서울 지하철 역사 장애인 편의시설 실태분석 및 개선방안 연구 (A) Study Analyzing the Actual Conditions and Presenting the Improvement Direction of Seoul Subway stations for Handicapped People원문보기
인간이 사회의 구성원으로서 살아가는 필수적인 것 가운데에 하나가 접근권과 이동권의 확보다. 일반인들과 마찬가지로 장애인에게 있어서도 접근권과 이동권은 경제활동을 비롯한 정치 · 경제 문화 활동등 모든 영역에서 사회의 일원으로서 근본적으로 갖추어야 할 기본적인 권리이자 수단인 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 장애인의 대중교통시설중 대표적인 이동수단인 지하철 역사의 편의시설을 조사 분석하고, 그 개선방안을 모색하여 공공 교통시설의 장애인 편의시설 개선방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 연구의 진행은 먼저 국내의 이동권에 관련된 관련 법규들을 분석 정리하여 개선방향의 기준을 설정하고, 지하철 역사를 중심으로 현장 조사를 실시하여 문제점을 도출하고, 앞서 고찰한 설계기준을 바탕으로 지하철 역사 장애인 편의시설 계획 및 설계의 개선방안을 도출해내는 방법으로 하였다. 이와같이 진행한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 가. 국내의 장애인 편의시설 관련 법규 1984년 장애인 복지법이 제정된 이후 현재까지 제정된 국내 장애인 편의시설 관련기준들을 살펴보면, 우선 설치기준이 여기저기에 분산되어 있고 또 한 관련기준이 서로 일치하지 않아 법규의 적용에 있어 혼란감만 주고 있었다. 1994년 12월 30일에 제정된 장애인 편의시설의 기준도 비교적 상세히 규정되어 있지만, 설치에 따른 지원규정이 없고, 의무사항과 권장사항으로 구분되어 있어, 이에 따른 법적인 강제성과 실효성이 떨에진 것으로 나타났다. 그러나 1997년 4월10일 장애인 · 노인 · 임산부 등의 편의 증진법에 관한 법이 제정되어, 그 동안 다루지 않았던 장애인의 접근권에 대한 조항이 명문화되어 사회 구성원으로서의 기본권이 훨씬 강화되었고, 법적인 제재를 강화하는 대신 편의시설 설치에 따른 지원사항을 신설해, 앞으로 ...
인간이 사회의 구성원으로서 살아가는 필수적인 것 가운데에 하나가 접근권과 이동권의 확보다. 일반인들과 마찬가지로 장애인에게 있어서도 접근권과 이동권은 경제활동을 비롯한 정치 · 경제 문화 활동등 모든 영역에서 사회의 일원으로서 근본적으로 갖추어야 할 기본적인 권리이자 수단인 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 장애인의 대중교통시설중 대표적인 이동수단인 지하철 역사의 편의시설을 조사 분석하고, 그 개선방안을 모색하여 공공 교통시설의 장애인 편의시설 개선방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 연구의 진행은 먼저 국내의 이동권에 관련된 관련 법규들을 분석 정리하여 개선방향의 기준을 설정하고, 지하철 역사를 중심으로 현장 조사를 실시하여 문제점을 도출하고, 앞서 고찰한 설계기준을 바탕으로 지하철 역사 장애인 편의시설 계획 및 설계의 개선방안을 도출해내는 방법으로 하였다. 이와같이 진행한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 가. 국내의 장애인 편의시설 관련 법규 1984년 장애인 복지법이 제정된 이후 현재까지 제정된 국내 장애인 편의시설 관련기준들을 살펴보면, 우선 설치기준이 여기저기에 분산되어 있고 또 한 관련기준이 서로 일치하지 않아 법규의 적용에 있어 혼란감만 주고 있었다. 1994년 12월 30일에 제정된 장애인 편의시설의 기준도 비교적 상세히 규정되어 있지만, 설치에 따른 지원규정이 없고, 의무사항과 권장사항으로 구분되어 있어, 이에 따른 법적인 강제성과 실효성이 떨에진 것으로 나타났다. 그러나 1997년 4월10일 장애인 · 노인 · 임산부 등의 편의 증진법에 관한 법이 제정되어, 그 동안 다루지 않았던 장애인의 접근권에 대한 조항이 명문화되어 사회 구성원으로서의 기본권이 훨씬 강화되었고, 법적인 제재를 강화하는 대신 편의시설 설치에 따른 지원사항을 신설해, 앞으로 동법률에 대한 시행령과 시행규칙이 제정이 되던 시설의 설치가 활성화 될 것으로 예상된다. 나. 실태조사 분석결과 1기 지하철인 1호선, 2호선, 2기 지하철인 5호선에 대한 장애인 편의시설 실태조사 결과 1호선, 2호선의 경우에는 장애인 편의시설 설치규칙이 제정된 이후에도 전혀 편의시설이 설치가 않된 역들도 많았고, 또한 설치가 되었어도 일부분이거나, 화장실의 경우처럼 형식적으로 설치가 되어 있어, 이에 대한 보완과 종합적인 대책이 필요한 것으로 나타났다. 최근에 건설된 5호선은 기존의 1호선과 2호선의 경우보다는 장애인 편의시설이 훨씬 향상되게 설치가 되어 있었으나, 외부출입구의 단차제거와 엘리베이터, 에스컬 레이터, 휠체어리프트 등의 수직이동 편의시설의 확보, 그리고 지하깊이에 따른 계단의 길이와 경사도 등의 해결이 필요하다고 판단된다. 지하철 역사 장애인 편의시설 개선방안 장애인 편의시설을 설치할 때에는 서로 상호간에 연계성이 되도륵 설치해야 실질적으로 장애인의 이용이 가능해진다. 즉 지하철 역사에 설치되는 장애인 편의시설의 설치가 현재와 같이 일부의 특정역사가 아니라 전 역사에 걸쳐 설치가 되어야 장애인의 이동이 자유로워지고, 설치의 효용가치가 비로소 나타나게 된다. 지하철 역사의 편의시설을 이동관련시설, 접근관련시설, 기타기설로 분류하여 개선방안을 제시하면 다음과 같다. 1. 이동 관련시설 장애인 전용 엘리베이터는 초기 계획시 반영되지 못하면 추후 설치가 곤란하다. 따라서 신설되는 전 역사에 걸쳐 설치가 설계 초기 과정에서부터 계획되어야 한다. 또한 설치 비용이 많이 들고, 장애인 전용으로 할 경우 이용효율도 떨어지기 때문에, 노약자나 일시적인 장애를 지닌 일반인들도 함께 이용할 수 있도록 설치한다. 에스컬레이터의 설치는 역사 외부 출입구에서 승강장까지 설치가 되도록 하고, 외부 설치시 문제점은 캐노피 등의 설치로 보완하여 설치한다. 특히 에스컬레이터의 경우 장애인 보다 일반인들의 호응과 이용률이 높기 때문에 전 역사에 걸쳐 설치하도록 한다. 지하철 각 부분의 유도블럭의 설치는 동선 계획이 단순하면서도 끊어지지않고 연결되게 설치한다. 그리고 유도나 경고 방식, 색상과 채질 등이 각각 다르기 때문에 통일된 방식의 기준을 가지고 계획하도록 한다. 2. 접근관련시설 외부출입구는 경사로를 설치하거나 트렌치를 설치하여 단차를 2cm이하로 줄여 장애인의 접근을 편리하게 한다. 장애인 전용 개찰구는 매표소 앞에 설치하거나 안내소를 설치하여 역무원의 도움을 쉽게 받을 수 있게 설치하고, 개찰구를 계단 부위마다 분산 배치한 것보다 1-2개소에 집중 배치한 것이 장애인을 위한 편의시설의 설치와 유도블럭의 동선 계획에도 유리하다. 승강장은 휠체어가 이동할 수 있는 최소폭 250cm을 확보하고 바닥의 유도블럭 설치는 타 역과의 연계성을 위해 일부구간이 아닌 전구간에 걸쳐 설치하도록 한다. 3. 기타시설 형식적이거나 전시적인 설치가 아니라 실질적으로 장애인이 이용할 수 있는 시설의 설치가 필요하다. 화장실의 입구에 가파른 계단을 설치하고 소변기와 대변기에 난간을 설치하면 장애인은 물론 일반인들도 이용하기가 거북스러울 것이다. 기존의 시설에 편의시설의 설치가 어려우면 별도의 장애인 전용 화장실을 설치해 실질적으로 장애인이 이용할 수 있는 시설을 설치한다. 종합적으로는 일반인들과 장애인들이 서로 거부감 없이 이용할 수 있는 무장애 건축의 개념의 도입이 필요하다. 장애인의 편의시설 설치가 꼭 고비용 저 효율이라는 편협 적인 시각에서 바라볼 것이 아니라, 노약자나 어린이 임산부 등 일반인들에게도 충분히 이용될 수 있는 모두를 위한 시설이라는 사회 통합적인 차원에서 다루어져야 한다. 라. 향후 연구 과제 본 연구는 장애인 편의시설을 국내관련 법규를 중심으로 조사분석하고 실태조사를 통해 개선방안을 제시하였다. 그러나 조사대상이 및몇 지하철 역사로 한정되어 있고, 또한 이론적 자료를 바탕으로 개선방안을 제시하다보니 이를 실제 일반화시키기에는 현실적으로 어려움이 많은 연구결과도 나왔다. 따라서 장애인의 입장에서 느끼는 실질적이고 세부적인 연구가 필요하고, 더불어 공공시설과 대중교통관련시설, 문화시설, 통신서비스관련시설, 보행시설등 장애인의 접근성과 이동을 고려한 도시 환경의 정비계획이 체계적이고 효을적인 연계성을 가지고 연구가 이루어져야 할 것으로 사료된다.
인간이 사회의 구성원으로서 살아가는 필수적인 것 가운데에 하나가 접근권과 이동권의 확보다. 일반인들과 마찬가지로 장애인에게 있어서도 접근권과 이동권은 경제활동을 비롯한 정치 · 경제 문화 활동등 모든 영역에서 사회의 일원으로서 근본적으로 갖추어야 할 기본적인 권리이자 수단인 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 장애인의 대중교통시설중 대표적인 이동수단인 지하철 역사의 편의시설을 조사 분석하고, 그 개선방안을 모색하여 공공 교통시설의 장애인 편의시설 개선방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 연구의 진행은 먼저 국내의 이동권에 관련된 관련 법규들을 분석 정리하여 개선방향의 기준을 설정하고, 지하철 역사를 중심으로 현장 조사를 실시하여 문제점을 도출하고, 앞서 고찰한 설계기준을 바탕으로 지하철 역사 장애인 편의시설 계획 및 설계의 개선방안을 도출해내는 방법으로 하였다. 이와같이 진행한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 가. 국내의 장애인 편의시설 관련 법규 1984년 장애인 복지법이 제정된 이후 현재까지 제정된 국내 장애인 편의시설 관련기준들을 살펴보면, 우선 설치기준이 여기저기에 분산되어 있고 또 한 관련기준이 서로 일치하지 않아 법규의 적용에 있어 혼란감만 주고 있었다. 1994년 12월 30일에 제정된 장애인 편의시설의 기준도 비교적 상세히 규정되어 있지만, 설치에 따른 지원규정이 없고, 의무사항과 권장사항으로 구분되어 있어, 이에 따른 법적인 강제성과 실효성이 떨에진 것으로 나타났다. 그러나 1997년 4월10일 장애인 · 노인 · 임산부 등의 편의 증진법에 관한 법이 제정되어, 그 동안 다루지 않았던 장애인의 접근권에 대한 조항이 명문화되어 사회 구성원으로서의 기본권이 훨씬 강화되었고, 법적인 제재를 강화하는 대신 편의시설 설치에 따른 지원사항을 신설해, 앞으로 동법률에 대한 시행령과 시행규칙이 제정이 되던 시설의 설치가 활성화 될 것으로 예상된다. 나. 실태조사 분석결과 1기 지하철인 1호선, 2호선, 2기 지하철인 5호선에 대한 장애인 편의시설 실태조사 결과 1호선, 2호선의 경우에는 장애인 편의시설 설치규칙이 제정된 이후에도 전혀 편의시설이 설치가 않된 역들도 많았고, 또한 설치가 되었어도 일부분이거나, 화장실의 경우처럼 형식적으로 설치가 되어 있어, 이에 대한 보완과 종합적인 대책이 필요한 것으로 나타났다. 최근에 건설된 5호선은 기존의 1호선과 2호선의 경우보다는 장애인 편의시설이 훨씬 향상되게 설치가 되어 있었으나, 외부출입구의 단차제거와 엘리베이터, 에스컬 레이터, 휠체어리프트 등의 수직이동 편의시설의 확보, 그리고 지하깊이에 따른 계단의 길이와 경사도 등의 해결이 필요하다고 판단된다. 지하철 역사 장애인 편의시설 개선방안 장애인 편의시설을 설치할 때에는 서로 상호간에 연계성이 되도륵 설치해야 실질적으로 장애인의 이용이 가능해진다. 즉 지하철 역사에 설치되는 장애인 편의시설의 설치가 현재와 같이 일부의 특정역사가 아니라 전 역사에 걸쳐 설치가 되어야 장애인의 이동이 자유로워지고, 설치의 효용가치가 비로소 나타나게 된다. 지하철 역사의 편의시설을 이동관련시설, 접근관련시설, 기타기설로 분류하여 개선방안을 제시하면 다음과 같다. 1. 이동 관련시설 장애인 전용 엘리베이터는 초기 계획시 반영되지 못하면 추후 설치가 곤란하다. 따라서 신설되는 전 역사에 걸쳐 설치가 설계 초기 과정에서부터 계획되어야 한다. 또한 설치 비용이 많이 들고, 장애인 전용으로 할 경우 이용효율도 떨어지기 때문에, 노약자나 일시적인 장애를 지닌 일반인들도 함께 이용할 수 있도록 설치한다. 에스컬레이터의 설치는 역사 외부 출입구에서 승강장까지 설치가 되도록 하고, 외부 설치시 문제점은 캐노피 등의 설치로 보완하여 설치한다. 특히 에스컬레이터의 경우 장애인 보다 일반인들의 호응과 이용률이 높기 때문에 전 역사에 걸쳐 설치하도록 한다. 지하철 각 부분의 유도블럭의 설치는 동선 계획이 단순하면서도 끊어지지않고 연결되게 설치한다. 그리고 유도나 경고 방식, 색상과 채질 등이 각각 다르기 때문에 통일된 방식의 기준을 가지고 계획하도록 한다. 2. 접근관련시설 외부출입구는 경사로를 설치하거나 트렌치를 설치하여 단차를 2cm이하로 줄여 장애인의 접근을 편리하게 한다. 장애인 전용 개찰구는 매표소 앞에 설치하거나 안내소를 설치하여 역무원의 도움을 쉽게 받을 수 있게 설치하고, 개찰구를 계단 부위마다 분산 배치한 것보다 1-2개소에 집중 배치한 것이 장애인을 위한 편의시설의 설치와 유도블럭의 동선 계획에도 유리하다. 승강장은 휠체어가 이동할 수 있는 최소폭 250cm을 확보하고 바닥의 유도블럭 설치는 타 역과의 연계성을 위해 일부구간이 아닌 전구간에 걸쳐 설치하도록 한다. 3. 기타시설 형식적이거나 전시적인 설치가 아니라 실질적으로 장애인이 이용할 수 있는 시설의 설치가 필요하다. 화장실의 입구에 가파른 계단을 설치하고 소변기와 대변기에 난간을 설치하면 장애인은 물론 일반인들도 이용하기가 거북스러울 것이다. 기존의 시설에 편의시설의 설치가 어려우면 별도의 장애인 전용 화장실을 설치해 실질적으로 장애인이 이용할 수 있는 시설을 설치한다. 종합적으로는 일반인들과 장애인들이 서로 거부감 없이 이용할 수 있는 무장애 건축의 개념의 도입이 필요하다. 장애인의 편의시설 설치가 꼭 고비용 저 효율이라는 편협 적인 시각에서 바라볼 것이 아니라, 노약자나 어린이 임산부 등 일반인들에게도 충분히 이용될 수 있는 모두를 위한 시설이라는 사회 통합적인 차원에서 다루어져야 한다. 라. 향후 연구 과제 본 연구는 장애인 편의시설을 국내관련 법규를 중심으로 조사분석하고 실태조사를 통해 개선방안을 제시하였다. 그러나 조사대상이 및몇 지하철 역사로 한정되어 있고, 또한 이론적 자료를 바탕으로 개선방안을 제시하다보니 이를 실제 일반화시키기에는 현실적으로 어려움이 많은 연구결과도 나왔다. 따라서 장애인의 입장에서 느끼는 실질적이고 세부적인 연구가 필요하고, 더불어 공공시설과 대중교통관련시설, 문화시설, 통신서비스관련시설, 보행시설등 장애인의 접근성과 이동을 고려한 도시 환경의 정비계획이 체계적이고 효을적인 연계성을 가지고 연구가 이루어져야 할 것으로 사료된다.
For the human being, the security of mobility right is one of the essential things to make a social life. And the importance of the mobility right should be also applied to handicapped people because it is the basic right and means as one of the social members to enjoy politic, economic, cultural ac...
For the human being, the security of mobility right is one of the essential things to make a social life. And the importance of the mobility right should be also applied to handicapped people because it is the basic right and means as one of the social members to enjoy politic, economic, cultural activities and so on. So, we have to create and plan a city structure with mutual connection between transportation system and facilities for handicapped people. In fact, the facilities is in poor condition. Therefore, the purpose of this study was focused on searching for the good device against the handicapped people's facilities out of public transportation, which had done by studying, analyzing representative transportation systems and subway station buildings. The procedure of this study is followings. Firstly, I had analyzed and summarized the relevant law on the mobility right at home. Secondly, I had established the standard for improvement. Thirdly, I had derivated the problems by doing the site study centering around the subway station buildings. Finally, I had drawn out the improvement device for planning and design of the facilities in subway station buildings, which was based on the pre-studied design standard. A. Regulations related to Convenient Facilities for the Handicapped at Home Since the establishment of Law on welfare for the handicapped, many regulations related to convenient facilities for them have been enacted. But they have some inconsistence in the standard for installation of facilities, which cause the confusion in application of the law. The installation standard of convenient facilities for the handicapped established on December 30, 1994, comparatively regulated in detail but it is only divided into obligatory and recommedatory items without regulations supporting the installation. Consequently, it is regarded as one lacking legal force and efficiency. However, with the establishment of Law on promotion of the handicapped, the old and pregnant women's convinience as a momentum, the clause on the handicapped's right for access is codified. In addition, while their fundamental right and its legal force are more strengthened, items supporting the installation of convenient facilities. Therefore, when the enforcement ordinance and detail regulation on the aforesaid Law are enacted in future, the installation of convenient facilities is expected to be vitalized thereafter. B. Analysis on investigation of actual conditions The actual investigation of the convenient facilites in subway No. 1, 2 & 5 reveals that few subway stations of No. 1 and 2 have the convenient facilities for the handicapped despite the establishment of regulation on the installation and although those facilities is installated therein, they are very perfunctory and poor. For subway No. 5 recently constructed, more improved facilities is installed but it is also revealed that the removal of a gap between stairs, adjustment of the stairs' length and gradient in accordance with the underground depth, elevator, escalator and lift for wheeled chair etc. are recquired. C. Improvement device of convenient facilities for the handicapped in subway station For the handicapped's actual availibility of the facilities, they should be installed considering their close connections. In other words, only the installation of them all over the station buildings, not in specially selected area can guarant free movement to the handicapped and increase the efficient value of the facilities. Device for improvement by assorting every facilities in subway station building into three scopes, Facilities related to movement, access and the others is as follows ; 1. Facilities related to movement The elevator exclusive for the handicapped should be installed in the beginning of the construction because it is very hard to reconstruct due to the high cost and low effective value. By these reason, These facilities should be installed for the old as well as the general public who are the temporary handicapped. In case of escalator, this one should be installed from the outside of subway station buildings to platform. The problems caused by outside installation will be complemented by installation of canopy. Especially, the escalator has been enjoying very good reputation by the general public as well as the handicapped people. So, this is to be installed in every station buildings. The installation of the induction bloc in each parts of subway station building should be simple and no-cutting for the moving line planning, which should be installed in accordance with standard of the same method because the induction way and warning including color and material are different one another. 2. Facilities related to access A ticket gate for exclusive use of the handicapped should be installed in front of selling ticket box, which is to be concentrated on 1~2 gate rather than the dispersed system. And also, we can think of information desk. If so, handicapped people can easily have an help from the subway station staff. The above mentioned method will be helpful for the establishment of facilities for the handicapped people and the same line planning of the induction bloc. The platform has to be secured at least 250cm width for moving the wheelchair and induction bloc on floor should be installed in every sections not partially for connections between subway station buildings. 3. Other Facilities These facilities for the handicapped should be not for just perfunctory, exhibit but for practical use. If we install steep stairs at the entrance of restroom and a toilet, at a handrail, it will be very difficult for the general public as well as the handicapped to use. so, if it is hard to install convenient facilities to the existing facilities, we should make new facilities such as the restroom for exclusive use of the handicapped. Finally, we need the new conception of a barrier free construction, which means that we both the general public and the handicapped people, can think the facilities without rejection symptoms. We have to discard the prejudice of low efficiency and high cost as to facilities for the handicapped. We have to make the facilities for the old, the children, pregnant women as well as the handicapped people for harmony of this society. D. Matters to be studied hereafter In the course of this study, I proposed the improvement device of convenient facilites for the handicapped through actual investigation and analysis centering around the relevant regulations at home. However, some results of study is hard to generalize practically because the object of investigation was limited to several subway station buildings and the proposed device is on the basis of theorical data. Accordingly, more detailed and practical studies are rerluired in the position of the handicapped. Hroreover, those studies and plans for city environment based on the consideration of the handicapped's availabiliy of public facilities, public transportation system and cultural facilites etc should be peformed systematically and efficiently.
For the human being, the security of mobility right is one of the essential things to make a social life. And the importance of the mobility right should be also applied to handicapped people because it is the basic right and means as one of the social members to enjoy politic, economic, cultural activities and so on. So, we have to create and plan a city structure with mutual connection between transportation system and facilities for handicapped people. In fact, the facilities is in poor condition. Therefore, the purpose of this study was focused on searching for the good device against the handicapped people's facilities out of public transportation, which had done by studying, analyzing representative transportation systems and subway station buildings. The procedure of this study is followings. Firstly, I had analyzed and summarized the relevant law on the mobility right at home. Secondly, I had established the standard for improvement. Thirdly, I had derivated the problems by doing the site study centering around the subway station buildings. Finally, I had drawn out the improvement device for planning and design of the facilities in subway station buildings, which was based on the pre-studied design standard. A. Regulations related to Convenient Facilities for the Handicapped at Home Since the establishment of Law on welfare for the handicapped, many regulations related to convenient facilities for them have been enacted. But they have some inconsistence in the standard for installation of facilities, which cause the confusion in application of the law. The installation standard of convenient facilities for the handicapped established on December 30, 1994, comparatively regulated in detail but it is only divided into obligatory and recommedatory items without regulations supporting the installation. Consequently, it is regarded as one lacking legal force and efficiency. However, with the establishment of Law on promotion of the handicapped, the old and pregnant women's convinience as a momentum, the clause on the handicapped's right for access is codified. In addition, while their fundamental right and its legal force are more strengthened, items supporting the installation of convenient facilities. Therefore, when the enforcement ordinance and detail regulation on the aforesaid Law are enacted in future, the installation of convenient facilities is expected to be vitalized thereafter. B. Analysis on investigation of actual conditions The actual investigation of the convenient facilites in subway No. 1, 2 & 5 reveals that few subway stations of No. 1 and 2 have the convenient facilities for the handicapped despite the establishment of regulation on the installation and although those facilities is installated therein, they are very perfunctory and poor. For subway No. 5 recently constructed, more improved facilities is installed but it is also revealed that the removal of a gap between stairs, adjustment of the stairs' length and gradient in accordance with the underground depth, elevator, escalator and lift for wheeled chair etc. are recquired. C. Improvement device of convenient facilities for the handicapped in subway station For the handicapped's actual availibility of the facilities, they should be installed considering their close connections. In other words, only the installation of them all over the station buildings, not in specially selected area can guarant free movement to the handicapped and increase the efficient value of the facilities. Device for improvement by assorting every facilities in subway station building into three scopes, Facilities related to movement, access and the others is as follows ; 1. Facilities related to movement The elevator exclusive for the handicapped should be installed in the beginning of the construction because it is very hard to reconstruct due to the high cost and low effective value. By these reason, These facilities should be installed for the old as well as the general public who are the temporary handicapped. In case of escalator, this one should be installed from the outside of subway station buildings to platform. The problems caused by outside installation will be complemented by installation of canopy. Especially, the escalator has been enjoying very good reputation by the general public as well as the handicapped people. So, this is to be installed in every station buildings. The installation of the induction bloc in each parts of subway station building should be simple and no-cutting for the moving line planning, which should be installed in accordance with standard of the same method because the induction way and warning including color and material are different one another. 2. Facilities related to access A ticket gate for exclusive use of the handicapped should be installed in front of selling ticket box, which is to be concentrated on 1~2 gate rather than the dispersed system. And also, we can think of information desk. If so, handicapped people can easily have an help from the subway station staff. The above mentioned method will be helpful for the establishment of facilities for the handicapped people and the same line planning of the induction bloc. The platform has to be secured at least 250cm width for moving the wheelchair and induction bloc on floor should be installed in every sections not partially for connections between subway station buildings. 3. Other Facilities These facilities for the handicapped should be not for just perfunctory, exhibit but for practical use. If we install steep stairs at the entrance of restroom and a toilet, at a handrail, it will be very difficult for the general public as well as the handicapped to use. so, if it is hard to install convenient facilities to the existing facilities, we should make new facilities such as the restroom for exclusive use of the handicapped. Finally, we need the new conception of a barrier free construction, which means that we both the general public and the handicapped people, can think the facilities without rejection symptoms. We have to discard the prejudice of low efficiency and high cost as to facilities for the handicapped. We have to make the facilities for the old, the children, pregnant women as well as the handicapped people for harmony of this society. D. Matters to be studied hereafter In the course of this study, I proposed the improvement device of convenient facilites for the handicapped through actual investigation and analysis centering around the relevant regulations at home. However, some results of study is hard to generalize practically because the object of investigation was limited to several subway station buildings and the proposed device is on the basis of theorical data. Accordingly, more detailed and practical studies are rerluired in the position of the handicapped. Hroreover, those studies and plans for city environment based on the consideration of the handicapped's availabiliy of public facilities, public transportation system and cultural facilites etc should be peformed systematically and efficiently.
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