본 연구는 초등학교 학생들의 진로성숙도를 대도시, 중소도시, 농촌지역으로 구분하여 학생들의 진로성숙도를 지역에 따라 비교해보고 진로 성숙수준이 뒤떨어진 초등학생들이 자신의 진로를 합리적으로 선택하고 부모, 교사의 입장에서 효과적인 진로지도를 행하는데 필요한 자료를 제공하고 진로교육에 필요한 기초 자료를 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 첫째, 초등학교 학생들은 인구학적 변인에 따라 진로성숙 수준에 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 초등학교 학생들은 학업성취도에 따라 진로성숙 수준에 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 초등학교 학생들의 자아개념과 진로성숙도에는 어떤 관계가 있는가? 하는 것을 연구 문제로 삼았다. 본 연구의 대상은 대도시로 대전직할시의 2개 초등학교 6학년 어린이 100명과 중소도시로는 천안시의 2개 초등학교 6학년 어린이 100명, 그리고 농촌지역으로는 아산시의 면 이하에 있는 5개교 6학년 어린이 100명을 선정하였다. 본 연구에 사용된 검사 도구로 진로성숙도 표준화검사(장석민 외, 1988)를 강원도 교육연구원(1993)에서 개작한 「초·중 진로성숙도검사」와 송인섭이 만든 「자아개념검사」를 사용하였다. 본 연구를 위해 ...
본 연구는 초등학교 학생들의 진로성숙도를 대도시, 중소도시, 농촌지역으로 구분하여 학생들의 진로성숙도를 지역에 따라 비교해보고 진로 성숙수준이 뒤떨어진 초등학생들이 자신의 진로를 합리적으로 선택하고 부모, 교사의 입장에서 효과적인 진로지도를 행하는데 필요한 자료를 제공하고 진로교육에 필요한 기초 자료를 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 첫째, 초등학교 학생들은 인구학적 변인에 따라 진로성숙 수준에 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 초등학교 학생들은 학업성취도에 따라 진로성숙 수준에 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 초등학교 학생들의 자아개념과 진로성숙도에는 어떤 관계가 있는가? 하는 것을 연구 문제로 삼았다. 본 연구의 대상은 대도시로 대전직할시의 2개 초등학교 6학년 어린이 100명과 중소도시로는 천안시의 2개 초등학교 6학년 어린이 100명, 그리고 농촌지역으로는 아산시의 면 이하에 있는 5개교 6학년 어린이 100명을 선정하였다. 본 연구에 사용된 검사 도구로 진로성숙도 표준화검사(장석민 외, 1988)를 강원도 교육연구원(1993)에서 개작한 「초·중 진로성숙도검사」와 송인섭이 만든 「자아개념검사」를 사용하였다. 본 연구를 위해 t 검증과 F 검증, 상관관계분석을 실시하였다. 자료의 처리는 SAS를 이용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 학생들은 인구학적 변인에 따른 진로 성숙도 비교에서 지역에 따라 진로 유형 비교에서는 대전시, 천안시가 아산시의 농촌지역보다 합리적이었으며 즉흥적인 유형은 농촌지역이 더 높게 나타났고, 진로에 대한 태도 비교는 천안시의 학생들이 가장 높았으며 성별 비교에서는 여학생들이 남학생보다 더 긍정적으로 나타났다. 진로 능력 비교에서는 대전시, 천안시 학생들의 평균이 아산시보다 더 높게 나타났으며 여학생들이 남학생보다 더 긍정적으로 나타났다. 가정의 사회 경제적 수준에 따른 비교에서는 가정의 사회 경제적 수준이 높은 학생들이 진로 유형에서 더 합리적인 경향을 보였고, 진로태도에서도 긍정적이었으며 진로 능력에서도 높게 나타났다. 둘째, 학업 성취도에 따른 진로 성숙도 비교에서는 학생들의 학업성적이 높은 학생들이 진로 유형에서 합리적이었으며 진로 태도와 진로 능력에서도 모두 높게 나타났다. 셋째, 자아개념과 진로 성숙도의 관계를 분석하였는데 자아개념과 진로 성숙도와의 상관 정도는 낮은 수준이었다(-.03≤r≥.29). 이를 세부적으로 살펴보면 자아개념 전체와 진로태도와의 상관 정도는 낮지만(r=.16) 통계적으로 의미있는 상관을 보였다(p<.01). 그리고 자아개념 전체와 진로능력과의 관계도 역시 낮지만(r=.17) 통계적으로 의미있는 상관을 보였다(p<.01). 이상의 연구 결과로 보아 초등학생들은 인구학적 변인인 지역, 성별, 가정의 사회 경제적 지위에 따라 진로 성숙에 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학업성취도에 따라 진로성숙 수준에 차이를 보였고 자아개념과 진로성숙도에는 상관 정도가 낮지만 통계적으로 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 앞으로 초등학생을 위한 다양한 진로교육 프로그램의 개발과 적용이 요망되며 본 연구에서는 초등학교 6학년의 일부 학생들을 대상으로 하였기 때문에 각 학년별, 지역별 등의 다양한 후속 연구가 요망된다.
본 연구는 초등학교 학생들의 진로성숙도를 대도시, 중소도시, 농촌지역으로 구분하여 학생들의 진로성숙도를 지역에 따라 비교해보고 진로 성숙수준이 뒤떨어진 초등학생들이 자신의 진로를 합리적으로 선택하고 부모, 교사의 입장에서 효과적인 진로지도를 행하는데 필요한 자료를 제공하고 진로교육에 필요한 기초 자료를 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 첫째, 초등학교 학생들은 인구학적 변인에 따라 진로성숙 수준에 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 초등학교 학생들은 학업성취도에 따라 진로성숙 수준에 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 초등학교 학생들의 자아개념과 진로성숙도에는 어떤 관계가 있는가? 하는 것을 연구 문제로 삼았다. 본 연구의 대상은 대도시로 대전직할시의 2개 초등학교 6학년 어린이 100명과 중소도시로는 천안시의 2개 초등학교 6학년 어린이 100명, 그리고 농촌지역으로는 아산시의 면 이하에 있는 5개교 6학년 어린이 100명을 선정하였다. 본 연구에 사용된 검사 도구로 진로성숙도 표준화검사(장석민 외, 1988)를 강원도 교육연구원(1993)에서 개작한 「초·중 진로성숙도검사」와 송인섭이 만든 「자아개념검사」를 사용하였다. 본 연구를 위해 t 검증과 F 검증, 상관관계분석을 실시하였다. 자료의 처리는 SAS를 이용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 학생들은 인구학적 변인에 따른 진로 성숙도 비교에서 지역에 따라 진로 유형 비교에서는 대전시, 천안시가 아산시의 농촌지역보다 합리적이었으며 즉흥적인 유형은 농촌지역이 더 높게 나타났고, 진로에 대한 태도 비교는 천안시의 학생들이 가장 높았으며 성별 비교에서는 여학생들이 남학생보다 더 긍정적으로 나타났다. 진로 능력 비교에서는 대전시, 천안시 학생들의 평균이 아산시보다 더 높게 나타났으며 여학생들이 남학생보다 더 긍정적으로 나타났다. 가정의 사회 경제적 수준에 따른 비교에서는 가정의 사회 경제적 수준이 높은 학생들이 진로 유형에서 더 합리적인 경향을 보였고, 진로태도에서도 긍정적이었으며 진로 능력에서도 높게 나타났다. 둘째, 학업 성취도에 따른 진로 성숙도 비교에서는 학생들의 학업성적이 높은 학생들이 진로 유형에서 합리적이었으며 진로 태도와 진로 능력에서도 모두 높게 나타났다. 셋째, 자아개념과 진로 성숙도의 관계를 분석하였는데 자아개념과 진로 성숙도와의 상관 정도는 낮은 수준이었다(-.03≤r≥.29). 이를 세부적으로 살펴보면 자아개념 전체와 진로태도와의 상관 정도는 낮지만(r=.16) 통계적으로 의미있는 상관을 보였다(p<.01). 그리고 자아개념 전체와 진로능력과의 관계도 역시 낮지만(r=.17) 통계적으로 의미있는 상관을 보였다(p<.01). 이상의 연구 결과로 보아 초등학생들은 인구학적 변인인 지역, 성별, 가정의 사회 경제적 지위에 따라 진로 성숙에 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학업성취도에 따라 진로성숙 수준에 차이를 보였고 자아개념과 진로성숙도에는 상관 정도가 낮지만 통계적으로 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 앞으로 초등학생을 위한 다양한 진로교육 프로그램의 개발과 적용이 요망되며 본 연구에서는 초등학교 6학년의 일부 학생들을 대상으로 하였기 때문에 각 학년별, 지역별 등의 다양한 후속 연구가 요망된다.
The purpose of this study was to serve as a basis for better career education, by making a comparative study of sixth-grade students' career maturity in elementary school among large city, small city and urban area, and by providing useful information for more rational career choice of elementary sc...
The purpose of this study was to serve as a basis for better career education, by making a comparative study of sixth-grade students' career maturity in elementary school among large city, small city and urban area, and by providing useful information for more rational career choice of elementary school children with poor career maturity and for better career guidance by teachers. For attaining the purpose, the research questions were posed as follows: First, what kind of difference is made by elementary school students' demographic variables to their career maturity? Second, what kind of difference is made by elementary school student's achievement to their career maturity? Third, What sort of relation is there between elementary school student's self-concept and career maturity? The subjects of study were 300 sixth graders in elementary school. Among them, 100 students were selected from 2 elementary shcools in Daejon, a large city, and 100 were selected from 2 elementary schools in Chunahn, a smalle city. And 100 were selected from 5 elementary schools in myun or smaller rural area in the city of Ashan. The test instruments used in this study were Song In Sup's Self-Concept test and the Career Maturity Test for Elementary and Middle School Student(1993) that the career maturity standard test(1988) made by Jang Suk Min, et, al., was modified by the Kangwon Educational Research Institute. The collected data were handled by t-test, F-test and correlation analysis, and SAS(statistical analysis system) was used for data analysis. The findings of this study were as follows: First, as a result of comparing elementary school students' career maturity with one another by demographic variables, students in the city of Daejon and Chunahn had more rational career pattern than those in the rural area in the city of Ashan. The students in rural area showed more extemporary career pattern. As for career attitude, students in the city of Chunahn expressed the best career attitude. By gender, the career attitude of girl students was more positive than that of boy students. Concerning career competence, the collective average of students in Chunahn was higher than that of students in Ashan. The girl students had better career competence than boy students. As for socioeconomic family circumstance, those whose socioecomic family circumstance was better tended to have more rational career pattern, and their career attitude and career competence were better as well. Second, as a result of comparing career maturity by achievement, students who gained higher achievement showed more rational career pattern, and their career attitude and career competence were better as well. Third, as a result of analyzing the relationship of self-concept with career maturity, self-concept had some relation to career attitude and career competence. Regarding the impact of self-concept on career maturity, general self-concept exerted a significant influence on general career attitude and general career competence. The above-mentioned findings suggested that the career maturity of elementary school students was different according to demographic variables, including residential area, gender and socioeconomic family circumstance. Also, their achievement made a difference to their career maturity, and there was a significant relationship between self-concept and career maturity. There was, accordingly, a need to develop and apply diverse career education programs for elementary school students. As the scope of this study was confined to some sixth-grade students in elementary school, more studies should be conducted for different grades and different regions.
The purpose of this study was to serve as a basis for better career education, by making a comparative study of sixth-grade students' career maturity in elementary school among large city, small city and urban area, and by providing useful information for more rational career choice of elementary school children with poor career maturity and for better career guidance by teachers. For attaining the purpose, the research questions were posed as follows: First, what kind of difference is made by elementary school students' demographic variables to their career maturity? Second, what kind of difference is made by elementary school student's achievement to their career maturity? Third, What sort of relation is there between elementary school student's self-concept and career maturity? The subjects of study were 300 sixth graders in elementary school. Among them, 100 students were selected from 2 elementary shcools in Daejon, a large city, and 100 were selected from 2 elementary schools in Chunahn, a smalle city. And 100 were selected from 5 elementary schools in myun or smaller rural area in the city of Ashan. The test instruments used in this study were Song In Sup's Self-Concept test and the Career Maturity Test for Elementary and Middle School Student(1993) that the career maturity standard test(1988) made by Jang Suk Min, et, al., was modified by the Kangwon Educational Research Institute. The collected data were handled by t-test, F-test and correlation analysis, and SAS(statistical analysis system) was used for data analysis. The findings of this study were as follows: First, as a result of comparing elementary school students' career maturity with one another by demographic variables, students in the city of Daejon and Chunahn had more rational career pattern than those in the rural area in the city of Ashan. The students in rural area showed more extemporary career pattern. As for career attitude, students in the city of Chunahn expressed the best career attitude. By gender, the career attitude of girl students was more positive than that of boy students. Concerning career competence, the collective average of students in Chunahn was higher than that of students in Ashan. The girl students had better career competence than boy students. As for socioeconomic family circumstance, those whose socioecomic family circumstance was better tended to have more rational career pattern, and their career attitude and career competence were better as well. Second, as a result of comparing career maturity by achievement, students who gained higher achievement showed more rational career pattern, and their career attitude and career competence were better as well. Third, as a result of analyzing the relationship of self-concept with career maturity, self-concept had some relation to career attitude and career competence. Regarding the impact of self-concept on career maturity, general self-concept exerted a significant influence on general career attitude and general career competence. The above-mentioned findings suggested that the career maturity of elementary school students was different according to demographic variables, including residential area, gender and socioeconomic family circumstance. Also, their achievement made a difference to their career maturity, and there was a significant relationship between self-concept and career maturity. There was, accordingly, a need to develop and apply diverse career education programs for elementary school students. As the scope of this study was confined to some sixth-grade students in elementary school, more studies should be conducted for different grades and different regions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.