본 연구는 정서상태를 유도하는 배경음악이 어떤 유형의 과제수행에 더 효과가 있으며, 또한 음악정서와 유사한 단어회상에 배경음악이 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것이었다. 이상의 연구 목적을 달성하기 위하여 연구 문제는 다음과 같은 두 가지를 설정하였다. 첫째, 진정성.친숙성의 배경음악은 과제의 종류(비언어적 과제와 언어적 과제)와 과제의 수준(단순 과제와 복잡 과제)에 따라 과제 수행 효과에 차이가 나는가? 둘째, 유쾌(행복), 불쾌(슬픔)를 유도하는 배경음악은 그 음악이 갖는 정서와 유사한 정서값을 갖는 단어회상에 영향을 미치는가? 각각의 연구문제를 구체적으로 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 가설 Ⅰ. 배경음악을 청취한 실험집단은 비교집단에 비해 과제의 종류와 과제수준에 따라 과제수행에서 받는 영향은 다를 것이다. 가설 I-1. 진정성.친숙성 배경음악을 청취한 실험집단은 비교집단에 비해 언어적 과제보다 비언어적 과제수행에서 더 효과적일 것이다. 가설 I-2. 진정성.친숙성 배경음악을 청취한 실험집단은 비교집단에 비해 복잡한 과제보다 단순한 과제수행에서 더 효과적일 것이다. 가설 II. 배경음악은 그 음악이 갖는 정서와 유사한 정서값을 갖는 단어회상에 더 효과적일 것이다. 가설 II-1. 행복한 음악조건에서 피험자들은 행복한 정서값을 갖는 단어를 더 많이 기억할 것이다. 가설 II-2. 슬픈 음악조건에서 피험자들은 슬픈 정서값을 갖는 단어를 더 많이 기억하지 못할 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제를 해결하기 위한 과정을 제시하면 다음과 같다. 본 연구의 실험에서 배경음악이 과제수행에 미치는 효과 검증실험 대상은 천안시 소재 C 여자 고등학교 여학생120명이었으며, 언어적, 비언어적 수행과제는 <진단성지능검사>의 5개 하위검사(지각속도, 그림행렬, ...
본 연구는 정서상태를 유도하는 배경음악이 어떤 유형의 과제수행에 더 효과가 있으며, 또한 음악정서와 유사한 단어회상에 배경음악이 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것이었다. 이상의 연구 목적을 달성하기 위하여 연구 문제는 다음과 같은 두 가지를 설정하였다. 첫째, 진정성.친숙성의 배경음악은 과제의 종류(비언어적 과제와 언어적 과제)와 과제의 수준(단순 과제와 복잡 과제)에 따라 과제 수행 효과에 차이가 나는가? 둘째, 유쾌(행복), 불쾌(슬픔)를 유도하는 배경음악은 그 음악이 갖는 정서와 유사한 정서값을 갖는 단어회상에 영향을 미치는가? 각각의 연구문제를 구체적으로 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 가설 Ⅰ. 배경음악을 청취한 실험집단은 비교집단에 비해 과제의 종류와 과제수준에 따라 과제수행에서 받는 영향은 다를 것이다. 가설 I-1. 진정성.친숙성 배경음악을 청취한 실험집단은 비교집단에 비해 언어적 과제보다 비언어적 과제수행에서 더 효과적일 것이다. 가설 I-2. 진정성.친숙성 배경음악을 청취한 실험집단은 비교집단에 비해 복잡한 과제보다 단순한 과제수행에서 더 효과적일 것이다. 가설 II. 배경음악은 그 음악이 갖는 정서와 유사한 정서값을 갖는 단어회상에 더 효과적일 것이다. 가설 II-1. 행복한 음악조건에서 피험자들은 행복한 정서값을 갖는 단어를 더 많이 기억할 것이다. 가설 II-2. 슬픈 음악조건에서 피험자들은 슬픈 정서값을 갖는 단어를 더 많이 기억하지 못할 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제를 해결하기 위한 과정을 제시하면 다음과 같다. 본 연구의 실험에서 배경음악이 과제수행에 미치는 효과 검증실험 대상은 천안시 소재 C 여자 고등학교 여학생120명이었으며, 언어적, 비언어적 수행과제는 <진단성지능검사>의 5개 하위검사(지각속도, 그림행렬, 공간지각, 언어추리, 어휘력)를 사용하였으며, 단순, 복잡 수행과제는 일명 ‘카프라’로 칭해진 교육자재인 를 사용하였으며, 진정성.친숙성 배경음악은 기독교 음악에서 찬송가로 사용되는 곡 중에서 해당되는 곡을 선정하여 사용하였다. 유쾌(행복), 불쾌(슬픔)를 유도하는 배경음악이 유사 정서값을 갖는 단어회상에 미치는 효과 검증실험 대상은 천안시 소재 여자고등학교 여학생 60명이었으며, 실험도구는 행복한 정서값을 갖는 단어와 슬픈 정서값을 갖는 단어 32개로 구성된 단어목록과, 배경음악으로는 클래식 음악으로 유사 정서값을 갖는 곡들로 선정하였다. 실험은 1차, 2차에 걸쳐 실시하였으며, 실험을 통하여 수집된 자료를 통계분석을 하여 연구 문제에 따라 설정된 가설을 중심으로 결과를 해석하였다. 이상의 과정을 거쳐 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 비언어적 과제수행에서 실험집단이 비교집단보다 지각속도 검사, 그림행렬 검사 점수에 있어서 높은 평균 점수를 보였다. 이는 통계적으로 각각 의의(p< .05, p<.05)있는 차였다. 그러나 공간지각 검사에 있어서는 실험집단과 비교집단간에 있어서 유의한 차이는 없는 것으로 나타났다. 또한 언어적 과제수행에서는 실험집단과 비교집단간에 있어서 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다(가설Ⅰ-1). 둘째, 단순 과제 수행에서 실험집단이 비교집단보다 반복되는 단순 수작업에 있어서 높은 평균 점수를 보였다. 이는 통계적으로 의의(p< .05)있는 차였다. 반면, 고도의 집중력과 긴장을 요구하는 복잡 과제 수행에서, 복합나선형 탑 쌓기 작업에 있어서는 실험집단과 비교집단간에 있어서 유의한 차이는 없는 것으로 나타났다(가설Ⅰ-2). 셋째, 유사 정서값을 갖는 단어회상에 있어서 행복한 정서를 갖는 음악을 듣고, 행복한 음악조건에 유도된 집단은 슬픈 정서값을 갖는 단어보다 음악정서와 유사한 행복한 정서값을 갖는 단어를 회상하는데 있어서 높은 평균 점수를 보였다. 이는 통계적으로 상당히 의의(p< .001)있는 차였다(가설Ⅱ-1). 넷째, 유사 정서값을 갖는 단어회상에 있어서 슬픈 정서를 갖는 음악을 듣고, 슬픈 음악조건에 유도된 집단은 행복한 정서값을 갖는 단어보다 음악정서와 유사한 슬픈 정서값을 갖는 단어를 회상하는데 있어서 유의한 차이는 없는 것으로 나타났다(가설Ⅱ-2). 즉 유쾌(행복)를 유도하는 배경음악만이 그 음악이 갖는 정서와 유사한 정서값을 갖는 단어회상에 효과적인 것으로 밝혀졌다.
본 연구는 정서상태를 유도하는 배경음악이 어떤 유형의 과제수행에 더 효과가 있으며, 또한 음악정서와 유사한 단어회상에 배경음악이 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것이었다. 이상의 연구 목적을 달성하기 위하여 연구 문제는 다음과 같은 두 가지를 설정하였다. 첫째, 진정성.친숙성의 배경음악은 과제의 종류(비언어적 과제와 언어적 과제)와 과제의 수준(단순 과제와 복잡 과제)에 따라 과제 수행 효과에 차이가 나는가? 둘째, 유쾌(행복), 불쾌(슬픔)를 유도하는 배경음악은 그 음악이 갖는 정서와 유사한 정서값을 갖는 단어회상에 영향을 미치는가? 각각의 연구문제를 구체적으로 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 가설 Ⅰ. 배경음악을 청취한 실험집단은 비교집단에 비해 과제의 종류와 과제수준에 따라 과제수행에서 받는 영향은 다를 것이다. 가설 I-1. 진정성.친숙성 배경음악을 청취한 실험집단은 비교집단에 비해 언어적 과제보다 비언어적 과제수행에서 더 효과적일 것이다. 가설 I-2. 진정성.친숙성 배경음악을 청취한 실험집단은 비교집단에 비해 복잡한 과제보다 단순한 과제수행에서 더 효과적일 것이다. 가설 II. 배경음악은 그 음악이 갖는 정서와 유사한 정서값을 갖는 단어회상에 더 효과적일 것이다. 가설 II-1. 행복한 음악조건에서 피험자들은 행복한 정서값을 갖는 단어를 더 많이 기억할 것이다. 가설 II-2. 슬픈 음악조건에서 피험자들은 슬픈 정서값을 갖는 단어를 더 많이 기억하지 못할 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제를 해결하기 위한 과정을 제시하면 다음과 같다. 본 연구의 실험에서 배경음악이 과제수행에 미치는 효과 검증실험 대상은 천안시 소재 C 여자 고등학교 여학생120명이었으며, 언어적, 비언어적 수행과제는 <진단성지능검사>의 5개 하위검사(지각속도, 그림행렬, 공간지각, 언어추리, 어휘력)를 사용하였으며, 단순, 복잡 수행과제는 일명 ‘카프라’로 칭해진 교육자재인 를 사용하였으며, 진정성.친숙성 배경음악은 기독교 음악에서 찬송가로 사용되는 곡 중에서 해당되는 곡을 선정하여 사용하였다. 유쾌(행복), 불쾌(슬픔)를 유도하는 배경음악이 유사 정서값을 갖는 단어회상에 미치는 효과 검증실험 대상은 천안시 소재 여자고등학교 여학생 60명이었으며, 실험도구는 행복한 정서값을 갖는 단어와 슬픈 정서값을 갖는 단어 32개로 구성된 단어목록과, 배경음악으로는 클래식 음악으로 유사 정서값을 갖는 곡들로 선정하였다. 실험은 1차, 2차에 걸쳐 실시하였으며, 실험을 통하여 수집된 자료를 통계분석을 하여 연구 문제에 따라 설정된 가설을 중심으로 결과를 해석하였다. 이상의 과정을 거쳐 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 비언어적 과제수행에서 실험집단이 비교집단보다 지각속도 검사, 그림행렬 검사 점수에 있어서 높은 평균 점수를 보였다. 이는 통계적으로 각각 의의(p< .05, p<.05)있는 차였다. 그러나 공간지각 검사에 있어서는 실험집단과 비교집단간에 있어서 유의한 차이는 없는 것으로 나타났다. 또한 언어적 과제수행에서는 실험집단과 비교집단간에 있어서 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다(가설Ⅰ-1). 둘째, 단순 과제 수행에서 실험집단이 비교집단보다 반복되는 단순 수작업에 있어서 높은 평균 점수를 보였다. 이는 통계적으로 의의(p< .05)있는 차였다. 반면, 고도의 집중력과 긴장을 요구하는 복잡 과제 수행에서, 복합나선형 탑 쌓기 작업에 있어서는 실험집단과 비교집단간에 있어서 유의한 차이는 없는 것으로 나타났다(가설Ⅰ-2). 셋째, 유사 정서값을 갖는 단어회상에 있어서 행복한 정서를 갖는 음악을 듣고, 행복한 음악조건에 유도된 집단은 슬픈 정서값을 갖는 단어보다 음악정서와 유사한 행복한 정서값을 갖는 단어를 회상하는데 있어서 높은 평균 점수를 보였다. 이는 통계적으로 상당히 의의(p< .001)있는 차였다(가설Ⅱ-1). 넷째, 유사 정서값을 갖는 단어회상에 있어서 슬픈 정서를 갖는 음악을 듣고, 슬픈 음악조건에 유도된 집단은 행복한 정서값을 갖는 단어보다 음악정서와 유사한 슬픈 정서값을 갖는 단어를 회상하는데 있어서 유의한 차이는 없는 것으로 나타났다(가설Ⅱ-2). 즉 유쾌(행복)를 유도하는 배경음악만이 그 음악이 갖는 정서와 유사한 정서값을 갖는 단어회상에 효과적인 것으로 밝혀졌다.
The purpose of this study was to investigate the following tasks; Background music which affects emotion condition is more effective to any pattern of task performance and what is the interrelationship between background music and word memory as well? In order to achieve the purpose of this study, t...
The purpose of this study was to investigate the following tasks; Background music which affects emotion condition is more effective to any pattern of task performance and what is the interrelationship between background music and word memory as well? In order to achieve the purpose of this study, two kinds of research tasks was set up as follows. First, does the background music of sedativity and familarity make any effect of task performance according to not only task types (nonverbal task and verbal task) but also task levels (simple task and complex task)? Secondly, does the background music which leads to happy mood or sad mood make any effect on word recall which has emotion value similar to the feeling of the music? The following research hypotheses were made to concretely achieve their research tasks. HypothesisⅠ. Experimental group which heard background music will be different from comparative group in task performance according to task types and task levels. Ⅰ-1. The experimental group which heard the background music of sedativity and similarity will be more effective than comparative group in nonverbal task performance than that of verbal task. Ⅰ-2. The experimental group which heard the background music of sedativity and similarity will be more effective than word recall which has emotion value similar to the feeling of the music. Hypothesis Ⅱ. The background music which leads to happy mood or sad mood will be more effective in word recall which has emotion value similar to the emotion of the music. Ⅱ-1. The testees in happy background music will remember the words which have happy emotion value much more. 2-2. The testees in sad background music will not remember the words which have sad emotion value much more. To achieve the purpose of this research, the process was established as follows. The testees for the effect of background music on task performance were 120 students of C girls' high school in Cheonan. Verbal and nonverbal task performance was executed by 5 subordinate tests (perception speed, picture parade, space perception, language inference, word power) of diagnostic intelligence test. Simple and complex task performance was used Wood-Q called 'Kapra' and also sedativity and familarity background music was chosen and used by appropriate songs in a hymnbook. The testees for the effect of background music of leading to happiness or unhappiness to be effective for word recall of having similar emotion value, were 60 students of a girls' high school situated in Cheonan. Experimental instrument was a list of 32 words composed of happy emotion value and unhappy emotion value. Furthermore, background music was chosen by the songs of having similar emotion value as classic music. The experiment was tested two times and the result was interpreted by the assumption according to a statistical analysis of corrected data through the experiment and research task. Through above process the result of this study is as follows. First, experimental group showed higher score than comparative group in the test of perception speed, picture parade for nonverbal task performance. Statistically this was significant difference (p< .05, p< .05) each other. But there was no significant difference between experimental group and comparative group in the test of space perception. And also there was no significant difference between experimental group and comparative group in verbal task performance. Secondly, experimental group showed higher average score than comparative group in the repetitive simple handmade activity for simple task performance. Statistically this was significant difference (p< .05). On the contrary, there was no significant difference between experimental group and comparative group in the complex task performance demanded high concentration and tension and also in the activity of building complex spiral tower. Third, the group which listen to the music of happy emotion and lead to happy music condition in the word recall of similar emotion value showed high average score in the recall words that have similar happy emotion value than words of unhappy emotion value. This was very significant difference (p< .001) statistically. Fourth, the group which listen to the music of unhappy emotion and lead to unhappy music condition in the word recall of similar emotion value has not any significant difference in the recall words that have similar sad emotion value than words of happy emotion value. In other words, only background music which leads happiness turned out to be effective in the word recall to have similar emotion value with the emotion of the music.
The purpose of this study was to investigate the following tasks; Background music which affects emotion condition is more effective to any pattern of task performance and what is the interrelationship between background music and word memory as well? In order to achieve the purpose of this study, two kinds of research tasks was set up as follows. First, does the background music of sedativity and familarity make any effect of task performance according to not only task types (nonverbal task and verbal task) but also task levels (simple task and complex task)? Secondly, does the background music which leads to happy mood or sad mood make any effect on word recall which has emotion value similar to the feeling of the music? The following research hypotheses were made to concretely achieve their research tasks. HypothesisⅠ. Experimental group which heard background music will be different from comparative group in task performance according to task types and task levels. Ⅰ-1. The experimental group which heard the background music of sedativity and similarity will be more effective than comparative group in nonverbal task performance than that of verbal task. Ⅰ-2. The experimental group which heard the background music of sedativity and similarity will be more effective than word recall which has emotion value similar to the feeling of the music. Hypothesis Ⅱ. The background music which leads to happy mood or sad mood will be more effective in word recall which has emotion value similar to the emotion of the music. Ⅱ-1. The testees in happy background music will remember the words which have happy emotion value much more. 2-2. The testees in sad background music will not remember the words which have sad emotion value much more. To achieve the purpose of this research, the process was established as follows. The testees for the effect of background music on task performance were 120 students of C girls' high school in Cheonan. Verbal and nonverbal task performance was executed by 5 subordinate tests (perception speed, picture parade, space perception, language inference, word power) of diagnostic intelligence test. Simple and complex task performance was used Wood-Q called 'Kapra' and also sedativity and familarity background music was chosen and used by appropriate songs in a hymnbook. The testees for the effect of background music of leading to happiness or unhappiness to be effective for word recall of having similar emotion value, were 60 students of a girls' high school situated in Cheonan. Experimental instrument was a list of 32 words composed of happy emotion value and unhappy emotion value. Furthermore, background music was chosen by the songs of having similar emotion value as classic music. The experiment was tested two times and the result was interpreted by the assumption according to a statistical analysis of corrected data through the experiment and research task. Through above process the result of this study is as follows. First, experimental group showed higher score than comparative group in the test of perception speed, picture parade for nonverbal task performance. Statistically this was significant difference (p< .05, p< .05) each other. But there was no significant difference between experimental group and comparative group in the test of space perception. And also there was no significant difference between experimental group and comparative group in verbal task performance. Secondly, experimental group showed higher average score than comparative group in the repetitive simple handmade activity for simple task performance. Statistically this was significant difference (p< .05). On the contrary, there was no significant difference between experimental group and comparative group in the complex task performance demanded high concentration and tension and also in the activity of building complex spiral tower. Third, the group which listen to the music of happy emotion and lead to happy music condition in the word recall of similar emotion value showed high average score in the recall words that have similar happy emotion value than words of unhappy emotion value. This was very significant difference (p< .001) statistically. Fourth, the group which listen to the music of unhappy emotion and lead to unhappy music condition in the word recall of similar emotion value has not any significant difference in the recall words that have similar sad emotion value than words of happy emotion value. In other words, only background music which leads happiness turned out to be effective in the word recall to have similar emotion value with the emotion of the music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.