본 연구는 자기조절향상 프로그램이 만 5세 유아의 자기조절력에 미치는 영향을 밝히는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 밝히기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 자기조절향상 프로그램이 유아의 자기통제력을 향상시킬 것인가? 둘째, 자기조절향상 프로그램은 유아의 충동성을 감소시킬 것인가? 셋째, 자기조절향상 프로그램은 유아의 주의집중력을 향상시킬 것인가? 본 연구의 대상은 유치원의 만 5세 두 학급의 유아들 총 60명으로 하였다. 본 연구의 목적을 위해 실험집단과 비교집단을 구분하고 자기조절력 사전검사를 실시하여 두 집단이 동질집단임을 확인하였다. 실험집단에게는 8회에 걸쳐 자기조절향상프로그램이 적용된 자유선택 놀이활동을 비교집단에게는 프로그램을 적용하지 않은 자유선택 놀이활동을 하게 하였다. 실험처치 후에는 사후검사로 자기조절력 검사를 실시하였다. ...
본 연구는 자기조절향상 프로그램이 만 5세 유아의 자기조절력에 미치는 영향을 밝히는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 밝히기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 자기조절향상 프로그램이 유아의 자기통제력을 향상시킬 것인가? 둘째, 자기조절향상 프로그램은 유아의 충동성을 감소시킬 것인가? 셋째, 자기조절향상 프로그램은 유아의 주의집중력을 향상시킬 것인가? 본 연구의 대상은 유치원의 만 5세 두 학급의 유아들 총 60명으로 하였다. 본 연구의 목적을 위해 실험집단과 비교집단을 구분하고 자기조절력 사전검사를 실시하여 두 집단이 동질집단임을 확인하였다. 실험집단에게는 8회에 걸쳐 자기조절향상프로그램이 적용된 자유선택 놀이활동을 비교집단에게는 프로그램을 적용하지 않은 자유선택 놀이활동을 하게 하였다. 실험처치 후에는 사후검사로 자기조절력 검사를 실시하였다. 자료분석을 위해서는 두 집단간의 차이를 보는 t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기통제력에 대한 자기조절향상 프로그램에 대한 효과에서 자기통제력점수는 자기조절향상 프로그램을 사용한 실험집단이 비교집단에 비해 높게 나타났으며, 그 차이는 통계적으로 의의 있는 것으로 나타났다(t=2.75, p<.05). 둘째, 충동성감소에 대한 자기조절향상 프로그램에 대한 효과에서 충동성감소점수는 자기조절향상 프로그램을 사용한 실험집단이 비교집단에 비해 높게 나타났으며, 그 차이는 통계적으로 의의 있는 것으로 나타났다(t=2.12, p<.05). 셋째, 주의집중력에 대한 자기조절향상 프로그램에 대한 효과에서 주의집중력점수는 자기조절향상 프로그램을 사용한 실험집단이 비교집단에 비해 높게 나타났으며, 그 차이는 통계적으로 의의 있는 것으로 나타났다(t=2.64,, p<.05). 본 연구를 통해서 자기조절향상 프로그램이 만 5세 유아의 자기조절력을 향상 시킨다는 결론을 얻었다.
본 연구는 자기조절향상 프로그램이 만 5세 유아의 자기조절력에 미치는 영향을 밝히는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 밝히기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 자기조절향상 프로그램이 유아의 자기통제력을 향상시킬 것인가? 둘째, 자기조절향상 프로그램은 유아의 충동성을 감소시킬 것인가? 셋째, 자기조절향상 프로그램은 유아의 주의집중력을 향상시킬 것인가? 본 연구의 대상은 유치원의 만 5세 두 학급의 유아들 총 60명으로 하였다. 본 연구의 목적을 위해 실험집단과 비교집단을 구분하고 자기조절력 사전검사를 실시하여 두 집단이 동질집단임을 확인하였다. 실험집단에게는 8회에 걸쳐 자기조절향상프로그램이 적용된 자유선택 놀이활동을 비교집단에게는 프로그램을 적용하지 않은 자유선택 놀이활동을 하게 하였다. 실험처치 후에는 사후검사로 자기조절력 검사를 실시하였다. 자료분석을 위해서는 두 집단간의 차이를 보는 t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기통제력에 대한 자기조절향상 프로그램에 대한 효과에서 자기통제력점수는 자기조절향상 프로그램을 사용한 실험집단이 비교집단에 비해 높게 나타났으며, 그 차이는 통계적으로 의의 있는 것으로 나타났다(t=2.75, p<.05). 둘째, 충동성감소에 대한 자기조절향상 프로그램에 대한 효과에서 충동성감소점수는 자기조절향상 프로그램을 사용한 실험집단이 비교집단에 비해 높게 나타났으며, 그 차이는 통계적으로 의의 있는 것으로 나타났다(t=2.12, p<.05). 셋째, 주의집중력에 대한 자기조절향상 프로그램에 대한 효과에서 주의집중력점수는 자기조절향상 프로그램을 사용한 실험집단이 비교집단에 비해 높게 나타났으며, 그 차이는 통계적으로 의의 있는 것으로 나타났다(t=2.64,, p<.05). 본 연구를 통해서 자기조절향상 프로그램이 만 5세 유아의 자기조절력을 향상 시킨다는 결론을 얻었다.
The purpose of this study is to examine the effects of self-regulation improvement program on children's self-regulation. In this study, the subjects is divided into two groups; the experiment group and comparison group each consisted of 30 children and they are five-year-old. To achieve these purpo...
The purpose of this study is to examine the effects of self-regulation improvement program on children's self-regulation. In this study, the subjects is divided into two groups; the experiment group and comparison group each consisted of 30 children and they are five-year-old. To achieve these purpose, the following research hypotheses are established based on the rationale. 1. There will be a difference in self-control between experiment group and comparison group. 2. There will be a difference in impulsivity reduction between experiment group and comparison group. 3. There will be a difference in attentiveness between experiment group and comparison group. Prior to the experiment treatment, self-regulation test is administrated. And then experiment group is treated with the free play applying self-regulation improvement program, while comparison group is treated with the traditional method of the free play. During 4 weeks, the self-regulation improvement program is executed 8 sessions in total, and each session lasts for 30-40minutes. The collected data are analyzed by t-test. The findings of this study are as follows : 1. The self-control scores of the posttest show a statistically significant difference between two groups(t=2.75, p<.05). The t-test indicated that the self-control of experiment group is higher than that of the comparison group. 2. The impulsivity reduction scores of the posttest show a statistically significant difference between two groups(t=2.12, p<.05). The t-test indicated that the impulsivity reduction of experiment group is higher than that of the comparison group. 3. The attentiveness scores of the posttest show a statistically significant difference between two groups(t=2.64, p<.05). The t-test indicated that the attentiveness of experiment group is higher than that of the comparison group. In conclusion, the self-regulation improvement program betters the self-regulation of five-year-old children. Therefore, self-regulation improvement program could be an effective alternative to improve self-regulation.
The purpose of this study is to examine the effects of self-regulation improvement program on children's self-regulation. In this study, the subjects is divided into two groups; the experiment group and comparison group each consisted of 30 children and they are five-year-old. To achieve these purpose, the following research hypotheses are established based on the rationale. 1. There will be a difference in self-control between experiment group and comparison group. 2. There will be a difference in impulsivity reduction between experiment group and comparison group. 3. There will be a difference in attentiveness between experiment group and comparison group. Prior to the experiment treatment, self-regulation test is administrated. And then experiment group is treated with the free play applying self-regulation improvement program, while comparison group is treated with the traditional method of the free play. During 4 weeks, the self-regulation improvement program is executed 8 sessions in total, and each session lasts for 30-40minutes. The collected data are analyzed by t-test. The findings of this study are as follows : 1. The self-control scores of the posttest show a statistically significant difference between two groups(t=2.75, p<.05). The t-test indicated that the self-control of experiment group is higher than that of the comparison group. 2. The impulsivity reduction scores of the posttest show a statistically significant difference between two groups(t=2.12, p<.05). The t-test indicated that the impulsivity reduction of experiment group is higher than that of the comparison group. 3. The attentiveness scores of the posttest show a statistically significant difference between two groups(t=2.64, p<.05). The t-test indicated that the attentiveness of experiment group is higher than that of the comparison group. In conclusion, the self-regulation improvement program betters the self-regulation of five-year-old children. Therefore, self-regulation improvement program could be an effective alternative to improve self-regulation.
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