이 논문은 학교의 심리적 환경이 청소년의 도덕성 판단에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는, 도덕 발달단계가 전인습 수준에서 인습 수준으로 가는 과도기에 해당되는 청소년들의 자주 접하게 되는 학교의 심리적 환경인 또래집단과 교사의 반응과 관련된 효과들을 분석하였다. 질문지는 6가지의 이야기로 구성되어 있으며, 학교내 봉사 이상의 징계 경험 유무(비행청소년과 정상청소년), 학교의 소재지(시지역과 읍·면지역), 그리고 성별에 따라 구분하여 조사하였다. 연구결과를 통해 청소년들이 도덕성 판단을 할 때, 또래집단으...
이 논문은 학교의 심리적 환경이 청소년의 도덕성 판단에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는, 도덕 발달단계가 전인습 수준에서 인습 수준으로 가는 과도기에 해당되는 청소년들의 자주 접하게 되는 학교의 심리적 환경인 또래집단과 교사의 반응과 관련된 효과들을 분석하였다. 질문지는 6가지의 이야기로 구성되어 있으며, 학교내 봉사 이상의 징계 경험 유무(비행청소년과 정상청소년), 학교의 소재지(시지역과 읍·면지역), 그리고 성별에 따라 구분하여 조사하였다. 연구결과를 통해 청소년들이 도덕성 판단을 할 때, 또래집단으로부터 통계적으로 유의미한 영향을 받고 있음을 알 수 있다. 그러나 청소년의 도덕성 판단에 있어 또래집단은 학교내 봉사 이상의 징계 경험 유무나 학교의 소재지, 성별에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이를 두고 영향을 주지는 않는다. 또한 칭찬과 야단과 같은 교사의 반응 역시 청소년의 도덕성 판단에 있어서 통계적으로 유의미하게 영향을 미친다는 결과를 얻었다. 그러나, 교사의 반응도 청소년들의 도덕성 판단에 있어서 비행청소년과 정상청소년 간의 영향력 차이와, 학교 소재지에 따른 영향력 차이, 그리고 성별에 따른 영향력의 차이는 통계적으로 유의하게 나타나고 있지 않다. 결론적으로, 청소년들은 징계경험 유무나 학교소재지, 성별에 따라 유의한 차이는 없지만, 도덕성 판단시에 학교의 심리적 환경으로 주어지는 교사의 반응과 또래집단에 의해 유의한 영향을 받는다는 사실을 알 수 있다. 그러므로 이 논문을 통해 보다 좋은 학교의 심리적 환경은 청소년들의 도덕성 발달 단계를 더욱 높이는 데 중요한 역할을 할 수 있다는 사실을 알 수 있다.
이 논문은 학교의 심리적 환경이 청소년의 도덕성 판단에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는, 도덕 발달단계가 전인습 수준에서 인습 수준으로 가는 과도기에 해당되는 청소년들의 자주 접하게 되는 학교의 심리적 환경인 또래집단과 교사의 반응과 관련된 효과들을 분석하였다. 질문지는 6가지의 이야기로 구성되어 있으며, 학교내 봉사 이상의 징계 경험 유무(비행청소년과 정상청소년), 학교의 소재지(시지역과 읍·면지역), 그리고 성별에 따라 구분하여 조사하였다. 연구결과를 통해 청소년들이 도덕성 판단을 할 때, 또래집단으로부터 통계적으로 유의미한 영향을 받고 있음을 알 수 있다. 그러나 청소년의 도덕성 판단에 있어 또래집단은 학교내 봉사 이상의 징계 경험 유무나 학교의 소재지, 성별에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이를 두고 영향을 주지는 않는다. 또한 칭찬과 야단과 같은 교사의 반응 역시 청소년의 도덕성 판단에 있어서 통계적으로 유의미하게 영향을 미친다는 결과를 얻었다. 그러나, 교사의 반응도 청소년들의 도덕성 판단에 있어서 비행청소년과 정상청소년 간의 영향력 차이와, 학교 소재지에 따른 영향력 차이, 그리고 성별에 따른 영향력의 차이는 통계적으로 유의하게 나타나고 있지 않다. 결론적으로, 청소년들은 징계경험 유무나 학교소재지, 성별에 따라 유의한 차이는 없지만, 도덕성 판단시에 학교의 심리적 환경으로 주어지는 교사의 반응과 또래집단에 의해 유의한 영향을 받는다는 사실을 알 수 있다. 그러므로 이 논문을 통해 보다 좋은 학교의 심리적 환경은 청소년들의 도덕성 발달 단계를 더욱 높이는 데 중요한 역할을 할 수 있다는 사실을 알 수 있다.
The purpose of this thesis is to find out some effects that psychological environments at high schools can have on the moral judgement of juveniles. For this work, effects were analyzed which were related to the gang and the teacher's reaction as psychological environments at schools that juveniles,...
The purpose of this thesis is to find out some effects that psychological environments at high schools can have on the moral judgement of juveniles. For this work, effects were analyzed which were related to the gang and the teacher's reaction as psychological environments at schools that juveniles, who are on the stage from the pre-convention step to the convention step, easily can be in. The stories of the questionnaire are consisted of six kinds, and the information was gathered with the questionnaire, under the categories of regions(downtown, countryside), sex(male, female) and school-punishment experiences(ordinary juveniles, juveniles delinquent). The results of this study show that when they judge morality, juveniles get statistically significant influence from the gang. But there is nothing significant according to regions, sex and school-punishment experiences, when juveniles judge morality. In addition, the teacher's reactions such as compliment and scolding have statistically significant effects on the juveniles' moral judgement. But when juveniles judge morality, there are no statistically significant differences between ordinary juveniles and juvenile delinquents, between juveniles in downtown and in countryside. Consequently, juveniles are influenced by the gang and the teacher's reaction which are given as psychological environments at school in judging morality. Therefore, the results of this thesis tell us that the moral stage of juveniles can be developed when the better psychological environments at school are given to them.
The purpose of this thesis is to find out some effects that psychological environments at high schools can have on the moral judgement of juveniles. For this work, effects were analyzed which were related to the gang and the teacher's reaction as psychological environments at schools that juveniles, who are on the stage from the pre-convention step to the convention step, easily can be in. The stories of the questionnaire are consisted of six kinds, and the information was gathered with the questionnaire, under the categories of regions(downtown, countryside), sex(male, female) and school-punishment experiences(ordinary juveniles, juveniles delinquent). The results of this study show that when they judge morality, juveniles get statistically significant influence from the gang. But there is nothing significant according to regions, sex and school-punishment experiences, when juveniles judge morality. In addition, the teacher's reactions such as compliment and scolding have statistically significant effects on the juveniles' moral judgement. But when juveniles judge morality, there are no statistically significant differences between ordinary juveniles and juvenile delinquents, between juveniles in downtown and in countryside. Consequently, juveniles are influenced by the gang and the teacher's reaction which are given as psychological environments at school in judging morality. Therefore, the results of this thesis tell us that the moral stage of juveniles can be developed when the better psychological environments at school are given to them.
주제어
#학교환경 청소년도덕성 도덕적판단
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.