본 논문의 목적은 미디어의존 이론의 개인의 미시적 의존요인들을 기초로 하여 스타와 관련된 미디어 소비행태와 대인커뮤니케이션 그리고 인구 통계학적 관계들이 청소년들의 스타관련 미디어 의존요인들과 어떠한 관계를 가지고 있는가를 알아보는 것이다. 루빈과 원달(Rubin and Windahl)은 개인의 미디어 선택, 소비에 영향을 미치는 요인들을 미디어와 사회의 관계, 미디어와 개인의 관계, 개인과 사회의 관계로 제시하고 있다. 미디어와 사회 간의 관계는 사회의 정치적, 경제적, 문화적 체계가 개인의 미디어에 대한 접근 가능성, 경험을 결정짓는다. 미디어와 개인간의 관계는 ...
본 논문의 목적은 미디어의존 이론의 개인의 미시적 의존요인들을 기초로 하여 스타와 관련된 미디어 소비행태와 대인커뮤니케이션 그리고 인구 통계학적 관계들이 청소년들의 스타관련 미디어 의존요인들과 어떠한 관계를 가지고 있는가를 알아보는 것이다. 루빈과 원달(Rubin and Windahl)은 개인의 미디어 선택, 소비에 영향을 미치는 요인들을 미디어와 사회의 관계, 미디어와 개인의 관계, 개인과 사회의 관계로 제시하고 있다. 미디어와 사회 간의 관계는 사회의 정치적, 경제적, 문화적 체계가 개인의 미디어에 대한 접근 가능성, 경험을 결정짓는다. 미디어와 개인간의 관계는 이용과 충족 이론에서 제기한 개인의 미디어 이용동기, 욕구충족 개념과 유사하나 여기서는 미디어와 개인간의 상호의존관계를 중시한다. 사회와 개인간의 관계는 사회의 문화적, 교육적 체계 등이 수용자의 미디어 선택, 동기 등의 틀을 제공한다는 것인데, 예를 들면 여가시간을 활용 할 만한 문화시설이나 출구가 많지 않은 우리나라의 청소년들의 경우 다른 집단에 비해 미디어에 대한 의존도가 높아진다는 것이다. 이와 같은 미디어의존 이론의 관점에서 본다면 개인의 미디어에 대한 선택은 미디어, 사회, 개인간의 관계의 틀 속에서 이루어진다고 할 수 있다. 벨-로케(Ball-Rokeach)역시 개인이 미디어에 대해 형성하고 있는 의존관계에 영향을 미치는 요인은 다단계로 이루어지고 있다고 설명하고 있다. 개인의 미디어 의존관계를 결정짓는 요인은 크게 거시적 차원과 미시적 차원의 요인들로 구분 지을 수 있다. 거시적 차원의 요인은 사회적, 정치적, 경제적 체제가 미디어에 대한 개인의 접근과 경험, 의존관계의 범위를 결정짓는다는 것이다. 그리고 사회와 개인과의 관계로, 개인이 느끼는 사회에 대한 불확실성, 불안감이 개인의 미디어에 대한 의존정도와 미디어의 정보수집, 처리, 분배과정에 영향을 미침으로써 개인과 미디어의 의존관계에 영향을 미친다는 것이다. 이와 같은 개인의 미디어 의존형태에 영향을 미치는 거시적 차원의 요인들은 수용자와 미디어를 둘러싼 외부환경적 요인을 의미한다. 예들 들어 사회가 불안할수록 텔레비전 뉴스 프로그램에 대한 시청이 증가하는 것은 이용과 충족 이론의 관점에서 보면 개인이 정보욕구 충족을 위해 텔레비전 뉴스프로그램을 선택하기 때문이라고 설명할 수 있으나, 미디어 의존 이론의 관점에서는 뉴스가 불안 해소 위한 정보가 있을 것으로 판단 불안감을 해소하기 위해 텔레비전 뉴스 프로그램에 의존적이라는 것이다. 이에 반해 미시적 차원의 요인은 주로 수용자 개인의 특성과 관련된 것을 의미하는데, 개인의 대인 커뮤니케이션 특성, 개인의 인구사회학적 특성, 개인의 목표 등이 개인의 미디어 의존관계에 영향을 미친다는 것이다. 예들 들어 청소년들이 부모 또는 친구와 어떠한 대화를 나누고 있느냐에 따라 청소년들의 텔레비전에 대한 의존이 달라질 수 있으며, 청소년의 인구사회학적 특성 즉 성적, 성별, 가게소득 그리고 청소년이 어떠한 목적으로 미디어에 의존하는가 하는 의존형태가 개인의 미디어 의존관계에 영향을 미친다는 것이다. 이러한 미디어 의존형태는 다른 어떤 변인보다 수용자의 미디어 이용에 많은 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 따라서 청소년의 미디어 소비 및 이용에 있어서 청소년들의 의존유형과 상기에 제시한 인구통계학적인 변인 대인 커뮤니케이션 변인들 그 밖의 통계적 변인과의 관계를 파악함으로써 현재 청소년들과 미디어와의 관계를 이해할 수 있을 것이다.
본 논문의 목적은 미디어의존 이론의 개인의 미시적 의존요인들을 기초로 하여 스타와 관련된 미디어 소비행태와 대인커뮤니케이션 그리고 인구 통계학적 관계들이 청소년들의 스타관련 미디어 의존요인들과 어떠한 관계를 가지고 있는가를 알아보는 것이다. 루빈과 원달(Rubin and Windahl)은 개인의 미디어 선택, 소비에 영향을 미치는 요인들을 미디어와 사회의 관계, 미디어와 개인의 관계, 개인과 사회의 관계로 제시하고 있다. 미디어와 사회 간의 관계는 사회의 정치적, 경제적, 문화적 체계가 개인의 미디어에 대한 접근 가능성, 경험을 결정짓는다. 미디어와 개인간의 관계는 이용과 충족 이론에서 제기한 개인의 미디어 이용동기, 욕구충족 개념과 유사하나 여기서는 미디어와 개인간의 상호의존관계를 중시한다. 사회와 개인간의 관계는 사회의 문화적, 교육적 체계 등이 수용자의 미디어 선택, 동기 등의 틀을 제공한다는 것인데, 예를 들면 여가시간을 활용 할 만한 문화시설이나 출구가 많지 않은 우리나라의 청소년들의 경우 다른 집단에 비해 미디어에 대한 의존도가 높아진다는 것이다. 이와 같은 미디어의존 이론의 관점에서 본다면 개인의 미디어에 대한 선택은 미디어, 사회, 개인간의 관계의 틀 속에서 이루어진다고 할 수 있다. 벨-로케(Ball-Rokeach)역시 개인이 미디어에 대해 형성하고 있는 의존관계에 영향을 미치는 요인은 다단계로 이루어지고 있다고 설명하고 있다. 개인의 미디어 의존관계를 결정짓는 요인은 크게 거시적 차원과 미시적 차원의 요인들로 구분 지을 수 있다. 거시적 차원의 요인은 사회적, 정치적, 경제적 체제가 미디어에 대한 개인의 접근과 경험, 의존관계의 범위를 결정짓는다는 것이다. 그리고 사회와 개인과의 관계로, 개인이 느끼는 사회에 대한 불확실성, 불안감이 개인의 미디어에 대한 의존정도와 미디어의 정보수집, 처리, 분배과정에 영향을 미침으로써 개인과 미디어의 의존관계에 영향을 미친다는 것이다. 이와 같은 개인의 미디어 의존형태에 영향을 미치는 거시적 차원의 요인들은 수용자와 미디어를 둘러싼 외부환경적 요인을 의미한다. 예들 들어 사회가 불안할수록 텔레비전 뉴스 프로그램에 대한 시청이 증가하는 것은 이용과 충족 이론의 관점에서 보면 개인이 정보욕구 충족을 위해 텔레비전 뉴스프로그램을 선택하기 때문이라고 설명할 수 있으나, 미디어 의존 이론의 관점에서는 뉴스가 불안 해소 위한 정보가 있을 것으로 판단 불안감을 해소하기 위해 텔레비전 뉴스 프로그램에 의존적이라는 것이다. 이에 반해 미시적 차원의 요인은 주로 수용자 개인의 특성과 관련된 것을 의미하는데, 개인의 대인 커뮤니케이션 특성, 개인의 인구사회학적 특성, 개인의 목표 등이 개인의 미디어 의존관계에 영향을 미친다는 것이다. 예들 들어 청소년들이 부모 또는 친구와 어떠한 대화를 나누고 있느냐에 따라 청소년들의 텔레비전에 대한 의존이 달라질 수 있으며, 청소년의 인구사회학적 특성 즉 성적, 성별, 가게소득 그리고 청소년이 어떠한 목적으로 미디어에 의존하는가 하는 의존형태가 개인의 미디어 의존관계에 영향을 미친다는 것이다. 이러한 미디어 의존형태는 다른 어떤 변인보다 수용자의 미디어 이용에 많은 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 따라서 청소년의 미디어 소비 및 이용에 있어서 청소년들의 의존유형과 상기에 제시한 인구통계학적인 변인 대인 커뮤니케이션 변인들 그 밖의 통계적 변인과의 관계를 파악함으로써 현재 청소년들과 미디어와의 관계를 이해할 수 있을 것이다.
According to usual case studies of adolescents, Recently adolescents are laid in education systems for the entrance examination, these instigates to indulgences, consumption, dependency about somethings(media, goods etc...)to star. because somethings related star in conditions loss of diversity for ...
According to usual case studies of adolescents, Recently adolescents are laid in education systems for the entrance examination, these instigates to indulgences, consumption, dependency about somethings(media, goods etc...)to star. because somethings related star in conditions loss of diversity for entrance education supply the adolescents with an amusement in spare time. Thus to understand more adolescents, it is very useful that study adolescent’s dependency and consumption for media related star. On the condition, specifically purpose of this study is to investigate the typology of adolescent’s dependency relations between the dependency relation types and so called the star media in TV and Internet among the adolescents. To study this, attempts to answer the following research questions below. Ⅰ.What kinds of dependency relation types do adolescents form with the consumption of star media? Ⅱ.What is relations between factors influence the adolescents’ star media dependency and socio-demographic variables ?, Ⅲ. What is relations between dependency factors related star media affects and the adolescents’ interpersonal communication variables? Ⅳ. What is relations consumption of viewer in star media and dependency factors? To examine this, this study surveyed 117 young adolescents in seoul, about purpose of viewing about star media for dependency factors, inter-personal communication conditions, amount of consumption, indulgences and socio-demogrphic variables. To find out the adolescents’ star media of dependency relations types, this study did principle factor analysis in orthogonal rotation with a survey. As a results of factor analysis, show that major types of star media dependency relations are three types attractivity and habituation dependency relation, amusement and consumption dependency relations, and interpersonal dependency relation. one of the three, large amount of the dependency for star media is due to attractivity and habituation factor. This factor explain adolescents depend on star media in good feeling about star personally. and interpersonal dependency relation factor show the importance conversation topics about star. To find out the relations between factors influence the adolescents’ star media dependency and socio-demographic variables, Compare dependency factors with different groups in gender, scholastic year, record and economy level. Notable result is that, the lower economy level depend on star media for adoration and amusement more than other levels. These results explain that lower economy level have not a satisfaction in the present conditions. Compare consumption about star media and socio-demographic variables show that notable results. The upper economy and record level less exposure and consume than other levels. Further, this study examine correlations of each variables, As a results of these show that maintaining relationship with friends of variables are correlated the experience of alienation. this means adolescents to avoid alienation in conversation exposure and consume star media.
According to usual case studies of adolescents, Recently adolescents are laid in education systems for the entrance examination, these instigates to indulgences, consumption, dependency about somethings(media, goods etc...)to star. because somethings related star in conditions loss of diversity for entrance education supply the adolescents with an amusement in spare time. Thus to understand more adolescents, it is very useful that study adolescent’s dependency and consumption for media related star. On the condition, specifically purpose of this study is to investigate the typology of adolescent’s dependency relations between the dependency relation types and so called the star media in TV and Internet among the adolescents. To study this, attempts to answer the following research questions below. Ⅰ.What kinds of dependency relation types do adolescents form with the consumption of star media? Ⅱ.What is relations between factors influence the adolescents’ star media dependency and socio-demographic variables ?, Ⅲ. What is relations between dependency factors related star media affects and the adolescents’ interpersonal communication variables? Ⅳ. What is relations consumption of viewer in star media and dependency factors? To examine this, this study surveyed 117 young adolescents in seoul, about purpose of viewing about star media for dependency factors, inter-personal communication conditions, amount of consumption, indulgences and socio-demogrphic variables. To find out the adolescents’ star media of dependency relations types, this study did principle factor analysis in orthogonal rotation with a survey. As a results of factor analysis, show that major types of star media dependency relations are three types attractivity and habituation dependency relation, amusement and consumption dependency relations, and interpersonal dependency relation. one of the three, large amount of the dependency for star media is due to attractivity and habituation factor. This factor explain adolescents depend on star media in good feeling about star personally. and interpersonal dependency relation factor show the importance conversation topics about star. To find out the relations between factors influence the adolescents’ star media dependency and socio-demographic variables, Compare dependency factors with different groups in gender, scholastic year, record and economy level. Notable result is that, the lower economy level depend on star media for adoration and amusement more than other levels. These results explain that lower economy level have not a satisfaction in the present conditions. Compare consumption about star media and socio-demographic variables show that notable results. The upper economy and record level less exposure and consume than other levels. Further, this study examine correlations of each variables, As a results of these show that maintaining relationship with friends of variables are correlated the experience of alienation. this means adolescents to avoid alienation in conversation exposure and consume star media.
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