현재 한국어 교육에서 '과제(task)'라는 말을 많이 언급하고 있으며 최근에 출판되고 있는 한국어 교재들을 보면 '과제'를 교재 구성의 주요한 요소로 제시하고 있고 있는 것을 볼 수 있다. 따라서 본고에서는 과제란 무엇이고 한국어 교재 속에 드러난 과제의 모습은 어떤 것인지 알아보고 초급에 적절한 과제와 과제의 수업 활용방안을 제시해 보고자 한다. 본고에서는 분석대상 교재를 초급 한국어 교재로 제한했으며 그 중에서도 '과제'를 교재 구성요소로...
현재 한국어 교육에서 '과제(task)'라는 말을 많이 언급하고 있으며 최근에 출판되고 있는 한국어 교재들을 보면 '과제'를 교재 구성의 주요한 요소로 제시하고 있고 있는 것을 볼 수 있다. 따라서 본고에서는 과제란 무엇이고 한국어 교재 속에 드러난 과제의 모습은 어떤 것인지 알아보고 초급에 적절한 과제와 과제의 수업 활용방안을 제시해 보고자 한다. 본고에서는 분석대상 교재를 초급 한국어 교재로 제한했으며 그 중에서도 '과제'를 교재 구성요소로 보이고 있는 대학 기관의 초급 교재를 대상으로 했다.
II장에서는 기존의 언어 교육 이론과 과제, 과제의 개념과 과제의 구성요소인 목적, 자료, 활동, 교사와 학습자의 역할, 배경에 관하여 각각 살펴보았고 또한 과제의 종류와 과제 중심의 교수요목에 대해 살펴보면서 과제에 대한 전반적인 이론적 배경을 살펴보았다.
III장에서는 과제를 교재의 구성요소로 하고 있는 대학 기관의 한국어교재인 경희대, 서강대, 이화여대 초급 교재의 전반적인 교재 구성을 살펴보고 좀 더 구체적으로 교재에서 제시된 과제 활동을 목적, 자료, 활동유형, 과제의 교실 구성을 중심으로 분석해 보았다.
IV장에서는 초급 교재에서 주로 다뤄지고 있는 물건사기를 중심으로 과제를 제시하고 교실에서의 활용방안을 제시해 보았다.
본고에서는 과제에 대한 이론적인 배경을 검토하고 과제를 주요 요소로 제시한 한국어 초급교재를 중심으로 교재에 제시된 과제들을 검토해 보았으며, 물건사기를 중심으로 제시될 수 있는 과제와 활용방안을 제시해 보았다. 본고는 초급 한국어 교재에서 제시된 과제활동을 분석하고 교재에 제시될 과제와 활용방안을 제시해 보는데 의의를 둔다.
현재 한국어 교육에서 '과제(task)'라는 말을 많이 언급하고 있으며 최근에 출판되고 있는 한국어 교재들을 보면 '과제'를 교재 구성의 주요한 요소로 제시하고 있고 있는 것을 볼 수 있다. 따라서 본고에서는 과제란 무엇이고 한국어 교재 속에 드러난 과제의 모습은 어떤 것인지 알아보고 초급에 적절한 과제와 과제의 수업 활용방안을 제시해 보고자 한다. 본고에서는 분석대상 교재를 초급 한국어 교재로 제한했으며 그 중에서도 '과제'를 교재 구성요소로 보이고 있는 대학 기관의 초급 교재를 대상으로 했다.
II장에서는 기존의 언어 교육 이론과 과제, 과제의 개념과 과제의 구성요소인 목적, 자료, 활동, 교사와 학습자의 역할, 배경에 관하여 각각 살펴보았고 또한 과제의 종류와 과제 중심의 교수요목에 대해 살펴보면서 과제에 대한 전반적인 이론적 배경을 살펴보았다.
III장에서는 과제를 교재의 구성요소로 하고 있는 대학 기관의 한국어교재인 경희대, 서강대, 이화여대 초급 교재의 전반적인 교재 구성을 살펴보고 좀 더 구체적으로 교재에서 제시된 과제 활동을 목적, 자료, 활동유형, 과제의 교실 구성을 중심으로 분석해 보았다.
IV장에서는 초급 교재에서 주로 다뤄지고 있는 물건사기를 중심으로 과제를 제시하고 교실에서의 활용방안을 제시해 보았다.
본고에서는 과제에 대한 이론적인 배경을 검토하고 과제를 주요 요소로 제시한 한국어 초급교재를 중심으로 교재에 제시된 과제들을 검토해 보았으며, 물건사기를 중심으로 제시될 수 있는 과제와 활용방안을 제시해 보았다. 본고는 초급 한국어 교재에서 제시된 과제활동을 분석하고 교재에 제시될 과제와 활용방안을 제시해 보는데 의의를 둔다.
Nowadays'Task'is frequently mentioned in Korean language teaching and it's not difficult to notice that 'task' becomes an important component of teaching or learning process. Under these circumstances, this dissertation firstly reviews the nature of 'task'; How it is composed and what is the role of...
Nowadays'Task'is frequently mentioned in Korean language teaching and it's not difficult to notice that 'task' becomes an important component of teaching or learning process. Under these circumstances, this dissertation firstly reviews the nature of 'task'; How it is composed and what is the role of task in the whole learning process. Secondly, this dissertation suggests proper task for beginners and its applications in class. Therefore, among various learning material of Korean language currently published and used, only those for beginners are analyzed in this study.
Along with language educational theories, chapter II reviews the concept of task and its components such as goals, input, activities, settings and teachers' and students' roles. In addition, types of tasks and task-based teaching are also discussed in genenal as the theoretical background of this study.
Chapter III, as a case analysis, deals with three universities' learning materials including Kyunghee, Seokang, Ewha. This analysis especially focuses on goals, input, activities and settings.
Chapter IV suggests various types of activities and settings in relation to shopping which can be practiced in class.
This study is significant as a basement study for further development of tasks in learning Korean languages.
Nowadays'Task'is frequently mentioned in Korean language teaching and it's not difficult to notice that 'task' becomes an important component of teaching or learning process. Under these circumstances, this dissertation firstly reviews the nature of 'task'; How it is composed and what is the role of task in the whole learning process. Secondly, this dissertation suggests proper task for beginners and its applications in class. Therefore, among various learning material of Korean language currently published and used, only those for beginners are analyzed in this study.
Along with language educational theories, chapter II reviews the concept of task and its components such as goals, input, activities, settings and teachers' and students' roles. In addition, types of tasks and task-based teaching are also discussed in genenal as the theoretical background of this study.
Chapter III, as a case analysis, deals with three universities' learning materials including Kyunghee, Seokang, Ewha. This analysis especially focuses on goals, input, activities and settings.
Chapter IV suggests various types of activities and settings in relation to shopping which can be practiced in class.
This study is significant as a basement study for further development of tasks in learning Korean languages.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.