현대 음악은 과학기술의 발달과 녹음, 음반 기술의 향상, 다른 민족의 음악적 지식의 확대 등의 변화로 다양하고 새로운 음악을 시도 할 수 있었다. 기악음악에서도 이처럼 새로운 연주기법이나 기보의 새로운 시도가 나타나고 있다. 본 논문에서는 기악음악 중 현악기에 나타난 주법을 연구하였다. 전통적인 기법의 확장이나 비전통적인 연주 기법, 기존의 음악에는 포함되지 않던 특수 물체나 주위 사물의 사용 등 음악에 있어서 특수한 연주 효과들이 현대 작곡가들에 의해 여러 작품에서 보여지고 있다. 본 논문에서는 여러 악기 중에서도 현악기의 특수 주법에 대해 살펴보았다. 운지법에 속하는 '...
현대 음악은 과학기술의 발달과 녹음, 음반 기술의 향상, 다른 민족의 음악적 지식의 확대 등의 변화로 다양하고 새로운 음악을 시도 할 수 있었다. 기악음악에서도 이처럼 새로운 연주기법이나 기보의 새로운 시도가 나타나고 있다. 본 논문에서는 기악음악 중 현악기에 나타난 주법을 연구하였다. 전통적인 기법의 확장이나 비전통적인 연주 기법, 기존의 음악에는 포함되지 않던 특수 물체나 주위 사물의 사용 등 음악에 있어서 특수한 연주 효과들이 현대 작곡가들에 의해 여러 작품에서 보여지고 있다. 본 논문에서는 여러 악기 중에서도 현악기의 특수 주법에 대해 살펴보았다. 운지법에 속하는 '비브라토(Vibrato)', '하모닉스(Harmonics)', '글리산도 (Glissando)', 운궁법에 속하는 '트릴(Trill)', '트레몰로(Tremolo)', '꼴 레뇨 (Col legno)', '술 폰티첼로(Sul ponticello)', '술 타스토(Sul tasto)', 기존의 활 주법이 변형된 '브릿지 위에서(On the bridge)', '브릿지 뒤에서(Behind the bridge)' 활을 사용하지 않고 연주자의 신체의 일부로 악기를 두드리거나 주 위 사물을 때리는 형태 등을 정리하였다. 현대 작품 속에서 보여지는 이러한 특수한 주법을 잘 습득한다면 그 작품의 정확한 해석과 연주에 도움이 될 것이며, 작곡가의 의도 역시, 잘 전달될 수 있을 것이다. 이러한 주법의 발전은 현대 작곡가들에 의해 계속해서 발전될 것이며, 또 다른 주법 등장에 시선을 옮겨야 할 것이다.
현대 음악은 과학기술의 발달과 녹음, 음반 기술의 향상, 다른 민족의 음악적 지식의 확대 등의 변화로 다양하고 새로운 음악을 시도 할 수 있었다. 기악음악에서도 이처럼 새로운 연주기법이나 기보의 새로운 시도가 나타나고 있다. 본 논문에서는 기악음악 중 현악기에 나타난 주법을 연구하였다. 전통적인 기법의 확장이나 비전통적인 연주 기법, 기존의 음악에는 포함되지 않던 특수 물체나 주위 사물의 사용 등 음악에 있어서 특수한 연주 효과들이 현대 작곡가들에 의해 여러 작품에서 보여지고 있다. 본 논문에서는 여러 악기 중에서도 현악기의 특수 주법에 대해 살펴보았다. 운지법에 속하는 '비브라토(Vibrato)', '하모닉스(Harmonics)', '글리산도 (Glissando)', 운궁법에 속하는 '트릴(Trill)', '트레몰로(Tremolo)', '꼴 레뇨 (Col legno)', '술 폰티첼로(Sul ponticello)', '술 타스토(Sul tasto)', 기존의 활 주법이 변형된 '브릿지 위에서(On the bridge)', '브릿지 뒤에서(Behind the bridge)' 활을 사용하지 않고 연주자의 신체의 일부로 악기를 두드리거나 주 위 사물을 때리는 형태 등을 정리하였다. 현대 작품 속에서 보여지는 이러한 특수한 주법을 잘 습득한다면 그 작품의 정확한 해석과 연주에 도움이 될 것이며, 작곡가의 의도 역시, 잘 전달될 수 있을 것이다. 이러한 주법의 발전은 현대 작곡가들에 의해 계속해서 발전될 것이며, 또 다른 주법 등장에 시선을 옮겨야 할 것이다.
Contemporary music has been varied and renewed in terms of related attempts, thanks to scientific development, improved record and disc technologies and increased knowledge about music from other nations. For instrumental music, new executions and new notations have been attempted. Especially, Espec...
Contemporary music has been varied and renewed in terms of related attempts, thanks to scientific development, improved record and disc technologies and increased knowledge about music from other nations. For instrumental music, new executions and new notations have been attempted. Especially, Especially, this paper studied new executions created in the field of string instrument. In this relation, the expansion of traditional performance techniques, use of non-traditional techniques, and use of special or peripheral objects not related to existing music have been employed as musical effect of works by contemporary music composers. Among various kinds of instrument, string instrument was reviewed by this paper in terms of its special executions. The executions were classified into fingering including ′Vibrato′, ′Harmonics′ and ′Glissando′, bowing including ′Trill′, ′Temolo′, ′Col legno′, ′Sul ponticello′ and ′Sul tasto′, transformed bowing including ′On the bridge′ and ′Behind the bridge′, and beating an instrument or peripheral object using a performer′s body part with no use of bows. Learning well these special executions shown in contemporary music will help accurately interpret and perform musical works and make contemporary music composers deliver their intents properly. The executions would continue to be developed by those composers, so it is needed to give attention to another execution.
Contemporary music has been varied and renewed in terms of related attempts, thanks to scientific development, improved record and disc technologies and increased knowledge about music from other nations. For instrumental music, new executions and new notations have been attempted. Especially, Especially, this paper studied new executions created in the field of string instrument. In this relation, the expansion of traditional performance techniques, use of non-traditional techniques, and use of special or peripheral objects not related to existing music have been employed as musical effect of works by contemporary music composers. Among various kinds of instrument, string instrument was reviewed by this paper in terms of its special executions. The executions were classified into fingering including ′Vibrato′, ′Harmonics′ and ′Glissando′, bowing including ′Trill′, ′Temolo′, ′Col legno′, ′Sul ponticello′ and ′Sul tasto′, transformed bowing including ′On the bridge′ and ′Behind the bridge′, and beating an instrument or peripheral object using a performer′s body part with no use of bows. Learning well these special executions shown in contemporary music will help accurately interpret and perform musical works and make contemporary music composers deliver their intents properly. The executions would continue to be developed by those composers, so it is needed to give attention to another execution.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.