본 연구의 목적은 유아에게 스스로 생각하는 힘을 길러주고 더 좋은 사고를 할 수 있는 기회를 제공하고자 유아의 비판적 사고를 향상시키기 위한 비판적 사고 교수모형을 구성하고 이를 현장에 적용하여 유아의 비판적 사고증진에 어떠한 효과가 있는지를 알아보는 것이었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 유아를 위한 비판적 사고 교수모형을 구성하였고 구성한 비판적 사고 교수모형은 만 5세 유아에게 11회에 걸쳐 적용되었다. 연구의 대상은 고양시 일산에 소재한 S 유치원 만 5세 유아 58명으로 실험집단과 통제집단 각각 29명으로 구성하였다. 실험집단 유아들에게는 비판적 사고 교수모형을 실시하였으며 비교집단 유아들에게는 동화만을 들려주었다. 비판적 사고 교수모형의 교육적 효과를 검증하기 위하여 사전·사후 비판적 사고검사를 실시하였으며, 비판적 사고 교수모형 활동과정에 대한 ...
본 연구의 목적은 유아에게 스스로 생각하는 힘을 길러주고 더 좋은 사고를 할 수 있는 기회를 제공하고자 유아의 비판적 사고를 향상시키기 위한 비판적 사고 교수모형을 구성하고 이를 현장에 적용하여 유아의 비판적 사고증진에 어떠한 효과가 있는지를 알아보는 것이었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 유아를 위한 비판적 사고 교수모형을 구성하였고 구성한 비판적 사고 교수모형은 만 5세 유아에게 11회에 걸쳐 적용되었다. 연구의 대상은 고양시 일산에 소재한 S 유치원 만 5세 유아 58명으로 실험집단과 통제집단 각각 29명으로 구성하였다. 실험집단 유아들에게는 비판적 사고 교수모형을 실시하였으며 비교집단 유아들에게는 동화만을 들려주었다. 비판적 사고 교수모형의 교육적 효과를 검증하기 위하여 사전·사후 비판적 사고검사를 실시하였으며, 비판적 사고 교수모형 활동과정에 대한 내용분석을 하였다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 비판적 사고 교수모형을 어떻게 구성해야 하는가? 둘째, 비판적 사고 교수모형의 적용효과는 어떻게 나타날 것인가? 비판적 사고 교수모형의 적용이 유아의 비판적 사고를 증진시키는가? 비판적 사고 교수모형의 전개과정을 통하여 유아의 토의 및 활동은 어떠한 변화를 보일 것인가? 이상의 연구문제에 대하여 본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과같다. 첫째, 유아를 위한 비판적 사고 교수모형은 비판적 사고기능을 증진하고 토의수준을 향상하는 것을 목표로 하여 궁극적으로는 유아의 비판적사고능력 함양을 목적으로 한다. 이를 위해 서로 다른 관점을 인식하기, 생각을 검증하기, 판단하여 이유를 말하기, 결과를 예측하기, 타인에게 적용한 기준을 나에게 적용하기 등의 5가지 비판적 사고기능을 내용으로 하는 7가지 질문전략에 기초하여 인간의 내적 문제와 해결책에 대해 배울수 있는 동화를 매체로 토의 및 활동이 구성되었다. 둘째, 비판적 사고 교수모형은 유아들의 비판적 사고능력을 높여주는 것으로 밝혀졌다. 비판적 사고 교수모형 실시 후 비판적 사고검사 결과 실험집단의 전체 평균이 증가하였고 실험집단의 표준편차(SD=1.26)가 비교집단의 표준편차(SD=2.49)보다 적었다. 이러한 결과는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다[F(1,55)=24.29, p<.01]. 따라서 비판적 사고 교수모형은 비판적 사고능력에 효과적인 학습활동임을 알 수 있다. 셋째, 비판적 사고의 성별 차이 검증에서 남아와 여아의 비판적 사고는 유의미한 차이가 없었다. 그러나 토의에 대한 공헌도에서는 발화수에서 성별간 유의미한 차이를 보였다(t=10.29, p<.01). 넷째, 비판적 사고 교수모형을 실시한 실험집단 유아의 토의 및 활동은 의미있는 변화와 특징을 보였다. 비판적 사고 교수모형은 토의에서 유아의 역할이 증대되었으며 대화적 사고와 서로 다른 관점을 제기하는 유아의 질문이 출현하였다. 토의가 거듭되면서 토의기술이 다양해졌고 토의기술이 나타난 횟수도 많아졌다. 추수활동 결과물에서 나타난 주제는 공정성과 대안의 발견이며 유아들은 경험을 통해 스스로 의미를 발견하고 경험을 재구성해 가는 비판적 사고의 의미있는 특징을 나타냈다.
본 연구의 목적은 유아에게 스스로 생각하는 힘을 길러주고 더 좋은 사고를 할 수 있는 기회를 제공하고자 유아의 비판적 사고를 향상시키기 위한 비판적 사고 교수모형을 구성하고 이를 현장에 적용하여 유아의 비판적 사고증진에 어떠한 효과가 있는지를 알아보는 것이었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 유아를 위한 비판적 사고 교수모형을 구성하였고 구성한 비판적 사고 교수모형은 만 5세 유아에게 11회에 걸쳐 적용되었다. 연구의 대상은 고양시 일산에 소재한 S 유치원 만 5세 유아 58명으로 실험집단과 통제집단 각각 29명으로 구성하였다. 실험집단 유아들에게는 비판적 사고 교수모형을 실시하였으며 비교집단 유아들에게는 동화만을 들려주었다. 비판적 사고 교수모형의 교육적 효과를 검증하기 위하여 사전·사후 비판적 사고검사를 실시하였으며, 비판적 사고 교수모형 활동과정에 대한 내용분석을 하였다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 비판적 사고 교수모형을 어떻게 구성해야 하는가? 둘째, 비판적 사고 교수모형의 적용효과는 어떻게 나타날 것인가? 비판적 사고 교수모형의 적용이 유아의 비판적 사고를 증진시키는가? 비판적 사고 교수모형의 전개과정을 통하여 유아의 토의 및 활동은 어떠한 변화를 보일 것인가? 이상의 연구문제에 대하여 본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과같다. 첫째, 유아를 위한 비판적 사고 교수모형은 비판적 사고기능을 증진하고 토의수준을 향상하는 것을 목표로 하여 궁극적으로는 유아의 비판적사고능력 함양을 목적으로 한다. 이를 위해 서로 다른 관점을 인식하기, 생각을 검증하기, 판단하여 이유를 말하기, 결과를 예측하기, 타인에게 적용한 기준을 나에게 적용하기 등의 5가지 비판적 사고기능을 내용으로 하는 7가지 질문전략에 기초하여 인간의 내적 문제와 해결책에 대해 배울수 있는 동화를 매체로 토의 및 활동이 구성되었다. 둘째, 비판적 사고 교수모형은 유아들의 비판적 사고능력을 높여주는 것으로 밝혀졌다. 비판적 사고 교수모형 실시 후 비판적 사고검사 결과 실험집단의 전체 평균이 증가하였고 실험집단의 표준편차(SD=1.26)가 비교집단의 표준편차(SD=2.49)보다 적었다. 이러한 결과는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다[F(1,55)=24.29, p<.01]. 따라서 비판적 사고 교수모형은 비판적 사고능력에 효과적인 학습활동임을 알 수 있다. 셋째, 비판적 사고의 성별 차이 검증에서 남아와 여아의 비판적 사고는 유의미한 차이가 없었다. 그러나 토의에 대한 공헌도에서는 발화수에서 성별간 유의미한 차이를 보였다(t=10.29, p<.01). 넷째, 비판적 사고 교수모형을 실시한 실험집단 유아의 토의 및 활동은 의미있는 변화와 특징을 보였다. 비판적 사고 교수모형은 토의에서 유아의 역할이 증대되었으며 대화적 사고와 서로 다른 관점을 제기하는 유아의 질문이 출현하였다. 토의가 거듭되면서 토의기술이 다양해졌고 토의기술이 나타난 횟수도 많아졌다. 추수활동 결과물에서 나타난 주제는 공정성과 대안의 발견이며 유아들은 경험을 통해 스스로 의미를 발견하고 경험을 재구성해 가는 비판적 사고의 의미있는 특징을 나타냈다.
The purpose of this study was to construct the critical thinking teaching model for young children and to investigate whether there is any effect in children's critical thinking. The major research questions are as follows: First, how to construct the critical thinking teaching model? Second, how th...
The purpose of this study was to construct the critical thinking teaching model for young children and to investigate whether there is any effect in children's critical thinking. The major research questions are as follows: First, how to construct the critical thinking teaching model? Second, how the application effect of critical thinking teaching model appears? Can we argue that the critical thinking teaching model affect young children's critical thinking? Does the whole procedure of the critical thinking teaching model show us a change of the participant's ability of discourse and activities. The subjects of this experiment were 58 five-year-old children who were selected from kindergarten in Go Yang city (experimental group: 29, comparison group: 29). There were not statistically significant differences between the experimental group and the comparison group. Therefore, the two group were identical. The children in experimental group were involved in the critical thinking teaching model extending over eleven times. The critical thinking teaching model for young children included listening the fairy tales, discussion related to the fairy tales, writing a letter, making fairy tales. The children in comparison group were involved in listening the fairy tale. In order to measure the educational effect of critical thinking teaching model, critical thinking test was taken two times, before and after the treatment. The critical thinking test checked the effectiveness of eleven operations to verify the continuing effects of the experiment. The data gained from the research were analyzed using a SPSS, a statistical software. The experiment on change in the discussion and activity through critical thinking teaching model for young children was implemented through the analysis of the collected materials. The main findings in this study are as follows: First, the purpose of the critical thinking teaching model for young children is to cultivate the critical thinking ability. To reach the goal, the teaching model set an aim of increasing critical thinking skills and advancing and discussion level. The contents of the critical thinking teaching model is incorporating critical thinking skills into the discussion. A list of skills necessary for young children's critical thinking is given, including the following: recognizing different perspectives, examining ideas, judgments and justifications, predicting conclusions, applying the same standards applied to others to oneself. Discussion and activity for the teaching model is constructed based on seven questions strategy and used fairy tales as an educational resource. Second, there were significant differences in the critical thinking teaching model in the rating of young children's critical thinking ability. That is, critical thinking test scores in the experimental group were significantly different. Especially there were improvements in recognizing different perspectives, examining ideas, judgments and justifications, predicting conclusions. Third, in the course of young children's critical thinking teaching model the participant's ability of discussion and activity showed significant changes and characteristics Teaching model enhanced children's role and dialogical thinking, children's questions, various discourse skills appeared in the discussion. Themes as emerged in follow-up activity were fairness and the discovery of alternative plan. The result showed that the critical thinking teaching model for young children affects critical thinking and meaningful change and characteristic in the ability of discussion and activity had a higher educational effect than an activity to listening the fairy tales in kindergarten did. Therefore it implies that the critical thinking and meaningful change in the ability of discussion for young children's critical thinking teaching model was significantly higher than the activity related to listening the fairy tales in kindergarten.
The purpose of this study was to construct the critical thinking teaching model for young children and to investigate whether there is any effect in children's critical thinking. The major research questions are as follows: First, how to construct the critical thinking teaching model? Second, how the application effect of critical thinking teaching model appears? Can we argue that the critical thinking teaching model affect young children's critical thinking? Does the whole procedure of the critical thinking teaching model show us a change of the participant's ability of discourse and activities. The subjects of this experiment were 58 five-year-old children who were selected from kindergarten in Go Yang city (experimental group: 29, comparison group: 29). There were not statistically significant differences between the experimental group and the comparison group. Therefore, the two group were identical. The children in experimental group were involved in the critical thinking teaching model extending over eleven times. The critical thinking teaching model for young children included listening the fairy tales, discussion related to the fairy tales, writing a letter, making fairy tales. The children in comparison group were involved in listening the fairy tale. In order to measure the educational effect of critical thinking teaching model, critical thinking test was taken two times, before and after the treatment. The critical thinking test checked the effectiveness of eleven operations to verify the continuing effects of the experiment. The data gained from the research were analyzed using a SPSS, a statistical software. The experiment on change in the discussion and activity through critical thinking teaching model for young children was implemented through the analysis of the collected materials. The main findings in this study are as follows: First, the purpose of the critical thinking teaching model for young children is to cultivate the critical thinking ability. To reach the goal, the teaching model set an aim of increasing critical thinking skills and advancing and discussion level. The contents of the critical thinking teaching model is incorporating critical thinking skills into the discussion. A list of skills necessary for young children's critical thinking is given, including the following: recognizing different perspectives, examining ideas, judgments and justifications, predicting conclusions, applying the same standards applied to others to oneself. Discussion and activity for the teaching model is constructed based on seven questions strategy and used fairy tales as an educational resource. Second, there were significant differences in the critical thinking teaching model in the rating of young children's critical thinking ability. That is, critical thinking test scores in the experimental group were significantly different. Especially there were improvements in recognizing different perspectives, examining ideas, judgments and justifications, predicting conclusions. Third, in the course of young children's critical thinking teaching model the participant's ability of discussion and activity showed significant changes and characteristics Teaching model enhanced children's role and dialogical thinking, children's questions, various discourse skills appeared in the discussion. Themes as emerged in follow-up activity were fairness and the discovery of alternative plan. The result showed that the critical thinking teaching model for young children affects critical thinking and meaningful change and characteristic in the ability of discussion and activity had a higher educational effect than an activity to listening the fairy tales in kindergarten did. Therefore it implies that the critical thinking and meaningful change in the ability of discussion for young children's critical thinking teaching model was significantly higher than the activity related to listening the fairy tales in kindergarten.
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