[학위논문]아동 그룹홈 제도화 과정에 관한 연구 : 신제도주의 이론의 제도동형화의 관점에서 (A) study on the institutionalization process of group-home for children : with a special reference to the institutional isomorphism of new institutionalism원문보기
우리나라의 정책결정은 외국제도 도입에 의해 이루어지는 것이 많다. 복지정책 역시 예외가 아니라 할 수 있다. 외국에서 1940년대 이후 나타난 변화처럼 대규모 사회복지시설이 소규모로 전환되고 그룹홈(Group-Home)이 제도화되는 현상이 1990년대 이후 우리나라 장애인시설, 정신지체인시설 등에서 나타나고 있으며, 아동시설에도 최근 그룹홈(Group-Home) 시범사업이 실시되고 있다. "대규모시설보다는 소규모시설 및 그룹홈(Group-Home)이 바람직하다"고 받아들여져 제도화되는 것은 "일단 성립된 제도는 행위자에게 영향을 미쳐 행위자를 제약하는 형식으로 작용한다"는 ...
우리나라의 정책결정은 외국제도 도입에 의해 이루어지는 것이 많다. 복지정책 역시 예외가 아니라 할 수 있다. 외국에서 1940년대 이후 나타난 변화처럼 대규모 사회복지시설이 소규모로 전환되고 그룹홈(Group-Home)이 제도화되는 현상이 1990년대 이후 우리나라 장애인시설, 정신지체인시설 등에서 나타나고 있으며, 아동시설에도 최근 그룹홈(Group-Home) 시범사업이 실시되고 있다. "대규모시설보다는 소규모시설 및 그룹홈(Group-Home)이 바람직하다"고 받아들여져 제도화되는 것은 "일단 성립된 제도는 행위자에게 영향을 미쳐 행위자를 제약하는 형식으로 작용한다"는 신제도주의의 설명, 특히 "제도동형화" 과정으로 설명할 수 있을 것이라는 점에 착안하여 이 연구를 전개하였다. 대통령의 "삶의 질 세계화선언"에 의한 "국민복지기획단"의 "국민복지기본구상"에 기초하여 기존 요보호아동 정책에 대한 하나의 개선방안으로 아동대상의 그룹홈(Group-Home)이 도입되었다. 국민복지기본구상은 "지역사회와 가정보호 강조", "탈시설화" 등 외국에서 오랜 기간에 걸쳐 논의되었던 이념을 기본방향으로 설정하고 있다. 당시 기획단의 논의내용과 논의에 참여한 행위자, 정책결정과정, 정책환경을 고려하여 볼 때 우리나라의 요보호아동을 위한 그룹홈(Group-Home)은 선진국의 사회복지제도를 모방한 제도동형화로 설명할 수 있다. 제도동형화의 유형 중에서도 "모방적 과정을 통한 동형화" 내지 "규범적 압력에 의한 동형화"로 설명하는 것이 설득력이 있다. 외국에서 사회복지시설의 비용절감방안으로 등장하여 제도화한 그룹홈(Group-Home)이 우리나라에서는 기존 아동시설보다 높은 비용구조로 제도화된 것은 우리의 문제의식에서 비롯된 것이라기보다는 모방적, 규범적 동형화에 의한 제도화로 설명할 수 있을 것이다. 또한 정책결정과 집행에 나타난 구체적 내용을 살펴보면 기존 아동보호체계에 의하여 변형된 형태로 제도화되었음을 발견할 수 있다. 정책이 도입되는 과정에서 동형화기제가 작용하였다는 설명이 가능하고, 구체화된 정책내용이 우리나라의 기존 아동보호체계에 의하여 변질되었다는 두 가지 측면에서 아동을 위한 그룹홈(Group-Home)도입에 제도적 요인이 크게 작용하였다고 할 수 있다. 또한 아동을 대상으로 하는 정책은 수혜대상자의 요구가 정책과정에 투입되어 그 결과로서 정책이 이루어진다는 수요측면의 설명은 곤란하기 때문에 제도의 공급측면의 설명에 치중하는 신제도주의적 접근이 더욱 설득력이 있다. 반면 신제도주의적 접근은 사회현상에 대한 보편적 분석방법이 결여되었고 제도적 결정주의를 야기할 우려가 있으며, 정책수요와 정책과정에서 이루어지는 정치를 경시한다는 한계가 지적되고 있다. 따라서 신제도주의적 설명이 설득력있는 정책에 대해서도 정책의 타당성여부에 대한 평가가 더욱 필요할 것이라는 현실적 요구가 있다.
우리나라의 정책결정은 외국제도 도입에 의해 이루어지는 것이 많다. 복지정책 역시 예외가 아니라 할 수 있다. 외국에서 1940년대 이후 나타난 변화처럼 대규모 사회복지시설이 소규모로 전환되고 그룹홈(Group-Home)이 제도화되는 현상이 1990년대 이후 우리나라 장애인시설, 정신지체인시설 등에서 나타나고 있으며, 아동시설에도 최근 그룹홈(Group-Home) 시범사업이 실시되고 있다. "대규모시설보다는 소규모시설 및 그룹홈(Group-Home)이 바람직하다"고 받아들여져 제도화되는 것은 "일단 성립된 제도는 행위자에게 영향을 미쳐 행위자를 제약하는 형식으로 작용한다"는 신제도주의의 설명, 특히 "제도동형화" 과정으로 설명할 수 있을 것이라는 점에 착안하여 이 연구를 전개하였다. 대통령의 "삶의 질 세계화선언"에 의한 "국민복지기획단"의 "국민복지기본구상"에 기초하여 기존 요보호아동 정책에 대한 하나의 개선방안으로 아동대상의 그룹홈(Group-Home)이 도입되었다. 국민복지기본구상은 "지역사회와 가정보호 강조", "탈시설화" 등 외국에서 오랜 기간에 걸쳐 논의되었던 이념을 기본방향으로 설정하고 있다. 당시 기획단의 논의내용과 논의에 참여한 행위자, 정책결정과정, 정책환경을 고려하여 볼 때 우리나라의 요보호아동을 위한 그룹홈(Group-Home)은 선진국의 사회복지제도를 모방한 제도동형화로 설명할 수 있다. 제도동형화의 유형 중에서도 "모방적 과정을 통한 동형화" 내지 "규범적 압력에 의한 동형화"로 설명하는 것이 설득력이 있다. 외국에서 사회복지시설의 비용절감방안으로 등장하여 제도화한 그룹홈(Group-Home)이 우리나라에서는 기존 아동시설보다 높은 비용구조로 제도화된 것은 우리의 문제의식에서 비롯된 것이라기보다는 모방적, 규범적 동형화에 의한 제도화로 설명할 수 있을 것이다. 또한 정책결정과 집행에 나타난 구체적 내용을 살펴보면 기존 아동보호체계에 의하여 변형된 형태로 제도화되었음을 발견할 수 있다. 정책이 도입되는 과정에서 동형화기제가 작용하였다는 설명이 가능하고, 구체화된 정책내용이 우리나라의 기존 아동보호체계에 의하여 변질되었다는 두 가지 측면에서 아동을 위한 그룹홈(Group-Home)도입에 제도적 요인이 크게 작용하였다고 할 수 있다. 또한 아동을 대상으로 하는 정책은 수혜대상자의 요구가 정책과정에 투입되어 그 결과로서 정책이 이루어진다는 수요측면의 설명은 곤란하기 때문에 제도의 공급측면의 설명에 치중하는 신제도주의적 접근이 더욱 설득력이 있다. 반면 신제도주의적 접근은 사회현상에 대한 보편적 분석방법이 결여되었고 제도적 결정주의를 야기할 우려가 있으며, 정책수요와 정책과정에서 이루어지는 정치를 경시한다는 한계가 지적되고 있다. 따라서 신제도주의적 설명이 설득력있는 정책에 대해서도 정책의 타당성여부에 대한 평가가 더욱 필요할 것이라는 현실적 요구가 있다.
Policy-making in Korea has been usually done by simple introduction of advanced countries' systems. Welfare policy was not an exception. The welfare facilities for the children in needs, the handicapped, and the mentally retarded has a tendency to be minimized in size, and the Group-Home has been in...
Policy-making in Korea has been usually done by simple introduction of advanced countries' systems. Welfare policy was not an exception. The welfare facilities for the children in needs, the handicapped, and the mentally retarded has a tendency to be minimized in size, and the Group-Home has been introduced and institutionalized in Korea. Such a shift of the welfare facilities in size has been regarded as desirable for the child care facilities, and the Group-Home has been undergoing as a pilot programme. This study has attempted to explain the institutionalization process of Group-Home for children using the institutional iso-morphism of new-institutionalism. According to the theory of new institutionalism, any system already launched will affect the behavior of human beings, and this will become a format limiting their behavior, specifically by the process of iso-morphism. Introduction of Group-Home in Korea was initiated by president Kim's declaration of "Quality of Life in Globalization Era" in his inauguration speech. After this declaration, the National Welfare Planning Team has been organized, and a study in depth was undertaken. Based on the result of the team's discussion, Group-Home was suggested as a welfare programme for the children in need in Korea. The programme suggested by the National Welfare Planning Team has such basic concept as local community, family centered, and de-institutionalism which have already been developed in the advanced countries. The major difference between Korea and the advanced countries regarding the implementation of the Group-Home is that in advanced countries the Group-Home was adopted as a measure for cost reduction, while in Korea cost saving was not taken into account. Considering the discussion of the National Welfare Planning Team, introduction of Group-Home in Korea can be explained as a process of institution assimilation imitating advanced countries' social welfare systems. It will be more desirable to explain this assimilation process as mimetic or normative pressure rather to explain as forced assimilation. The reason of relatively higher structuring costs of Group-Home compared to other social welfare institutions in Korea attributed to the fact that Korea's introduction of Group-Home is influenced by institutional factors, unlike in the advanced countries considering cost as the most effective factor. Since it is very hard to explain welfare policy in a word, especially for the children's welfare policies, as a result of input from the recipients, it is more convincing to explain this by supply aspect which is the approach of new institutionalism, instead of demand aspect . However, this approach has some limitations such as lack of general analysis on social phenomena, possible creation of institutional decision, and disregard on politics which involves in the process of policy demand and policy process.
Policy-making in Korea has been usually done by simple introduction of advanced countries' systems. Welfare policy was not an exception. The welfare facilities for the children in needs, the handicapped, and the mentally retarded has a tendency to be minimized in size, and the Group-Home has been introduced and institutionalized in Korea. Such a shift of the welfare facilities in size has been regarded as desirable for the child care facilities, and the Group-Home has been undergoing as a pilot programme. This study has attempted to explain the institutionalization process of Group-Home for children using the institutional iso-morphism of new-institutionalism. According to the theory of new institutionalism, any system already launched will affect the behavior of human beings, and this will become a format limiting their behavior, specifically by the process of iso-morphism. Introduction of Group-Home in Korea was initiated by president Kim's declaration of "Quality of Life in Globalization Era" in his inauguration speech. After this declaration, the National Welfare Planning Team has been organized, and a study in depth was undertaken. Based on the result of the team's discussion, Group-Home was suggested as a welfare programme for the children in need in Korea. The programme suggested by the National Welfare Planning Team has such basic concept as local community, family centered, and de-institutionalism which have already been developed in the advanced countries. The major difference between Korea and the advanced countries regarding the implementation of the Group-Home is that in advanced countries the Group-Home was adopted as a measure for cost reduction, while in Korea cost saving was not taken into account. Considering the discussion of the National Welfare Planning Team, introduction of Group-Home in Korea can be explained as a process of institution assimilation imitating advanced countries' social welfare systems. It will be more desirable to explain this assimilation process as mimetic or normative pressure rather to explain as forced assimilation. The reason of relatively higher structuring costs of Group-Home compared to other social welfare institutions in Korea attributed to the fact that Korea's introduction of Group-Home is influenced by institutional factors, unlike in the advanced countries considering cost as the most effective factor. Since it is very hard to explain welfare policy in a word, especially for the children's welfare policies, as a result of input from the recipients, it is more convincing to explain this by supply aspect which is the approach of new institutionalism, instead of demand aspect . However, this approach has some limitations such as lack of general analysis on social phenomena, possible creation of institutional decision, and disregard on politics which involves in the process of policy demand and policy process.
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