우리나라 패스트 푸드 산업은 최근 그 경쟁이 더욱 치열해 감에 따라 각 기업들은 그들의 계속적인 성장과 유지를 위해 그리고 이윤 창출을 위해 신제품을 앞다투어 출시하고 있다. 이와 함께 소비자의 니즈(Needs)는 더욱 다양해가고 있으며, 그러므로, 기업에 있어서 신제품 출시는 하나의 수혈과정과 같은 것으로 모든 활동을 원할하게 해줄 수 있는 필수적인 요건이라 하겠다. 일반적으로 외식 산업에서의 제품은 흔히 메뉴라고 불리우는데 본 연구에서는 보다 광범위한 범위의 제품 개념으로 접근하여 보았다. 본 연구는 신제품 개발이 좀 더 체계적으로 이루어 질 수 있는 방안을 다음과 같이 접근하였다. 첫째, 신제품 개발에 대한 이론적 접근으로 신제품 개념, 제품 개발 과정 및 성공 및 실패 요인을 분석하여 보았으며, 둘째, 패스트 푸드의 특성, 패스트 푸드의 역사와 국내외의 현황을 살펴보고 성장과정과 추이를 검토하였고 패스트 푸드 산업에서의 제품의 개념과 현황을 살펴보았으며, 셋째, 패스트 푸드 산업에서의 신제품 개발 과정과 신제품 현황을 살펴보고 최근의 추세를 점검하였으며, 넷째, 우리나라 대표적인 패스트 푸드 기업의 사례를 연구함으로써 각 개발 과정과 성공과 실패 요인을 함께 알아보았으며, 그로 인해 도출된 패스트 푸드에서의 신제품 개발 모형을 제시하였고, 우리나라 패스트 푸드 산업의 신제품 개발시 개선되어야 할 점을 살펴보았다. 그러면, 본 연구에서 발견된 중요한 점은 다음과 같다. 첫째, 패스트 푸드에서 신제품 개발시 체계적인 접근이 필요한다는 것이다. 다음과 같은 프로세스로 개발 될 것이 제안되어진다. 1) 매출 부진등 여러가지 원인으로 인한 신제품 개발의 필요 2) 여러 경로를 통한 아이디어 개발3) 제품 컨셉과 ...
우리나라 패스트 푸드 산업은 최근 그 경쟁이 더욱 치열해 감에 따라 각 기업들은 그들의 계속적인 성장과 유지를 위해 그리고 이윤 창출을 위해 신제품을 앞다투어 출시하고 있다. 이와 함께 소비자의 니즈(Needs)는 더욱 다양해가고 있으며, 그러므로, 기업에 있어서 신제품 출시는 하나의 수혈과정과 같은 것으로 모든 활동을 원할하게 해줄 수 있는 필수적인 요건이라 하겠다. 일반적으로 외식 산업에서의 제품은 흔히 메뉴라고 불리우는데 본 연구에서는 보다 광범위한 범위의 제품 개념으로 접근하여 보았다. 본 연구는 신제품 개발이 좀 더 체계적으로 이루어 질 수 있는 방안을 다음과 같이 접근하였다. 첫째, 신제품 개발에 대한 이론적 접근으로 신제품 개념, 제품 개발 과정 및 성공 및 실패 요인을 분석하여 보았으며, 둘째, 패스트 푸드의 특성, 패스트 푸드의 역사와 국내외의 현황을 살펴보고 성장과정과 추이를 검토하였고 패스트 푸드 산업에서의 제품의 개념과 현황을 살펴보았으며, 셋째, 패스트 푸드 산업에서의 신제품 개발 과정과 신제품 현황을 살펴보고 최근의 추세를 점검하였으며, 넷째, 우리나라 대표적인 패스트 푸드 기업의 사례를 연구함으로써 각 개발 과정과 성공과 실패 요인을 함께 알아보았으며, 그로 인해 도출된 패스트 푸드에서의 신제품 개발 모형을 제시하였고, 우리나라 패스트 푸드 산업의 신제품 개발시 개선되어야 할 점을 살펴보았다. 그러면, 본 연구에서 발견된 중요한 점은 다음과 같다. 첫째, 패스트 푸드에서 신제품 개발시 체계적인 접근이 필요한다는 것이다. 다음과 같은 프로세스로 개발 될 것이 제안되어진다. 1) 매출 부진등 여러가지 원인으로 인한 신제품 개발의 필요 2) 여러 경로를 통한 아이디어 개발3) 제품 컨셉과 포지셔닝 설정 같은 신제품 설계 4) R&D팀 제품 개발 5) 사내 혹은 소비자 테스트같은 테스트 6) 제품 출시 계획등의 제품 출시 준비 7) 끊임없는 소비자의 니즈 파악등으로 인한 제품 수명 관리등이다. 위와 같은 프로세스중에서 중요한 것은 소비자의 니즈를 정확히 파악할 수 있도록 사실이나 자료에 의한 아이디어 개발을 포함한 신제품 개발이며, 경쟁사와 차별을 가지고 올 수 있는 컨셉과 포지셔닝 설정 그리고, 무엇보다 중요한 것은 신제품 개발 기간 내내 마케팅, R&D, 구매, 재무등의 통합적인 운용이다. 둘째, 신제품 개발 후에 성공 요인과 실패 요인을 체크함으로써 후의 개발에 참고 자료가 되도록 해야 한다. 사례에서 연구된 신제품들은 성공과 실패의 요인을 모두 가지고 있었지만, 성공 요인을 잘 조절함으로써 성공할 수 있었다. 셋째, 체계적인 신제품 개발 과정이 영세한 국내 자생 브랜드에 요구되어지고 있다. 국내 자생 브랜드는 운영의 노하우(Know-How)부족으로 인해 신제품 개발시 경쟁사의 제품을 카피하는데 급급하고 체계적인 개발은 거의 없는 상태이기 때문이다.
우리나라 패스트 푸드 산업은 최근 그 경쟁이 더욱 치열해 감에 따라 각 기업들은 그들의 계속적인 성장과 유지를 위해 그리고 이윤 창출을 위해 신제품을 앞다투어 출시하고 있다. 이와 함께 소비자의 니즈(Needs)는 더욱 다양해가고 있으며, 그러므로, 기업에 있어서 신제품 출시는 하나의 수혈과정과 같은 것으로 모든 활동을 원할하게 해줄 수 있는 필수적인 요건이라 하겠다. 일반적으로 외식 산업에서의 제품은 흔히 메뉴라고 불리우는데 본 연구에서는 보다 광범위한 범위의 제품 개념으로 접근하여 보았다. 본 연구는 신제품 개발이 좀 더 체계적으로 이루어 질 수 있는 방안을 다음과 같이 접근하였다. 첫째, 신제품 개발에 대한 이론적 접근으로 신제품 개념, 제품 개발 과정 및 성공 및 실패 요인을 분석하여 보았으며, 둘째, 패스트 푸드의 특성, 패스트 푸드의 역사와 국내외의 현황을 살펴보고 성장과정과 추이를 검토하였고 패스트 푸드 산업에서의 제품의 개념과 현황을 살펴보았으며, 셋째, 패스트 푸드 산업에서의 신제품 개발 과정과 신제품 현황을 살펴보고 최근의 추세를 점검하였으며, 넷째, 우리나라 대표적인 패스트 푸드 기업의 사례를 연구함으로써 각 개발 과정과 성공과 실패 요인을 함께 알아보았으며, 그로 인해 도출된 패스트 푸드에서의 신제품 개발 모형을 제시하였고, 우리나라 패스트 푸드 산업의 신제품 개발시 개선되어야 할 점을 살펴보았다. 그러면, 본 연구에서 발견된 중요한 점은 다음과 같다. 첫째, 패스트 푸드에서 신제품 개발시 체계적인 접근이 필요한다는 것이다. 다음과 같은 프로세스로 개발 될 것이 제안되어진다. 1) 매출 부진등 여러가지 원인으로 인한 신제품 개발의 필요 2) 여러 경로를 통한 아이디어 개발3) 제품 컨셉과 포지셔닝 설정 같은 신제품 설계 4) R&D팀 제품 개발 5) 사내 혹은 소비자 테스트같은 테스트 6) 제품 출시 계획등의 제품 출시 준비 7) 끊임없는 소비자의 니즈 파악등으로 인한 제품 수명 관리등이다. 위와 같은 프로세스중에서 중요한 것은 소비자의 니즈를 정확히 파악할 수 있도록 사실이나 자료에 의한 아이디어 개발을 포함한 신제품 개발이며, 경쟁사와 차별을 가지고 올 수 있는 컨셉과 포지셔닝 설정 그리고, 무엇보다 중요한 것은 신제품 개발 기간 내내 마케팅, R&D, 구매, 재무등의 통합적인 운용이다. 둘째, 신제품 개발 후에 성공 요인과 실패 요인을 체크함으로써 후의 개발에 참고 자료가 되도록 해야 한다. 사례에서 연구된 신제품들은 성공과 실패의 요인을 모두 가지고 있었지만, 성공 요인을 잘 조절함으로써 성공할 수 있었다. 셋째, 체계적인 신제품 개발 과정이 영세한 국내 자생 브랜드에 요구되어지고 있다. 국내 자생 브랜드는 운영의 노하우(Know-How)부족으로 인해 신제품 개발시 경쟁사의 제품을 카피하는데 급급하고 체계적인 개발은 거의 없는 상태이기 때문이다.
Recently, because of economical growth of nation, elevation of consumption levels of People and the changes of the eating out industry situation and consumers behavior, eating out market in Korea has been rapidly growing. And also a part of total Korean industry on eating out industry become more hi...
Recently, because of economical growth of nation, elevation of consumption levels of People and the changes of the eating out industry situation and consumers behavior, eating out market in Korea has been rapidly growing. And also a part of total Korean industry on eating out industry become more higher. Therefore, fast food industry in Korea is more competitive and new marketing plan is needed for each fast food company. Nowadays, fast food companies in Korea introduced new product to increase sales, profit and brand awareness. As consumer's need is also more various, new product introduction can give fast food company refreshment and activeness. Generally, products at eating out market be called menu, but in this study, I approached product concept which have a wide scope instead of menu. I approached systematic new product development process as follows; Firstly, product concept, new product development process and the review of factors of success and failure was reviewed through literature survey of new product development ; Secondly, the character of fast food industry, fast food industry situation in developed country and Korea and product concept and product situation at fast food company was reviewed ; Thirdly, New product development theory and new product development situation in Korea was researched and checked current trend of new product development. Fourthly, through case study of local three fast food company, I compared with each company's new product development process, strategy and factors of success and failure. And also I suggested new product development process at fast food company and checked the thing which should be improved. The important thing of this study is as follows; At first, Systematic new product development process is needed. I suggest new product to develop as follows; 1) needs for new product development due to lots of reason such as poor sale etc. 2) idea creation through many channels 3) new product design including product concept and positioning etc. 4) new product development of R&D 5) Test(internal and based on small consumers) 6) new product introduction 7) product cycle management though continuously checking consumer's need And new product development including idea creation based on fact and data(research) in order to know exactly consumer's needs and developing suitable product concept and positioning is also important for fast food company. But the most important thing is that the integration management of all department such as marketing, R&D, purchasing and finance etc. during whole process. At second, after introduction of new product, factors of success and failure should be deeply analyzed. That must be helpful to the later new product development process. Even though new product which was described at this case study had factors of success and failure, fast food company reviewed in this case study efficiently managed each factor and so new product could be successful. At third, small-scale local fast food company must adopt systematic new product development process. Because of lack of know-how for new product development, they copy only products of competitors and don't have systematic new product development process.
Recently, because of economical growth of nation, elevation of consumption levels of People and the changes of the eating out industry situation and consumers behavior, eating out market in Korea has been rapidly growing. And also a part of total Korean industry on eating out industry become more higher. Therefore, fast food industry in Korea is more competitive and new marketing plan is needed for each fast food company. Nowadays, fast food companies in Korea introduced new product to increase sales, profit and brand awareness. As consumer's need is also more various, new product introduction can give fast food company refreshment and activeness. Generally, products at eating out market be called menu, but in this study, I approached product concept which have a wide scope instead of menu. I approached systematic new product development process as follows; Firstly, product concept, new product development process and the review of factors of success and failure was reviewed through literature survey of new product development ; Secondly, the character of fast food industry, fast food industry situation in developed country and Korea and product concept and product situation at fast food company was reviewed ; Thirdly, New product development theory and new product development situation in Korea was researched and checked current trend of new product development. Fourthly, through case study of local three fast food company, I compared with each company's new product development process, strategy and factors of success and failure. And also I suggested new product development process at fast food company and checked the thing which should be improved. The important thing of this study is as follows; At first, Systematic new product development process is needed. I suggest new product to develop as follows; 1) needs for new product development due to lots of reason such as poor sale etc. 2) idea creation through many channels 3) new product design including product concept and positioning etc. 4) new product development of R&D 5) Test(internal and based on small consumers) 6) new product introduction 7) product cycle management though continuously checking consumer's need And new product development including idea creation based on fact and data(research) in order to know exactly consumer's needs and developing suitable product concept and positioning is also important for fast food company. But the most important thing is that the integration management of all department such as marketing, R&D, purchasing and finance etc. during whole process. At second, after introduction of new product, factors of success and failure should be deeply analyzed. That must be helpful to the later new product development process. Even though new product which was described at this case study had factors of success and failure, fast food company reviewed in this case study efficiently managed each factor and so new product could be successful. At third, small-scale local fast food company must adopt systematic new product development process. Because of lack of know-how for new product development, they copy only products of competitors and don't have systematic new product development process.
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