20세기에 들어와 음악은 과학기술의 발달과 함께 현상학(phenomenology)이 대두되면서 연구 가능한 학문으로 인식되었다. 그로 인해 구체화된 개념이 아닌 감정에 호소하는 감정미학의 통념에서 벗어나 타 학문과의 연계가 이루어졌고 학문으로서의 위치도 확고하여졌다. 이러한 가운데 음악이 단순한 정서의 전달체계가 아닌 음악이 의미를 가지고 있고, 그것을 전달한다는 것을 증명하려는 시도가 생겼다. 이것이 기호학을 음악에 적용시킨 음악 기호학이다. 음악 기호학에서의 과학적인 사고와 체계적인 분석은 음악분석의 작곡기법과 직접적으로 관계 있는 음악 내적인 요소에 대한 분석(음계나 음렬의 사용, 선율의 운동성, 리듬의 변화 등 유기적 ...
20세기에 들어와 음악은 과학기술의 발달과 함께 현상학(phenomenology)이 대두되면서 연구 가능한 학문으로 인식되었다. 그로 인해 구체화된 개념이 아닌 감정에 호소하는 감정미학의 통념에서 벗어나 타 학문과의 연계가 이루어졌고 학문으로서의 위치도 확고하여졌다. 이러한 가운데 음악이 단순한 정서의 전달체계가 아닌 음악이 의미를 가지고 있고, 그것을 전달한다는 것을 증명하려는 시도가 생겼다. 이것이 기호학을 음악에 적용시킨 음악 기호학이다. 음악 기호학에서의 과학적인 사고와 체계적인 분석은 음악분석의 작곡기법과 직접적으로 관계 있는 음악 내적인 요소에 대한 분석(음계나 음렬의 사용, 선율의 운동성, 리듬의 변화 등 유기적 통합체의 단편적 최소단위에 대한 분석)의 한계를 극복하게 한다. 그러므로 음악의 각 요소를 상호 연관과 영향을 주는 총체적 구조물로 인식하고 그 배후를 연구한다. 음악자체의 의미적(기능적)분석은 물론이고 수용자에게 받아들여질 때의 의미분석, 주위환경(시대, 역사, 문화 등)과의 의미적 분석도 이루어진다. 그래서 음악 기호학적 분석에는 음악사, 사회학, 미학 그리고 심리학 등의 배경과 관계를 갖고 있다. 본 논문에서는 음악 기호학과 그 안의 의미를 전달하는 기호를 연구한다. 음악 기호학의 한 분과인 음악 의미론에서 사용되는 의미기호를 도상적 기호, 논리적 기호, 지표적 기호, 상징으로 나누고 각각의 정의와 범위 그리고 음악에서의 적용을 연구한다. 의미기호의 이러한 연구가 의미의 전달체계에 대한 사고의 폭을 넓히고 그와 연관된 문제를 해결하는데 유용한 통찰력을 제공하리라 믿는다.
20세기에 들어와 음악은 과학기술의 발달과 함께 현상학(phenomenology)이 대두되면서 연구 가능한 학문으로 인식되었다. 그로 인해 구체화된 개념이 아닌 감정에 호소하는 감정미학의 통념에서 벗어나 타 학문과의 연계가 이루어졌고 학문으로서의 위치도 확고하여졌다. 이러한 가운데 음악이 단순한 정서의 전달체계가 아닌 음악이 의미를 가지고 있고, 그것을 전달한다는 것을 증명하려는 시도가 생겼다. 이것이 기호학을 음악에 적용시킨 음악 기호학이다. 음악 기호학에서의 과학적인 사고와 체계적인 분석은 음악분석의 작곡기법과 직접적으로 관계 있는 음악 내적인 요소에 대한 분석(음계나 음렬의 사용, 선율의 운동성, 리듬의 변화 등 유기적 통합체의 단편적 최소단위에 대한 분석)의 한계를 극복하게 한다. 그러므로 음악의 각 요소를 상호 연관과 영향을 주는 총체적 구조물로 인식하고 그 배후를 연구한다. 음악자체의 의미적(기능적)분석은 물론이고 수용자에게 받아들여질 때의 의미분석, 주위환경(시대, 역사, 문화 등)과의 의미적 분석도 이루어진다. 그래서 음악 기호학적 분석에는 음악사, 사회학, 미학 그리고 심리학 등의 배경과 관계를 갖고 있다. 본 논문에서는 음악 기호학과 그 안의 의미를 전달하는 기호를 연구한다. 음악 기호학의 한 분과인 음악 의미론에서 사용되는 의미기호를 도상적 기호, 논리적 기호, 지표적 기호, 상징으로 나누고 각각의 정의와 범위 그리고 음악에서의 적용을 연구한다. 의미기호의 이러한 연구가 의미의 전달체계에 대한 사고의 폭을 넓히고 그와 연관된 문제를 해결하는데 유용한 통찰력을 제공하리라 믿는다.
The music has been known to the public as researchable study through the phenomenology with development of Science technology from 20th century. It is escaped from the common sense of Emotion aesthetics appealed to emotion of human being without well-organised concept. So the music has been connecte...
The music has been known to the public as researchable study through the phenomenology with development of Science technology from 20th century. It is escaped from the common sense of Emotion aesthetics appealed to emotion of human being without well-organised concept. So the music has been connected other studies automatically and settle down as a real study. On the other hand, the researchers realized that the music is not simple delivery method to the human emotion but the meaningful method by music itself. They tried to prove this theory which is so-called Music Semantics applied from Semantics. The scientific thought and systematical analysis in Music Semantics is able to overcome to analyze the contents in music - Scale, the usage of Seri, the motion of rhythm, the changement of rhythm, the analysis of simple minimum unit in a mixed union - which is strongly connected to the composition technique of the music analysis. So the background of each facts affected and recognized as a total structure is studied by Music Semantics. It is possible to research the meaningful analysis of music itself, the audience acceptance, the circumstance such as age, history, culture and etc. Therefore the analysis of Music Semantics is connected to music history, sociology, aesthetics and psychology. The Music Semantics and the Symbols is studied in this thesis. Also it is divided the meaning signals used in Semantics of music which is one part of Music Semantics to icon, logical sing, index, symbol and studied the definition and range of each facts and application in music. I believe that this thesis provides the useful thought in broadening the thought of delivery method of the meaning and solving the related problems.
The music has been known to the public as researchable study through the phenomenology with development of Science technology from 20th century. It is escaped from the common sense of Emotion aesthetics appealed to emotion of human being without well-organised concept. So the music has been connected other studies automatically and settle down as a real study. On the other hand, the researchers realized that the music is not simple delivery method to the human emotion but the meaningful method by music itself. They tried to prove this theory which is so-called Music Semantics applied from Semantics. The scientific thought and systematical analysis in Music Semantics is able to overcome to analyze the contents in music - Scale, the usage of Seri, the motion of rhythm, the changement of rhythm, the analysis of simple minimum unit in a mixed union - which is strongly connected to the composition technique of the music analysis. So the background of each facts affected and recognized as a total structure is studied by Music Semantics. It is possible to research the meaningful analysis of music itself, the audience acceptance, the circumstance such as age, history, culture and etc. Therefore the analysis of Music Semantics is connected to music history, sociology, aesthetics and psychology. The Music Semantics and the Symbols is studied in this thesis. Also it is divided the meaning signals used in Semantics of music which is one part of Music Semantics to icon, logical sing, index, symbol and studied the definition and range of each facts and application in music. I believe that this thesis provides the useful thought in broadening the thought of delivery method of the meaning and solving the related problems.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.