[학위논문]초등학생의 창의·인성 개발을 위한 음악학습 지도안 : 타악기 합주를 통해 A Guidance Plan of Music Lessons to Develop Ingenuity and Personality of Elementary Students : Throug the percussion ensemble원문보기
2009개정 교육과정에서는 글로벌 인재양성을 위한 창의인재 육성을 목표로 잡고 전인교육 실현을 위한 창의적 체험활동을 대폭 강화하는 방안을 추진 중 이다.
21세기 미래사회가 요구하는 인재가 갖추어야 하는 핵심 역량으로 창의성과 비판적 사고력, 유연성 있는 문제 해결력, 정보를 분석하고 종합할 수 있는 도덕적 품성이 요구된다. 새로운 지식과 가치를 창출하고, 더불어 살 줄 아는 창의성과 인성을 고루 갖춘 인재를 요구하고 있다.
인재란, ‘하고 있는 일에 대한 열정과 창의적인 마인드, 여기에 타인을 배려하는 따뜻한 마음까지 겸비한 사람’ 이라고 말할 수 있을 것이다.
미래교육의 핵심에 창의·인성이 존재하고 ...
2009개정 교육과정에서는 글로벌 인재양성을 위한 창의인재 육성을 목표로 잡고 전인교육 실현을 위한 창의적 체험활동을 대폭 강화하는 방안을 추진 중 이다.
21세기 미래사회가 요구하는 인재가 갖추어야 하는 핵심 역량으로 창의성과 비판적 사고력, 유연성 있는 문제 해결력, 정보를 분석하고 종합할 수 있는 도덕적 품성이 요구된다. 새로운 지식과 가치를 창출하고, 더불어 살 줄 아는 창의성과 인성을 고루 갖춘 인재를 요구하고 있다.
인재란, ‘하고 있는 일에 대한 열정과 창의적인 마인드, 여기에 타인을 배려하는 따뜻한 마음까지 겸비한 사람’ 이라고 말할 수 있을 것이다.
미래교육의 핵심에 창의·인성이 존재하고 음악교육도 역시 창의·인성요소를 가지고 미래사회에 대비하는 인재를 길러내야 한다. 음악교육에서 음악은 인간의 내면을 충실하게 해주는 삶의 기반이 되며, 정서적으로 풍요롭고 아름답게 성장시키는데 중요한 역할을 한다.
학생들은 좋은 작품으로 음악적 활동을 하면서 창의성이 계발되며, 창작학습은 음악성과 창의성 계발에 중요한 바탕이 된다. 음악의 기본요소인 리듬을 창작함으로 학생들은 리듬감이 좋아지는 것뿐만 아니라 음악을 직접 몸으로 느끼고 표현할 수 있게 된다.
본 연구는 초등학생의 창의·인성 계발을 위한 음악 학습 지도안을 타악기 합주를 통해 학생들의 효과적인 음악수업을 이루는데 그 목적을 두고 있다.
타악기는 다른 악기 중에서도 학생들이 다루기 쉽고 자연스러운 소리를 갖고 있으며 생활 속에 발견할 수 있는 도구를 창작 타악기로 만들어 창의적 체험 학습을 경험하는데 매우 효과적이다.
연구의 절차는 창의· 인성교육의 정의와 요소를 살펴보고, 타악기의 종류와 인성교육의 합주에 중요성과 아프리카 타악기 젬베이 연주법과 리듬 분석을 악곡에 적용하여 초보자도 쉽게 이해 할 수 있도록 하였다.
창작 타악기를 기존의 앙상블 곡에 쓰이는 악기들을 대신하여 활용하는 학습 지도 방법을 제시하였다.
2009개정 교육과정에서는 글로벌 인재양성을 위한 창의인재 육성을 목표로 잡고 전인교육 실현을 위한 창의적 체험활동을 대폭 강화하는 방안을 추진 중 이다.
21세기 미래사회가 요구하는 인재가 갖추어야 하는 핵심 역량으로 창의성과 비판적 사고력, 유연성 있는 문제 해결력, 정보를 분석하고 종합할 수 있는 도덕적 품성이 요구된다. 새로운 지식과 가치를 창출하고, 더불어 살 줄 아는 창의성과 인성을 고루 갖춘 인재를 요구하고 있다.
인재란, ‘하고 있는 일에 대한 열정과 창의적인 마인드, 여기에 타인을 배려하는 따뜻한 마음까지 겸비한 사람’ 이라고 말할 수 있을 것이다.
미래교육의 핵심에 창의·인성이 존재하고 음악교육도 역시 창의·인성요소를 가지고 미래사회에 대비하는 인재를 길러내야 한다. 음악교육에서 음악은 인간의 내면을 충실하게 해주는 삶의 기반이 되며, 정서적으로 풍요롭고 아름답게 성장시키는데 중요한 역할을 한다.
학생들은 좋은 작품으로 음악적 활동을 하면서 창의성이 계발되며, 창작학습은 음악성과 창의성 계발에 중요한 바탕이 된다. 음악의 기본요소인 리듬을 창작함으로 학생들은 리듬감이 좋아지는 것뿐만 아니라 음악을 직접 몸으로 느끼고 표현할 수 있게 된다.
본 연구는 초등학생의 창의·인성 계발을 위한 음악 학습 지도안을 타악기 합주를 통해 학생들의 효과적인 음악수업을 이루는데 그 목적을 두고 있다.
타악기는 다른 악기 중에서도 학생들이 다루기 쉽고 자연스러운 소리를 갖고 있으며 생활 속에 발견할 수 있는 도구를 창작 타악기로 만들어 창의적 체험 학습을 경험하는데 매우 효과적이다.
연구의 절차는 창의· 인성교육의 정의와 요소를 살펴보고, 타악기의 종류와 인성교육의 합주에 중요성과 아프리카 타악기 젬베이 연주법과 리듬 분석을 악곡에 적용하여 초보자도 쉽게 이해 할 수 있도록 하였다.
창작 타악기를 기존의 앙상블 곡에 쓰이는 악기들을 대신하여 활용하는 학습 지도 방법을 제시하였다.
The 2009 Educational Curriculum Revision sets its sight on nurturing creative talent to train global talent, and carries forward a way to reinforce creative experience activity significantly for realization of whole-person education.
Creativity, critical thinking, flexible troubleshooting abil...
The 2009 Educational Curriculum Revision sets its sight on nurturing creative talent to train global talent, and carries forward a way to reinforce creative experience activity significantly for realization of whole-person education.
Creativity, critical thinking, flexible troubleshooting ability, and morality to analyze and synthesize information are demanded as the core competencies of talent who the future society of the 21st century asks for. The future society demands talent who creates new knowledge and value, and has creativity and personality to live together.
Talent is ‘a person with passion for own work, creative mind, and even a warm heart considering others’.
The core of future education is creativity and personality, and music education should also foster talent to prepare for the future with creative and personality elements. Music in this music education becomes a base of life to enrich the human mind, and plays an important role to make people grow emotionally mature and beautiful.
Creativity of students is developed, when they do artistic work with good works. A creative study underlies development of musicality and creativity. Through creating rhythm, a base element of music, students can not only develop their rhythmic sense, but also feel and express music personally with body.
This study desires to have effective music class of students through percussion ensemble with a guidance plan of music lessons to develop ingenuity and personality of elementary students.
Percussion is easy to play among instruments and has natural sound. In addition, it is so effective to make a creative percussion with tools in general life, and to experience creative experience activity with this creative percussion.
This study examined definition and elements of creative and personality education, and applied kinds of percussion, importance of ensemble in personality education, and technique and rhythm analysis of djembe that is African percussion to music to make beginners understand easily. In addition, this study suggested methods of teaching using a creative percussion instead of existing instruments in ensemble songs.
The 2009 Educational Curriculum Revision sets its sight on nurturing creative talent to train global talent, and carries forward a way to reinforce creative experience activity significantly for realization of whole-person education.
Creativity, critical thinking, flexible troubleshooting ability, and morality to analyze and synthesize information are demanded as the core competencies of talent who the future society of the 21st century asks for. The future society demands talent who creates new knowledge and value, and has creativity and personality to live together.
Talent is ‘a person with passion for own work, creative mind, and even a warm heart considering others’.
The core of future education is creativity and personality, and music education should also foster talent to prepare for the future with creative and personality elements. Music in this music education becomes a base of life to enrich the human mind, and plays an important role to make people grow emotionally mature and beautiful.
Creativity of students is developed, when they do artistic work with good works. A creative study underlies development of musicality and creativity. Through creating rhythm, a base element of music, students can not only develop their rhythmic sense, but also feel and express music personally with body.
This study desires to have effective music class of students through percussion ensemble with a guidance plan of music lessons to develop ingenuity and personality of elementary students.
Percussion is easy to play among instruments and has natural sound. In addition, it is so effective to make a creative percussion with tools in general life, and to experience creative experience activity with this creative percussion.
This study examined definition and elements of creative and personality education, and applied kinds of percussion, importance of ensemble in personality education, and technique and rhythm analysis of djembe that is African percussion to music to make beginners understand easily. In addition, this study suggested methods of teaching using a creative percussion instead of existing instruments in ensemble songs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.