보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
권희경
|
참여연구자 |
김주아
,
박경호
,
안해정
,
최인희
,
김명섭
,
최은아
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2020-12 |
과제시작연도 |
2020 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202100005770 |
과제고유번호 |
1105015810 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2021-06-19
|
키워드 |
KEDI 학생역량 조사 결과.심미적 감성 역량.상황 중심적 검사 도구.지식정보처리 역량.논리적·비판적 사고 능력.역량 평가 방안.KEDI students competency survey results.aesthetic sensibility.situation-based measurements.knowledge & information processing skill.logical & critical thinking skill.competency evaluation methods.
|
초록
▼
KEDI 학생역량 조사 연구는 미래 교육의 목표로 주목받고 있는 핵심역량을 중심으로 교육과정이 개편되고, 그에 따른 교육의 변화에 대한 요구가 높은 가운데, 우리나라 학생들의 핵심역량 수준을 모니터링하기 위한 목표에 따라, ‘15년~‘20년에 걸쳐 수행하기로 계획된 연구 과제이다.
계획된 마지막(5차) 조사를 수행하는 본 연구는 다음과 같은 세 가지 목적에 따라 수행되었다. 첫째, ‘15년에 설계된 총 5개년 조사 중 마지막 학생역량 조사를 수행하고, 올해 우리나라 초·중·고 학생들의 학생역량 수준을 모니터링하는 한편,
KEDI 학생역량 조사 연구는 미래 교육의 목표로 주목받고 있는 핵심역량을 중심으로 교육과정이 개편되고, 그에 따른 교육의 변화에 대한 요구가 높은 가운데, 우리나라 학생들의 핵심역량 수준을 모니터링하기 위한 목표에 따라, ‘15년~‘20년에 걸쳐 수행하기로 계획된 연구 과제이다.
계획된 마지막(5차) 조사를 수행하는 본 연구는 다음과 같은 세 가지 목적에 따라 수행되었다. 첫째, ‘15년에 설계된 총 5개년 조사 중 마지막 학생역량 조사를 수행하고, 올해 우리나라 초·중·고 학생들의 학생역량 수준을 모니터링하는 한편, 1~5차 조사 결과를 종합·정리하였다. 둘째, ‘18년 연구를 통해 제시한 자기보고식 측정의 한계와 ‘19년 연구에서 수행한 심미적 감성 역량의 개념분석 결과를 바탕으로 심미적 감성 역량의 하위요인인 ‘인간에 대한 공감적 이해’의 상황 중심적 측정도구를 개발하였다. 이를 통해 심미적 감성 역량에 대한 개념적 이해를 제고함은 물론, 핵심역량 측정도구의 타당도 개선방안을 제안하였다. 셋째, 철학적·심리학적 관점에서 지식정보처리 역량의 개념분석을 수행하고, 이를 토대로 영역 일반적 지식정보처리 역량 평가 방안 및 개별 교과의 지식정보처리 역량 교육 방안을 제안함으로써 역량중심 교육 활성화에 기여하고자 하였다.
▣ 5차 연도 조사 결과 분석 및 1~5차 연도 결과 종합
5차 연도 KEDI 학생역량 조사는 1~4차 조사와 동일한 틀에서 수행되었다. 5차 연도 조사의 개요는 다음과 같다. 올해는 COVID-19로 인한 특수 상황으로 예년에 비해 참여율이 낮았다. 이에 온라인 설문에만 참여한 경우와 온라인과 오프라인 검사에 모두 참여한 경우로 구분하여 가중치를 산출하였다.
◼ 조사 내용 및 방법
조사 대상은 크게 학생과 학교 대표교사 1인으로 구분된다. 각각의 조사 내용 및 방법은 다음과 같다.
◼ 조사 결과·논의·제언
올해의 조사 결과와 1~5차 연도 조사 결과를 종합 정리하고, 그 결과에 대한 논의를 바탕으로 학술적·정책적 제언을 하면 다음과 같다.
⋄ 올해 초6과 중3 학생들의 온라인 설문(자기보고) 방식으로 측정된 역량 점수가 눈에 띄게 낮아졌다. COVID-19로 인한 등교수업일 감소, 문화생활 감소 등이 점수 하락에 영향을 미쳤을 가능성이 존재한다.
→ COVID-19가 학생들에게 미친 실질적 영향에 대한 분석이 요구된다.
⋄ 한편, 이러한 현상은 저학년 학생들의 지속적 온라인 설문 점수 하락 추세의 연장선일 가능성으로도 설명될 수 있다. 저학년 학생들과 고2 학생들의 온라인 설문 점수는 증가하는 경향으로 나타났다. 이러한 결과, 자기보고식 설문에서의 학년에 따른 점수하락 추세는 조사 차수가 거듭되면서 완화 또는 역전되었다.
→ 학생역량 수준에 대한 보다 정확한 이해를 위해 역량 데이터 수집 방안 개선이 필요하다.
⋄ 1~5차 모두 언어적 사고 능력은 여학생이 높았고, 수리적 사고 능력은 남학생의 점수가 조금 높았다. 또한 자기관리 역량을 제외하고 심미적 감성 역량, 의사소통 역량, 공동체 역량에 대해 남학생에 비해 여학생이 자신의 역량을 긍정적으로 인식하였다.
→ 실제 역량 수준과 역량 인식에서 전형적인 성차가 유지되고 있는 현상에 대한 분석이 요구된다.
⋄ 자기보고식으로 측정된 역량의 경우, 초6과 중3은 특별시와 광역시 학생들의 점수가 중소도시와 읍면지역 학생들에 비해 높은 반면, 고2는 지역규모 간 차이가 일관되지 않은 것으로 나타났다. 반면, 언어적·수리적 사고 능력의 경우, 전반적으로 읍면지역 학생들의 점수가 낮게 나타났다.
→ 읍면지역 지역 학생들의 학력 수준 향상을 위한 정책적 노력이 필요하다.
⋄ 1~5차 모두에서 고교유형별로는 자기보고와 실제 검사에 관계없이 특목고 > 자율고 > 일반고 > 특성화고의 순으로 높게 나타났다. 고교유형별 자기역량 인식과 실제역량 수준의 격차가 심각함을 보여준다.
→ 고교유형별 학생역량의 차이를 해소하기 위한 정책적 노력이 시급하다.
▣ 심미적 감성 역량 평가도구 개발
작년(‘19년)에 수행한 연구에서는 「2015 교육과정」이 제안하고 있는 심미적 감성 역량의 개념이 그것을 바탕으로 교육 프로그램을 개발하고, 평가 방안을 제안하기에 충분히 구체적이지 않다는 문제의식에 따라, 심미적 감성 역량의 개념분석을 수행하였다.
올해는 그 결과를 바탕으로 심미적 감성 역량의 하위요인 중 하나인 ‘인간에 대한 공감적 이해’를 조작적으로 정의하고, 이를 측정하는 방안으로 상황 중심적 평가도구를 개발하였다.
◼ 인간에 대한 공감적 이해의 개념
인간에 대한 공감적 이해는 ‘타인의 긍정적·부정적 행동·태도·말 등에 대한 너그럽고 수용적인 태도’(권희경 외, 2019: 236)로 정의된다. 매슬로우의 욕구이론에 근거하여 인간을 욕구충족의 존재로 정의할 때, 인간에 대한 공감적 이해 수준의 개인차는 자신의 욕구실현을 방해받는 상황에서 상대적으로 명확히 드러난다고 가정한다. 따라서, 본 연구에서는 ‘인간에 대한 공감적 이해’를 자신의 욕구충족을 방해하는 타인에 대한 인지적·정서적 관대함으로 정의하였다.
◼ 상황 중심 검사 도구 개요
모든 상황은 ‘친구A’가 주의부족, 능력부족, 또는 조건차이 등의 이유로 ‘나’의 욕구실현을 방해하는 간단한 일화로 구성된다. 학생들은 각각의 일화를 읽고, ‘나’에 감정 이입하여, 질문에 답하였다. 그 결과, ‘친구A’에게 화가 나지 않을수록, 노력했더라도 어쩔수 없는 일이었다고 답할수록, 각각 정서적·인지적 이해도가 높은 것으로 정의하였다.
탐색적·확인적 요인 분석을 통해 최종적으로 결정된 상황 중심 평가도구의 구성은 다음과 같다.
◼ 상황 중심 검사 도구 타당화 분석 결과
⋄ 타당화 분석 결과, 상황 중심 평가와 동일한 심미적 구인을 측정할 목적으로 개발한 자기보고 검사 간 상관이 0.423으로 양호한 수준으로 나타났다. 그런데, ‘화가 난다’ 유형의 문항 간 상관은 높은 반면(0.526), ‘어쩔 수 없었다’ 유형 문항 간 상관은 낮았다(0.147).
→ 학생들의 역량 수준을 보다 정확히 이해하기 위해, 문항에 대한 해석의 다양성이 큰 인지적 특성(예, ~ 생각한다)이 아닌, 상대적으로 직관적인 정서적 반응(예, 화가 난다)을 수집할 필요가 있다.
⋄ 이론적 기대와 같이 상황 유형별 응답 평균의 차이가 능력부족 > 조건차이 > 주의부족 순으로 높게 나타났다. 즉, 학생들이 능력부족은 개인의 통제(노력)의 범주를 벗어난 것으로 간주하고, 능력부족으로 인해 초래된 손해에 대해서는 관대한 반면, 주의부족은 개인의 노력으로 통제 가능한 것으로 보고, 주의부족으로 인한 결과에 대해서는 상대적으로 엄격함을 시사한다.
→ 인간에 대한 공감적 이해 정도는 행동의 원인에 따라 차별적이다. 이는 관련된 학생들의 특성을 ‘나는 친구의 마음을 잘 안다’와 같은 단편적 문장을 활용한 자기보고식 검사로 온전히 이해하기 어려움을 시사한다. 또한, 이와 같은 비인지적 특성의 하위 구인을 구성함에 있어서, 기존의 영역 중심(예, 협동심, 준법성)이 아닌, 행동의 원인(예, 주의, 능력)을 기준으로 구성하는 방안을 고려해볼 필요성을 제안한다.
⋄ 상황 유형별로 학년별 차이가 다르게 나타났다. (1)주의부족의 경우, 학년이 올라감에 따라 보다 엄격해지는 경향이 나타났으며, (2)능력부족과 (3)조건차이의 경우, 점점 관대해지는 경향이 나타났다. 종합적으로는 학년이 올라갈수록 인간에 대한 공감적 이해 수준이 높아지는 것으로 나타났다.
⋄ 남학생이 여학생에 비해 모든 영역에서 더 관대한 것으로 나타났다. 여학생이 남학생에 비해 모든 영역에서 더 높은 수준으로 ‘화가 난다’고 보고하여, 정서적 이해도가 특히, 낮은 것으로 보인다. 이는 기존의 KEDI 학생역량 조사의 결과와 상반된 것으로 주목된다.
→ 이러한 결과 역시 타인에 대한 관대함이 단편적인 것이 아닌, 행동의 원인에 따라 서로 다른 궤적을 그리며 발달하는 다면적 성질의 것이라는 주장을 지지한다. 무엇보다 전통적인 자기보고 방식으로 측정된 KEDI 학생역량 조사와 다소 상반된 결과를 보여준다는 점에서 사회적·정서적 역량의 평가 방안 개선을 위한 하나의 방향성을 제안한다.
▣ 지식정보처리 역량 개념분석 및 평가 방안 제안
심미적 감성 역량과 마찬가지로 지식정보처리 역량에 대한 개념분석이 충분하지 않고, 그로 인한 교육과정 총론과 교과별 각론의 연계 부족, 교육 프로그램의 일관성 저하, 평가 방안의 혼란 등의 문제가 제기되어 왔다. 이에 철학적·심리학적 개념을 근거로 지식정보처리 역량의 개념분석을 수행하고, 이를 바탕으로 영역 일반적·영역 특수적 평가 방안을 제안하였다.
◼ 지식정보처리 역량 개념분석
본 연구에서는 지식정보처리를 위해 요구되는 핵심적인 역량을 논리적·비판적 사고능력으로 정의한다. 그 내용을 정리하면 다음과 같다.
⋄ 지식정보처리와 사고(思考)의 목적은 동일하게 합리적 문제해결에 있다. 한편, 사고는 지식의 대표적인 형식인 개념으로 구성된다. 사고한다는 것은 정보와 지식을 필요와 목적에 부합하는 방식으로 결합·활용함을 의미한다. 이는 문제해결을 위해 지식과 정보를 처리함과 동일한 의미를 갖는다.
⋄ 사고는 기본적으로 판단의 형식을 갖는다. 문제해결의 과정은 수없이 많은 이성적 판단과정이라고 볼 수 있다. 지식정보처리의 목적이 문제해결이라면, 과정은 사고의 연속이라고 할 수 있다.
⋄ 사고는 지식의 구성을 위한 심리적 기제이며, 지식은 사고의 재료로 활용된다. 한 사람의 사고 능력은 지식 축적에 영향을 미치며, 지식의 양과 질이 사고 능력을 결정한다.
⋄ 지식정보처리는 지식과 정보에 대한 비판적이고 반성적인 태도와 지식과 정보를 논리적으로 활용하는 능력을 요구한다. 이러한 점에서 지식정보처리 능력은 논리적·비판적 사고 능력을 가리킨다.
⋄ 지식정보처리 과정을 구성하는 인지적 활동인 사고는 분석적 사고(이해, 분석), 논증적 사고(추리, 논증), 변증적 사고(종합, 대안)로 구분된다.
◼ 지식정보처리 역량 평가 방안
논리적·비판적 사고 역량이 영역 일반적인 것인가 또는 영역 특수적인 것인가에 대한 오랜 논쟁이 있어왔다. 본 연구에서는 영역 일반적 지식정보처리 역량을 평가하는 데 활용할 수 있는 대표적인 비판적 사고 능력 검사 도구를 소개하는 한편, 각 교과의 맥락에서 비판적 사고 능력을 교육하고 평가할 수 있는 방안을 제안하였다.
⋄ 비판적 사고 능력 검사 소개
본 연구를 통해 검토한 비판적 사고 능력 검사는 다음의 6종이다. 이들은 비판적 사고의 개념·목적·본질의 측면에서 동질적 특성을 갖고 있으며, 검사 도구의 하위 영역을 검토한 결과, 주로 논증적 사고를 측정하는 것을 목적으로 한다. 그러나, 이들은 번역, 공개여부 등의 제한점이 존재하며, 따라서, 우리나라 학생들의 영역 일반적 지식정보처리 역량을 가늠하기 위한 도구 개발이 요구된다.
⋄ 교과별 교수 및 평가 방안
본 연구에서는 지식정보처리 역량과 관련하여, 그와 유관한 교과역량의 구성이 명확한 개념적 정의에 기반하지 않으며, 하위 역량 간의 관계가 체계적이지 않다는 문제의식에 따라, 교과 지식과 지식정보처리 역량, 즉 논리적·비판적 사고 능력의 하위요인(분석적 사고, 논증적 사고, 변증적 사고)이 직접적으로 연관된 교과 역량 구성 방안을 제안한다.
이러한 교과역량 향상을 목표로 하는 개별교과에서는 교과 지식과 지식정보처리 역량 각각의 차원의 목표를 분명히 하는 한편, 교육과 평가를 통해 사고 능력의 향상을 위한 교육목표를 구현해야 한다. 본 연구에서는 이러한 교육목표를 지향하는 국어, 수학, 과학, 사회 과목 수업의 모델을 제안하였다. 이를 통해 교과 지식을 습득할 뿐만 아니라, 사고 능력, 즉 지식정보처리 역량을 기르고, 결과적으로 학생들이 스스로 필요한 지식을 습득하는 방법을 익히는데 기여하는 효과적인 교육 프로그램 구성이 가능하다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
This KEDI survey research on student competency was carried out with the plan of monitoring the level of key competences of Korean students in elementary, middle and high schools. It is worth noting that the study was performed as the curriculum is reorganized around the core competencies that are a
This KEDI survey research on student competency was carried out with the plan of monitoring the level of key competences of Korean students in elementary, middle and high schools. It is worth noting that the study was performed as the curriculum is reorganized around the core competencies that are attracting attention as the goal of future education, and there is a high demand for changes in education.
The main contribution of this work as the final year survey can be summarized as follows: first. it has measured student competencies of the given year and thus completed the investigation of the planned five years, rounding out the results of the previous research. Second, based on the limitations of the self-reporting measurement presented in the 2018 study and the conceptual analysis of aesthetic emotional capabilities conducted in the 2019 study, a situation-based measurement tool was proposed to improve the validity of the data collected, as well as improving the conceptual understanding of aesthetic emotional capabilities. Third, it has conducted the concept analysis on the knowledge & information processing skill in the philosophical and psychological perspective and, based on that, proposed both subject-matter-independent and -dependent competency evaluation methods, which is expected to enrich competency-based educational programs.
▣ Analysis of the results of the fifth year survey and the synthesis of the results from the first to fifth year
The fifth year KEDI student competency survey was conducted in the same framework as the first to fourth surveys. The outline of the fifth year survey is as follows. This year, the participation rate was lower than in previous years due to the special situation caused by COVID-19. Therefore, two types of weights were calculated by dividing them into those who participated only in online surveys and those who participated in both online and offline surveys.
◼ Research method
Respondents of the survey are either students or a representative teacher.
Students were asked to respond an on-line questionnaire and two off-line tests while the representative teacher was asked to complete an on-line survey on school environment, management policy etc.
◼ Research results and policy suggestions
The result of this year’s survey and the synthesis of the all five years’ leads to the following academic and policy proposals.
⋄ The competency score of the 6th graders in elementary school and the 3rd graders in middle school measured in self-reported survey dropped considerably. It is possible that the decrease of off-line presence in school and of cultural activities could have affected the decline.
→ Further analysis is to be made as for the real impact of COVID-19 on student life.
⋄ On the other hand, this phenomenon could also be explained as an extension of the continued decline in online survey scores among low-grade students.
Online survey scores of high school sophomores tend to increase compared to lower grades. As the results, trend of the self-reported survey results were little too perplexed to explain.
→ For a more accurate understanding of the student competency’s developmental trajectory, it is necessary to improve the validity of data collection methods.
⋄ In all five year surveys, verbal thinking skill was higher for female students while mathematical thinking skill was a little higher for male students.
Except for self-management skill, female students recognized their capabilities positively compared to male students on aesthetic sensibility, communication skill, civic competency.
→ Further analysis is needed to account for the phenomenon in which the typical gender difference is maintained in the actual competency level and capacity recognition.
⋄ In the case of self-reporting skills, the scores of students in elementary and middle school grades are higher than that of students in small and medium-sized cities and township areas, while high school seniors do not have consistent differences in regional sizes. On the other hand, in the case of linguistic and mathematical thinking skills, the overall scores of students in the township were lower.
→ Efforts are needed to improve the academic level of students in the township.
⋄ Throughout all the five years’ surveys, regardless of self-reporting and actual tests, special high schools > autonomous high schools > general high schools > specialized high schools were ranked in the same order.
The gap between self-awareness and actual competency levels by type of high school shows the magnitude of this problem.
→ It shows the urgency of policy efforts to bridge the gap in student competence by type of high school.
▣ Development of evaluation tool for esthetical sensibility
The survey research of 2019 showed that the esthetic sensibility described in the 2015 Revised National Curriculum was not defined sufficiently to provide with subsequent programs and evaluation method and, thus, implemented necessary concept analysis of the competency. To further the research this year, we made some operational definition of the ‘sympathetic understanding of human beings’ as sub-area of aesthetic sensibility and developed situation-based competency test tool to measure it.
◼ Concept of empathetic understanding of humans
The ‘sympathetic understanding of humans’ can be defined as a generous and receptive attitude towards other people’s positive and negative behavior, attitude, words (Kwon, 2019: 236). When defining humans as the existence that aspires to satisfy their own desire based on Maslow’s theory of hierarchy of needs, individual differences at the level of sympathetic understanding of humans turns relatively clear when realization of their needs is obstructed.
Therefore, this study defines ‘sympathetic understanding of humans’ as a cognitive and emotional generosity for others that hinders the fulfillment of one’s desires.
◼ Situation-based competency test tool
All the situations in the test tool asked to students were composed of the episodes in which the realization of ‘my’ desire is disturbed by the absence of attention, the lack of ability, the differences in life conditions of ‘friend A’. Students responded to the given questions in the empathetic position of ‘I’. The higher the degree of ‘not getting upset to the friend A’ or ‘Considering the friend A’s behavior unavoidable’, higher score of cognitive and emotional understanding was given to students. The composition of the situation-based competency test tool finalized by validity tests is as follows.
◼ The result of validity test of the situation-based test tool
⋄ There was meaningful correlation (r= .423) between the situation-based test and self-reported questionnaire developed to measure the same construct of the aesthetic sensibility. However, the correlation for the type of questions involving ‘getting upset’ was high (r= 0.526) while the one was low for the question involving ‘feeling unavoidable’ (r= .147).
→ A better understanding of student’s competency could be attained not from collecting cognitive responses (e.g. question type including “I think ~”) that gives wider room for interpretation, but from emotional responses that are intuitive and reflective (e.g. question type including “I am upset”).
⋄ As was expected theoretically, the difference in the average response score according to the type of situation turned high in the order of lack of ability > difference in life condition > lack of attention. That is, students consider the lack of ability to be outside the scope of individual control, and is generous for the damage caused by lack of ability. while the lack of care can be controlled by individual efforts, and is relatively strict for the consequences of lack of caution.
→ The degree of empathy for humans is discriminatory according to the causes of behavior. This suggests that it is difficult to fully understand the characteristics of the students involved as a self-reporting test using fragmentary sentences such as “I know my friend’s mind well.” Also, when it comes to the sub-construct of non-cognitive characteristics, there is a need to consider organizing them based on the cause of behavior (e.g., caution, ability) rather than the type of behavior (e.g., cooperation, compliance).
⋄ The grades differed depending on the type of situation. In the case of a lack of caution, it tended to become stricter as the grade increased, and in the case of lack of ability and differences in conditions, it tended to become more tolerant. Overall, the higher the grade, the higher the level of empathy for humans. Male students were found to be more generous in all areas than female students. Female students report being upset at a higher level in all areas than male students, indicating a particularly low level of emotional understanding. This is in contrast to the results of the existing KEDI student competency survey.
→ This result also supports the argument that the generosity toward others is not fragmentary, but of a multi-faceted nature that develops in different trajectories depending on the causes of behavior. Above all, it suggests a direction to improve the evaluation of social and emotional capabilities in that the results are somewhat contrary to the KEDI student competency survey measured by the traditional self-reporting methods.
▣ Concept analysis of Knowledge & information processing skill and proposal of its evaluation methods
As with aesthetic emotional capabilities, there is not enough conceptual analysis on the ability to process knowledge and information, which has led to problems such as lack of link between the general purpose and each subject’s in National Curriculum 2015, lack of consistency in education programs, and confusion in evaluation methods. Based on philosophical and psychological perspectives, the concept analysis of knowledge & information processing capabilities was carried out, and domain-independent and domain-specific evaluation methods are proposed on that basis.
◼ Analysis of knowledge & information processing capability concept
In this study, the core competence required for knowledge & information processing is defined as the logical and critical thinking ability. To summarize the contents, it is as follows.
⋄ The purposes of the knowledge & information processing and the general thinking process lie samely in the reasonable solution of the given problem.
Thinking means combining and utilizing information and knowledge in a way tailored to needs and purposes. This has the same meaning as processing knowledge and information for problem solving.
⋄ Thinking basically has a form of judgment. The process of problem-solving can be seen as a number of rational judgment processes. If the purpose of knowledge & information processing is to solve problems, the process is a series of thinking.
⋄ Thinking is a psychological mechanism for the composition of knowledge, and knowledge is used as a material for thinking. One’s ability to think affects the accumulation of knowledge, and the amount and quality of knowledge determines one’s ability to think.
⋄ Knowledge & information processing requires a critical and reflective attitude toward knowledge and information and the ability to logically utilize them. In this regard, knowledge & information processing ability refers to the logical and critical thinking ability.
⋄ Thinking, which is a cognitive activity that constitutes the knowledge & information processing process, is divided into analytical thinking (understanding, analysis), disputative thinking (reasoning, argument), and dialectic thinking (comprehensive, alternative).
◼ Evaluation methods for knowledge & information processing skill
There has been a long debate over whether logical and critical thinking capabilities are domain general or domain specific. This study introduced representative critical thinking ability test tools that can be used to evaluate the ability to process general knowledge and information in the area, while educating and evaluating critical thinking ability in the context of each subject.
⋄ Introducing testing tools for critical thinking ability
There are six types of critical thinking ability tests reviewed through this study. They have homogeneous characteristics in terms of the concept, purpose, and nature of critical thinking, an their main purpose is to measure argumentative thinking after reviewing the sub-field of the inspection tools. However, they have limitations such as translation and disclosure, and therefore, it is necessary to develop tools to measure Korean students’ ability to process general knowledge and information.
⋄ Teaching and evaluation plan for each subject
This study proposes a plan to construct a curriculum capacity that is directly related to the ability to process knowledge and information, that is, the sub-factors of logical and critical thinking (analytical thinking, disputative thinking, dialectic thinking), based on the awareness of the problem that the composition of the related curriculum competence is not based on a clear conceptual definition and that the relationship between the sub-competences is not systematic.
Each subject should clarify disciplinary knowledge of the domain and the related knowledge & information processing skills to acquire by implementing the curriculum. For that purpose, this study proposes not only change in the construct of the domain competencies but also an education program including the relevant evaluation method in four main subject areas. The study results is expected to construct an effective educational program for knowledge & information processing skills, which further helps students to acquire the knowledge they need on their own.
(출처 : Abstract 257p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 19
- 표목차 ... 21
- 그림목차 ... 24
- Ⅰ. 서론 ... 27
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 29
- 2. 연구 내용 및 방법 ... 32
- Ⅱ. 5차 연도 조사 결과 분석 및 1~5차 연도 결과 종합 ... 35
- 1. 조사 내용 ... 37
- 2. 조사 대상 ... 47
- 3. 조사 방법 및 학생역량지수 산출 ... 56
- 4. 5차 연도 조사 결과 분석 ... 64
- 5. 1~5차 연도 결과 종합 ... 81
- Ⅲ. 심미적 감성 역량 평가도구 개발 ... 103
- 1. 심미적 감성 역량의 개념 ... 105
- 2. 심미적 감성 역량 평가도구 개발 ... 108
- 3. 심미적 감성 역량 평가도구 타당화 ... 122
- Ⅳ. 지식정보처리 역량 개념분석 및 평가 방안 ... 143
- 1. 문헌분석 ... 145
- 2. 지식정보처리 역량의 개념분석 ... 162
- 3. 지식정보처리 역량의 평가 방안 ... 189
- Ⅴ. 요약⋅논의⋅제언 ... 223
- 1. 5차 연도 결과 분석 및 1~5차 연도 결과 종합 ... 225
- 2. 심미적 감성 역량 평가도구 개발 ... 233
- 3. 지식정보처리 역량 개념분석 및 평가 방안 ... 239
- 참고문헌 ... 247
- Abstract ... 257
- 부록 ... 271
- 끝페이지 ... 341
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.