[학위논문]학교 성교육에 대한 여성주의적 접근 : 십대의 성교육 경험과 십대 성문화 분석을 바탕으로 (A) feminist approach toward school sexuality education based on analysis of teenager's sexuality education and their sexuality culture원문보기
본 연구는 기존의 학교 성교육이 신체와 재생산에 한정된 생물학적 지식교육과 성폭력 예방 교육, 성 문제 예방 교육 등을 중심으로 이루어지면서, 성에 대한 지식과 실천을 다양하게 구성하고 있는 십대의 의식과 경험을 반영하지 못하고, 십대에 대한 성 통제의 기제이자 성차별적 교육의 기제로 이용되어왔다는 문제 의식에서 출발하였다. 이에 본 연구는 십대의 성교육 경험에 대한 분석을 중심으로 학교 성교육의 실태를 파악하고, 십대 성문화에 대한 분석을 바탕으로 기존의 성교육에 대한 하나의 대안적인 모델로서 여성주의 성교육 프로그램을 제시하고자 하였다. 이에 본 연구는 십대의 성교육 경험에 대한 분석을 중심으로 학교 성교육의 실태를 파악하고, 십대 성문화에 대한 분석을 바탕으로 기존의 성교육에 대한 하나의 대안적인 모델로서 여성주의 성교육 프로그램을 제시하고자 하였다. 이에 본 연구자는 학교 성교육에 대한 십대의 경험과 십대 성문화를 분석하기 위하여, 서울 시내 십대 20명을 대상으로 심층 면접을 실시하였다. 심층 면접 결과 십대들은 학교 성교육을 십대 성 ‘문제’의 해결책이자 십대에 대한 성 통제의 기제로 해석하고 있었다. 또한 시간 때우기식 수업과 실적 위주의 교육은 성교육이 공교육 현장에서 주변부화되는 현실을 인식하게 하였다. 신체와 재생산에 한정된 생물학적 지식 위주의 교육 내용이 끊임없이 반복되고 재생산되는 경험을 하면서, 십대는 이제 성교육을 ‘시시하고 뻔한 것’으로 여기게 되었다. 이러한 십대의 학교 성교육 경험과 십대 성문화에 대한 분석을 바탕으로, 본 연구는 십대의 의식 및 경험과 소통하기 위한 하나의 대안적인 모델로서 여성주의 성교육 프로그램을 제시하였다. 본 연구에서 제시하는 여성주의 성교육의 목적은 십대가 성별적인 성문화와 성 각본을 비판적으로 읽어내고, 주체적인 성적 ...
본 연구는 기존의 학교 성교육이 신체와 재생산에 한정된 생물학적 지식교육과 성폭력 예방 교육, 성 문제 예방 교육 등을 중심으로 이루어지면서, 성에 대한 지식과 실천을 다양하게 구성하고 있는 십대의 의식과 경험을 반영하지 못하고, 십대에 대한 성 통제의 기제이자 성차별적 교육의 기제로 이용되어왔다는 문제 의식에서 출발하였다. 이에 본 연구는 십대의 성교육 경험에 대한 분석을 중심으로 학교 성교육의 실태를 파악하고, 십대 성문화에 대한 분석을 바탕으로 기존의 성교육에 대한 하나의 대안적인 모델로서 여성주의 성교육 프로그램을 제시하고자 하였다. 이에 본 연구는 십대의 성교육 경험에 대한 분석을 중심으로 학교 성교육의 실태를 파악하고, 십대 성문화에 대한 분석을 바탕으로 기존의 성교육에 대한 하나의 대안적인 모델로서 여성주의 성교육 프로그램을 제시하고자 하였다. 이에 본 연구자는 학교 성교육에 대한 십대의 경험과 십대 성문화를 분석하기 위하여, 서울 시내 십대 20명을 대상으로 심층 면접을 실시하였다. 심층 면접 결과 십대들은 학교 성교육을 십대 성 ‘문제’의 해결책이자 십대에 대한 성 통제의 기제로 해석하고 있었다. 또한 시간 때우기식 수업과 실적 위주의 교육은 성교육이 공교육 현장에서 주변부화되는 현실을 인식하게 하였다. 신체와 재생산에 한정된 생물학적 지식 위주의 교육 내용이 끊임없이 반복되고 재생산되는 경험을 하면서, 십대는 이제 성교육을 ‘시시하고 뻔한 것’으로 여기게 되었다. 이러한 십대의 학교 성교육 경험과 십대 성문화에 대한 분석을 바탕으로, 본 연구는 십대의 의식 및 경험과 소통하기 위한 하나의 대안적인 모델로서 여성주의 성교육 프로그램을 제시하였다. 본 연구에서 제시하는 여성주의 성교육의 목적은 십대가 성별적인 성문화와 성 각본을 비판적으로 읽어내고, 주체적인 성적 의사 결정을 통해 성적 주체성을 구성하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 여성주의 성교육에서 담아야 할 내용으로 첫째, 성별적인 성문화와 성 각본을 비판적으로 읽어낼 수 있는 젠더 관점의 주제, 둘째, 십대를 성적 주체로 인정하고 이들의 성적 주체성을 기르기 위한 내용, 셋째, 가부장제 사회의 지배적인 성 규범에 저항하는 대안적인 지식과 언어 체계를 모색하는 내용 등으로 규정하였다. 본 연구에서 여성주의 성교육의 주제로 선택한 것은 성적 의사 결정, 원치 않는 임신과 성적 전염병 감염에 대한 예방으로서의 피임, 여성 몸의 자기 결정권으로서의 낙태, 포르노 바로 읽기, 섹슈얼리티에 대한 포괄적인 이해이다. ‘성적 의사 결정’의 주제는 십대가 성별적인 성 각본을 비판적으로 읽어내고 자신이 경험할 수 있는 성 행동의 맥락들을 예측해보며, 이를 통해 주체적인 성적 의사 결정력을 기르기 위해 기획되었다. ‘피임’에 대한 단원에서는 피임 실천의 성별성에 대한 비판과 피임의 의미, 구체적인 피임 지식의 필요성을 제기하였다. ‘낙태’에 대한 주제에서는 흔히 ‘생명권과 선택권의 딜레마’로 이해되는 낙태의 문제를 여성 몸의 자기 결정권이라는 관점으로 접근하면서, 부득이하게 낙태를 결정하는 십대 여성들에게 도움이 될 수 있는 정보들을 제시하였다. 또한 ‘포르노 바로 보기’에서는 쾌락과 오르가슴을 위주로 구성되는 포르노의 문제점을 비판적으로 인식하는데 초점을 맞추었다.마지막으로 ‘섹슈얼리티에 대한 포괄적인 이해’ 단원은 신체, 성기 및 행위 중심적인 성 개념을 비판하고 섹슈얼리티에 대한 포괄적인 이해를 도모하면서, 올바른 성 지식을 제공하기 위해 기획되었다.
본 연구는 기존의 학교 성교육이 신체와 재생산에 한정된 생물학적 지식교육과 성폭력 예방 교육, 성 문제 예방 교육 등을 중심으로 이루어지면서, 성에 대한 지식과 실천을 다양하게 구성하고 있는 십대의 의식과 경험을 반영하지 못하고, 십대에 대한 성 통제의 기제이자 성차별적 교육의 기제로 이용되어왔다는 문제 의식에서 출발하였다. 이에 본 연구는 십대의 성교육 경험에 대한 분석을 중심으로 학교 성교육의 실태를 파악하고, 십대 성문화에 대한 분석을 바탕으로 기존의 성교육에 대한 하나의 대안적인 모델로서 여성주의 성교육 프로그램을 제시하고자 하였다. 이에 본 연구는 십대의 성교육 경험에 대한 분석을 중심으로 학교 성교육의 실태를 파악하고, 십대 성문화에 대한 분석을 바탕으로 기존의 성교육에 대한 하나의 대안적인 모델로서 여성주의 성교육 프로그램을 제시하고자 하였다. 이에 본 연구자는 학교 성교육에 대한 십대의 경험과 십대 성문화를 분석하기 위하여, 서울 시내 십대 20명을 대상으로 심층 면접을 실시하였다. 심층 면접 결과 십대들은 학교 성교육을 십대 성 ‘문제’의 해결책이자 십대에 대한 성 통제의 기제로 해석하고 있었다. 또한 시간 때우기식 수업과 실적 위주의 교육은 성교육이 공교육 현장에서 주변부화되는 현실을 인식하게 하였다. 신체와 재생산에 한정된 생물학적 지식 위주의 교육 내용이 끊임없이 반복되고 재생산되는 경험을 하면서, 십대는 이제 성교육을 ‘시시하고 뻔한 것’으로 여기게 되었다. 이러한 십대의 학교 성교육 경험과 십대 성문화에 대한 분석을 바탕으로, 본 연구는 십대의 의식 및 경험과 소통하기 위한 하나의 대안적인 모델로서 여성주의 성교육 프로그램을 제시하였다. 본 연구에서 제시하는 여성주의 성교육의 목적은 십대가 성별적인 성문화와 성 각본을 비판적으로 읽어내고, 주체적인 성적 의사 결정을 통해 성적 주체성을 구성하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 여성주의 성교육에서 담아야 할 내용으로 첫째, 성별적인 성문화와 성 각본을 비판적으로 읽어낼 수 있는 젠더 관점의 주제, 둘째, 십대를 성적 주체로 인정하고 이들의 성적 주체성을 기르기 위한 내용, 셋째, 가부장제 사회의 지배적인 성 규범에 저항하는 대안적인 지식과 언어 체계를 모색하는 내용 등으로 규정하였다. 본 연구에서 여성주의 성교육의 주제로 선택한 것은 성적 의사 결정, 원치 않는 임신과 성적 전염병 감염에 대한 예방으로서의 피임, 여성 몸의 자기 결정권으로서의 낙태, 포르노 바로 읽기, 섹슈얼리티에 대한 포괄적인 이해이다. ‘성적 의사 결정’의 주제는 십대가 성별적인 성 각본을 비판적으로 읽어내고 자신이 경험할 수 있는 성 행동의 맥락들을 예측해보며, 이를 통해 주체적인 성적 의사 결정력을 기르기 위해 기획되었다. ‘피임’에 대한 단원에서는 피임 실천의 성별성에 대한 비판과 피임의 의미, 구체적인 피임 지식의 필요성을 제기하였다. ‘낙태’에 대한 주제에서는 흔히 ‘생명권과 선택권의 딜레마’로 이해되는 낙태의 문제를 여성 몸의 자기 결정권이라는 관점으로 접근하면서, 부득이하게 낙태를 결정하는 십대 여성들에게 도움이 될 수 있는 정보들을 제시하였다. 또한 ‘포르노 바로 보기’에서는 쾌락과 오르가슴을 위주로 구성되는 포르노의 문제점을 비판적으로 인식하는데 초점을 맞추었다.마지막으로 ‘섹슈얼리티에 대한 포괄적인 이해’ 단원은 신체, 성기 및 행위 중심적인 성 개념을 비판하고 섹슈얼리티에 대한 포괄적인 이해를 도모하면서, 올바른 성 지식을 제공하기 위해 기획되었다.
This study has been started by recognizing few problems that current sexuality education have; its avoidance of fact that most of teenagers are developing their own senses and experiences of sexuality, and its role as mechanism in limiting teenagers' sexual desire and in discriminating teenage women...
This study has been started by recognizing few problems that current sexuality education have; its avoidance of fact that most of teenagers are developing their own senses and experiences of sexuality, and its role as mechanism in limiting teenagers' sexual desire and in discriminating teenage women. Acknowledged certain situations that sex industry affects adolescence, teenage dating and teenagers' sexual experience, this study has focused on creating an Feminist sexuality education program. Under these circumstances, this study analyzed the reality of school sexuality education by weighing on teenagers' experience in having sexuality education and their sexual consciousness. And for more appropriate way of communicating with teenagers in sexuality education, the study suggests a new feminist sexuality education for an alternative model. Feminist sexuality education would enable teenagers to have critical view in dealing with differently applied sexual situation from each men and women and have them built their own sexual sovereignty. The education also enables teenagers to understand sexuality as complicated problems that has to do with various issues, such as, birth control, pregnancy, abortion, birth, marriage, being parents, adoption and sexually-transmitted disease. It also helps teenagers to interrelate sexuality as a reciprocal issue that has to be considered wholly with health, education, job, marriage, being parents, and family relationship. With an aim determined, I had interviewed 20 teenagers from Seoul in order to inspect teenagers' sexual experience and consciousness within concrete context. Throughout the interview, teenagers were interpreting sexuality education as a resolution for teenage sexual problems and as a mechanism that prohibits teenagers' sexual behavior. It was being fully aware that the education was being marginalized as a result of superficial and time-killing-purposed class. Teenagers were regarding the education as a redundant reminder of biological process of sex. Based on the analysis drawn from the interview, I have built a feminist sexuality education program that would help teenagers to understand the sexuality through the subjects of self-conducuted determination, unwanted pregnancy, contraception, self -determining abortion, and pornography. The study suggests the importance of having birth control, being aware of detailed information of birth control and its necessity. By approaching abortion that often has been understood as a dilemma of biosphere with a view of women's self-determination. I was able to offer some valuable information to those who choose abortion opposed lo their own will. Since pornography, an unofficial sexuality educational device that teenagers take, has become a mechanism of composing a wrong sexuality of teenagers the new education focuses on to have teenagers have their own critical view of facing pornography.
This study has been started by recognizing few problems that current sexuality education have; its avoidance of fact that most of teenagers are developing their own senses and experiences of sexuality, and its role as mechanism in limiting teenagers' sexual desire and in discriminating teenage women. Acknowledged certain situations that sex industry affects adolescence, teenage dating and teenagers' sexual experience, this study has focused on creating an Feminist sexuality education program. Under these circumstances, this study analyzed the reality of school sexuality education by weighing on teenagers' experience in having sexuality education and their sexual consciousness. And for more appropriate way of communicating with teenagers in sexuality education, the study suggests a new feminist sexuality education for an alternative model. Feminist sexuality education would enable teenagers to have critical view in dealing with differently applied sexual situation from each men and women and have them built their own sexual sovereignty. The education also enables teenagers to understand sexuality as complicated problems that has to do with various issues, such as, birth control, pregnancy, abortion, birth, marriage, being parents, adoption and sexually-transmitted disease. It also helps teenagers to interrelate sexuality as a reciprocal issue that has to be considered wholly with health, education, job, marriage, being parents, and family relationship. With an aim determined, I had interviewed 20 teenagers from Seoul in order to inspect teenagers' sexual experience and consciousness within concrete context. Throughout the interview, teenagers were interpreting sexuality education as a resolution for teenage sexual problems and as a mechanism that prohibits teenagers' sexual behavior. It was being fully aware that the education was being marginalized as a result of superficial and time-killing-purposed class. Teenagers were regarding the education as a redundant reminder of biological process of sex. Based on the analysis drawn from the interview, I have built a feminist sexuality education program that would help teenagers to understand the sexuality through the subjects of self-conducuted determination, unwanted pregnancy, contraception, self -determining abortion, and pornography. The study suggests the importance of having birth control, being aware of detailed information of birth control and its necessity. By approaching abortion that often has been understood as a dilemma of biosphere with a view of women's self-determination. I was able to offer some valuable information to those who choose abortion opposed lo their own will. Since pornography, an unofficial sexuality educational device that teenagers take, has become a mechanism of composing a wrong sexuality of teenagers the new education focuses on to have teenagers have their own critical view of facing pornography.
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