컴퓨터 프로그램을 이용한 언어치료가 실어증환자의 낱말 이해 및 표현 능력에 미치는 효과 Treatment efficacy : The computer as a treatment supplement for improving word comprehension and production in aphasic adults원문보기
사회가 발전함에 따라 재활의학에 대한 관심과 수요가 증가하면서 선진국형 질병으로 분류되는 뇌혈관질환 환자들의 신체적, 사회적 능력 뿐 아니라 언어능력에 대한 관심이 고조되고 있다. 이들 뇌졸중환자 가운데 언어 우성반구(language dominant hemisphere)내 언어영역이 손상된 환자들은 후천적인 언어능력의 손실인 실어증을 경험한다. 실어증환자들은 정도의 차이가 있으나 전 언어영역에 걸쳐 능력의 손상을 보이며, 여러 언어영역 중 이름대기 문제는 어느 유형의 실어증에서건 공통적으로 나타나는 증상으로 우선적인 언어치료의 목표가 된다. 실어증환자의 의사소통 문제를 해결하고자 국외에서는 지난 수십 년간 다방면으로 공식적인 언어재활 프로그램의 개발작업이 진행됐다. 그 결과, 공식적인 진단검사를 실시하고 체계적인 치료접근법을 개발해 다양한 치료를 제공하고 있다. 특히 최근에는 컴퓨터를 이용한 언어치료 프로그램이 새롭게 주목을 받기 시작했다. 다양한 컴퓨터 치료프로그램들이 이미 개발단계를 넘어서 실용화되고 있으며 그 치료의 효과 또한 입증되고 있는 수준에 있다. 실어증연구에 있어서의 국내 실정은 아직까지 실어증에 대한 학문적 접근 내지는 연구결과에 따른, 한국어 특성에 맞는 치료방법의 개발이나 보급이 전혀 이루어지지 않았다. 최근 국내에서 치료현장과 가정에서의 언어치료를 유기적으로 연계하여 치료효과를 극대화하기 위한 실어증 치료프로그램이 개발 중에 있다. 비용절감이나 운영상의 능률성 측면에서 컴퓨터 치료프로그램을 개발한다면 한 발 더 나아가 그 치료효과를 입증하는 과정이 반드시 뒤따라야 한다. 이에 본 연구에서는 컴퓨터 프로그램을 이용한 언어치료가 (1) 실어증환자의 낱말 이해 및 ...
사회가 발전함에 따라 재활의학에 대한 관심과 수요가 증가하면서 선진국형 질병으로 분류되는 뇌혈관질환 환자들의 신체적, 사회적 능력 뿐 아니라 언어능력에 대한 관심이 고조되고 있다. 이들 뇌졸중환자 가운데 언어 우성반구(language dominant hemisphere)내 언어영역이 손상된 환자들은 후천적인 언어능력의 손실인 실어증을 경험한다. 실어증환자들은 정도의 차이가 있으나 전 언어영역에 걸쳐 능력의 손상을 보이며, 여러 언어영역 중 이름대기 문제는 어느 유형의 실어증에서건 공통적으로 나타나는 증상으로 우선적인 언어치료의 목표가 된다. 실어증환자의 의사소통 문제를 해결하고자 국외에서는 지난 수십 년간 다방면으로 공식적인 언어재활 프로그램의 개발작업이 진행됐다. 그 결과, 공식적인 진단검사를 실시하고 체계적인 치료접근법을 개발해 다양한 치료를 제공하고 있다. 특히 최근에는 컴퓨터를 이용한 언어치료 프로그램이 새롭게 주목을 받기 시작했다. 다양한 컴퓨터 치료프로그램들이 이미 개발단계를 넘어서 실용화되고 있으며 그 치료의 효과 또한 입증되고 있는 수준에 있다. 실어증연구에 있어서의 국내 실정은 아직까지 실어증에 대한 학문적 접근 내지는 연구결과에 따른, 한국어 특성에 맞는 치료방법의 개발이나 보급이 전혀 이루어지지 않았다. 최근 국내에서 치료현장과 가정에서의 언어치료를 유기적으로 연계하여 치료효과를 극대화하기 위한 실어증 치료프로그램이 개발 중에 있다. 비용절감이나 운영상의 능률성 측면에서 컴퓨터 치료프로그램을 개발한다면 한 발 더 나아가 그 치료효과를 입증하는 과정이 반드시 뒤따라야 한다. 이에 본 연구에서는 컴퓨터 프로그램을 이용한 언어치료가 (1) 실어증환자의 낱말 이해 및 표현 능력에 미치는 효과와 (2) 비훈련 낱말에 대한 이해 및 표현 능력에 미치는 반응일반화 효과와 (3) 그림카드에 대한 이해 및 표현 능력에 미치는 자극일반화 효과를 살펴보고자 하였다. 본 연구의 대상은 서울 ○○병원 언어치료실에서 언어평가를 받은 외래환자들 가운데, 발병경과 1년 이상의 이름대기 문제를 보이는 실어증환자들이었다. 대상자간 중다간헐기초선 설계를 이용하였으며, 치료 단계 동안 매 회기는 평가와 치료가 각 15분씩 총 30분으로 구성됐으며, 치료에 앞서 평가를 실시했다. 평가는 치료평가 목록에 대한 평가와 일반화평가 목록에 대한 수행력 평가로 이루어졌고, 기초선과 동일한 조건을 적용해 실시하였다. 치료는 한 회기에 낱말 이해연습과 표현연습을 순서대로 진행했고 주 3회 실시했다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 컴퓨터 프로그램을 이용한 언어치료는 대상자 세 명의 낱말 이해 및 표현능력 증진에 효과가 있었다. 둘째, 컴퓨터 프로그램을 이용한 언어치료는 세 명의 대상자 모두에서 비훈련 낱말을 이해하고 표현하는 데 효과적이었다. 그리고 대상자 세 명 모두는 컴퓨터 화면으로 습득한 낱말에 대한 이해 및 표현 능력을 그림카드로만 일반화할 수 있었다. 결과적으로 컴퓨터 프로그램을 이용한 언어치료는 실어증환자의 낱말 이해 및 표현능력 증진에 효과적이었으며, 이는 전문 치료인력이 부족한 국내 상황에서 병원과 가정의 치료를 유기적으로 연결할 수 있다는 가능성을 제시한 것이다.
사회가 발전함에 따라 재활의학에 대한 관심과 수요가 증가하면서 선진국형 질병으로 분류되는 뇌혈관질환 환자들의 신체적, 사회적 능력 뿐 아니라 언어능력에 대한 관심이 고조되고 있다. 이들 뇌졸중환자 가운데 언어 우성반구(language dominant hemisphere)내 언어영역이 손상된 환자들은 후천적인 언어능력의 손실인 실어증을 경험한다. 실어증환자들은 정도의 차이가 있으나 전 언어영역에 걸쳐 능력의 손상을 보이며, 여러 언어영역 중 이름대기 문제는 어느 유형의 실어증에서건 공통적으로 나타나는 증상으로 우선적인 언어치료의 목표가 된다. 실어증환자의 의사소통 문제를 해결하고자 국외에서는 지난 수십 년간 다방면으로 공식적인 언어재활 프로그램의 개발작업이 진행됐다. 그 결과, 공식적인 진단검사를 실시하고 체계적인 치료접근법을 개발해 다양한 치료를 제공하고 있다. 특히 최근에는 컴퓨터를 이용한 언어치료 프로그램이 새롭게 주목을 받기 시작했다. 다양한 컴퓨터 치료프로그램들이 이미 개발단계를 넘어서 실용화되고 있으며 그 치료의 효과 또한 입증되고 있는 수준에 있다. 실어증연구에 있어서의 국내 실정은 아직까지 실어증에 대한 학문적 접근 내지는 연구결과에 따른, 한국어 특성에 맞는 치료방법의 개발이나 보급이 전혀 이루어지지 않았다. 최근 국내에서 치료현장과 가정에서의 언어치료를 유기적으로 연계하여 치료효과를 극대화하기 위한 실어증 치료프로그램이 개발 중에 있다. 비용절감이나 운영상의 능률성 측면에서 컴퓨터 치료프로그램을 개발한다면 한 발 더 나아가 그 치료효과를 입증하는 과정이 반드시 뒤따라야 한다. 이에 본 연구에서는 컴퓨터 프로그램을 이용한 언어치료가 (1) 실어증환자의 낱말 이해 및 표현 능력에 미치는 효과와 (2) 비훈련 낱말에 대한 이해 및 표현 능력에 미치는 반응일반화 효과와 (3) 그림카드에 대한 이해 및 표현 능력에 미치는 자극일반화 효과를 살펴보고자 하였다. 본 연구의 대상은 서울 ○○병원 언어치료실에서 언어평가를 받은 외래환자들 가운데, 발병경과 1년 이상의 이름대기 문제를 보이는 실어증환자들이었다. 대상자간 중다간헐기초선 설계를 이용하였으며, 치료 단계 동안 매 회기는 평가와 치료가 각 15분씩 총 30분으로 구성됐으며, 치료에 앞서 평가를 실시했다. 평가는 치료평가 목록에 대한 평가와 일반화평가 목록에 대한 수행력 평가로 이루어졌고, 기초선과 동일한 조건을 적용해 실시하였다. 치료는 한 회기에 낱말 이해연습과 표현연습을 순서대로 진행했고 주 3회 실시했다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 컴퓨터 프로그램을 이용한 언어치료는 대상자 세 명의 낱말 이해 및 표현능력 증진에 효과가 있었다. 둘째, 컴퓨터 프로그램을 이용한 언어치료는 세 명의 대상자 모두에서 비훈련 낱말을 이해하고 표현하는 데 효과적이었다. 그리고 대상자 세 명 모두는 컴퓨터 화면으로 습득한 낱말에 대한 이해 및 표현 능력을 그림카드로만 일반화할 수 있었다. 결과적으로 컴퓨터 프로그램을 이용한 언어치료는 실어증환자의 낱말 이해 및 표현능력 증진에 효과적이었으며, 이는 전문 치료인력이 부족한 국내 상황에서 병원과 가정의 치료를 유기적으로 연결할 수 있다는 가능성을 제시한 것이다.
The effects of computer treatment program providing word comprehension and production activities on language performance in aphasic adults were examined with a single subject study. Three aphasic patients have received intensive training on the Etalkie program: Two patients with Broca's aphasia and ...
The effects of computer treatment program providing word comprehension and production activities on language performance in aphasic adults were examined with a single subject study. Three aphasic patients have received intensive training on the Etalkie program: Two patients with Broca's aphasia and one with conduction aphasia. The three subjects were selected from patients who visited medical center for aphasia assessment. These subjects were chosen according to the following criteria. They had word finding difficulties as a consequence of acquired aphasia, on the basis of their naming score on the Paradise·K-WAB, with scores below 51.09 considered anomic; they were at least one year post onset at the time of study; they received at least six years of education; no subject demonstrated evidence of dementia, mental retardation, or psychiatric disorder as determined by medical history; they have been diagnosed to have adequate hearing and vision and (6) they did not receive any kind of speech-language therapy at the time of study. Multiple probe design across subjects was utilized to examine treatment efficacy and generalization. Twenty treatment sessions followed, with four treatment phases respectively consisting of at most five sessions. Sessions took place three times a week. Percentage of correct answers to non trained words were taken in order to measure treatment efficacy as well as generalization during the baseline phases and treatment phases. Generalization efficacy to picture card stimulus in particular was taken only during the baseline phases and at the end of treatment phases. At the beginning of treatment phases, the percentage of correct answers was measured before each therapy session(treatment efficacy) or every two weeks (generalization to non trained item). Each measurement for the purpose of investigating treatment efficacy, was composed of comprehension and production activities with 20 nouns and 12 words with declined or conjugated endings. During the treatment phases, stimulus sets A through D were presented in order. Each session was recorded and simultaneously transcribed. The percentage of correct answers was scored with O/X coding system. The results indicated that (1) naming ability was facilitated by computer based word comprehension and production treatment program, and (2) the treatment effects were generalized into non trained items and picture card stimulus. This study suggests that computer based treatment program is beneficial to word comprehension and production.
The effects of computer treatment program providing word comprehension and production activities on language performance in aphasic adults were examined with a single subject study. Three aphasic patients have received intensive training on the Etalkie program: Two patients with Broca's aphasia and one with conduction aphasia. The three subjects were selected from patients who visited medical center for aphasia assessment. These subjects were chosen according to the following criteria. They had word finding difficulties as a consequence of acquired aphasia, on the basis of their naming score on the Paradise·K-WAB, with scores below 51.09 considered anomic; they were at least one year post onset at the time of study; they received at least six years of education; no subject demonstrated evidence of dementia, mental retardation, or psychiatric disorder as determined by medical history; they have been diagnosed to have adequate hearing and vision and (6) they did not receive any kind of speech-language therapy at the time of study. Multiple probe design across subjects was utilized to examine treatment efficacy and generalization. Twenty treatment sessions followed, with four treatment phases respectively consisting of at most five sessions. Sessions took place three times a week. Percentage of correct answers to non trained words were taken in order to measure treatment efficacy as well as generalization during the baseline phases and treatment phases. Generalization efficacy to picture card stimulus in particular was taken only during the baseline phases and at the end of treatment phases. At the beginning of treatment phases, the percentage of correct answers was measured before each therapy session(treatment efficacy) or every two weeks (generalization to non trained item). Each measurement for the purpose of investigating treatment efficacy, was composed of comprehension and production activities with 20 nouns and 12 words with declined or conjugated endings. During the treatment phases, stimulus sets A through D were presented in order. Each session was recorded and simultaneously transcribed. The percentage of correct answers was scored with O/X coding system. The results indicated that (1) naming ability was facilitated by computer based word comprehension and production treatment program, and (2) the treatment effects were generalized into non trained items and picture card stimulus. This study suggests that computer based treatment program is beneficial to word comprehension and production.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.