최근 자원봉사활동에 대한 사회적 인식이 높아지면서 각 분야에서 자원봉사 활성화를 위한 노력이 활발히 전개되고 있다. 이러한 노력의 결과 사회전반에 걸쳐 자원봉사활동이 급격히 확산되고 있는 추세이다. 특히 자원봉사자들 중에서도 대학생 자원봉사자들은 시간적으로나 정서적으로 여유를 가지고 있을 뿐 만 아니라 초ㆍ중ㆍ고등학교로부터 실천되기 시작한 자원봉사 제도화(제 7차 교육과정에 학생봉사활동이 정규 교과과정으로 채택)의 활성화ㆍ정착화를 위해서도, 앞으로 실시 될 주 5일 근무제(자원봉사인구 도입 예견되고 있음)의 대상자로서도 대학생들이 차지하게 될 비중은 매우 클 것이다. 또한 우리나라 자원봉사활동의 80%가 시설에서 이루어지고 있음을 감안해 사회복지시설의 자원봉사활동을 파악하는 것도 중요하리라 본다. 그러므로 본 연구에서는 자원봉사활동의 만족도가 높을수록 자원봉사활동이 지속화되고 활성화된다는 전제하에 사회복지시설에서 자원봉사 하는 대학생들의 만족도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 파악하는데 목적을 두었다. 따라서 다음과 같은 연구문제들을 설정하였다. 첫째, 일반적 특성이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 동기관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 교육관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 활동관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 다섯째, 대인관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 여섯째, 각 요인들 중 자원봉사 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 위와 같은 연구문제들을 해결하기 위해 자원봉사활동 만족도를 ...
최근 자원봉사활동에 대한 사회적 인식이 높아지면서 각 분야에서 자원봉사 활성화를 위한 노력이 활발히 전개되고 있다. 이러한 노력의 결과 사회전반에 걸쳐 자원봉사활동이 급격히 확산되고 있는 추세이다. 특히 자원봉사자들 중에서도 대학생 자원봉사자들은 시간적으로나 정서적으로 여유를 가지고 있을 뿐 만 아니라 초ㆍ중ㆍ고등학교로부터 실천되기 시작한 자원봉사 제도화(제 7차 교육과정에 학생봉사활동이 정규 교과과정으로 채택)의 활성화ㆍ정착화를 위해서도, 앞으로 실시 될 주 5일 근무제(자원봉사인구 도입 예견되고 있음)의 대상자로서도 대학생들이 차지하게 될 비중은 매우 클 것이다. 또한 우리나라 자원봉사활동의 80%가 시설에서 이루어지고 있음을 감안해 사회복지시설의 자원봉사활동을 파악하는 것도 중요하리라 본다. 그러므로 본 연구에서는 자원봉사활동의 만족도가 높을수록 자원봉사활동이 지속화되고 활성화된다는 전제하에 사회복지시설에서 자원봉사 하는 대학생들의 만족도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 파악하는데 목적을 두었다. 따라서 다음과 같은 연구문제들을 설정하였다. 첫째, 일반적 특성이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 동기관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 교육관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 활동관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 다섯째, 대인관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 여섯째, 각 요인들 중 자원봉사 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 위와 같은 연구문제들을 해결하기 위해 자원봉사활동 만족도를 종속변수로 두었고, 일반적 특성, 동기관련요인, 활동관련요인, 대인관련요인을 독립변수로 나누어 이들의 상관관계를 검증하고 자원봉사활동 만족에 영향을 미치는 변수를 살펴보았다. 각 요인별 변수로 일반적 특성은 개인적 속성, 활동경험여부, 경험에 대한 만족여부이며, 동기관련요인은 이타적ㆍ이기적 동기요인이며, 교육관련요인은 교육유무와 교육방법이고, 활동관련요인은 활동내용인식도, 활동내용적절성, 활동분야이며, 대인관련요인은 봉사대상자와의 관계, 동료봉사자와의 관계, 담당직원과 시설과의 관계로 설정하였다. 연구방법은 전라북도에서 대학생 자원봉사자를 활용하고 있는 23곳의 사회복지시설을 직접 방문하여 담당직원의 도움으로 265부를 회수하고 단순빈도, 백분율, 상관관계분석, T-test, ANOVA분석, 다중회귀분석을 사용하여 분석하였다. 분석결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성 중에서 성별을 제외하고 모든 요인들이 무의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 동기관련요인은 자원봉사활동 만족도에 무의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 교육관련요인인 학교교육과 전문교육은 만족도에 유의미한 영향을 미치는 반면, 오리엔테이션, 기초교육은 만족도에 통계적으로 무의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 활동관련요인인 활동내용인식도, 활동적절성은 만족도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 대인관련요인은 만족도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 각 요인별 중에서 봉사대상자와의 관계요인이 만족도에 가장 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 동료봉사자와의 관계요인, 활동내용적절성 순으로 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 종합하여 제언하면, 각 대학에서는 자원봉사활동에 대한 전반적인 교육을 실시하여 봉사자들이 자원봉사활동에 대한 충분한 이해를 가지고 자신들의 흥미와 적성에 적합한 자원봉사활동을 선택하도록 도와주고 지지해 주어야 한다. 사회복지시설에서는 자원봉사활동의 전문교육과 실무교육을 실시하여 봉사자들이 봉사대상자를 파악하는데 실질적인 도움을 주고, 새로운 지식이나 기술을 배우게 해주어 경험추구의 욕구를 충족시켜주는 동시에 성취감을 느낄 수 있게 해주어야 한다. 더불어 봉사활동 적응기간을 두어 가장 적합한 봉사활동을 선택할 수 있도록 배려해 주어야 한다. 또한 봉사자들이 자신의 봉사활동에 대해 긍정적으로 인식할 수 있도록 담당직원들은 사회적 인정과 지지를 해주고, 시설에서는 자원봉사에 필요한 최소한의 경비부담과 보상제도를 실시하여야 한다. 이와 더불어 동료봉사자들과의 다양한 교류의 장을 마련하여 봉사자 자신이 수행하는 활동 이외의 다양한 활동을 경험하게 함으로서 새로운 경험욕구와 사회적 접촉욕구를 충족시켜준다면 만족도를 높이는데 기여할 수 있다. 마지막으로 지금까지 수동적으로 자원봉사활동에 참여한 대학생들이 점차 사회적 요구 및 필요성에 공감하고 능동적으로 자원봉사활동을 찾고 있음을 알 수 있었다. 그러므로 이러한 점을 고려해 시설을 통한 홍보와 언론, 매스컴을 통한 홍보를 확산시켜 자원봉사활동에 참여할 수 있는 기회를 제공하는 것이 더욱 중요하다
최근 자원봉사활동에 대한 사회적 인식이 높아지면서 각 분야에서 자원봉사 활성화를 위한 노력이 활발히 전개되고 있다. 이러한 노력의 결과 사회전반에 걸쳐 자원봉사활동이 급격히 확산되고 있는 추세이다. 특히 자원봉사자들 중에서도 대학생 자원봉사자들은 시간적으로나 정서적으로 여유를 가지고 있을 뿐 만 아니라 초ㆍ중ㆍ고등학교로부터 실천되기 시작한 자원봉사 제도화(제 7차 교육과정에 학생봉사활동이 정규 교과과정으로 채택)의 활성화ㆍ정착화를 위해서도, 앞으로 실시 될 주 5일 근무제(자원봉사인구 도입 예견되고 있음)의 대상자로서도 대학생들이 차지하게 될 비중은 매우 클 것이다. 또한 우리나라 자원봉사활동의 80%가 시설에서 이루어지고 있음을 감안해 사회복지시설의 자원봉사활동을 파악하는 것도 중요하리라 본다. 그러므로 본 연구에서는 자원봉사활동의 만족도가 높을수록 자원봉사활동이 지속화되고 활성화된다는 전제하에 사회복지시설에서 자원봉사 하는 대학생들의 만족도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 파악하는데 목적을 두었다. 따라서 다음과 같은 연구문제들을 설정하였다. 첫째, 일반적 특성이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 동기관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 교육관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 활동관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 다섯째, 대인관련요인이 자원봉사 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 여섯째, 각 요인들 중 자원봉사 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 위와 같은 연구문제들을 해결하기 위해 자원봉사활동 만족도를 종속변수로 두었고, 일반적 특성, 동기관련요인, 활동관련요인, 대인관련요인을 독립변수로 나누어 이들의 상관관계를 검증하고 자원봉사활동 만족에 영향을 미치는 변수를 살펴보았다. 각 요인별 변수로 일반적 특성은 개인적 속성, 활동경험여부, 경험에 대한 만족여부이며, 동기관련요인은 이타적ㆍ이기적 동기요인이며, 교육관련요인은 교육유무와 교육방법이고, 활동관련요인은 활동내용인식도, 활동내용적절성, 활동분야이며, 대인관련요인은 봉사대상자와의 관계, 동료봉사자와의 관계, 담당직원과 시설과의 관계로 설정하였다. 연구방법은 전라북도에서 대학생 자원봉사자를 활용하고 있는 23곳의 사회복지시설을 직접 방문하여 담당직원의 도움으로 265부를 회수하고 단순빈도, 백분율, 상관관계분석, T-test, ANOVA분석, 다중회귀분석을 사용하여 분석하였다. 분석결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성 중에서 성별을 제외하고 모든 요인들이 무의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 동기관련요인은 자원봉사활동 만족도에 무의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 교육관련요인인 학교교육과 전문교육은 만족도에 유의미한 영향을 미치는 반면, 오리엔테이션, 기초교육은 만족도에 통계적으로 무의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 활동관련요인인 활동내용인식도, 활동적절성은 만족도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 대인관련요인은 만족도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 각 요인별 중에서 봉사대상자와의 관계요인이 만족도에 가장 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 동료봉사자와의 관계요인, 활동내용적절성 순으로 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 종합하여 제언하면, 각 대학에서는 자원봉사활동에 대한 전반적인 교육을 실시하여 봉사자들이 자원봉사활동에 대한 충분한 이해를 가지고 자신들의 흥미와 적성에 적합한 자원봉사활동을 선택하도록 도와주고 지지해 주어야 한다. 사회복지시설에서는 자원봉사활동의 전문교육과 실무교육을 실시하여 봉사자들이 봉사대상자를 파악하는데 실질적인 도움을 주고, 새로운 지식이나 기술을 배우게 해주어 경험추구의 욕구를 충족시켜주는 동시에 성취감을 느낄 수 있게 해주어야 한다. 더불어 봉사활동 적응기간을 두어 가장 적합한 봉사활동을 선택할 수 있도록 배려해 주어야 한다. 또한 봉사자들이 자신의 봉사활동에 대해 긍정적으로 인식할 수 있도록 담당직원들은 사회적 인정과 지지를 해주고, 시설에서는 자원봉사에 필요한 최소한의 경비부담과 보상제도를 실시하여야 한다. 이와 더불어 동료봉사자들과의 다양한 교류의 장을 마련하여 봉사자 자신이 수행하는 활동 이외의 다양한 활동을 경험하게 함으로서 새로운 경험욕구와 사회적 접촉욕구를 충족시켜준다면 만족도를 높이는데 기여할 수 있다. 마지막으로 지금까지 수동적으로 자원봉사활동에 참여한 대학생들이 점차 사회적 요구 및 필요성에 공감하고 능동적으로 자원봉사활동을 찾고 있음을 알 수 있었다. 그러므로 이러한 점을 고려해 시설을 통한 홍보와 언론, 매스컴을 통한 홍보를 확산시켜 자원봉사활동에 참여할 수 있는 기회를 제공하는 것이 더욱 중요하다
This study has a hypothesis as follow. The more volunteer satisfied their affairs, the more volunteers have maintain their affairs and then their affairs will be activated. The purpose of this study is to analyze the fact which influenced on satisfaction degree of university students who works at so...
This study has a hypothesis as follow. The more volunteer satisfied their affairs, the more volunteers have maintain their affairs and then their affairs will be activated. The purpose of this study is to analyze the fact which influenced on satisfaction degree of university students who works at social welfare institutions. Therefor I designed investigative problems as follow. The first. What does have influence on satisfaction of voluntary service in the facts of general characteristic? The second, What does have influence on satisfaction of voluntary service in the facts of motivation? The third, What does have influence on satisfaction of voluntary service in the facts of education? The forth, What does have influence on satisfaction of voluntary service in the facts of work? The fifth, What does have influence on satisfaction of voluntary service in the facts of fellowship? The sixth, What does have most influence on satisfaction of voluntary service in each fact? In order to solve those investigative problems, I put the satisfaction of voluntery service in dependent variable and put the facts of general characteristic, the facts of motivations, the facts of education, the facts of education, the facts of activity, the facts of fellowship in independent variable. Also I proved mutual concern of each variable, and I selected that which variable has a influence on satisfaction of voluntary service. The variables of each fact are as following. I divided the facts of general characteristic into the personal elements·the volunteering experience·the satisfaction of experience, and the facts of motivation into the egoism·the altruism, and the facts of education into the existent and not existent of education·the method of education, and the facts of works into the cognition of works·the fitness of works·the field of works, and the facts of fellowship into relationship of thier client·fellowship of between volunteers·relationship with staffs who works in social welfare institutions. The methodology of this study is based on the questionnaire that is made of 256 volunteer of university students who work in social welfare institutions of 23 place that located in Chonbuk. And I analyzed those questionnaire by using Simple Frequency, Percent, Correlation, T-test, ANOVA, Regression. The result of this study may be briefly summarized in the following manner. The first, satisfaction of voluntary service are not effectively influenced on the facts of general characteristic at all, except sex. The second, satisfaction of voluntary service are not effectively influenced on the facts of motivation at all. The third, satisfaction of volunteer service are effectively influenced on education of university & speciality about voluntary service, but is not influenced on orientation & basal education of volunteer service in statistics. The forth, satisfaction of voluntary service are effectively influenced on the facts of work which include the cognition of works & the fitness of works The fifth, satisfaction of voluntary service are effectively influenced on the facts of fellowship. The sixth, relationship between volunteers and clients has a most effect on satisfaction of voluntary service. Also a fellowship between volunteers & a fitness of works have an effect on satisfaction of voluntary service. Based on result of this study, in order to increase degree of satisfaction, I can suggest following things. The role of university is as followings. They should be educating their students about their voluntary service as a whole. Through that, the university help that the volunteer of their students have to be sufficiently understanded their interests & characters and that they select a field of voluntary service. The role of social welfare institutions is as following. They should be training their volunteers about specialized field & practical knowledge. Through that, the social welfare institutions help that volunteers of university students recognize their client. and they should satisfy not only volunteers' need to express social responsibility by educating new knowledge & technique, but also their accomplishment. And the role of staffs, who work in social welfare institutions, is to give volunteers social support & cognizance. And the social welfare institutions should give them not only minimal expenses & repayment, but also social intercourse which satisfy need to express social responsibility & need for social contact.
This study has a hypothesis as follow. The more volunteer satisfied their affairs, the more volunteers have maintain their affairs and then their affairs will be activated. The purpose of this study is to analyze the fact which influenced on satisfaction degree of university students who works at social welfare institutions. Therefor I designed investigative problems as follow. The first. What does have influence on satisfaction of voluntary service in the facts of general characteristic? The second, What does have influence on satisfaction of voluntary service in the facts of motivation? The third, What does have influence on satisfaction of voluntary service in the facts of education? The forth, What does have influence on satisfaction of voluntary service in the facts of work? The fifth, What does have influence on satisfaction of voluntary service in the facts of fellowship? The sixth, What does have most influence on satisfaction of voluntary service in each fact? In order to solve those investigative problems, I put the satisfaction of voluntery service in dependent variable and put the facts of general characteristic, the facts of motivations, the facts of education, the facts of education, the facts of activity, the facts of fellowship in independent variable. Also I proved mutual concern of each variable, and I selected that which variable has a influence on satisfaction of voluntary service. The variables of each fact are as following. I divided the facts of general characteristic into the personal elements·the volunteering experience·the satisfaction of experience, and the facts of motivation into the egoism·the altruism, and the facts of education into the existent and not existent of education·the method of education, and the facts of works into the cognition of works·the fitness of works·the field of works, and the facts of fellowship into relationship of thier client·fellowship of between volunteers·relationship with staffs who works in social welfare institutions. The methodology of this study is based on the questionnaire that is made of 256 volunteer of university students who work in social welfare institutions of 23 place that located in Chonbuk. And I analyzed those questionnaire by using Simple Frequency, Percent, Correlation, T-test, ANOVA, Regression. The result of this study may be briefly summarized in the following manner. The first, satisfaction of voluntary service are not effectively influenced on the facts of general characteristic at all, except sex. The second, satisfaction of voluntary service are not effectively influenced on the facts of motivation at all. The third, satisfaction of volunteer service are effectively influenced on education of university & speciality about voluntary service, but is not influenced on orientation & basal education of volunteer service in statistics. The forth, satisfaction of voluntary service are effectively influenced on the facts of work which include the cognition of works & the fitness of works The fifth, satisfaction of voluntary service are effectively influenced on the facts of fellowship. The sixth, relationship between volunteers and clients has a most effect on satisfaction of voluntary service. Also a fellowship between volunteers & a fitness of works have an effect on satisfaction of voluntary service. Based on result of this study, in order to increase degree of satisfaction, I can suggest following things. The role of university is as followings. They should be educating their students about their voluntary service as a whole. Through that, the university help that the volunteer of their students have to be sufficiently understanded their interests & characters and that they select a field of voluntary service. The role of social welfare institutions is as following. They should be training their volunteers about specialized field & practical knowledge. Through that, the social welfare institutions help that volunteers of university students recognize their client. and they should satisfy not only volunteers' need to express social responsibility by educating new knowledge & technique, but also their accomplishment. And the role of staffs, who work in social welfare institutions, is to give volunteers social support & cognizance. And the social welfare institutions should give them not only minimal expenses & repayment, but also social intercourse which satisfy need to express social responsibility & need for social contact.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.