매밋(David Mamet)이 그의 작품에서 주로 다루고 있는 주제는 인간관계이다. 그의 작품들은 거의 대부분이 인간관계라는 큰 주제를 중심으로 이루어지며, 특히 산업사회의 도시 문명 속에서 왜곡되고 타락한 인간관계를 주로 다루고 있다. 매밋이 창조한 인간관계는 현대의 경쟁사회 속에서의 인간관계 성립의 어려움이나, 황폐화된 인간관계의 양상들을 제시한다. 그는 이를 위한 소재로서 남녀간의 관계에 있어서의 문제들, 비즈니스 세계에서의 냉정한 동료관계, 모든 희망과 에너지를 소모해 버리고 이제 공원이 모여앉은 노인들의 우정, 교사와 학생 사이의 관계 등을 사용하고 있다. 본 논문에서는 매밋의 대표적인 작품 세 편을 선정하여, 그 작품들 속에 나타난 인간관계를 유형별로 나누어 그들이 보이는 단절상황을 연구하였다. 『시카고의 성도착증』 (Sexual Peversity in Chicago)은 1970년대 중반의 ...
매밋(David Mamet)이 그의 작품에서 주로 다루고 있는 주제는 인간관계이다. 그의 작품들은 거의 대부분이 인간관계라는 큰 주제를 중심으로 이루어지며, 특히 산업사회의 도시 문명 속에서 왜곡되고 타락한 인간관계를 주로 다루고 있다. 매밋이 창조한 인간관계는 현대의 경쟁사회 속에서의 인간관계 성립의 어려움이나, 황폐화된 인간관계의 양상들을 제시한다. 그는 이를 위한 소재로서 남녀간의 관계에 있어서의 문제들, 비즈니스 세계에서의 냉정한 동료관계, 모든 희망과 에너지를 소모해 버리고 이제 공원이 모여앉은 노인들의 우정, 교사와 학생 사이의 관계 등을 사용하고 있다. 본 논문에서는 매밋의 대표적인 작품 세 편을 선정하여, 그 작품들 속에 나타난 인간관계를 유형별로 나누어 그들이 보이는 단절상황을 연구하였다. 『시카고의 성도착증』 (Sexual Peversity in Chicago)은 1970년대 중반의 현대 도시에 사는 젊은이들의 삶의 모습과 인간관계를 보여주고 있는 작품이다. 등장인물들은 타락한 사회의 영향을 받아, 순수해야 할 성을 쉽게 즐길 수 있고 또한 쉽게 싫증낼 수 있는 것으로 여긴다. 특히 버니(Bernie)의 여성에 대한 편견과 멸시는 그의 외설적이고 비속한 언어를 통해 적나라하게 드러난다. 그의 언어 성향은 결국 자신의 행동에 영향을 미쳐 그는 희망과는 달리 정상적인 이성관계를 맺지 못한다. 그래서 결국 진정한 인간관계를 맺는데 실패하며, 상대방 성에 대해 편견과 적대감만 확인하게 된다. 『글렌게리 글렌 로스』 (Glengarry Glen Ross)는 매밋 자신의 부동산 중개회사 경험을 반영하는 작품으로, 비윤리가 만연한 생존 경쟁 사회에서 심한 스트fp스를 받으며 일하는 세일즈맨들을 묘사하고 있다. 이들 세일즈맨들은 보다 높은 판매 실적을 위해 몸부림치며 거짓말, 사기, 절도, 협박 등의 행위도 서슴치 않는다. 마치 정글의 생존 법칙이 부동산 중개사무소로 옮겨진 듯한 이 극에서 인간관계란 오로지 개인적 이해와 필요에만 기반을 둔 것이다. 정상적인 인간관계가 불가능한 이들 세일즈맨들은 결국 동료애와 우정이 무너진 세계에서 소외되고 고립되어 내버려지게 된다. 『올리아나』 (Oleanna)는 이전의 매밋극과는 달리 대학이라는 고등교육체제를 배경으로 하고 있다. 이 작품은 표면상으로 교수와 여대생 사이에 벌어지는 성희롱 시비를 그 틀로 삼고 있다. 그러나, 그 성희롱에 해당하는 사건이 이 극에서 학생의 주장대로 실제로 일어났었는지는 명확히 알 수 없다. 이 작품은 대학 내에서 형성된 교수와 학생사이의 불평등한 관계와 언어적 상호 작용을 통한 두 인물간의 힘 겨루기 양상을 성희롱 문제로 포장하여 극이 전개되고 있다. 교수와 학생 관계 역시 매밋의 이전 작품에서 볼 수 있었던 산업 사회 속에서의 여타 일반적 인간관계에서 나타나는 단절된 모습을 지니고 있다.
매밋(David Mamet)이 그의 작품에서 주로 다루고 있는 주제는 인간관계이다. 그의 작품들은 거의 대부분이 인간관계라는 큰 주제를 중심으로 이루어지며, 특히 산업사회의 도시 문명 속에서 왜곡되고 타락한 인간관계를 주로 다루고 있다. 매밋이 창조한 인간관계는 현대의 경쟁사회 속에서의 인간관계 성립의 어려움이나, 황폐화된 인간관계의 양상들을 제시한다. 그는 이를 위한 소재로서 남녀간의 관계에 있어서의 문제들, 비즈니스 세계에서의 냉정한 동료관계, 모든 희망과 에너지를 소모해 버리고 이제 공원이 모여앉은 노인들의 우정, 교사와 학생 사이의 관계 등을 사용하고 있다. 본 논문에서는 매밋의 대표적인 작품 세 편을 선정하여, 그 작품들 속에 나타난 인간관계를 유형별로 나누어 그들이 보이는 단절상황을 연구하였다. 『시카고의 성도착증』 (Sexual Peversity in Chicago)은 1970년대 중반의 현대 도시에 사는 젊은이들의 삶의 모습과 인간관계를 보여주고 있는 작품이다. 등장인물들은 타락한 사회의 영향을 받아, 순수해야 할 성을 쉽게 즐길 수 있고 또한 쉽게 싫증낼 수 있는 것으로 여긴다. 특히 버니(Bernie)의 여성에 대한 편견과 멸시는 그의 외설적이고 비속한 언어를 통해 적나라하게 드러난다. 그의 언어 성향은 결국 자신의 행동에 영향을 미쳐 그는 희망과는 달리 정상적인 이성관계를 맺지 못한다. 그래서 결국 진정한 인간관계를 맺는데 실패하며, 상대방 성에 대해 편견과 적대감만 확인하게 된다. 『글렌게리 글렌 로스』 (Glengarry Glen Ross)는 매밋 자신의 부동산 중개회사 경험을 반영하는 작품으로, 비윤리가 만연한 생존 경쟁 사회에서 심한 스트fp스를 받으며 일하는 세일즈맨들을 묘사하고 있다. 이들 세일즈맨들은 보다 높은 판매 실적을 위해 몸부림치며 거짓말, 사기, 절도, 협박 등의 행위도 서슴치 않는다. 마치 정글의 생존 법칙이 부동산 중개사무소로 옮겨진 듯한 이 극에서 인간관계란 오로지 개인적 이해와 필요에만 기반을 둔 것이다. 정상적인 인간관계가 불가능한 이들 세일즈맨들은 결국 동료애와 우정이 무너진 세계에서 소외되고 고립되어 내버려지게 된다. 『올리아나』 (Oleanna)는 이전의 매밋극과는 달리 대학이라는 고등교육체제를 배경으로 하고 있다. 이 작품은 표면상으로 교수와 여대생 사이에 벌어지는 성희롱 시비를 그 틀로 삼고 있다. 그러나, 그 성희롱에 해당하는 사건이 이 극에서 학생의 주장대로 실제로 일어났었는지는 명확히 알 수 없다. 이 작품은 대학 내에서 형성된 교수와 학생사이의 불평등한 관계와 언어적 상호 작용을 통한 두 인물간의 힘 겨루기 양상을 성희롱 문제로 포장하여 극이 전개되고 있다. 교수와 학생 관계 역시 매밋의 이전 작품에서 볼 수 있었던 산업 사회 속에서의 여타 일반적 인간관계에서 나타나는 단절된 모습을 지니고 있다.
This study attempts to investigate human relationship in David Mamet's major plays - Sexual Perversity in Chicago, Glengarry Glen Ross and Oleanna. David Mamet is known a language playwright. It is due to his treatment of language as a central theme. In his plays, not only the characters but also th...
This study attempts to investigate human relationship in David Mamet's major plays - Sexual Perversity in Chicago, Glengarry Glen Ross and Oleanna. David Mamet is known a language playwright. It is due to his treatment of language as a central theme. In his plays, not only the characters but also the kinds of language characters speak are under scrutiny. In other words, dramatic language is no longer considered as a transparent carrier of information shedding light on plot, character, and theme. Mamet hides his fear and loneliness through violent speech, hoping that it will somehow compensate him for the loss of real companionships. This language represents in his plays with relationships. Mamet shows ordinary human beings caught in the immediacy of stipulated needs for various kinds of social interaction. Sexual Perversity in Chicago is about four young, contemporary Americans entrapped in a web of socio-sexual confusion from which they are unable to extricate themselves. One of the characters, Bernie plays a role of a male chauvinist who sees woman as sex objects and uses language to conceal his insecurity and fears of women. Bernie and Joan employ a kind of subtle linguistic coercion as a means of influencing and persuading their companions, Danny and Deborah to concur with their way of thinking. Danny and Deborah are afraid of revealing their own feelings through language and try to conceal them. The obscenities they hurl at each other signal their deteriorating relationship and their inability to communicate with one another. Glengarry Glen Ross is a play about a salesmen's flowing speech and the survival of the fittest in a competitive world. They must become experts in linguistic technique in a brutally competitive society. So long as he can keep his narrative flowing and uninterrupted, he is able to feel, at least momentarily, safe. Though the patterns of his words such as lies, browbeatings, stonewalling and spiel, he can manipulate and achieve what he wants. Roma's mesmerizing monologue in the company of the inarticulate Lingk; Levene's poetic and almost orgasmic evocation of a great sales; and the brilliant entrapment of Aaronow into criminal conspiracy by his colleague Moss are the best examples of Mamet's linguistic invention. In Oleanna, the threatened reversal of power and linguistic authority is dramatized through a narrative of gender struggle; but the underlying pattern is connected with any and every arena where newly insurgent social energies are contesting the inherited determinations of hierarchy. The hierarchical power and linguistic practices both constitute and reflect two characters' power-relationship. In this play, Oleanna, the person who controls language is the person who controls others with power John and Carol, representative professor and representative student, refuse the truth as having any meaning outside of a given order of power and struggle to obtain power through the control of language.
This study attempts to investigate human relationship in David Mamet's major plays - Sexual Perversity in Chicago, Glengarry Glen Ross and Oleanna. David Mamet is known a language playwright. It is due to his treatment of language as a central theme. In his plays, not only the characters but also the kinds of language characters speak are under scrutiny. In other words, dramatic language is no longer considered as a transparent carrier of information shedding light on plot, character, and theme. Mamet hides his fear and loneliness through violent speech, hoping that it will somehow compensate him for the loss of real companionships. This language represents in his plays with relationships. Mamet shows ordinary human beings caught in the immediacy of stipulated needs for various kinds of social interaction. Sexual Perversity in Chicago is about four young, contemporary Americans entrapped in a web of socio-sexual confusion from which they are unable to extricate themselves. One of the characters, Bernie plays a role of a male chauvinist who sees woman as sex objects and uses language to conceal his insecurity and fears of women. Bernie and Joan employ a kind of subtle linguistic coercion as a means of influencing and persuading their companions, Danny and Deborah to concur with their way of thinking. Danny and Deborah are afraid of revealing their own feelings through language and try to conceal them. The obscenities they hurl at each other signal their deteriorating relationship and their inability to communicate with one another. Glengarry Glen Ross is a play about a salesmen's flowing speech and the survival of the fittest in a competitive world. They must become experts in linguistic technique in a brutally competitive society. So long as he can keep his narrative flowing and uninterrupted, he is able to feel, at least momentarily, safe. Though the patterns of his words such as lies, browbeatings, stonewalling and spiel, he can manipulate and achieve what he wants. Roma's mesmerizing monologue in the company of the inarticulate Lingk; Levene's poetic and almost orgasmic evocation of a great sales; and the brilliant entrapment of Aaronow into criminal conspiracy by his colleague Moss are the best examples of Mamet's linguistic invention. In Oleanna, the threatened reversal of power and linguistic authority is dramatized through a narrative of gender struggle; but the underlying pattern is connected with any and every arena where newly insurgent social energies are contesting the inherited determinations of hierarchy. The hierarchical power and linguistic practices both constitute and reflect two characters' power-relationship. In this play, Oleanna, the person who controls language is the person who controls others with power John and Carol, representative professor and representative student, refuse the truth as having any meaning outside of a given order of power and struggle to obtain power through the control of language.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.