions and rivers nearby are investigated and classified. Furthermore, the structural stability of the concrete lining is exploited assuming that the drainage system is not in operation due to clogging of the sediments. From these, the efficient and economical arrangement of the drainage system is proposed and a possible improvement of the system is also suggested.
Since the urban subway is generally constructed under the groundwater level, a proper drainage system becomes one of the most important factors during maintenance as well as construction period. However, the design approach of the drainage system is, in some cases, not taking into account of the geologic conditions in details and, therefore, additional maintenance cost is necessary to facilitate the groundwater flow without clogging. Previously the tunnel engineers have not fully concerned about the importance of the maintenance during the service period and the maintenance engineers are not easy to access the drainage systems because the construction data on the tunnel drainage system are not shared among engineers. However, the unrealistic assumption on the quality of the groundwater, which has been regarded as fresh in most case, is the main reason why the drainage system is not ideally maintained. The main emphasis of the thesis will, therefore, be placed on the drainage system and facilities of the subway tunnels. To investigate the suitability of the design approach and the construction specification, the inflow and the contents of the groundwater in the Line 5 of Seoul subway system are analysed. From these, various sediment contents according to the geologic conditions and rivers nearby are investigated and classified. Furthermore, the structural stability of the concrete lining is exploited assuming that the drainage system is not in operation due to clogging of the sediments. From these, the efficient and economical arrangement of the drainage system is proposed and a possible improvement of the system is also suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.