본 연구의 목적은 유아의 활동성 기질과 자기조절능력과의 관계에서 어머니-유아 관계, 그리고 교사-유아 관계의 중재효과가 어떠한지 알아보려는 데에 있다. 이를 통해 가정과 유아교육현장에서 유아를 지도하는 부모와 교사들을 대상으로 유아의 자기조절능력 향상을 위한 교육프로그램 개발 및 바람직한 지도방안을 마련하는데 필요한 실증적 기초자료를 제공하고자 한다. 연구대상은 인천광역시 소재 유치원과 어린이집에 재원중인 만 5세 유아236명과 유아의 어머니 236명, 담임교사 15명이다. 연구를 위해 자기조절능력, 활동성 기질, 어머니-유아 관계, 교사-유아 관계 척도를 사용하였다. 유아의 자기조절능력을 측정하기 위해 이정란(2003)이 국내외 선행연구들을 종합하여 개발한 부모용 유아 자기조절척도를 사용하였다. 유아의 활동성 기질은 원영미(1990)가 번안하여 사용한 Thomas와 Chess(1977)의 부모용 3~7세 유아 기질 질문지(Parent ...
본 연구의 목적은 유아의 활동성 기질과 자기조절능력과의 관계에서 어머니-유아 관계, 그리고 교사-유아 관계의 중재효과가 어떠한지 알아보려는 데에 있다. 이를 통해 가정과 유아교육현장에서 유아를 지도하는 부모와 교사들을 대상으로 유아의 자기조절능력 향상을 위한 교육프로그램 개발 및 바람직한 지도방안을 마련하는데 필요한 실증적 기초자료를 제공하고자 한다. 연구대상은 인천광역시 소재 유치원과 어린이집에 재원중인 만 5세 유아236명과 유아의 어머니 236명, 담임교사 15명이다. 연구를 위해 자기조절능력, 활동성 기질, 어머니-유아 관계, 교사-유아 관계 척도를 사용하였다. 유아의 자기조절능력을 측정하기 위해 이정란(2003)이 국내외 선행연구들을 종합하여 개발한 부모용 유아 자기조절척도를 사용하였다. 유아의 활동성 기질은 원영미(1990)가 번안하여 사용한 Thomas와 Chess(1977)의 부모용 3~7세 유아 기질 질문지(Parent Temperament Questionnaire: PTQ)를 사용하였다. 어머니-유아 관계는 Rohner(2005)의 수용-거부 양육행동 척도의 타당도를 검증한 나은숙과 이종인(2008)의 척도를 사용하였으며, 교사-유아 관계는 Pianta(1991)가 개발한 교사-유아 관계 척도(Student-Teacher Relationship Scale: STRS)를 번안․수정하여 사용한 이진숙(2001)의 질문지를 사용하였다. 자료분석은 SPSSWIN 15.0 프로그램을 이용하였다. 연구대상자의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였으며, 각 측정도구의 문항간 내적 일치도를 알아보기 위하여 Cronbach's ⍺계수를 산출하였다. 측정변수들의 일반적 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하고, 변수들 간 관련성을 알아보기 위하여 Pearson 상관관계분석을 실시하였다. 유아의 활동성 기질이 자기조절능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순 회귀분석을 실시하였으며, 어머니-유아 관계 및 교사-유아 관계의 중재효과를 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 활동성 기질은 자기조절능력인 행동조절과 정서조절능력에 영향을 미쳤다. 유아의 활동성 기질이 높을수록 행동조절 및 정서조절능력이 낮아지는 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 활동성 기질과 자기조절능력과의 관계에 대해 어머니-유아 간 애정관계는 중재효과가 있는 것으로 나타났다. 어머니와 유아 간의 애정적 관계가 조절작용을 함으로써 유아의 자기조절능력이 향상되는 것으로 나타났다. 즉, 어머니-유아 간 애정관계가 낮을 때보다 높을 경우에는 활동성 기질이 높은 유아보다 낮은 유아의 경우 행동 및 정서조절능력이 더 많이 높아지는 것으로 나타났다. 한편, 어머니-유아 간 거부관계는 중재효과가 나타나지 않았다. 셋째, 유아의 활동성 기질과 자기조절능력과의 관계에서 교사-유아 관계의 친밀감과 갈등은 중재효과가 없는 것으로 나타났다. 본 연구결과, 유아의 활동성 기질이 높을수록 자기조절능력이 낮아지며, 이때 어머니와 유아 간 애정관계의 중재효과가 크게 작용함으로써 활동성 기질이 낮은 유아의 자기조절능력을 더 많이 높여준다는 것을 알 수 있다. 본 연구결과는 어머니와 유아 간 애정관계를 강화시켜줌으로써 유아의 자기조절능력을 향상시킬 수 있도록 부모교육프로그램을 실시할 필요가 있으며, 특히 활동성 기질이 높은 유아의 경우에는 어머니와 유아 간 애정관계의 중재효과가 크지 않으므로 임상치료적인 자기조절능력 향상프로그램을 적극 활용할 필요가 있음을 시사한다.
본 연구의 목적은 유아의 활동성 기질과 자기조절능력과의 관계에서 어머니-유아 관계, 그리고 교사-유아 관계의 중재효과가 어떠한지 알아보려는 데에 있다. 이를 통해 가정과 유아교육현장에서 유아를 지도하는 부모와 교사들을 대상으로 유아의 자기조절능력 향상을 위한 교육프로그램 개발 및 바람직한 지도방안을 마련하는데 필요한 실증적 기초자료를 제공하고자 한다. 연구대상은 인천광역시 소재 유치원과 어린이집에 재원중인 만 5세 유아236명과 유아의 어머니 236명, 담임교사 15명이다. 연구를 위해 자기조절능력, 활동성 기질, 어머니-유아 관계, 교사-유아 관계 척도를 사용하였다. 유아의 자기조절능력을 측정하기 위해 이정란(2003)이 국내외 선행연구들을 종합하여 개발한 부모용 유아 자기조절척도를 사용하였다. 유아의 활동성 기질은 원영미(1990)가 번안하여 사용한 Thomas와 Chess(1977)의 부모용 3~7세 유아 기질 질문지(Parent Temperament Questionnaire: PTQ)를 사용하였다. 어머니-유아 관계는 Rohner(2005)의 수용-거부 양육행동 척도의 타당도를 검증한 나은숙과 이종인(2008)의 척도를 사용하였으며, 교사-유아 관계는 Pianta(1991)가 개발한 교사-유아 관계 척도(Student-Teacher Relationship Scale: STRS)를 번안․수정하여 사용한 이진숙(2001)의 질문지를 사용하였다. 자료분석은 SPSSWIN 15.0 프로그램을 이용하였다. 연구대상자의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였으며, 각 측정도구의 문항간 내적 일치도를 알아보기 위하여 Cronbach's ⍺계수를 산출하였다. 측정변수들의 일반적 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하고, 변수들 간 관련성을 알아보기 위하여 Pearson 상관관계분석을 실시하였다. 유아의 활동성 기질이 자기조절능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순 회귀분석을 실시하였으며, 어머니-유아 관계 및 교사-유아 관계의 중재효과를 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 활동성 기질은 자기조절능력인 행동조절과 정서조절능력에 영향을 미쳤다. 유아의 활동성 기질이 높을수록 행동조절 및 정서조절능력이 낮아지는 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 활동성 기질과 자기조절능력과의 관계에 대해 어머니-유아 간 애정관계는 중재효과가 있는 것으로 나타났다. 어머니와 유아 간의 애정적 관계가 조절작용을 함으로써 유아의 자기조절능력이 향상되는 것으로 나타났다. 즉, 어머니-유아 간 애정관계가 낮을 때보다 높을 경우에는 활동성 기질이 높은 유아보다 낮은 유아의 경우 행동 및 정서조절능력이 더 많이 높아지는 것으로 나타났다. 한편, 어머니-유아 간 거부관계는 중재효과가 나타나지 않았다. 셋째, 유아의 활동성 기질과 자기조절능력과의 관계에서 교사-유아 관계의 친밀감과 갈등은 중재효과가 없는 것으로 나타났다. 본 연구결과, 유아의 활동성 기질이 높을수록 자기조절능력이 낮아지며, 이때 어머니와 유아 간 애정관계의 중재효과가 크게 작용함으로써 활동성 기질이 낮은 유아의 자기조절능력을 더 많이 높여준다는 것을 알 수 있다. 본 연구결과는 어머니와 유아 간 애정관계를 강화시켜줌으로써 유아의 자기조절능력을 향상시킬 수 있도록 부모교육프로그램을 실시할 필요가 있으며, 특히 활동성 기질이 높은 유아의 경우에는 어머니와 유아 간 애정관계의 중재효과가 크지 않으므로 임상치료적인 자기조절능력 향상프로그램을 적극 활용할 필요가 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to find the moderating effects of mother-child and teacher-child relationships in regard to the relationship between activity temperament and self-regulation ability in children. And the purpose was also to provide parents and teachers who guided children in the home an...
The purpose of this study was to find the moderating effects of mother-child and teacher-child relationships in regard to the relationship between activity temperament and self-regulation ability in children. And the purpose was also to provide parents and teachers who guided children in the home and in the field of child education with empirical data to develop parent education programs and appropriate guidance to enhance self-regulation ability in children. The participants were 236 mothers and 15 teachers who were in charge of children, who were 5 years old in kindergartens or childcare facilities in Incheon Metropolitan City. Mothers measured the children's activity temperament, which scale was developed by Thomas & Chess(1977) and modified by Won(1990). Both mothers and teachers measured the children's self-regulation ability, which scale was modified by Lee(2003). Mothers also measured the mother-child relationships, which scale was developed by Rohner(2005) and modified by Na & Lee(2008). Teachers measured the teacher-child relationships, which scale was developed by Pianta(1991) and modified by Lee(2001). The SPSSWIN 15.0 program was used to analyze the collected data. The general characteristics of the participants were found by calculating frequencies and percentage rates. Cronbach's ⍺ coefficient regarding the internal consistency of the measurement scales was calculated. The general tendencies of the measured variables were then found by calculating the average and standard variations and carrying out Pearson's correlation analysis to find correlation among the variables. Afterwards, a simple regression analysis was conducted to find the influence of the children's activity temperament on their self-regulation ability. Hierarchical regression analysis was also employed to find if there were any moderating effects. The key research findings of this study were as follows. Firstly, the children's activity temperament exerted negative influence over their behavioral and emotional self-regulation ability. It was found that the higher the children's activity temperament were, the lower their behavioral and emotional self-regulation ability were. Secondly, it was found that an affectionate relationship between mother and child was proven to have some moderating effect, thus influencing the relationship between activity temperament and self-regulation ability in a child. Basically, the children's self-regulation ability improved since an affectionate relationship between mother and child had a moderating effect. In other words, it was revealed that when the affection in mother-child relationships was intense, children who had a lower activity temperament tended to have a greater increase in their behavioral and emotional self-regulation ability than children with a higher activity temperament. Anyway, there was no moderating effect of the rejection in mother-child relationships on the relationship between activity temperament and self-regulation ability in a child. Thirdly, it was found that both intimacy and conflict in teacher-child relationships had no moderating effects when it came to the relationship between activity temperament and self-regulation ability in children. This study confirmed that the higher children's activity temperament was, the lower their self-regulation ability was. In this process, there appeared bigger moderating effect of the affectionate relationship between mother and child, thereby heightening the self-regulation ability of children with lower activity temperament. Accordingly, this study highlighted the necessity of education programs for parents to strengthen the affectionate relationship between mother and child and to improve the child's self-regulation ability. In particular, there didn't occur so large moderating effect of the affectionate relationship between mother and child in case children show higher level of activity temperament, which implied that these children require specific programs geared towards enhancing the self-regulation ability via clinical treatment.
The purpose of this study was to find the moderating effects of mother-child and teacher-child relationships in regard to the relationship between activity temperament and self-regulation ability in children. And the purpose was also to provide parents and teachers who guided children in the home and in the field of child education with empirical data to develop parent education programs and appropriate guidance to enhance self-regulation ability in children. The participants were 236 mothers and 15 teachers who were in charge of children, who were 5 years old in kindergartens or childcare facilities in Incheon Metropolitan City. Mothers measured the children's activity temperament, which scale was developed by Thomas & Chess(1977) and modified by Won(1990). Both mothers and teachers measured the children's self-regulation ability, which scale was modified by Lee(2003). Mothers also measured the mother-child relationships, which scale was developed by Rohner(2005) and modified by Na & Lee(2008). Teachers measured the teacher-child relationships, which scale was developed by Pianta(1991) and modified by Lee(2001). The SPSSWIN 15.0 program was used to analyze the collected data. The general characteristics of the participants were found by calculating frequencies and percentage rates. Cronbach's ⍺ coefficient regarding the internal consistency of the measurement scales was calculated. The general tendencies of the measured variables were then found by calculating the average and standard variations and carrying out Pearson's correlation analysis to find correlation among the variables. Afterwards, a simple regression analysis was conducted to find the influence of the children's activity temperament on their self-regulation ability. Hierarchical regression analysis was also employed to find if there were any moderating effects. The key research findings of this study were as follows. Firstly, the children's activity temperament exerted negative influence over their behavioral and emotional self-regulation ability. It was found that the higher the children's activity temperament were, the lower their behavioral and emotional self-regulation ability were. Secondly, it was found that an affectionate relationship between mother and child was proven to have some moderating effect, thus influencing the relationship between activity temperament and self-regulation ability in a child. Basically, the children's self-regulation ability improved since an affectionate relationship between mother and child had a moderating effect. In other words, it was revealed that when the affection in mother-child relationships was intense, children who had a lower activity temperament tended to have a greater increase in their behavioral and emotional self-regulation ability than children with a higher activity temperament. Anyway, there was no moderating effect of the rejection in mother-child relationships on the relationship between activity temperament and self-regulation ability in a child. Thirdly, it was found that both intimacy and conflict in teacher-child relationships had no moderating effects when it came to the relationship between activity temperament and self-regulation ability in children. This study confirmed that the higher children's activity temperament was, the lower their self-regulation ability was. In this process, there appeared bigger moderating effect of the affectionate relationship between mother and child, thereby heightening the self-regulation ability of children with lower activity temperament. Accordingly, this study highlighted the necessity of education programs for parents to strengthen the affectionate relationship between mother and child and to improve the child's self-regulation ability. In particular, there didn't occur so large moderating effect of the affectionate relationship between mother and child in case children show higher level of activity temperament, which implied that these children require specific programs geared towards enhancing the self-regulation ability via clinical treatment.
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