연약지반상에 방조제나 호안과 같은 점진적으로 구조물을 축조해 나가는 경우에는 물리적 처리 공법중의 하나인 치환공법이 널리 사용되고 있으며, 대표적인 치환공법으로 굴착치환공법, 폭파치환공법, 강제치환공법으로 구분한다. 그 중 강제치환공법은 성토재료의 하중만으로 연약층을 주위로 밀어내는 방법으로 경제성과 시공성이 가장 뛰어나 광범위한 영역에 걸쳐 진행되는 해안매립공사에서 널리 사용되어오고 있다. 그러나, 치환심도 예측과 치환시 발생하는 융기와 측방유동, 그리고 치환층 주변지반의 토질특성 변화등을 파악할 수 없다는 문제점을 내포하고 있다. 특히, 정확한 치환심도를 예측하는 것은 설계 ...
연약지반상에 방조제나 호안과 같은 점진적으로 구조물을 축조해 나가는 경우에는 물리적 처리 공법중의 하나인 치환공법이 널리 사용되고 있으며, 대표적인 치환공법으로 굴착치환공법, 폭파치환공법, 강제치환공법으로 구분한다. 그 중 강제치환공법은 성토재료의 하중만으로 연약층을 주위로 밀어내는 방법으로 경제성과 시공성이 가장 뛰어나 광범위한 영역에 걸쳐 진행되는 해안매립공사에서 널리 사용되어오고 있다. 그러나, 치환심도 예측과 치환시 발생하는 융기와 측방유동, 그리고 치환층 주변지반의 토질특성 변화등을 파악할 수 없다는 문제점을 내포하고 있다. 특히, 정확한 치환심도를 예측하는 것은 설계 파라미터 중 가장 중요한 요소임에도 불구하고 현재까지 정확한 이론적 산정기법이 적립되어있지 않은 상태로 많은 문제점이 지적되고 있다. 본 연구에서는 기존에 제안된 각 연구자들의 치환심도 산정식에 영향인자를 고려한 수정식을 제안하였으며, 제안된 수정식을 남해안 광양만의 3개 지역의 시공사례에 적용하여 국내지반에서의 적용성을 조사하여 보았다. 또한, 시공시 각 영향인자별 상관관계를 분석하여 상호관계를 유도함으로서 인접지역 또는 유사지역에서의 치환심도를 예측할 수 있는 경험적인 치환심도 예측기법을 제안하였다.
연약지반상에 방조제나 호안과 같은 점진적으로 구조물을 축조해 나가는 경우에는 물리적 처리 공법중의 하나인 치환공법이 널리 사용되고 있으며, 대표적인 치환공법으로 굴착치환공법, 폭파치환공법, 강제치환공법으로 구분한다. 그 중 강제치환공법은 성토재료의 하중만으로 연약층을 주위로 밀어내는 방법으로 경제성과 시공성이 가장 뛰어나 광범위한 영역에 걸쳐 진행되는 해안매립공사에서 널리 사용되어오고 있다. 그러나, 치환심도 예측과 치환시 발생하는 융기와 측방유동, 그리고 치환층 주변지반의 토질특성 변화등을 파악할 수 없다는 문제점을 내포하고 있다. 특히, 정확한 치환심도를 예측하는 것은 설계 파라미터 중 가장 중요한 요소임에도 불구하고 현재까지 정확한 이론적 산정기법이 적립되어있지 않은 상태로 많은 문제점이 지적되고 있다. 본 연구에서는 기존에 제안된 각 연구자들의 치환심도 산정식에 영향인자를 고려한 수정식을 제안하였으며, 제안된 수정식을 남해안 광양만의 3개 지역의 시공사례에 적용하여 국내지반에서의 적용성을 조사하여 보았다. 또한, 시공시 각 영향인자별 상관관계를 분석하여 상호관계를 유도함으로서 인접지역 또는 유사지역에서의 치환심도를 예측할 수 있는 경험적인 치환심도 예측기법을 제안하였다.
In this study, previously proposed method for prediction of replacement depth was compared with measured replacement depth based on three case studies of compulsion replacement method in Kwang-Yang bay. And also, relationships between each parameter that affect to construction were analyzed. The fol...
In this study, previously proposed method for prediction of replacement depth was compared with measured replacement depth based on three case studies of compulsion replacement method in Kwang-Yang bay. And also, relationships between each parameter that affect to construction were analyzed. The following conclusions can be derived from the case studies. Estimation methods that previously proposed were different with measured replacement depth. Factor of bearing capacity in studied area by relationship between modified load pressure and ultimate bearing capacity was 5.667. This value was almost the same with 5.7 that proposed by Terzaghi and Peck (1943). The estimation of replacement depth by using the Terzaghi’s formula of ultimate bearing capacity with the modified factor of bearing capacity (Nc) is different from the measured replacement depth. Therefore, by analysis of relationship in studied area, replacement depth was indifferent to embankment height, while modified embankment height (H+Dz) and modified load pressure (P3), showed good relationship. Empirical formula was obtained by analysis of relationship in Youl-chon and Yeocheon area. This formula was applied to Kwang-yang area, thus obtained similar result with measured replacement depth. This study was conducted within specific area. Thus, suggested Empirical formula has not been verified or evaluated in other sites. Therefore, accumulation of sufficient data and continuous research for the development of prediction method suitable for domestic ground are needed.
In this study, previously proposed method for prediction of replacement depth was compared with measured replacement depth based on three case studies of compulsion replacement method in Kwang-Yang bay. And also, relationships between each parameter that affect to construction were analyzed. The following conclusions can be derived from the case studies. Estimation methods that previously proposed were different with measured replacement depth. Factor of bearing capacity in studied area by relationship between modified load pressure and ultimate bearing capacity was 5.667. This value was almost the same with 5.7 that proposed by Terzaghi and Peck (1943). The estimation of replacement depth by using the Terzaghi’s formula of ultimate bearing capacity with the modified factor of bearing capacity (Nc) is different from the measured replacement depth. Therefore, by analysis of relationship in studied area, replacement depth was indifferent to embankment height, while modified embankment height (H+Dz) and modified load pressure (P3), showed good relationship. Empirical formula was obtained by analysis of relationship in Youl-chon and Yeocheon area. This formula was applied to Kwang-yang area, thus obtained similar result with measured replacement depth. This study was conducted within specific area. Thus, suggested Empirical formula has not been verified or evaluated in other sites. Therefore, accumulation of sufficient data and continuous research for the development of prediction method suitable for domestic ground are needed.
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