[학위논문]상반적 행동의 차별강화와 Time out이 자폐성 장애아동의 공격성 행동 감소 효과 (The) Effect on both Differential Reinforcement for Incompatible behaviors and Time-out on Decrease of aggressive behaviors of children with Autistic disorder원문보기
자폐증(Autism)이 1943년 최초로 미국의 Kanner에 의해 연구 발표된 이래로 자폐성 장애의 증상은 분명히 하나의 임상증후군으로 입증되었고, 지난 50여 년간 이 분야에 관련하여 대해 많은 연구논문들이 발표되었다 우리나라의 경우 본격적인 자폐성 장애의 진단이 이루어지기 시작한 것은 서울대학병원 소아정신과가 개설된 후 방문하는 환자의 12%가 유아자폐증이었다는 홍강의(1982)의 보고와 한국 유아자폐증 아동 출현률이 10,000명당 2∼3명으로 박경숙(1984)의 보고에 의하면 우리 나라에도 상당한 유아자폐증 환자가 있음이 밝혀졌다. 그러나 자폐성 장애의 원인과 진단 및 평가에 대한 체계적 연구와 실행이 부족한 상태에 있으며 특히 이들에 대한 교육은 아직도 대부분 미비한 상태에 놓여 있어 적절한 교육의 혜택을 받지 못하고 있는 것이 현실이다. 아동들은 그들이 접하는 환경, 특히 가족과 또래와의 상호작용을 통하여 타인과 자신의 관계를 형성, 유지하며, 사회화되어 가는데 자폐성 ...
자폐증(Autism)이 1943년 최초로 미국의 Kanner에 의해 연구 발표된 이래로 자폐성 장애의 증상은 분명히 하나의 임상증후군으로 입증되었고, 지난 50여 년간 이 분야에 관련하여 대해 많은 연구논문들이 발표되었다 우리나라의 경우 본격적인 자폐성 장애의 진단이 이루어지기 시작한 것은 서울대학병원 소아정신과가 개설된 후 방문하는 환자의 12%가 유아자폐증이었다는 홍강의(1982)의 보고와 한국 유아자폐증 아동 출현률이 10,000명당 2∼3명으로 박경숙(1984)의 보고에 의하면 우리 나라에도 상당한 유아자폐증 환자가 있음이 밝혀졌다. 그러나 자폐성 장애의 원인과 진단 및 평가에 대한 체계적 연구와 실행이 부족한 상태에 있으며 특히 이들에 대한 교육은 아직도 대부분 미비한 상태에 놓여 있어 적절한 교육의 혜택을 받지 못하고 있는 것이 현실이다. 아동들은 그들이 접하는 환경, 특히 가족과 또래와의 상호작용을 통하여 타인과 자신의 관계를 형성, 유지하며, 사회화되어 가는데 자폐성 장애아동의 경우는 때때로 사람들로부터 위축되며 지나친 애착을 보이거나 반대로 공격적이 되기도 하는 등 정도의 차이는 있으나, 사회적 행동의 결함은 사회적 상호작용 관계를 저하시키고 그들의 고립적인 생활을 가중시키고 있어 자폐성 장애아동은 사회성에 대한 문제를 지니는 경우가 거의 대부분이다. 따라서 본 연구는 자폐성 장애아동의 문제행동 중에서 인간관계와 새로운 학습 습득을 방해하는 공격적인 행동을 수정하는데 있어서 비혐오적이고 긍정적인 치료법으로 알려져 있는 상반 행동에 대한 차별 강화(DRI : Differential Reinforcement of Incompatible Behavior)에 타임아웃(Time-out)을 결합시킨 행동수정기법을 적용하였을 때 어느 정도 공격적 행동이 감소하였고 공격적 행동 감소 효과는 한 기간이 끝난 후에도 그 효과가 지속되는지를 밝히고자 하였다. 조사 대상자는 아동기 자폐증 평정척도(C.A.R.S)검사에서 자폐성 장애아동 판정을 받은 3명의 아동을 본 연구의 대상으로 선정하였으며, 본 연구의 실험 기간은 2000년 1월 3일부터 2월 19일까지 약 7주에 걸쳐 실시하였다. 1회기는 1일로 주 5일 동안 시행하였고, 1회기당 실험 시간은 실험회기 대상 아동 A, B, C 모두 30회기에 걸쳐 시행되어, 기초선Ⅰ 기간은 5회기, 실험처치Ⅰ 단계 기간은 8회기, 기초선Ⅱ 기간은 5회기, 실험처치Ⅱ 단계 기간은 8회기로 하였으며, 실험처치Ⅰ, Ⅲ 단계 모두 동일한 강화물을 사용하였다. 그리고, 수정된 행동의 유지효과를 측정해 보기 위해서 본 실험이 끝나고 14일이 지난 후 다시 4일 동안에 걸쳐 사후점검을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 세 명의 연구 대상 아동들은 모두 기초선Ⅰ 기간에서 비교적 높은 비율의 공격적인 행동을 나타냈으나 실험처치Ⅰ 기간에는 행동수정 프로그램이 적용됨에 따라 전체적으로 감소현상을 보였다. 기초선Ⅱ 기간에서는 다시 공격적인 행동이 상승했으나 기초선Ⅰ 기간과는 비슷하거나 많이 낮은 차이를 보였고, 실험처치Ⅱ 기간에는 행동수정 프로그램이 다시 적용됨에 따라 실험처치Ⅰ 기간과 공격행동 횟수가 똑같거나 낮게 나타났다. 그러나, 상반 행동에 대한 차별 강화와 타임아웃을 결합시킨 행동수정기법을 적용하여도 자폐성 장애아동의 공격성 행동이 완전히 없어지지는 않았지만 2명의 아동의 경우는 사후검사에서 지속적으로 유지하고 있어 상반 행동의 차별강화와 타임아웃이 결합한 행동수정 절차가 때리거나 꼬집는 등의 공격적 행동을 감소시키는 것과 수정된 행동을 유지하는데 효과가 있음을 나타내 주고 있다. 따라서 자폐성 장애아동의 공격성 행동을 감소시키는데 있어 지금까지 정적인 방법이 부적인 혐오절차들에 비해 효과가 떨어진다는 선행연구에 대해 정적인 기법인 상반 행동의 차별강화에 다른 절차를 결합시켜 사용하면 그 효과가 혐오절차를 사용했을 때의 효과와 비슷하거나 더 효과적일 수도 있다는 선행연구와 일치함으로 자폐성 장애아동의 사회적 접근을 더 용이하게 할 것이다.
자폐증(Autism)이 1943년 최초로 미국의 Kanner에 의해 연구 발표된 이래로 자폐성 장애의 증상은 분명히 하나의 임상증후군으로 입증되었고, 지난 50여 년간 이 분야에 관련하여 대해 많은 연구논문들이 발표되었다 우리나라의 경우 본격적인 자폐성 장애의 진단이 이루어지기 시작한 것은 서울대학병원 소아정신과가 개설된 후 방문하는 환자의 12%가 유아자폐증이었다는 홍강의(1982)의 보고와 한국 유아자폐증 아동 출현률이 10,000명당 2∼3명으로 박경숙(1984)의 보고에 의하면 우리 나라에도 상당한 유아자폐증 환자가 있음이 밝혀졌다. 그러나 자폐성 장애의 원인과 진단 및 평가에 대한 체계적 연구와 실행이 부족한 상태에 있으며 특히 이들에 대한 교육은 아직도 대부분 미비한 상태에 놓여 있어 적절한 교육의 혜택을 받지 못하고 있는 것이 현실이다. 아동들은 그들이 접하는 환경, 특히 가족과 또래와의 상호작용을 통하여 타인과 자신의 관계를 형성, 유지하며, 사회화되어 가는데 자폐성 장애아동의 경우는 때때로 사람들로부터 위축되며 지나친 애착을 보이거나 반대로 공격적이 되기도 하는 등 정도의 차이는 있으나, 사회적 행동의 결함은 사회적 상호작용 관계를 저하시키고 그들의 고립적인 생활을 가중시키고 있어 자폐성 장애아동은 사회성에 대한 문제를 지니는 경우가 거의 대부분이다. 따라서 본 연구는 자폐성 장애아동의 문제행동 중에서 인간관계와 새로운 학습 습득을 방해하는 공격적인 행동을 수정하는데 있어서 비혐오적이고 긍정적인 치료법으로 알려져 있는 상반 행동에 대한 차별 강화(DRI : Differential Reinforcement of Incompatible Behavior)에 타임아웃(Time-out)을 결합시킨 행동수정기법을 적용하였을 때 어느 정도 공격적 행동이 감소하였고 공격적 행동 감소 효과는 한 기간이 끝난 후에도 그 효과가 지속되는지를 밝히고자 하였다. 조사 대상자는 아동기 자폐증 평정척도(C.A.R.S)검사에서 자폐성 장애아동 판정을 받은 3명의 아동을 본 연구의 대상으로 선정하였으며, 본 연구의 실험 기간은 2000년 1월 3일부터 2월 19일까지 약 7주에 걸쳐 실시하였다. 1회기는 1일로 주 5일 동안 시행하였고, 1회기당 실험 시간은 실험회기 대상 아동 A, B, C 모두 30회기에 걸쳐 시행되어, 기초선Ⅰ 기간은 5회기, 실험처치Ⅰ 단계 기간은 8회기, 기초선Ⅱ 기간은 5회기, 실험처치Ⅱ 단계 기간은 8회기로 하였으며, 실험처치Ⅰ, Ⅲ 단계 모두 동일한 강화물을 사용하였다. 그리고, 수정된 행동의 유지효과를 측정해 보기 위해서 본 실험이 끝나고 14일이 지난 후 다시 4일 동안에 걸쳐 사후점검을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 세 명의 연구 대상 아동들은 모두 기초선Ⅰ 기간에서 비교적 높은 비율의 공격적인 행동을 나타냈으나 실험처치Ⅰ 기간에는 행동수정 프로그램이 적용됨에 따라 전체적으로 감소현상을 보였다. 기초선Ⅱ 기간에서는 다시 공격적인 행동이 상승했으나 기초선Ⅰ 기간과는 비슷하거나 많이 낮은 차이를 보였고, 실험처치Ⅱ 기간에는 행동수정 프로그램이 다시 적용됨에 따라 실험처치Ⅰ 기간과 공격행동 횟수가 똑같거나 낮게 나타났다. 그러나, 상반 행동에 대한 차별 강화와 타임아웃을 결합시킨 행동수정기법을 적용하여도 자폐성 장애아동의 공격성 행동이 완전히 없어지지는 않았지만 2명의 아동의 경우는 사후검사에서 지속적으로 유지하고 있어 상반 행동의 차별강화와 타임아웃이 결합한 행동수정 절차가 때리거나 꼬집는 등의 공격적 행동을 감소시키는 것과 수정된 행동을 유지하는데 효과가 있음을 나타내 주고 있다. 따라서 자폐성 장애아동의 공격성 행동을 감소시키는데 있어 지금까지 정적인 방법이 부적인 혐오절차들에 비해 효과가 떨어진다는 선행연구에 대해 정적인 기법인 상반 행동의 차별강화에 다른 절차를 결합시켜 사용하면 그 효과가 혐오절차를 사용했을 때의 효과와 비슷하거나 더 효과적일 수도 있다는 선행연구와 일치함으로 자폐성 장애아동의 사회적 접근을 더 용이하게 할 것이다.
Since autism was first introduced by Kanner in America in 1943 for the first time, when the symptoms of autistic children have been approved as a clinic syndrome apparently, many research papers in association with this field have been published for the last 50 years. In our country, the initial dia...
Since autism was first introduced by Kanner in America in 1943 for the first time, when the symptoms of autistic children have been approved as a clinic syndrome apparently, many research papers in association with this field have been published for the last 50 years. In our country, the initial diagnosis procedure of autistic children in reality begins from the report of Hong Gahng Eui (1982) that said 12% of calling patients were autistic infants after opening the department of pediatric psychiatry in Seoul National University Hospital, and judging from the report of Park Gyeong Sook (1984), it is found significant patients of autistic infants are in our country with prevalence of two or three infants per 10,000 infants. However, the systematic researches for the causes and diagnosis of autistic child and the evaluation are not sufficient, especially, autistic children do not receive appropriate education services. Children develop the relationship to others and maintain it. Besides, they are getting socialized, environment they are exposed to. Especially the interaction with family and within the peers increases, but the autistic child do not acquire their social interaction relation become offensive to others who are unfavorable and disheartening. Therefore, this study aims to find the offensive behavior is decreased to what extent and how long the effect is maintained after application of behavior modification technique, DRI, and Time-out. The object of investigation selected for study was three children who were diagnosed an autistic through childhood autism rating scale (C. A. R. S.). The experiment period of this study was about seven weeks from January 3, 2000 to February 19, 2000. Besides, a term was one day and the experiment was executed for six days a week, the experiment hour per one term was from nine thirty to noon. The experiment was executed over 30 terms for all the object children, A. B. C. The period of baseline I was five terms, the period of intervention I was eight terms, the period of baseline II was five terms too, and the period of intervention II also was eight terms. The same reinforcing procedure was used for the experimental measure I and II step in all. Then, in order to measure the maintaining effect of improved behavior, after 14 days from the finishing of the main experiment, post inspection was performed over four days, and the result as follows were acquired. The three children who were the object of study showed high rate offensive behavior relatively during the period of baseline I in all, but showed reduced offensive behavior totally in accordance with applying of behavior improvement program during the period of intervention. Offensive behavior was increased again during the period of baseline Ⅱ, but showed it was about the same as, or much lower than that during the period of baseline I, in addition, the frequency of offensive behavior during the period of intervention II showed the same as, or lower than that during the period of intervention I on account of applying behavior improvement program. However, though the behavior modification techniques combined with both differential reinforcement of incompatible behavior and time-out was applied, the offensive behavior of autistic child was not removed completely, but two children represented maintaining of the effect continuously in the post inspection, thus, it represents the behavior improvement procedure combined with differential reinforcement of incompatible behavior and time-out makes it effect to reduce the offensive behavior such as striking and pinching and to maintain the improved behavior. Accordingly, this study accords with the previous study that if we use the non-static technique combined with the procedure according to the differential reinforcement of incompatible behavior that is a static technique, the effect could be similar to that of using reverse procedure or more effective, against the previous study that the effect of static technique falls behind in comparison with the non-static reverse procedures till now in reducing the offensive behavior of autistic children. And these intervention techniques make the social interaction of autistic child easier.
Since autism was first introduced by Kanner in America in 1943 for the first time, when the symptoms of autistic children have been approved as a clinic syndrome apparently, many research papers in association with this field have been published for the last 50 years. In our country, the initial diagnosis procedure of autistic children in reality begins from the report of Hong Gahng Eui (1982) that said 12% of calling patients were autistic infants after opening the department of pediatric psychiatry in Seoul National University Hospital, and judging from the report of Park Gyeong Sook (1984), it is found significant patients of autistic infants are in our country with prevalence of two or three infants per 10,000 infants. However, the systematic researches for the causes and diagnosis of autistic child and the evaluation are not sufficient, especially, autistic children do not receive appropriate education services. Children develop the relationship to others and maintain it. Besides, they are getting socialized, environment they are exposed to. Especially the interaction with family and within the peers increases, but the autistic child do not acquire their social interaction relation become offensive to others who are unfavorable and disheartening. Therefore, this study aims to find the offensive behavior is decreased to what extent and how long the effect is maintained after application of behavior modification technique, DRI, and Time-out. The object of investigation selected for study was three children who were diagnosed an autistic through childhood autism rating scale (C. A. R. S.). The experiment period of this study was about seven weeks from January 3, 2000 to February 19, 2000. Besides, a term was one day and the experiment was executed for six days a week, the experiment hour per one term was from nine thirty to noon. The experiment was executed over 30 terms for all the object children, A. B. C. The period of baseline I was five terms, the period of intervention I was eight terms, the period of baseline II was five terms too, and the period of intervention II also was eight terms. The same reinforcing procedure was used for the experimental measure I and II step in all. Then, in order to measure the maintaining effect of improved behavior, after 14 days from the finishing of the main experiment, post inspection was performed over four days, and the result as follows were acquired. The three children who were the object of study showed high rate offensive behavior relatively during the period of baseline I in all, but showed reduced offensive behavior totally in accordance with applying of behavior improvement program during the period of intervention. Offensive behavior was increased again during the period of baseline Ⅱ, but showed it was about the same as, or much lower than that during the period of baseline I, in addition, the frequency of offensive behavior during the period of intervention II showed the same as, or lower than that during the period of intervention I on account of applying behavior improvement program. However, though the behavior modification techniques combined with both differential reinforcement of incompatible behavior and time-out was applied, the offensive behavior of autistic child was not removed completely, but two children represented maintaining of the effect continuously in the post inspection, thus, it represents the behavior improvement procedure combined with differential reinforcement of incompatible behavior and time-out makes it effect to reduce the offensive behavior such as striking and pinching and to maintain the improved behavior. Accordingly, this study accords with the previous study that if we use the non-static technique combined with the procedure according to the differential reinforcement of incompatible behavior that is a static technique, the effect could be similar to that of using reverse procedure or more effective, against the previous study that the effect of static technique falls behind in comparison with the non-static reverse procedures till now in reducing the offensive behavior of autistic children. And these intervention techniques make the social interaction of autistic child easier.
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