1996년 유통시장 개방이후 거대한 자본력, 신업태 경영에 대한 노하우와 최첨단 물류시스템을 갖춘 거대 해외 유통업체들과 이에 비해 전국적으로 많은 점포를 보유하고, 국내 정서에 맞는 상품공급력과 마케팅능력을 갖춘 국내 유통업체간의 치열한 생존경쟁이 이루어지고 있다. 2002년 현재 대형할인점 업계는 높은 성장률을 보이고 있지만, 소비자들의 구매패턴 변화와 업체간의 치열한 경쟁 등으로 인하여 수익성이 갈수록 둔화되고 있다. 이러한 상황에서 대형할인점 업계는 이익구조의 개선, 투자비의 조기회수, 타 업계 대비 차별화 등의 이유로 의류상품에 대한 투자를 확대하고 있는데, 상품이나 판매형식 등의 문제로 인하여 긍정적으로만 평가되고 있지는 않다. 본 연구에서는 대형할인점 소비자의 점포 내 의류상품 구매경험과 점포 및 점포 내 의류매장속성 평가, 재방문의도를 바탕으로 소비자 니즈(needs)에 부합하는 의류매장의 상품 및 서비스, 촉진 전략을 통한 의류상품의 매출증대 방안을 모색하고, 소비자들의 점포 재방문의도와 점포 내 의류매장 재방문의도와의 상관관계를 밝힘으로서, 의류매장 활성화로 인한 소비자의 내점빈도 확대를 유도하는 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 논문은 현황 분석과 이론적 고찰, 실증적 연구로 구성되었다. 이론적 배경을 바탕으로 점포속성 및 의류매장속성, 재방문의도 관련문항을 개발하여 설문지를 구성하여 조사를 실시하였다. 20대 이상의 대형할인점 소비자 400명의 응답을 바탕으로 자료의 분석이 이루어졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계적 특성에 따라 점포속성과 점포 내 의류매장속성 평가에 차이를 나타냈으며, 전반적으로 소비자들은 점포속성보다 의류매장속성에 낮은 점수를 주었다. 소비자들은 상품자체 보다 편의성이나 서비스 같은 상품이외의 측면을 더 긍정적으로 평가했고, 반면 상품이나 점포환경에 있어서는 부정적인 평가를 하였다. 특히, 점포 및 점포 내 의류매장속성 평가 모두에서 서비스/대면판매의 요인이 가장 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 점포 내 의류상품 구매경험에 따른 점포속성 평가에서는 구매횟수가 많은 소비자가 점포환경과 서비스요인을 더 긍정적으로 평가하였고, 점포내 의류매장속성 평가에 있어서는 의류상품 구매경험이 있고, 구매횟수가 많은 소비자일수록 전반적으로 긍정적인 평가를 했다. 셋째, 점포속성요인 중 점포 내 의류매장 재방문의도에 영향을 미치는 요인은 점포환경요인과 상품요인이었고, 의류매장속성요인은 상품요인과 광고/촉진요인이었다. 넷째, 점포재방문 의도와 점포 내 의류매장 재방문의도와의 상관관계는 매우 높게 나타났다. 다섯째, 인구통계적 특성에 따른 구매경험에 있어서 결혼여부, 학력, 연령대, 직업, 점포이용 횟수, 점포지출에 따라 구매경험의 차이를 나타냈고, 특히 기혼자가 미혼자보다 구매경험이 훨씬 많은 것으로 나타났다. 여섯째, 의류상품 품목별 구매빈도에 있어서는 내의류, 액세서리류, 상의류, 유아동복, 하의류, ...
1996년 유통시장 개방이후 거대한 자본력, 신업태 경영에 대한 노하우와 최첨단 물류시스템을 갖춘 거대 해외 유통업체들과 이에 비해 전국적으로 많은 점포를 보유하고, 국내 정서에 맞는 상품공급력과 마케팅능력을 갖춘 국내 유통업체간의 치열한 생존경쟁이 이루어지고 있다. 2002년 현재 대형할인점 업계는 높은 성장률을 보이고 있지만, 소비자들의 구매패턴 변화와 업체간의 치열한 경쟁 등으로 인하여 수익성이 갈수록 둔화되고 있다. 이러한 상황에서 대형할인점 업계는 이익구조의 개선, 투자비의 조기회수, 타 업계 대비 차별화 등의 이유로 의류상품에 대한 투자를 확대하고 있는데, 상품이나 판매형식 등의 문제로 인하여 긍정적으로만 평가되고 있지는 않다. 본 연구에서는 대형할인점 소비자의 점포 내 의류상품 구매경험과 점포 및 점포 내 의류매장속성 평가, 재방문의도를 바탕으로 소비자 니즈(needs)에 부합하는 의류매장의 상품 및 서비스, 촉진 전략을 통한 의류상품의 매출증대 방안을 모색하고, 소비자들의 점포 재방문의도와 점포 내 의류매장 재방문의도와의 상관관계를 밝힘으로서, 의류매장 활성화로 인한 소비자의 내점빈도 확대를 유도하는 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 논문은 현황 분석과 이론적 고찰, 실증적 연구로 구성되었다. 이론적 배경을 바탕으로 점포속성 및 의류매장속성, 재방문의도 관련문항을 개발하여 설문지를 구성하여 조사를 실시하였다. 20대 이상의 대형할인점 소비자 400명의 응답을 바탕으로 자료의 분석이 이루어졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계적 특성에 따라 점포속성과 점포 내 의류매장속성 평가에 차이를 나타냈으며, 전반적으로 소비자들은 점포속성보다 의류매장속성에 낮은 점수를 주었다. 소비자들은 상품자체 보다 편의성이나 서비스 같은 상품이외의 측면을 더 긍정적으로 평가했고, 반면 상품이나 점포환경에 있어서는 부정적인 평가를 하였다. 특히, 점포 및 점포 내 의류매장속성 평가 모두에서 서비스/대면판매의 요인이 가장 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 점포 내 의류상품 구매경험에 따른 점포속성 평가에서는 구매횟수가 많은 소비자가 점포환경과 서비스요인을 더 긍정적으로 평가하였고, 점포내 의류매장속성 평가에 있어서는 의류상품 구매경험이 있고, 구매횟수가 많은 소비자일수록 전반적으로 긍정적인 평가를 했다. 셋째, 점포속성요인 중 점포 내 의류매장 재방문의도에 영향을 미치는 요인은 점포환경요인과 상품요인이었고, 의류매장속성요인은 상품요인과 광고/촉진요인이었다. 넷째, 점포재방문 의도와 점포 내 의류매장 재방문의도와의 상관관계는 매우 높게 나타났다. 다섯째, 인구통계적 특성에 따른 구매경험에 있어서 결혼여부, 학력, 연령대, 직업, 점포이용 횟수, 점포지출에 따라 구매경험의 차이를 나타냈고, 특히 기혼자가 미혼자보다 구매경험이 훨씬 많은 것으로 나타났다. 여섯째, 의류상품 품목별 구매빈도에 있어서는 내의류, 액세서리류, 상의류, 유아동복, 하의류, 스포츠웨어, 홈웨어, 정장류의 순서로 구매경험이 많은것으로 나타났다.
1996년 유통시장 개방이후 거대한 자본력, 신업태 경영에 대한 노하우와 최첨단 물류시스템을 갖춘 거대 해외 유통업체들과 이에 비해 전국적으로 많은 점포를 보유하고, 국내 정서에 맞는 상품공급력과 마케팅능력을 갖춘 국내 유통업체간의 치열한 생존경쟁이 이루어지고 있다. 2002년 현재 대형할인점 업계는 높은 성장률을 보이고 있지만, 소비자들의 구매패턴 변화와 업체간의 치열한 경쟁 등으로 인하여 수익성이 갈수록 둔화되고 있다. 이러한 상황에서 대형할인점 업계는 이익구조의 개선, 투자비의 조기회수, 타 업계 대비 차별화 등의 이유로 의류상품에 대한 투자를 확대하고 있는데, 상품이나 판매형식 등의 문제로 인하여 긍정적으로만 평가되고 있지는 않다. 본 연구에서는 대형할인점 소비자의 점포 내 의류상품 구매경험과 점포 및 점포 내 의류매장속성 평가, 재방문의도를 바탕으로 소비자 니즈(needs)에 부합하는 의류매장의 상품 및 서비스, 촉진 전략을 통한 의류상품의 매출증대 방안을 모색하고, 소비자들의 점포 재방문의도와 점포 내 의류매장 재방문의도와의 상관관계를 밝힘으로서, 의류매장 활성화로 인한 소비자의 내점빈도 확대를 유도하는 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 논문은 현황 분석과 이론적 고찰, 실증적 연구로 구성되었다. 이론적 배경을 바탕으로 점포속성 및 의류매장속성, 재방문의도 관련문항을 개발하여 설문지를 구성하여 조사를 실시하였다. 20대 이상의 대형할인점 소비자 400명의 응답을 바탕으로 자료의 분석이 이루어졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계적 특성에 따라 점포속성과 점포 내 의류매장속성 평가에 차이를 나타냈으며, 전반적으로 소비자들은 점포속성보다 의류매장속성에 낮은 점수를 주었다. 소비자들은 상품자체 보다 편의성이나 서비스 같은 상품이외의 측면을 더 긍정적으로 평가했고, 반면 상품이나 점포환경에 있어서는 부정적인 평가를 하였다. 특히, 점포 및 점포 내 의류매장속성 평가 모두에서 서비스/대면판매의 요인이 가장 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 점포 내 의류상품 구매경험에 따른 점포속성 평가에서는 구매횟수가 많은 소비자가 점포환경과 서비스요인을 더 긍정적으로 평가하였고, 점포내 의류매장속성 평가에 있어서는 의류상품 구매경험이 있고, 구매횟수가 많은 소비자일수록 전반적으로 긍정적인 평가를 했다. 셋째, 점포속성요인 중 점포 내 의류매장 재방문의도에 영향을 미치는 요인은 점포환경요인과 상품요인이었고, 의류매장속성요인은 상품요인과 광고/촉진요인이었다. 넷째, 점포재방문 의도와 점포 내 의류매장 재방문의도와의 상관관계는 매우 높게 나타났다. 다섯째, 인구통계적 특성에 따른 구매경험에 있어서 결혼여부, 학력, 연령대, 직업, 점포이용 횟수, 점포지출에 따라 구매경험의 차이를 나타냈고, 특히 기혼자가 미혼자보다 구매경험이 훨씬 많은 것으로 나타났다. 여섯째, 의류상품 품목별 구매빈도에 있어서는 내의류, 액세서리류, 상의류, 유아동복, 하의류, 스포츠웨어, 홈웨어, 정장류의 순서로 구매경험이 많은것으로 나타났다.
After the distribution market was opened in 1996, the severe struggle for existence between the foreign distribution companies which established the knowhow about the huge capital power and new industrial pattern, and the technologically improved distribution system and the domestic distribution com...
After the distribution market was opened in 1996, the severe struggle for existence between the foreign distribution companies which established the knowhow about the huge capital power and new industrial pattern, and the technologically improved distribution system and the domestic distribution companies which have the more shops nationally, and arrange the product supply power and marketing power which are appropriate to the domestic feeling. In the year 2002, currently the big scale of discount store shows the high growth rate, however the earning trend is in slowdown owing to the change of the purchasing pattern of consumers and the violent competition against other companies. In these situations, the big scale of discount store is expanding the investment about the clothing product because of the improvement of the earning structure, early return of the investment cost, and differentiation from other industries, it is not evaluated positively owing to the problems such as the product or selling forms. In this study, based upon the purchasing experience of the clothing product in the big scale discount store, evaluation of the clothing store attributes of the shop and internal shop, revisit intention, the purpose of this study is to seek the plan to increase the sale of the clothing product through the product, service and promotion strategy which correspond to the needs of consumers, and by making clear the correlation with the revisit intention into the clothing shop in the store and the store revisit intention of consumers, to find out the plan to induce the expansion of the visiting frequency into the shops of consumers. This thesis is consisted of the analysis of the current situation, theological consideration, and demonstrating research. Based upon the theological background, after developing the questionnaire which is composed up of the related articles with the revisit intention, the research was executed. Based upon 400 consumers who are over 20 years old of the big scale of discount store, the analysis of data was performed. The result of this study is as follows. Firstly, according to the human statistical characteristics, there was the difference in the evaluation of the store attributes and clothing shop attributes in the store, and in the whole the consumers gave the low point in the clothing store attributes rather than the store attributes. The consumers positively evaluated the factor which is not for the product such as the efficiency or service rather than the product itself, and on the other hand as for the product or the environment of the store, they negatively evaluated them. Especially, All the evaluations on the store and the clothing shop attributes in the store, the factor of the service / face to fact sale are the only ones which can influence them. Secondly, the evaluation of the store attributes according to the purchasing experience of the clothing product in the store, the consumer who has the high frequency to purchase products evaluated the factor of the environment of the store and service more positively, and as for the evaluation of the clothing shop attributes in the store, the consumer who has the purchasing experience and high frequency of purchasing generally evaluated them positively. Thirdly, among the factor of the store attributes, the factors which influence the revisit intention into the clothing shop in the store were the environment of the shop and product, and the factor of the clothing shop attributes were product and advertisement / promotion factor. Fourthly, the correlation between the revisit intention in the store and the revisit intention in the clothing shop in the store was shown very high. Fifthly, as for the purchasing experience according to the human statistical characteristics, there was the difference of the purchasing experience in proportion to the marriage, educational degree, age, employment, frequency of using store, and expense on the store, and especially married people showed the much higher purchasing experience than the not-married people. Sixth, as for the purchasing frequency of each item in the clothing product, the purchasing experience was higher in proportion to the underwears, accessories, upper garments, children clothing, trousers, sports wears, home wears, and full dress.
After the distribution market was opened in 1996, the severe struggle for existence between the foreign distribution companies which established the knowhow about the huge capital power and new industrial pattern, and the technologically improved distribution system and the domestic distribution companies which have the more shops nationally, and arrange the product supply power and marketing power which are appropriate to the domestic feeling. In the year 2002, currently the big scale of discount store shows the high growth rate, however the earning trend is in slowdown owing to the change of the purchasing pattern of consumers and the violent competition against other companies. In these situations, the big scale of discount store is expanding the investment about the clothing product because of the improvement of the earning structure, early return of the investment cost, and differentiation from other industries, it is not evaluated positively owing to the problems such as the product or selling forms. In this study, based upon the purchasing experience of the clothing product in the big scale discount store, evaluation of the clothing store attributes of the shop and internal shop, revisit intention, the purpose of this study is to seek the plan to increase the sale of the clothing product through the product, service and promotion strategy which correspond to the needs of consumers, and by making clear the correlation with the revisit intention into the clothing shop in the store and the store revisit intention of consumers, to find out the plan to induce the expansion of the visiting frequency into the shops of consumers. This thesis is consisted of the analysis of the current situation, theological consideration, and demonstrating research. Based upon the theological background, after developing the questionnaire which is composed up of the related articles with the revisit intention, the research was executed. Based upon 400 consumers who are over 20 years old of the big scale of discount store, the analysis of data was performed. The result of this study is as follows. Firstly, according to the human statistical characteristics, there was the difference in the evaluation of the store attributes and clothing shop attributes in the store, and in the whole the consumers gave the low point in the clothing store attributes rather than the store attributes. The consumers positively evaluated the factor which is not for the product such as the efficiency or service rather than the product itself, and on the other hand as for the product or the environment of the store, they negatively evaluated them. Especially, All the evaluations on the store and the clothing shop attributes in the store, the factor of the service / face to fact sale are the only ones which can influence them. Secondly, the evaluation of the store attributes according to the purchasing experience of the clothing product in the store, the consumer who has the high frequency to purchase products evaluated the factor of the environment of the store and service more positively, and as for the evaluation of the clothing shop attributes in the store, the consumer who has the purchasing experience and high frequency of purchasing generally evaluated them positively. Thirdly, among the factor of the store attributes, the factors which influence the revisit intention into the clothing shop in the store were the environment of the shop and product, and the factor of the clothing shop attributes were product and advertisement / promotion factor. Fourthly, the correlation between the revisit intention in the store and the revisit intention in the clothing shop in the store was shown very high. Fifthly, as for the purchasing experience according to the human statistical characteristics, there was the difference of the purchasing experience in proportion to the marriage, educational degree, age, employment, frequency of using store, and expense on the store, and especially married people showed the much higher purchasing experience than the not-married people. Sixth, as for the purchasing frequency of each item in the clothing product, the purchasing experience was higher in proportion to the underwears, accessories, upper garments, children clothing, trousers, sports wears, home wears, and full dress.
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