자폐스펙트럼장애 아동은 문제행동으로 의사소통을 하는 경우가 많다. 특히 공격행동은 타인에게 피해를 줄 수 있는 행동이며, 아동의 사회적인 참여를 방해할 수 있는 행동이기에 다른 행동들보다도 빨리 중재가 들어가야 한다. 중재가 효과적이기 위해서는 문제행동을 감소시키는 것뿐만 아니라 아동에게 적절한 의사소통을 할 수 있는 대체행동을 가르쳐 주어야 한다. 따라서 아동에게 의사소통 행동을 대체행동으로 가르쳐 주어 공격행동을 감소시킬 필요가 있다.
본 연구는 의사소통 행동 차별강화가 자폐스펙트럼장애 초등학생의 공격행동에 미치는 효과를 알아보고자 하였다.
대체행동으로 의사소통 행동을 선정할 때에는 아동의 환경에서 쉽게 사용할 수 있는 행동으로 선정하여야 한다. 중재를 시작하기 전에 아동의 부모와 인터뷰를 통해 아동에게 적용할 의사소통 행동에 대해 함께 논의하였고, 아동이 변별할 수 있는 실물 사진을 바탕으로 제작한 카드를 통한 의사소통으로 선정하였다.
연구 설계는 자폐스펙트럼장애 초등학생 1명을 대상으로 ABAB반전설계를 중점으로 하여 조건변경설계를 혼합한 설계로 선정하였다. 반전설계는 효과적인 중재를 철회한다는 것이 비윤리적이라는 단점이 있다. 이를 극복하기 위해 기초선부터 일반화까지 모든 조건에서 공격행동에 대한 반응차단을 진행한다. 반응차단은 모든 조건에서 진행하기 때문에 독립변인에 속하지 않는다.
기초선에서 높은 비율을 보였던 공격행동은 중재1을 실시한 후 감소하였다. 비중복 비율(PND)이 100%로 중재1이 적용되자마자 급격한 감소를 보였다. 반전 조건에서 의사소통 행동 차별강화를 철회했을 때 다시 공격행동이 기초선과 비슷한 수준의 비율로 나타나 중재1과는 상반된 결과를 나타내었다. 중재2를 실시하자 공격행동의 비율이 급격히 감소하여 회기 마지막에는 0회로 연속되었다. 따라서 본 연구는 의사소통 행동 차별강화가 자폐스펙트럼장애 초등학생의 공격행동과 기능적 관계가 있음을 입증하였다. 일반화는 대상자 간 일반화를 진행하였다. 중재가 끝나고 아동과 의사소통 행동 차별강화를 사용할 아동의 보호자가 일반화를 진행하였다. 아동의 보호자가 의사소통 행동 차별강화를 진행하였으며, 공격행동이 0회로 행동이 발생하지 않아 의사소통 행동 차별강화의 효과의 일반화가 나타났다.
본 연구에서 의사소통 행동 차별강화가 자폐스펙트럼장애 초등학생의 공격행동 감소에 효과적이었으며, 그 효과가 일반화됨을 입증하였다.
자폐스펙트럼장애 아동은 문제행동으로 의사소통을 하는 경우가 많다. 특히 공격행동은 타인에게 피해를 줄 수 있는 행동이며, 아동의 사회적인 참여를 방해할 수 있는 행동이기에 다른 행동들보다도 빨리 중재가 들어가야 한다. 중재가 효과적이기 위해서는 문제행동을 감소시키는 것뿐만 아니라 아동에게 적절한 의사소통을 할 수 있는 대체행동을 가르쳐 주어야 한다. 따라서 아동에게 의사소통 행동을 대체행동으로 가르쳐 주어 공격행동을 감소시킬 필요가 있다.
본 연구는 의사소통 행동 차별강화가 자폐스펙트럼장애 초등학생의 공격행동에 미치는 효과를 알아보고자 하였다.
대체행동으로 의사소통 행동을 선정할 때에는 아동의 환경에서 쉽게 사용할 수 있는 행동으로 선정하여야 한다. 중재를 시작하기 전에 아동의 부모와 인터뷰를 통해 아동에게 적용할 의사소통 행동에 대해 함께 논의하였고, 아동이 변별할 수 있는 실물 사진을 바탕으로 제작한 카드를 통한 의사소통으로 선정하였다.
연구 설계는 자폐스펙트럼장애 초등학생 1명을 대상으로 ABAB반전설계를 중점으로 하여 조건변경설계를 혼합한 설계로 선정하였다. 반전설계는 효과적인 중재를 철회한다는 것이 비윤리적이라는 단점이 있다. 이를 극복하기 위해 기초선부터 일반화까지 모든 조건에서 공격행동에 대한 반응차단을 진행한다. 반응차단은 모든 조건에서 진행하기 때문에 독립변인에 속하지 않는다.
기초선에서 높은 비율을 보였던 공격행동은 중재1을 실시한 후 감소하였다. 비중복 비율(PND)이 100%로 중재1이 적용되자마자 급격한 감소를 보였다. 반전 조건에서 의사소통 행동 차별강화를 철회했을 때 다시 공격행동이 기초선과 비슷한 수준의 비율로 나타나 중재1과는 상반된 결과를 나타내었다. 중재2를 실시하자 공격행동의 비율이 급격히 감소하여 회기 마지막에는 0회로 연속되었다. 따라서 본 연구는 의사소통 행동 차별강화가 자폐스펙트럼장애 초등학생의 공격행동과 기능적 관계가 있음을 입증하였다. 일반화는 대상자 간 일반화를 진행하였다. 중재가 끝나고 아동과 의사소통 행동 차별강화를 사용할 아동의 보호자가 일반화를 진행하였다. 아동의 보호자가 의사소통 행동 차별강화를 진행하였으며, 공격행동이 0회로 행동이 발생하지 않아 의사소통 행동 차별강화의 효과의 일반화가 나타났다.
본 연구에서 의사소통 행동 차별강화가 자폐스펙트럼장애 초등학생의 공격행동 감소에 효과적이었으며, 그 효과가 일반화됨을 입증하였다.
Children with autism spectrum disorder(ASD) often communicate through problem behaviors. In particular, aggressive behaviors are behaviors that can harm others and interfere with children’s social participation, so interventions should be initiated earlier than other problem behaviors. In order for ...
Children with autism spectrum disorder(ASD) often communicate through problem behaviors. In particular, aggressive behaviors are behaviors that can harm others and interfere with children’s social participation, so interventions should be initiated earlier than other problem behaviors. In order for intervention to be effective, it must not only reduce problem behaviors, but also teach children alternative behaviors that enable them to communicate appropriately. Therefore, it is necessary to reduce aggressive behavior by teaching children communication behavior as an alternative behavior.
The purpose of this study was to investigate the effect of Differential Reinforcement of Communication(DRC) on the aggressive behavior of an elementary school student with ASD.
When selecting communicative behaviors as alternative behaviors, behaviors that can be easily used in the child’s environment should be selected. Prior to conducting the study, what communication behaviors to be applied to the child was discussed through interviews with the child’s parents, and chose to utilize cards, which was created based on photographs that the child could distinguish, as the communication behavior.
The chosen experimental design was ABAB reversal design with a mixture of condition change design, tailored for one elementary school student with ASD. Reversal design has a disadvantage that is may be unethical to withdraw from effective intervention. In order to overcome this, the reaction to aggressive behavior was blocked under all conditions, from baseline to generalization. Since reaction blocking was applied under all conditions, it wasn’t considered as an independent variable.
The aggressive behavior, which showed a high percentage at the baseline phase, decreased after intervention 1 was operated. As soon as intervention 1 was applied, the graph showed sharp decline with 100% Percentage of Nonoverlapping Data. When the DRC was withdrawn under the reversal condition, the aggressive behavior was occurred again at a similar level to the baseline, resulting in the opposite results from Intervention 1. When Intervention 2 was implemented, the rate of aggressive behaviors sharply decreased, and the rate stayed on zero at the end of the session. Therefore, this study demonstrated that DRC has a functional relationship with the aggressive behavior of an elementary school student with ASD. After the study, the guardian who would implement the DRC on the child proceeded to generalization phase. As the guardian successfully implemented DRC on the child with no occurrence of aggressive behaviors, the generalization of the intervention’s effect was proven.
The DRC in this study was effective in reducing the aggressive behavior of an elementary school student with ASD, and the effect was generalized.
Children with autism spectrum disorder(ASD) often communicate through problem behaviors. In particular, aggressive behaviors are behaviors that can harm others and interfere with children’s social participation, so interventions should be initiated earlier than other problem behaviors. In order for intervention to be effective, it must not only reduce problem behaviors, but also teach children alternative behaviors that enable them to communicate appropriately. Therefore, it is necessary to reduce aggressive behavior by teaching children communication behavior as an alternative behavior.
The purpose of this study was to investigate the effect of Differential Reinforcement of Communication(DRC) on the aggressive behavior of an elementary school student with ASD.
When selecting communicative behaviors as alternative behaviors, behaviors that can be easily used in the child’s environment should be selected. Prior to conducting the study, what communication behaviors to be applied to the child was discussed through interviews with the child’s parents, and chose to utilize cards, which was created based on photographs that the child could distinguish, as the communication behavior.
The chosen experimental design was ABAB reversal design with a mixture of condition change design, tailored for one elementary school student with ASD. Reversal design has a disadvantage that is may be unethical to withdraw from effective intervention. In order to overcome this, the reaction to aggressive behavior was blocked under all conditions, from baseline to generalization. Since reaction blocking was applied under all conditions, it wasn’t considered as an independent variable.
The aggressive behavior, which showed a high percentage at the baseline phase, decreased after intervention 1 was operated. As soon as intervention 1 was applied, the graph showed sharp decline with 100% Percentage of Nonoverlapping Data. When the DRC was withdrawn under the reversal condition, the aggressive behavior was occurred again at a similar level to the baseline, resulting in the opposite results from Intervention 1. When Intervention 2 was implemented, the rate of aggressive behaviors sharply decreased, and the rate stayed on zero at the end of the session. Therefore, this study demonstrated that DRC has a functional relationship with the aggressive behavior of an elementary school student with ASD. After the study, the guardian who would implement the DRC on the child proceeded to generalization phase. As the guardian successfully implemented DRC on the child with no occurrence of aggressive behaviors, the generalization of the intervention’s effect was proven.
The DRC in this study was effective in reducing the aggressive behavior of an elementary school student with ASD, and the effect was generalized.
주제어
#"자폐스펙트럼장애" "의사소통 행동 차별강화" "공격행동"
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