제 7차 교육과정 (2009개편 교육과정)에서 학생들의 수업부담을 줄이고 집중도를 높인다는 취지에서 도입된 집중이수제가 시행됨으로써 예체능 교과가 중, 고등학교 3년 동안 한 학기 동안에만 수업을 하는 학교가 많아 지게 되었다. 본 연구는 이에 따라 어려워진 예체능 교육의 현실과 청소년들의 정서에 미치는 음악교육의 영향에 대하여 연구하였다.
음악교육에서 오케스트라 활동은 청소년들에게 단체 생활에 대해서 배울 수 있고 사회성을 발달 시켜주며 최근 화두가 되고 있는 ...
제 7차 교육과정 (2009개편 교육과정)에서 학생들의 수업부담을 줄이고 집중도를 높인다는 취지에서 도입된 집중이수제가 시행됨으로써 예체능 교과가 중, 고등학교 3년 동안 한 학기 동안에만 수업을 하는 학교가 많아 지게 되었다. 본 연구는 이에 따라 어려워진 예체능 교육의 현실과 청소년들의 정서에 미치는 음악교육의 영향에 대하여 연구하였다.
음악교육에서 오케스트라 활동은 청소년들에게 단체 생활에 대해서 배울 수 있고 사회성을 발달 시켜주며 최근 화두가 되고 있는 학교 폭력 문제에 대한 방안으로 적용할 수 있을 만큼 긍정적인 효과를 나타었으며 음악 감상은 클래식의 안정적인 박자와 리듬은 집중력을 높이고 학습능력을 발달시켜주며 공부하고 앉아 있는 시간이 많은 학생들의 신체리듬을 원활하게 해준다. 또한 클래식을 통한 음악교육은 청소년들에게 친밀도가 낮음 음악이지만 안정적인 음악교육을 할 수 있다는 장점이 있다. 본 논문에서는 클래식음악 비평과 지역음악가들과 학생들과의 교류를 통한 음악교육의 예를 제시하였다. 대중음악은 클래식에 비해 선율이나 화성의 단순성이 있지만 학생들에게 흥미를 유발 시킬 수 있고 멀티미디어를 통한 음악교육 또한 컴퓨터를 통한 수업임으로 음악의 개인별 학습이 가능하다는 장점이 있다.
본문의 연구내용으로 음악교육이 청소년 정서에 미치는 영향에 관련해 세가지 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 음악교육은 인성발달에 도움이 된다.
둘째, 음악교육은 학습능력 발달에 도움을 준다.
셋째, 음악교육은 성취감과 자신감을 북돋아 줄 수 있다.
끝으로 음악을 다양한 방법으로 접하고 청소년들에게 받아들이기 쉽게 한다면 청소년들의 정서에 충분히 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 알 수 있다.
제 7차 교육과정 (2009개편 교육과정)에서 학생들의 수업부담을 줄이고 집중도를 높인다는 취지에서 도입된 집중이수제가 시행됨으로써 예체능 교과가 중, 고등학교 3년 동안 한 학기 동안에만 수업을 하는 학교가 많아 지게 되었다. 본 연구는 이에 따라 어려워진 예체능 교육의 현실과 청소년들의 정서에 미치는 음악교육의 영향에 대하여 연구하였다.
음악교육에서 오케스트라 활동은 청소년들에게 단체 생활에 대해서 배울 수 있고 사회성을 발달 시켜주며 최근 화두가 되고 있는 학교 폭력 문제에 대한 방안으로 적용할 수 있을 만큼 긍정적인 효과를 나타었으며 음악 감상은 클래식의 안정적인 박자와 리듬은 집중력을 높이고 학습능력을 발달시켜주며 공부하고 앉아 있는 시간이 많은 학생들의 신체리듬을 원활하게 해준다. 또한 클래식을 통한 음악교육은 청소년들에게 친밀도가 낮음 음악이지만 안정적인 음악교육을 할 수 있다는 장점이 있다. 본 논문에서는 클래식음악 비평과 지역음악가들과 학생들과의 교류를 통한 음악교육의 예를 제시하였다. 대중음악은 클래식에 비해 선율이나 화성의 단순성이 있지만 학생들에게 흥미를 유발 시킬 수 있고 멀티미디어를 통한 음악교육 또한 컴퓨터를 통한 수업임으로 음악의 개인별 학습이 가능하다는 장점이 있다.
본문의 연구내용으로 음악교육이 청소년 정서에 미치는 영향에 관련해 세가지 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 음악교육은 인성발달에 도움이 된다.
둘째, 음악교육은 학습능력 발달에 도움을 준다.
셋째, 음악교육은 성취감과 자신감을 북돋아 줄 수 있다.
끝으로 음악을 다양한 방법으로 접하고 청소년들에게 받아들이기 쉽게 한다면 청소년들의 정서에 충분히 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 알 수 있다.
Concentration of intensive system was introduced in ‘the 7theducationalcurriculum’.
The reason is reducing the burden of student and increase concentration. So nowadays art, music, physical education classes only during the semester for 3 years. The results of the research was regarding difficulty o...
Concentration of intensive system was introduced in ‘the 7theducationalcurriculum’.
The reason is reducing the burden of student and increase concentration. So nowadays art, music, physical education classes only during the semester for 3 years. The results of the research was regarding difficulty of art, music, physical education’s reality and student’s emotional impact of music education.
In music education, student orchestra activity can learn about corporate life and promote the development of their sociality. Recently, school violence is a serious social problem. Orchestra activity was solved that problem and indicates a positive effect. Students listen to classical music, it gives their increase concentration and develop their learning ability. That ability will be student’s body rhythms go on smoothly during study times. Classic education is decrease the level of closeness but it can educate a stable method. On this thesis criticism of classical music and through local musicians with student’s exchange presented an example of music education. Popular music has more simple melody and harmonic than classical music but popular music can lead to student’s interest. Also multimedia music education use computer so we can be personalized with the contents of the body of research, we can conclude 3kind of conclusions about “student’s emotional impact on music education.”
First, music education is helpful in character development.
Second, music education is helpful in learning ability.
Third, music education raised their accomplishment development and confidence.
Lastly, experience music in a variety of ways and teachers to easily teach music, they have a positive impact for student emotion.
Concentration of intensive system was introduced in ‘the 7theducationalcurriculum’.
The reason is reducing the burden of student and increase concentration. So nowadays art, music, physical education classes only during the semester for 3 years. The results of the research was regarding difficulty of art, music, physical education’s reality and student’s emotional impact of music education.
In music education, student orchestra activity can learn about corporate life and promote the development of their sociality. Recently, school violence is a serious social problem. Orchestra activity was solved that problem and indicates a positive effect. Students listen to classical music, it gives their increase concentration and develop their learning ability. That ability will be student’s body rhythms go on smoothly during study times. Classic education is decrease the level of closeness but it can educate a stable method. On this thesis criticism of classical music and through local musicians with student’s exchange presented an example of music education. Popular music has more simple melody and harmonic than classical music but popular music can lead to student’s interest. Also multimedia music education use computer so we can be personalized with the contents of the body of research, we can conclude 3kind of conclusions about “student’s emotional impact on music education.”
First, music education is helpful in character development.
Second, music education is helpful in learning ability.
Third, music education raised their accomplishment development and confidence.
Lastly, experience music in a variety of ways and teachers to easily teach music, they have a positive impact for student emotion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.