이 연구는 부버(Martin Buber) 사상의 기반이 되는 하시디즘과 실존주의적 현상학, 그리고 철학적 인간학의 체계에서 연역된 교육학의 고찰방식에 의해 대화적 관계에 기초한 교육의 의미를 파악하고, 실질적인 교육의 장 속에서 대화적 관계의 실현 가능성을 탐색하였다. 한국의 교육은 학교교육이 중심이 되어 대학 입시위주의 경향이 강하다. 지식과 교과목 위주의 교육 결과는 학교교육에 대한 긍정적 기대보다는 그 역효과에 대한 위기의식이 만연하고 있고, 교육 공동체의 약화로 인한 각종 교육병리 현상에 대한 염려가 팽배해 있는 것이 사실이다. 이에 따라 본 연구는 오늘날 교육과 사회적인 상황에서 심각한 문제로대두되고 있는 ...
이 연구는 부버(Martin Buber) 사상의 기반이 되는 하시디즘과 실존주의적 현상학, 그리고 철학적 인간학의 체계에서 연역된 교육학의 고찰방식에 의해 대화적 관계에 기초한 교육의 의미를 파악하고, 실질적인 교육의 장 속에서 대화적 관계의 실현 가능성을 탐색하였다. 한국의 교육은 학교교육이 중심이 되어 대학 입시위주의 경향이 강하다. 지식과 교과목 위주의 교육 결과는 학교교육에 대한 긍정적 기대보다는 그 역효과에 대한 위기의식이 만연하고 있고, 교육 공동체의 약화로 인한 각종 교육병리 현상에 대한 염려가 팽배해 있는 것이 사실이다. 이에 따라 본 연구는 오늘날 교육과 사회적인 상황에서 심각한 문제로대두되고 있는 비인간화의 문제를 마틴 부버의 대화적 관계의 교육이라 는 측면에서 조명하고자 한다. 따라서 본 연구는 앞에서 제시한 문제의식에 입각하여 부버 사상의 핵심 되는 개념 중 ‘관계’와 ‘대화’의 문제에 대한 논의를 통해 대화적 관계에 기초한 교육의 의미를 파악하고, 이 대화적 관계가 교육의 다양한 관계 속에서 적용될 수 있는 영역을 밝히는데 목적이 있다. 전술한 연구의 목적을 달성하기 위해 해결해야 할 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 학교 환경이 비인간화 되어가고 있는 상황에서 이를 해결할 수 있는 방법이 무엇인가에 대한 고찰이다. 둘째, 진정한 교육의 장으로써 가정에서 부모-자녀 사이의 대화 및 관계의 지향점은 무엇인가에 대한 고찰이다. 또한 지역사회는 가족 구성원들이 제공할 수 없는 관계와 상호작용을 할 수 있는 기회를 제공해 주는 데 이 지역사회 속에서 다양한 관계가 이상적으로 이루어질 수 있는 방법은 무엇인가에 대한 고찰이다. 셋째, 대화적 관계를 회복할 수 있는 소양을 갖춘 교사의 양성은 어떤 성격과 방향을 취해야 하는가에 대한 고찰이다. 본 연구에서 발견된 사실은 다음과 같다. 첫째, 교육이 성공적으로 이루어지기 위해서는 교사와 학생 사이에 대화적 관계의 회복이 중요하다. 대화적 관계란 ‘나-그것’의 관계가 아니라 ‘나-너’의 관계로써 인격적 관계이다. 부버는 대화적 관계의 회복을 위해서 교사와 학생 사이의 신뢰와 책임의 관계가 전제되어야 함을 강조한다. 신뢰는 교사의 아동을 바라보는 태도이다. 이 태도는 교사의 학생에 대한 솔직함이며 아울러 교사의 겸손과 자각이다. 둘째, 대화적 관계의 회복은 교육적 노력을 통해 가능하다. 따라서 교육 에 있어서 핵심적 역할을 하는 교사의 중요성은 대화적 관계를 회복할 수 있는 소양을 갖춘 교사의 양성을 필연적으로 요구한다. 소양을 갖춘교사란 교사와 학생의 관계에서 상호접촉, 상호신뢰, 교수-학습의 과정을 학생 편에서 이해하는 교사이다. 셋째, 교사와 학부모는 서로 객관적인 목적달성을 위한 이해타산의 관계가 아닌, 대화적 관계되어야 한다. 교사와 학부모의 관계에서 학부모는 교사의 교육활동이나 교사와 학생 사이의 관계에 대한 조언을 통해 바람직한 방향으로 이끌 수 있는 존재이다. 이는 공존하는 인격적 관계로서 의 교사와 학부모 관계라고 할 수 있다. 넷째, 교육의 장으로써 가정의 역할에 대한 중요성을 인식하는 것이 필요하다. 인간은 미완성의 상태에서 태어나 가정 안에서 부모의 보호와 교육을 통해 사람다운 사람이 될 수 있다. 따라서 부모는 최고의 교사이 며 가정은 최고의 교육의 터전이라고 할 수 있다. 다섯째, 지역사회는 가족 구성원들이 제공할 수 없는 관계와 상호작용을 할 수 있는 기회를 제공해 주기 때문에 지역사회가 갖는 교육적 중요성이 대두된다. 청소년들이 가족을 벗어나 보다 넓은 궤도로 나가기 시작함에 따라 사회 속에서의 공동체적인 의식과 관계 맺음이 중요하다. 공동체란 대화적 관계에 근거를 두고 있고, 사람들 사이의 관계가 인간적이고 대화적이어야만 성립할 수 있다. 이 공동체 속에서는 사람과 사람이 동료가 될 수 있다. 이 공동체 지향의 사고는 현 사회가 가지고 있는 이기주의, 반목과 갈등의 상황을 개선할 수 있는 통로가 될 수 있다. 부버에 대한 논의를 통해 수업 기술적 측면의 접근보다는 교육 주체들의 인간관계 개선을 위한 관계형성의 중요성을 강조한 본 연구가 현대의 비인간화 되어가고 있는 교육과 사회의 문제들을 인식하고 해결하는데 하나의 대안이 될 수 있다.
이 연구는 부버(Martin Buber) 사상의 기반이 되는 하시디즘과 실존주의적 현상학, 그리고 철학적 인간학의 체계에서 연역된 교육학의 고찰방식에 의해 대화적 관계에 기초한 교육의 의미를 파악하고, 실질적인 교육의 장 속에서 대화적 관계의 실현 가능성을 탐색하였다. 한국의 교육은 학교교육이 중심이 되어 대학 입시위주의 경향이 강하다. 지식과 교과목 위주의 교육 결과는 학교교육에 대한 긍정적 기대보다는 그 역효과에 대한 위기의식이 만연하고 있고, 교육 공동체의 약화로 인한 각종 교육병리 현상에 대한 염려가 팽배해 있는 것이 사실이다. 이에 따라 본 연구는 오늘날 교육과 사회적인 상황에서 심각한 문제로대두되고 있는 비인간화의 문제를 마틴 부버의 대화적 관계의 교육이라 는 측면에서 조명하고자 한다. 따라서 본 연구는 앞에서 제시한 문제의식에 입각하여 부버 사상의 핵심 되는 개념 중 ‘관계’와 ‘대화’의 문제에 대한 논의를 통해 대화적 관계에 기초한 교육의 의미를 파악하고, 이 대화적 관계가 교육의 다양한 관계 속에서 적용될 수 있는 영역을 밝히는데 목적이 있다. 전술한 연구의 목적을 달성하기 위해 해결해야 할 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 학교 환경이 비인간화 되어가고 있는 상황에서 이를 해결할 수 있는 방법이 무엇인가에 대한 고찰이다. 둘째, 진정한 교육의 장으로써 가정에서 부모-자녀 사이의 대화 및 관계의 지향점은 무엇인가에 대한 고찰이다. 또한 지역사회는 가족 구성원들이 제공할 수 없는 관계와 상호작용을 할 수 있는 기회를 제공해 주는 데 이 지역사회 속에서 다양한 관계가 이상적으로 이루어질 수 있는 방법은 무엇인가에 대한 고찰이다. 셋째, 대화적 관계를 회복할 수 있는 소양을 갖춘 교사의 양성은 어떤 성격과 방향을 취해야 하는가에 대한 고찰이다. 본 연구에서 발견된 사실은 다음과 같다. 첫째, 교육이 성공적으로 이루어지기 위해서는 교사와 학생 사이에 대화적 관계의 회복이 중요하다. 대화적 관계란 ‘나-그것’의 관계가 아니라 ‘나-너’의 관계로써 인격적 관계이다. 부버는 대화적 관계의 회복을 위해서 교사와 학생 사이의 신뢰와 책임의 관계가 전제되어야 함을 강조한다. 신뢰는 교사의 아동을 바라보는 태도이다. 이 태도는 교사의 학생에 대한 솔직함이며 아울러 교사의 겸손과 자각이다. 둘째, 대화적 관계의 회복은 교육적 노력을 통해 가능하다. 따라서 교육 에 있어서 핵심적 역할을 하는 교사의 중요성은 대화적 관계를 회복할 수 있는 소양을 갖춘 교사의 양성을 필연적으로 요구한다. 소양을 갖춘교사란 교사와 학생의 관계에서 상호접촉, 상호신뢰, 교수-학습의 과정을 학생 편에서 이해하는 교사이다. 셋째, 교사와 학부모는 서로 객관적인 목적달성을 위한 이해타산의 관계가 아닌, 대화적 관계되어야 한다. 교사와 학부모의 관계에서 학부모는 교사의 교육활동이나 교사와 학생 사이의 관계에 대한 조언을 통해 바람직한 방향으로 이끌 수 있는 존재이다. 이는 공존하는 인격적 관계로서 의 교사와 학부모 관계라고 할 수 있다. 넷째, 교육의 장으로써 가정의 역할에 대한 중요성을 인식하는 것이 필요하다. 인간은 미완성의 상태에서 태어나 가정 안에서 부모의 보호와 교육을 통해 사람다운 사람이 될 수 있다. 따라서 부모는 최고의 교사이 며 가정은 최고의 교육의 터전이라고 할 수 있다. 다섯째, 지역사회는 가족 구성원들이 제공할 수 없는 관계와 상호작용을 할 수 있는 기회를 제공해 주기 때문에 지역사회가 갖는 교육적 중요성이 대두된다. 청소년들이 가족을 벗어나 보다 넓은 궤도로 나가기 시작함에 따라 사회 속에서의 공동체적인 의식과 관계 맺음이 중요하다. 공동체란 대화적 관계에 근거를 두고 있고, 사람들 사이의 관계가 인간적이고 대화적이어야만 성립할 수 있다. 이 공동체 속에서는 사람과 사람이 동료가 될 수 있다. 이 공동체 지향의 사고는 현 사회가 가지고 있는 이기주의, 반목과 갈등의 상황을 개선할 수 있는 통로가 될 수 있다. 부버에 대한 논의를 통해 수업 기술적 측면의 접근보다는 교육 주체들의 인간관계 개선을 위한 관계형성의 중요성을 강조한 본 연구가 현대의 비인간화 되어가고 있는 교육과 사회의 문제들을 인식하고 해결하는데 하나의 대안이 될 수 있다.
This study focused on identifying the meanings of education based on dialogue relationship and its feasibility in actual education with the pedagogical approach deducted from Hasidism, Existential Phenomenology, and philosophical anthropology system which are the fundamentals of Martin Buber's thoug...
This study focused on identifying the meanings of education based on dialogue relationship and its feasibility in actual education with the pedagogical approach deducted from Hasidism, Existential Phenomenology, and philosophical anthropology system which are the fundamentals of Martin Buber's thoughts. Korean education mainly focuses on school curriculum, especially targeting entrance examination for university. As a result of education based on knowledge and major subjects for exam, the critical consciousness about its side effects has become prevalent rather than some positive expectation from such school education. Moreover, it is true that there are a series of anxieties about various educational morbid phenomena due to weakened educational community. Accordingly, in terms of the education in dialogue relationship proposed by Martin Buber, this study intends to highlight and clear the impersonality which has been emerging as a critical problem under contemporary educational and social circumstances. Thus, on the ground of the problematic consciousness as described above, this study intends to identify the meanings of education based on dialogue relationship through discussions on the problems of "relationship" and "dialogue" which belongs to the core concepts of Martin Buber's thoughts, then to clarify the realm this dialogue relationship is applicable to in multifarious educational relationship. In order to achieve the above described goal, this study has been approached as follows: Firstly, the consideration on how to solve our impersonalized school surroundings. Secondly, the consideration on what the interactive dialogue and relationships between parents and their children should be oriented to within their homes as an authentic educational field. And the consideration on how to ideologically implement various relationships within regional community which provides us with opportunities for certain relationships and interactions which are not available from family groups. Thirdly, the consideration on what the character and direction of producing teachers qualified to restore the dialogue relationship should be. The findings of this study can be summarized as follows: Firstly, it is critically important that a series of dialogue relationships should be recovered between teachers and pupils so as to implement any successful education. Dialogue relationship refers to a personal relationship between 'I-Thou', not between 'I-It.' Buber emphasizes that the recovery of dialogue between teachers and pupils should be preconditioned by mutual trust and confidence in order to recover some broken dialogue relationships. Trust and confidence mean how teachers look at their students. This attitude equals teachers' frankness to their pupils as well as their modesty and self-consciousness. Secondly, it is possible to recover these dialogue relationships through certain educational efforts. Accordingly, the importance of teachers who play a core role in education entails the absolute necessity to produce teachers qualified to recover the lost dialogue relationship. By qualified teachers we mean the teachers who try to understand mutual contact, confidence and teaching-courses of study from the viewpoint of pupils. Thirdly, it is necessary that teachers and pupils' parents should cooperate with each other in dialogue relationships, not in self-interested relationships to achieve mutual objective goals. For the relationships between teachers and pupil's parents, parents can play a role in leading the relationships between teachers and their pupils to some favorable directions through advices on such relationships or educational activities. It means the relationships between teachers and pupils' parents in terms of coexisting personal relationships. Fourthly, it is necessary to recognize the importance of home as an educational field. All humans are born as an unfinished being and becomes a human being through parental protection and education at home. Thus, it can be said that parents are the best instructor and home is the best place for education. Finally, it is noted that the educational importance of regional community becomes more critical, because the regional community always provides us with opportunities for certain relationships and interaction which are not available from family groups. As our youths get going into wider worlds than ever beyond family boundaries, it is also very important to form an communal consciousness and relationship within society. In conclusion, this research, which emphasizes the importance of forming interpersonal relationship between educational subject, based on the discourse on Martin Buber`s theory, can be a counterproposal to recognize and solve the educational and social problems of modern society which is being dehumanized.
This study focused on identifying the meanings of education based on dialogue relationship and its feasibility in actual education with the pedagogical approach deducted from Hasidism, Existential Phenomenology, and philosophical anthropology system which are the fundamentals of Martin Buber's thoughts. Korean education mainly focuses on school curriculum, especially targeting entrance examination for university. As a result of education based on knowledge and major subjects for exam, the critical consciousness about its side effects has become prevalent rather than some positive expectation from such school education. Moreover, it is true that there are a series of anxieties about various educational morbid phenomena due to weakened educational community. Accordingly, in terms of the education in dialogue relationship proposed by Martin Buber, this study intends to highlight and clear the impersonality which has been emerging as a critical problem under contemporary educational and social circumstances. Thus, on the ground of the problematic consciousness as described above, this study intends to identify the meanings of education based on dialogue relationship through discussions on the problems of "relationship" and "dialogue" which belongs to the core concepts of Martin Buber's thoughts, then to clarify the realm this dialogue relationship is applicable to in multifarious educational relationship. In order to achieve the above described goal, this study has been approached as follows: Firstly, the consideration on how to solve our impersonalized school surroundings. Secondly, the consideration on what the interactive dialogue and relationships between parents and their children should be oriented to within their homes as an authentic educational field. And the consideration on how to ideologically implement various relationships within regional community which provides us with opportunities for certain relationships and interactions which are not available from family groups. Thirdly, the consideration on what the character and direction of producing teachers qualified to restore the dialogue relationship should be. The findings of this study can be summarized as follows: Firstly, it is critically important that a series of dialogue relationships should be recovered between teachers and pupils so as to implement any successful education. Dialogue relationship refers to a personal relationship between 'I-Thou', not between 'I-It.' Buber emphasizes that the recovery of dialogue between teachers and pupils should be preconditioned by mutual trust and confidence in order to recover some broken dialogue relationships. Trust and confidence mean how teachers look at their students. This attitude equals teachers' frankness to their pupils as well as their modesty and self-consciousness. Secondly, it is possible to recover these dialogue relationships through certain educational efforts. Accordingly, the importance of teachers who play a core role in education entails the absolute necessity to produce teachers qualified to recover the lost dialogue relationship. By qualified teachers we mean the teachers who try to understand mutual contact, confidence and teaching-courses of study from the viewpoint of pupils. Thirdly, it is necessary that teachers and pupils' parents should cooperate with each other in dialogue relationships, not in self-interested relationships to achieve mutual objective goals. For the relationships between teachers and pupil's parents, parents can play a role in leading the relationships between teachers and their pupils to some favorable directions through advices on such relationships or educational activities. It means the relationships between teachers and pupils' parents in terms of coexisting personal relationships. Fourthly, it is necessary to recognize the importance of home as an educational field. All humans are born as an unfinished being and becomes a human being through parental protection and education at home. Thus, it can be said that parents are the best instructor and home is the best place for education. Finally, it is noted that the educational importance of regional community becomes more critical, because the regional community always provides us with opportunities for certain relationships and interaction which are not available from family groups. As our youths get going into wider worlds than ever beyond family boundaries, it is also very important to form an communal consciousness and relationship within society. In conclusion, this research, which emphasizes the importance of forming interpersonal relationship between educational subject, based on the discourse on Martin Buber`s theory, can be a counterproposal to recognize and solve the educational and social problems of modern society which is being dehumanized.
주제어
#Buber, Martin 마틴 부버 Education in Dialogue Relationship Martin Bube
학위논문 정보
저자
장지연
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과 교육사·철학 전공
발행연도
2002
총페이지
ii, 155 p.
키워드
Buber, Martin 마틴 부버 Education in Dialogue Relationship Martin Bube
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