아동을 대상으로 하는 음악교육은 아동이 음악적으로 계속 성장, 발전하여 인간성을 풍요롭게 하며 조화로운 인격을 기르고, 바람직한 국민으로서 교양을 높여 행복한 삶을 사는데 중요한 역할을 한다. 이러한 중요성을 지닌 음악 교육에서 상호 협조와 존종의 음악적 태도를 중요시하는 기악 합주 활동은 어린이들에게 효과적이고 유익한 음악 교육이 될 수 있다. 기악합주를 통한 체험은 어린이들의 활동적 정서에 어울리는 특징을 가지고 있으며 다양한 음색은 어린이들을 매료시키기에 충분하다. 또한 합주를 통해 얻을 수 있는 표현능력이나 다른 사람과 연주하는 데서 얻을 수 있는 협동감과 조화로움은 생활 전체를 발전시키며 삶의 맛을 느끼게 해준다. 따라서 본 논문에서는 학생들의 합주 활동이 조화로운 인간 교육의 기초를 열어 준다는 데에 큰 의미를 두면서, 아동들의 인성에 어떠한 영향을 미치는가를 연구해 보고자 한다. 본 연구는 합주 활동이 아동들의 인성에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 설문조사와 인성검사를 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 학생들을 대상으로 하여 협동심, 책임감, 정서적 안정성, 음악적 흥미도, 음악 애호심, 가치 내면화에 대한 6가지 항목의 설문조사를 분석하였다. 그 결과 각 항목별로 일반 학생들은 2.0%∼11.0%의 증가를 보였으나 합주부 학생들은 12.6%∼40.65%의 증가를 보였다. 둘째, 합주부 지도 교사의 관찰에서 합주부 아동들은 '책임감이 강하다' 66.7%, '협동성과 사회성이 높다' 58.3%로 긍정적인 반응이었다. 또 합주 활동은 아동들에게 인화단결과 협동심을 길러 주며(33.0%), 매사에 적극적이고 자신감을 갖게 한다(25.0%)고 하였으며 '정서 교육 및 인격 형성에 꼭 필요(41.7%)'하므로 지도 교사의 83.3%가 합주 활동을 권장하고 싶다고 하였다. 셋째, 인성검사에서 일반학생은 10가지 항목에서 T점수 0.43∼5.83의 증가로 별다른 차이가 없었다. 그러나 합주부 학생은 10가지 항목 중 활동성, 정서적 안정성, 충동통제력, 흥미성향에서는 1.04∼5.70으로 큰 차이가 없었으나 사교성, 지배성, ...
아동을 대상으로 하는 음악교육은 아동이 음악적으로 계속 성장, 발전하여 인간성을 풍요롭게 하며 조화로운 인격을 기르고, 바람직한 국민으로서 교양을 높여 행복한 삶을 사는데 중요한 역할을 한다. 이러한 중요성을 지닌 음악 교육에서 상호 협조와 존종의 음악적 태도를 중요시하는 기악 합주 활동은 어린이들에게 효과적이고 유익한 음악 교육이 될 수 있다. 기악합주를 통한 체험은 어린이들의 활동적 정서에 어울리는 특징을 가지고 있으며 다양한 음색은 어린이들을 매료시키기에 충분하다. 또한 합주를 통해 얻을 수 있는 표현능력이나 다른 사람과 연주하는 데서 얻을 수 있는 협동감과 조화로움은 생활 전체를 발전시키며 삶의 맛을 느끼게 해준다. 따라서 본 논문에서는 학생들의 합주 활동이 조화로운 인간 교육의 기초를 열어 준다는 데에 큰 의미를 두면서, 아동들의 인성에 어떠한 영향을 미치는가를 연구해 보고자 한다. 본 연구는 합주 활동이 아동들의 인성에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 설문조사와 인성검사를 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 학생들을 대상으로 하여 협동심, 책임감, 정서적 안정성, 음악적 흥미도, 음악 애호심, 가치 내면화에 대한 6가지 항목의 설문조사를 분석하였다. 그 결과 각 항목별로 일반 학생들은 2.0%∼11.0%의 증가를 보였으나 합주부 학생들은 12.6%∼40.65%의 증가를 보였다. 둘째, 합주부 지도 교사의 관찰에서 합주부 아동들은 '책임감이 강하다' 66.7%, '협동성과 사회성이 높다' 58.3%로 긍정적인 반응이었다. 또 합주 활동은 아동들에게 인화단결과 협동심을 길러 주며(33.0%), 매사에 적극적이고 자신감을 갖게 한다(25.0%)고 하였으며 '정서 교육 및 인격 형성에 꼭 필요(41.7%)'하므로 지도 교사의 83.3%가 합주 활동을 권장하고 싶다고 하였다. 셋째, 인성검사에서 일반학생은 10가지 항목에서 T점수 0.43∼5.83의 증가로 별다른 차이가 없었다. 그러나 합주부 학생은 10가지 항목 중 활동성, 정서적 안정성, 충동통제력, 흥미성향에서는 1.04∼5.70으로 큰 차이가 없었으나 사교성, 지배성, 자기 존중감, 성실성, 스트레스 인내력, 개방성 6가지 성격 요인에서는 9.87∼14.01 정도의 증가를 보였다. 특히 합주부 학생들은 T점수의 보통 수준(43∼56)에서 높은 수준(57∼62)으로의 이동이 6가지 성격 요인에 나타남으로써 합주 활동이 인성에 많은 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 또한 합주 활동은 아동들의 인성에 많은 영향을 미칠 뿐만 아니라 21세기에 대처하는 능력 및 음악적 잠재력과 창의성을 계발하고, 음악을 통하여 자신의 사상과 감정을 표현하며 삶의 질을 높이고 전인적인 인간이 되도록 하는 음악교육의 목표에 가까이 도달할 수 있도록 도와준다는 것을 알 수 있다. 그러므로 합주 활동은 아동들에게 적극 권장되어 음악 시간은 물론 특활 시간을 활용하여 합주활동이 활발히 전개되어 지역 사회에서의 음악활동으로도 활성화되어야 하겠다. 이렇게 하기 위해서는 학교나 교사의 적극적인 배려와 노력이 있어야 할 것이다.
아동을 대상으로 하는 음악교육은 아동이 음악적으로 계속 성장, 발전하여 인간성을 풍요롭게 하며 조화로운 인격을 기르고, 바람직한 국민으로서 교양을 높여 행복한 삶을 사는데 중요한 역할을 한다. 이러한 중요성을 지닌 음악 교육에서 상호 협조와 존종의 음악적 태도를 중요시하는 기악 합주 활동은 어린이들에게 효과적이고 유익한 음악 교육이 될 수 있다. 기악합주를 통한 체험은 어린이들의 활동적 정서에 어울리는 특징을 가지고 있으며 다양한 음색은 어린이들을 매료시키기에 충분하다. 또한 합주를 통해 얻을 수 있는 표현능력이나 다른 사람과 연주하는 데서 얻을 수 있는 협동감과 조화로움은 생활 전체를 발전시키며 삶의 맛을 느끼게 해준다. 따라서 본 논문에서는 학생들의 합주 활동이 조화로운 인간 교육의 기초를 열어 준다는 데에 큰 의미를 두면서, 아동들의 인성에 어떠한 영향을 미치는가를 연구해 보고자 한다. 본 연구는 합주 활동이 아동들의 인성에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위해 설문조사와 인성검사를 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 학생들을 대상으로 하여 협동심, 책임감, 정서적 안정성, 음악적 흥미도, 음악 애호심, 가치 내면화에 대한 6가지 항목의 설문조사를 분석하였다. 그 결과 각 항목별로 일반 학생들은 2.0%∼11.0%의 증가를 보였으나 합주부 학생들은 12.6%∼40.65%의 증가를 보였다. 둘째, 합주부 지도 교사의 관찰에서 합주부 아동들은 '책임감이 강하다' 66.7%, '협동성과 사회성이 높다' 58.3%로 긍정적인 반응이었다. 또 합주 활동은 아동들에게 인화단결과 협동심을 길러 주며(33.0%), 매사에 적극적이고 자신감을 갖게 한다(25.0%)고 하였으며 '정서 교육 및 인격 형성에 꼭 필요(41.7%)'하므로 지도 교사의 83.3%가 합주 활동을 권장하고 싶다고 하였다. 셋째, 인성검사에서 일반학생은 10가지 항목에서 T점수 0.43∼5.83의 증가로 별다른 차이가 없었다. 그러나 합주부 학생은 10가지 항목 중 활동성, 정서적 안정성, 충동통제력, 흥미성향에서는 1.04∼5.70으로 큰 차이가 없었으나 사교성, 지배성, 자기 존중감, 성실성, 스트레스 인내력, 개방성 6가지 성격 요인에서는 9.87∼14.01 정도의 증가를 보였다. 특히 합주부 학생들은 T점수의 보통 수준(43∼56)에서 높은 수준(57∼62)으로의 이동이 6가지 성격 요인에 나타남으로써 합주 활동이 인성에 많은 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 또한 합주 활동은 아동들의 인성에 많은 영향을 미칠 뿐만 아니라 21세기에 대처하는 능력 및 음악적 잠재력과 창의성을 계발하고, 음악을 통하여 자신의 사상과 감정을 표현하며 삶의 질을 높이고 전인적인 인간이 되도록 하는 음악교육의 목표에 가까이 도달할 수 있도록 도와준다는 것을 알 수 있다. 그러므로 합주 활동은 아동들에게 적극 권장되어 음악 시간은 물론 특활 시간을 활용하여 합주활동이 활발히 전개되어 지역 사회에서의 음악활동으로도 활성화되어야 하겠다. 이렇게 하기 위해서는 학교나 교사의 적극적인 배려와 노력이 있어야 할 것이다.
Music education to children helps to continue to develop and improve themselves musically, enrich humanity, build up harmonious character, and acquire culture as a desirable citizen and therefore plays an important role in the creation of happy lives. Since music education has an important meaning l...
Music education to children helps to continue to develop and improve themselves musically, enrich humanity, build up harmonious character, and acquire culture as a desirable citizen and therefore plays an important role in the creation of happy lives. Since music education has an important meaning like this, group performance with instruments, which values such musical attitudes as mutual cooperation and respect, can be an effective and helpful form of music education. The experience children can get through music group activities is suitable for the active characteristics of children and various colors of its music are good enough to fascinate children. Moreover, the ability to express themselves children can cultivate through this activity and the sense of cooperation and harmony children can feel through the group performance can develop the whole of their life and help them savor the taste of life. Thus, this paper has placed a significant meaning on the fact that performing as a group with instruments can form the foundation of harmonious human education and tried to examine how it could affect children's personality. This study carried out surveys and tests of personality to find out the effect of group performance on the personality buildup of children and the following are the results of the study. First, the surveys with six categories were performed and analyzed. The six categories were cooperation, responsibility, emotional security, musical interest, liking for music, and internalization of value. The result revealed that regular students showed the increase of 2.0%∼11.0% in each category while music group students showed the increase of 12.6%∼40.65%. Second, the observation of guidance teachers showed the positive responses like this : children participating in music group activities had strong responsibility(66.7%) and high cooperation and sociality(58.3%). They said group performance with instruments promoted unity between members(33.0%) and positive and confident attitudes(25.0%). The guidance teachers of 83.3% recommended group performance with instruments to students because they thought that it need for the cultivation of sentiments and the character buildup. Third, regular students did not show any significant difference in the ten categories of personality tests with the T score increase of 0.43∼5.83. However, though the music group students did not show any difference in the areas of activity, emotional security, impulse control, and the disposition of interest with the increase of 1.04∼5.70, they showed the increase of 9.87∼14.01 in the areas of sociality, controlling power, self-esteem, sincerity, tolerance to stress, and openness. Particularly, the music group students showed the shift in their T score from the normal level(43∼56) to the high level(57∼62) in the 6 areas, which means group activities are having a great influence on the personality. Moreover, the group activity using musical instruments not only affects the personality of children but also promotes the coping ability in the 21st century, develops the musical potential and creativity, expresses their thoughts and minds through music, enhances the quality of life, and gets closer to the aim of music education, which is the development of all-rounded people. Therefore, music group activities should be strongly recommended to children not only in music classes but also in extracurricular activities so the active participation can lead to the musical activities of the community. The enthusiastic concern and efforts of teachers and schools need to be preceded to achieve this purpose.
Music education to children helps to continue to develop and improve themselves musically, enrich humanity, build up harmonious character, and acquire culture as a desirable citizen and therefore plays an important role in the creation of happy lives. Since music education has an important meaning like this, group performance with instruments, which values such musical attitudes as mutual cooperation and respect, can be an effective and helpful form of music education. The experience children can get through music group activities is suitable for the active characteristics of children and various colors of its music are good enough to fascinate children. Moreover, the ability to express themselves children can cultivate through this activity and the sense of cooperation and harmony children can feel through the group performance can develop the whole of their life and help them savor the taste of life. Thus, this paper has placed a significant meaning on the fact that performing as a group with instruments can form the foundation of harmonious human education and tried to examine how it could affect children's personality. This study carried out surveys and tests of personality to find out the effect of group performance on the personality buildup of children and the following are the results of the study. First, the surveys with six categories were performed and analyzed. The six categories were cooperation, responsibility, emotional security, musical interest, liking for music, and internalization of value. The result revealed that regular students showed the increase of 2.0%∼11.0% in each category while music group students showed the increase of 12.6%∼40.65%. Second, the observation of guidance teachers showed the positive responses like this : children participating in music group activities had strong responsibility(66.7%) and high cooperation and sociality(58.3%). They said group performance with instruments promoted unity between members(33.0%) and positive and confident attitudes(25.0%). The guidance teachers of 83.3% recommended group performance with instruments to students because they thought that it need for the cultivation of sentiments and the character buildup. Third, regular students did not show any significant difference in the ten categories of personality tests with the T score increase of 0.43∼5.83. However, though the music group students did not show any difference in the areas of activity, emotional security, impulse control, and the disposition of interest with the increase of 1.04∼5.70, they showed the increase of 9.87∼14.01 in the areas of sociality, controlling power, self-esteem, sincerity, tolerance to stress, and openness. Particularly, the music group students showed the shift in their T score from the normal level(43∼56) to the high level(57∼62) in the 6 areas, which means group activities are having a great influence on the personality. Moreover, the group activity using musical instruments not only affects the personality of children but also promotes the coping ability in the 21st century, develops the musical potential and creativity, expresses their thoughts and minds through music, enhances the quality of life, and gets closer to the aim of music education, which is the development of all-rounded people. Therefore, music group activities should be strongly recommended to children not only in music classes but also in extracurricular activities so the active participation can lead to the musical activities of the community. The enthusiastic concern and efforts of teachers and schools need to be preceded to achieve this purpose.
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