교류적 독해전략 수업이 아동의 읽기수행 및 읽기초인지에 미치는 효과 (The) effects of Transactional Comprehension Strategies Instruction on Children's Reading Comprehension and Metacognition원문보기
독해전략 수업형태에는 전략에 대한 설명, 시범 및 안내가 주로 교사중심으로 이루어지는 직접적 수업, 수업자가 전략에 대한 설명과 시범을 보여주고 안내를 제공하지만 점차적으로 학습자의 능동적 전략사용활동을 강조하는 상보적 수업, 정규 교과학습의 내용에 전략훈련 요소를 포함시키는 교류적 수업이 있다. 직접적 수업과 상보적 수업은 교과학습과는 별도의 교육 또는 훈련프로그램이 필요하기 때문에 학교수업에 쉽게 적용할 수 없다는 단점이 있으나 교류적 수업은 교과수업 이외의 독해전략 훈련기회를 필요로 하지 않는다는 장점을 가진 교과내장형 전략수업 형태이다. 또한 교류적 수업은 학습자가 독립적으로 독해활동을 수행하게 하여 유능한 학습자가 되는 데 목적을 둔 전략수업 형태이므로 ...
독해전략 수업형태에는 전략에 대한 설명, 시범 및 안내가 주로 교사중심으로 이루어지는 직접적 수업, 수업자가 전략에 대한 설명과 시범을 보여주고 안내를 제공하지만 점차적으로 학습자의 능동적 전략사용활동을 강조하는 상보적 수업, 정규 교과학습의 내용에 전략훈련 요소를 포함시키는 교류적 수업이 있다. 직접적 수업과 상보적 수업은 교과학습과는 별도의 교육 또는 훈련프로그램이 필요하기 때문에 학교수업에 쉽게 적용할 수 없다는 단점이 있으나 교류적 수업은 교과수업 이외의 독해전략 훈련기회를 필요로 하지 않는다는 장점을 가진 교과내장형 전략수업 형태이다. 또한 교류적 수업은 학습자가 독립적으로 독해활동을 수행하게 하여 유능한 학습자가 되는 데 목적을 둔 전략수업 형태이므로 자기주도적 학습을 강조하는 최근 우리 교육현장의 유용한 읽기수업 방안이 될 수 있다. 그러나 아직 우리 나라에서 교류적 수업에 의한 독해전략 훈련의 효과가 실증적으로 검증되지 않고 있다 이에 본 연구에서는 교류적 전략수업의 효과를 검증하는데 목적을 두고, 교류적 전략수업이 아동의 독해능력에 미치는 효과는 어떠한지, 그리고 교류적 전략수업의 효과가 아동의 성적수준 및 성별에 따라 어떠한지를 밝히고자 하였다. 본 연구의 대상은 부산시내 N초등학교 5학년 2개 반 82명으로 교류적 수업처치와 전통적 수업처치에 무선적으로 배정하였다. 두 집단은 10주간 30회에 걸쳐 각기 교류적 수업처치와 전통적 읽기수업 처치를 받았다. 본 연구의 결과를 분석하기 위한 통계처리는 중다공변량분석과 이원변량분석을 사용하여 이루어졌다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 교류적 독해전략 수업이 전통적 읽기 수업보다 아동의 읽기수행 향상에 더 효과적이다. 따라서 초등학교 아동의 읽기학습 수행향상을 위하여 교류적 독해전략 수업을 적용하는 것이 바람직하다. 둘째, 교류적 독해전략 수업이 전통적 읽기 수업보다 아동의 읽기초인지 향상에 더 효과적이다. 따라서 초등학교 아동의 읽기초인지 향상을 위하여 교류적 독해전략 수업을 적용하는 것이 바람직하다. 셋째, 교류적 독해전략 수업이 읽기수행에 미치는 효과는 아동의 성적수준에 따라 달라지지 않는다. 따라서 교류적 독해전략 수업은 모든 성적수준 아동의 읽기수행 향상을 위한 효과적인 수업방안이 될 수 있다. 넷째, 교류적 독해전략 수업이 읽기초인지에 미치는 효과는 아동의 성적 수준에 따라 달라지지 않는다. 따라서 교류적 독해전략 수업은 모든 성적수준 아동의 읽기초인지 향상을 위한 효과적인 수업방안아 될 수 있다. 다섯째, 교류적 독해전략 수업이 읽기수행에 미치는 효과는 아동의 성별에 관계없이 동일하다. 따라서 교류적 독해전략 수업은 남녀 아동 모두의 읽기수행 향상을 위한 효과적인 수업방안이라고 할 수 있다. 여섯째, 교류적 독해전략 수업이 읽기초인지에 미치는 효과는 아동의 성별에 관계없이 동일하다. 따라서 교류적 독해전략 수업은 남녀 아동 모두의 읽기초인지 향상을 위한 효과적인 수업방안이라고 할 수 있다.
독해전략 수업형태에는 전략에 대한 설명, 시범 및 안내가 주로 교사중심으로 이루어지는 직접적 수업, 수업자가 전략에 대한 설명과 시범을 보여주고 안내를 제공하지만 점차적으로 학습자의 능동적 전략사용활동을 강조하는 상보적 수업, 정규 교과학습의 내용에 전략훈련 요소를 포함시키는 교류적 수업이 있다. 직접적 수업과 상보적 수업은 교과학습과는 별도의 교육 또는 훈련프로그램이 필요하기 때문에 학교수업에 쉽게 적용할 수 없다는 단점이 있으나 교류적 수업은 교과수업 이외의 독해전략 훈련기회를 필요로 하지 않는다는 장점을 가진 교과내장형 전략수업 형태이다. 또한 교류적 수업은 학습자가 독립적으로 독해활동을 수행하게 하여 유능한 학습자가 되는 데 목적을 둔 전략수업 형태이므로 자기주도적 학습을 강조하는 최근 우리 교육현장의 유용한 읽기수업 방안이 될 수 있다. 그러나 아직 우리 나라에서 교류적 수업에 의한 독해전략 훈련의 효과가 실증적으로 검증되지 않고 있다 이에 본 연구에서는 교류적 전략수업의 효과를 검증하는데 목적을 두고, 교류적 전략수업이 아동의 독해능력에 미치는 효과는 어떠한지, 그리고 교류적 전략수업의 효과가 아동의 성적수준 및 성별에 따라 어떠한지를 밝히고자 하였다. 본 연구의 대상은 부산시내 N초등학교 5학년 2개 반 82명으로 교류적 수업처치와 전통적 수업처치에 무선적으로 배정하였다. 두 집단은 10주간 30회에 걸쳐 각기 교류적 수업처치와 전통적 읽기수업 처치를 받았다. 본 연구의 결과를 분석하기 위한 통계처리는 중다공변량분석과 이원변량분석을 사용하여 이루어졌다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 교류적 독해전략 수업이 전통적 읽기 수업보다 아동의 읽기수행 향상에 더 효과적이다. 따라서 초등학교 아동의 읽기학습 수행향상을 위하여 교류적 독해전략 수업을 적용하는 것이 바람직하다. 둘째, 교류적 독해전략 수업이 전통적 읽기 수업보다 아동의 읽기초인지 향상에 더 효과적이다. 따라서 초등학교 아동의 읽기초인지 향상을 위하여 교류적 독해전략 수업을 적용하는 것이 바람직하다. 셋째, 교류적 독해전략 수업이 읽기수행에 미치는 효과는 아동의 성적수준에 따라 달라지지 않는다. 따라서 교류적 독해전략 수업은 모든 성적수준 아동의 읽기수행 향상을 위한 효과적인 수업방안이 될 수 있다. 넷째, 교류적 독해전략 수업이 읽기초인지에 미치는 효과는 아동의 성적 수준에 따라 달라지지 않는다. 따라서 교류적 독해전략 수업은 모든 성적수준 아동의 읽기초인지 향상을 위한 효과적인 수업방안아 될 수 있다. 다섯째, 교류적 독해전략 수업이 읽기수행에 미치는 효과는 아동의 성별에 관계없이 동일하다. 따라서 교류적 독해전략 수업은 남녀 아동 모두의 읽기수행 향상을 위한 효과적인 수업방안이라고 할 수 있다. 여섯째, 교류적 독해전략 수업이 읽기초인지에 미치는 효과는 아동의 성별에 관계없이 동일하다. 따라서 교류적 독해전략 수업은 남녀 아동 모두의 읽기초인지 향상을 위한 효과적인 수업방안이라고 할 수 있다.
There are several types of strategy instruction. Direct instruction consists mostly of teacher's explanation, modeling and guidance. Reciprocal instruction emphasizes interaction between teacher and students, which gradually leaves the responsibility of strategy use to students. Both direct instruct...
There are several types of strategy instruction. Direct instruction consists mostly of teacher's explanation, modeling and guidance. Reciprocal instruction emphasizes interaction between teacher and students, which gradually leaves the responsibility of strategy use to students. Both direct instruction and reciprocal instruction, though, need a special program and opportunity to teach strategies other than regular curricular routines. Transactional instruction is also composed of teacher's explanation, modeling, and coaching and practices on the part of students, which are comparable to those in reciprocal instruction. Big difference front the two other instructions is that transactional instruction is an embedded strategy instruction in regular curriculum. The most distinguishing feature of transactional instruction is that it lends learners to choose strategies that are most favorable ones to the contents and materials learner is studying at that time. Therefore, it is an effective strategy instruction to improve children's reading ability in school setting, especially where children's self-directed learning is emphasized. Nevertheless, no research has been done to verify the effectiveness of transactional comprehension strategies instruction in Korea. Therefore, this study intends to verify its effectiveness. Specific research problems set up for this study includes, what are the effect of transactional comprehension strategies instruction on children's reading comprehension and metacognition, and whether the effect of transactional comprehension strategies instruction vary according to the level of children's academic achievement and children's gender. Subjects were 82 5th graders from an elementary school located in Busan. The subjects were assigned either to a transactional comprehension strategies instruction or to a traditional reading instruction. Both instructional treatment took place for 30 sessions during 10 weeks. The statistical method used to verify the hypotheses were MANCOVAs and two-way ANOVAs. The conclusions derived from the results and discussion of this study are as follows: Firstly, children in transactional comprehension strategies instruction achieved higher level of reading performance and metacognition than those in traditional reading instruction did. Therefore, the transactional comprehension strategies instruction proved to be an effective method to improve children's reading performance and metacognition. Secondly, the effects of transactional comprehension strategies instruction and traditional reading instruction did not vary according to children's level of academic achievement. Therefore, transactional comprehension strategies instruction could be used for students of all academic levels to improve their reading performance and metacognition. Thirdly, the effects of transactional comprehension strategies instruction and traditional reading instruction did not vary according to children's gender, Therefore, transactional comprehension strategies instruction could be used to improve reading performance and metacognition of children of both gender.
There are several types of strategy instruction. Direct instruction consists mostly of teacher's explanation, modeling and guidance. Reciprocal instruction emphasizes interaction between teacher and students, which gradually leaves the responsibility of strategy use to students. Both direct instruction and reciprocal instruction, though, need a special program and opportunity to teach strategies other than regular curricular routines. Transactional instruction is also composed of teacher's explanation, modeling, and coaching and practices on the part of students, which are comparable to those in reciprocal instruction. Big difference front the two other instructions is that transactional instruction is an embedded strategy instruction in regular curriculum. The most distinguishing feature of transactional instruction is that it lends learners to choose strategies that are most favorable ones to the contents and materials learner is studying at that time. Therefore, it is an effective strategy instruction to improve children's reading ability in school setting, especially where children's self-directed learning is emphasized. Nevertheless, no research has been done to verify the effectiveness of transactional comprehension strategies instruction in Korea. Therefore, this study intends to verify its effectiveness. Specific research problems set up for this study includes, what are the effect of transactional comprehension strategies instruction on children's reading comprehension and metacognition, and whether the effect of transactional comprehension strategies instruction vary according to the level of children's academic achievement and children's gender. Subjects were 82 5th graders from an elementary school located in Busan. The subjects were assigned either to a transactional comprehension strategies instruction or to a traditional reading instruction. Both instructional treatment took place for 30 sessions during 10 weeks. The statistical method used to verify the hypotheses were MANCOVAs and two-way ANOVAs. The conclusions derived from the results and discussion of this study are as follows: Firstly, children in transactional comprehension strategies instruction achieved higher level of reading performance and metacognition than those in traditional reading instruction did. Therefore, the transactional comprehension strategies instruction proved to be an effective method to improve children's reading performance and metacognition. Secondly, the effects of transactional comprehension strategies instruction and traditional reading instruction did not vary according to children's level of academic achievement. Therefore, transactional comprehension strategies instruction could be used for students of all academic levels to improve their reading performance and metacognition. Thirdly, the effects of transactional comprehension strategies instruction and traditional reading instruction did not vary according to children's gender, Therefore, transactional comprehension strategies instruction could be used to improve reading performance and metacognition of children of both gender.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.