『걸리버 여행기』에 나타난 풍자가 걸리버의 사회 비판 : 상업화와 여성 혐오를 중심으로 Satirist Gulliver's Critiques on Eighteenth-Century England : Commerce and Misogyny in Gulliver's Travels원문보기
본 논문에서는 18세기에 새로이 등장한 상업 문화에 대한 비판을 스위프트의 여성 혐오와 관련 지어 고찰하고자 한다. 작품 내에서 작가로 등장하는 걸리버와 실제 작가인 스위프트가 맺고 있는 관계는 『걸리버 여행기』에 나타난 근대 영국 사회에 대한 풍자의 복합적 구조를 조명하는데 중요한 역할을 한다. 걸리버는 영국 문화의 상업화를 비판하는 염세주의자인 동시에 판매를 위해 자신의 글을 문학 시장에 내놓는 삼류 문인이라는 점에서 스위프트의 자기 비판을 형상화한 창조물로 볼 수 있기 때문이다.
본 논문에서는 우선 걸리버가 평범한 영국인으로...
본 논문에서는 18세기에 새로이 등장한 상업 문화에 대한 비판을 스위프트의 여성 혐오와 관련 지어 고찰하고자 한다. 작품 내에서 작가로 등장하는 걸리버와 실제 작가인 스위프트가 맺고 있는 관계는 『걸리버 여행기』에 나타난 근대 영국 사회에 대한 풍자의 복합적 구조를 조명하는데 중요한 역할을 한다. 걸리버는 영국 문화의 상업화를 비판하는 염세주의자인 동시에 판매를 위해 자신의 글을 문학 시장에 내놓는 삼류 문인이라는 점에서 스위프트의 자기 비판을 형상화한 창조물로 볼 수 있기 때문이다.
본 논문에서는 우선 걸리버가 평범한 영국인으로부터 근대 영국의 가치관을 비판하는 염세가로 변화하는 과정을 추적하려 한다. 휘님 종족은 상업화에 의해 부패되지 않은 고전적 미덕을 가장 잘 구현하는 종족으로, 걸리버는 이들에게 감화되어 영국 사회를 비판하는 풍자가로 변화하게 된다. 영국 사회에 대한 비판에서 특히 두드러지는 부분은 여성에 대한 반감인데, 특히 여성의 육체를 기괴하게 묘사함으로써 여성은 탐욕과 감각적 욕구에 지배당하는 존재로 규정된다. 이처럼 여성을 폄하하는 원인은 여성의 소비가 상업화의 확산을 부추긴다는 시각에서 찾을 수 있다. 여성의 육체는 당대 영국의 탐욕, 소비, 퇴화를 부추기는 원천으로 자리매김하게 된다. 걸리버는 상업화를 비판하며 소비문화로부터 거리를 유지하려 하지만, 결국에는 천박한 여성에게 여흥을 제공하는 삼류 문인이라는 점에서 그의 시도는 실패할 수 밖에 없다. 그러므로 결과적으로 걸리버는 풍자가인 동시에 풍자의 대상이기도 한 것이다. 스위프트는 걸리버를 삼류 문인으로 형상화함으로써 『걸리버 여행기』에서 생산되는 복합적 풍자의 망에 스스로를 연루시키고 있다.
본 논문에서는 18세기에 새로이 등장한 상업 문화에 대한 비판을 스위프트의 여성 혐오와 관련 지어 고찰하고자 한다. 작품 내에서 작가로 등장하는 걸리버와 실제 작가인 스위프트가 맺고 있는 관계는 『걸리버 여행기』에 나타난 근대 영국 사회에 대한 풍자의 복합적 구조를 조명하는데 중요한 역할을 한다. 걸리버는 영국 문화의 상업화를 비판하는 염세주의자인 동시에 판매를 위해 자신의 글을 문학 시장에 내놓는 삼류 문인이라는 점에서 스위프트의 자기 비판을 형상화한 창조물로 볼 수 있기 때문이다.
본 논문에서는 우선 걸리버가 평범한 영국인으로부터 근대 영국의 가치관을 비판하는 염세가로 변화하는 과정을 추적하려 한다. 휘님 종족은 상업화에 의해 부패되지 않은 고전적 미덕을 가장 잘 구현하는 종족으로, 걸리버는 이들에게 감화되어 영국 사회를 비판하는 풍자가로 변화하게 된다. 영국 사회에 대한 비판에서 특히 두드러지는 부분은 여성에 대한 반감인데, 특히 여성의 육체를 기괴하게 묘사함으로써 여성은 탐욕과 감각적 욕구에 지배당하는 존재로 규정된다. 이처럼 여성을 폄하하는 원인은 여성의 소비가 상업화의 확산을 부추긴다는 시각에서 찾을 수 있다. 여성의 육체는 당대 영국의 탐욕, 소비, 퇴화를 부추기는 원천으로 자리매김하게 된다. 걸리버는 상업화를 비판하며 소비문화로부터 거리를 유지하려 하지만, 결국에는 천박한 여성에게 여흥을 제공하는 삼류 문인이라는 점에서 그의 시도는 실패할 수 밖에 없다. 그러므로 결과적으로 걸리버는 풍자가인 동시에 풍자의 대상이기도 한 것이다. 스위프트는 걸리버를 삼류 문인으로 형상화함으로써 『걸리버 여행기』에서 생산되는 복합적 풍자의 망에 스스로를 연루시키고 있다.
This thesis investigates critiques of the new culture of commerce and its relationship with Swift's notorious misogyny. The analysis of the relationship between Gulliver, the fictive writer, and Swift, the real author, illuminates the complex structure of the satire in Gulliver's Travels. Gulliver i...
This thesis investigates critiques of the new culture of commerce and its relationship with Swift's notorious misogyny. The analysis of the relationship between Gulliver, the fictive writer, and Swift, the real author, illuminates the complex structure of the satire in Gulliver's Travels. Gulliver is the creation of Swift's self-critical representation: both a misanthrope who criticizes the commercialization of English culture and a scribbler who places his works for sale in the literary marketplace. This thesis traces the process through which Gulliver has converted from a common Englishman to a misanthrope who satirizes modern English values. Houyhnhnms represent the classical civic virtue that is not corrupted by commercialization. Swift views commercialization as stemming from female consumption. The description of female body is monstrous and degrading because the female body is located as source of modern greed, consumption, and degradation. Gulliver tries to keep his distance from the culture of consumption but is bound to fail in this enterprise since he is in the end a mere hack writer who provides entertainment for frivolous women. Thus Gulliver is ultimately revealed to be at once a satirist and the butt of his own satire, and hence Swift himself is implicated in the complex web cast by the satire in Gulliver's Travels.
This thesis investigates critiques of the new culture of commerce and its relationship with Swift's notorious misogyny. The analysis of the relationship between Gulliver, the fictive writer, and Swift, the real author, illuminates the complex structure of the satire in Gulliver's Travels. Gulliver is the creation of Swift's self-critical representation: both a misanthrope who criticizes the commercialization of English culture and a scribbler who places his works for sale in the literary marketplace. This thesis traces the process through which Gulliver has converted from a common Englishman to a misanthrope who satirizes modern English values. Houyhnhnms represent the classical civic virtue that is not corrupted by commercialization. Swift views commercialization as stemming from female consumption. The description of female body is monstrous and degrading because the female body is located as source of modern greed, consumption, and degradation. Gulliver tries to keep his distance from the culture of consumption but is bound to fail in this enterprise since he is in the end a mere hack writer who provides entertainment for frivolous women. Thus Gulliver is ultimately revealed to be at once a satirist and the butt of his own satire, and hence Swift himself is implicated in the complex web cast by the satire in Gulliver's Travels.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.