국내 방송환경은 95년 케이블TV와 2003년 3월에 본격적인 위성 디지털방송등 다매체·다채널의 환경으로 채널의 수가 급증하고 이에 따라 국내 스포츠프로그램을 전문으로 편성 제작하는 이른바 스포츠 채널들이 등장하고 있다. 현대사회에 이르러 축구, 야구, 배구, 농구, 등의 대중적 스포츠프로그램과 골프, 체조, 자동차경주 등 전문적인 스포츠프로그램 스쿼시, 3인조 농구 등 생활 스포츠프로그램에 이르기까지 다양한 시청자 층이 형성되어 거의 무한정으로 프로그램을 공급할 수 있는 능력에 대한 기대가 스포츠 전문채널의 급성장을 가속화하는 원인이 된다. 이처럼 스포츠프로그램으로 특화된 전문 스포츠 채널이 방송사업에서 주목을 받는 이유는 경제적 이점과 영상 소프트웨어의 빈곤현상이 우려되는 다매체시대에 무한한 프로그램을 공급할 수 있는 잠재력과 광고수익에 비해서 제작비가 낮다는 점과 고정적인 시청자 층을 확보할 수 있기 때문에 안정적인 수익을 기대할 수 있다는 점을 들고 있다. 올림픽대로, 올림픽공원 등 ‘88’이라는 숫자는 20세기말 한국의 국가적 정취를 대표하는 상징물이 되었다. 88올림픽은 단순한 스포츠행사가 아니라 우리의 근대화 프로젝트의 최종단계를 수행하는 대표적인 국가사업으로서 한국사회 전반에 커다란 변화를 일으킨 문화적 충격이었다. 이를 가능케 한 것 중 중요한 하나가 바로 미디어 특히 TV이다. 어느 나라를 막론하고 오늘날의 스포츠는 철저히 ‘관중스포츠’이며 ‘방송스포츠’이다. 스포츠 중계는 시청자들을 결코 질리게 하지 않으며 소재 고갈을 염려할 필요가 없다. 새로운 방송기술의 도입과 시범이 제일 먼저 스포츠 중계를 통해 이루어진다는 점은 스포츠가 갖는 대중적 위력을 입증해 주는 것이다. 각본 없는 드라마인 스포츠경기가 방송으로 중계되면서 여러 가지 요인과 결합하여 사회적 커뮤니케이션을 활성화시키기 위한 프로그램이 되도록 하기위해서는 스포츠방송에 대한 이해가 매우 중요하다. 스포츠가 미디어스포츠로 급격히 변모하고 있음에도 이에 대한 언론행위적탐구의 수준은 아직까지 학계나 언론계를 막론하고 미약한 수준에 머무르고 있다. 스포츠신문을 통해 스포츠보도행위가 신문을 구매하는 물적 가치가 되었으며 텔레비전의 경우 높은 시청률을 견인하는 장르가 되었음에도 우리나라에서 스포츠방송에 대한 관점은 여가 또는 오락행위를 각색하고 제작하는 행위로 간주하는 단순차원에 머무르고 있다. 외국위성방송에 의한 스포츠프로그램의 국내유입, 국내방송사에 의한 스포츠중계방송 등이 내재하고 있는 여러 가지 중계 기술적 차원에 대한 진단과 분석이 이제는 체계적으로 논의되어야 한다. 본 논문에서는 TV중계기술이 “한국텔레비전방송의 변천과 더불어 어떤 변화를 가져왔는가”라는 문제의식을 갖고, 지난 98년 프랑스월드컵, 2000년 시드니올림픽, 2001년대륙간컵 등 국내외적으로 TV중계방송을 하였던 자료를 집중분석하여 2002년 월드컵중계 및 향후, 국내외 스포츠중계기술의 발전방안에 관 하여 제안을 하는데 있다. 본 연구목적에 비추어 연구문제를 보다 구체적으로 제시하면 다음과 같다. 연구문제1. TV스포츠프로그램 중계기술의 변천과 중계방식은 어떻게 발전을 하였는가? 연구문제2. 스포츠 중계기술의 갖는 문제는 무엇인가? 연구문제3. 디지털시대의 중계기술은 어떻게 발전해 나갈 것인가? 본 논문에서는 매체의 기술적 특성에 따라 1960년대: 영상문화시대, 1970년대: 3국체제, 1980년대: 2대 공영방송시대, 1990년대: 공·민영 방송시대로 구분하겠다. 본 연구를 위한 연구방법으로는 문헌 연구방법과 ...
국내 방송환경은 95년 케이블TV와 2003년 3월에 본격적인 위성 디지털방송등 다매체·다채널의 환경으로 채널의 수가 급증하고 이에 따라 국내 스포츠프로그램을 전문으로 편성 제작하는 이른바 스포츠 채널들이 등장하고 있다. 현대사회에 이르러 축구, 야구, 배구, 농구, 등의 대중적 스포츠프로그램과 골프, 체조, 자동차경주 등 전문적인 스포츠프로그램 스쿼시, 3인조 농구 등 생활 스포츠프로그램에 이르기까지 다양한 시청자 층이 형성되어 거의 무한정으로 프로그램을 공급할 수 있는 능력에 대한 기대가 스포츠 전문채널의 급성장을 가속화하는 원인이 된다. 이처럼 스포츠프로그램으로 특화된 전문 스포츠 채널이 방송사업에서 주목을 받는 이유는 경제적 이점과 영상 소프트웨어의 빈곤현상이 우려되는 다매체시대에 무한한 프로그램을 공급할 수 있는 잠재력과 광고수익에 비해서 제작비가 낮다는 점과 고정적인 시청자 층을 확보할 수 있기 때문에 안정적인 수익을 기대할 수 있다는 점을 들고 있다. 올림픽대로, 올림픽공원 등 ‘88’이라는 숫자는 20세기말 한국의 국가적 정취를 대표하는 상징물이 되었다. 88올림픽은 단순한 스포츠행사가 아니라 우리의 근대화 프로젝트의 최종단계를 수행하는 대표적인 국가사업으로서 한국사회 전반에 커다란 변화를 일으킨 문화적 충격이었다. 이를 가능케 한 것 중 중요한 하나가 바로 미디어 특히 TV이다. 어느 나라를 막론하고 오늘날의 스포츠는 철저히 ‘관중스포츠’이며 ‘방송스포츠’이다. 스포츠 중계는 시청자들을 결코 질리게 하지 않으며 소재 고갈을 염려할 필요가 없다. 새로운 방송기술의 도입과 시범이 제일 먼저 스포츠 중계를 통해 이루어진다는 점은 스포츠가 갖는 대중적 위력을 입증해 주는 것이다. 각본 없는 드라마인 스포츠경기가 방송으로 중계되면서 여러 가지 요인과 결합하여 사회적 커뮤니케이션을 활성화시키기 위한 프로그램이 되도록 하기위해서는 스포츠방송에 대한 이해가 매우 중요하다. 스포츠가 미디어스포츠로 급격히 변모하고 있음에도 이에 대한 언론행위적탐구의 수준은 아직까지 학계나 언론계를 막론하고 미약한 수준에 머무르고 있다. 스포츠신문을 통해 스포츠보도행위가 신문을 구매하는 물적 가치가 되었으며 텔레비전의 경우 높은 시청률을 견인하는 장르가 되었음에도 우리나라에서 스포츠방송에 대한 관점은 여가 또는 오락행위를 각색하고 제작하는 행위로 간주하는 단순차원에 머무르고 있다. 외국위성방송에 의한 스포츠프로그램의 국내유입, 국내방송사에 의한 스포츠중계방송 등이 내재하고 있는 여러 가지 중계 기술적 차원에 대한 진단과 분석이 이제는 체계적으로 논의되어야 한다. 본 논문에서는 TV중계기술이 “한국텔레비전방송의 변천과 더불어 어떤 변화를 가져왔는가”라는 문제의식을 갖고, 지난 98년 프랑스월드컵, 2000년 시드니올림픽, 2001년대륙간컵 등 국내외적으로 TV중계방송을 하였던 자료를 집중분석하여 2002년 월드컵중계 및 향후, 국내외 스포츠중계기술의 발전방안에 관 하여 제안을 하는데 있다. 본 연구목적에 비추어 연구문제를 보다 구체적으로 제시하면 다음과 같다. 연구문제1. TV스포츠프로그램 중계기술의 변천과 중계방식은 어떻게 발전을 하였는가? 연구문제2. 스포츠 중계기술의 갖는 문제는 무엇인가? 연구문제3. 디지털시대의 중계기술은 어떻게 발전해 나갈 것인가? 본 논문에서는 매체의 기술적 특성에 따라 1960년대: 영상문화시대, 1970년대: 3국체제, 1980년대: 2대 공영방송시대, 1990년대: 공·민영 방송시대로 구분하겠다. 본 연구를 위한 연구방법으로는 문헌 연구방법과 내용분석방법을 중심으로 연구를 할 것이며, 방송관련협회 및 기관에서 발행되는 정기간행물의 수록된 자료와 데이터, 방송사에서 발행한 연지, 또한 중계방송에 직접적으로 참여하는 현업자(PD, TD, CAMERA MAN)들의 요구하는 화면구성, 중계기술 등을 심층면접으로 조사를 할 것이며, 문헌은 국내문헌과 외국문헌으로 분류하고 방송에 관련된 서적, 학위논문 등을 통하여 객관적인 사실을 기술하고자 하였다.
국내 방송환경은 95년 케이블TV와 2003년 3월에 본격적인 위성 디지털방송등 다매체·다채널의 환경으로 채널의 수가 급증하고 이에 따라 국내 스포츠프로그램을 전문으로 편성 제작하는 이른바 스포츠 채널들이 등장하고 있다. 현대사회에 이르러 축구, 야구, 배구, 농구, 등의 대중적 스포츠프로그램과 골프, 체조, 자동차경주 등 전문적인 스포츠프로그램 스쿼시, 3인조 농구 등 생활 스포츠프로그램에 이르기까지 다양한 시청자 층이 형성되어 거의 무한정으로 프로그램을 공급할 수 있는 능력에 대한 기대가 스포츠 전문채널의 급성장을 가속화하는 원인이 된다. 이처럼 스포츠프로그램으로 특화된 전문 스포츠 채널이 방송사업에서 주목을 받는 이유는 경제적 이점과 영상 소프트웨어의 빈곤현상이 우려되는 다매체시대에 무한한 프로그램을 공급할 수 있는 잠재력과 광고수익에 비해서 제작비가 낮다는 점과 고정적인 시청자 층을 확보할 수 있기 때문에 안정적인 수익을 기대할 수 있다는 점을 들고 있다. 올림픽대로, 올림픽공원 등 ‘88’이라는 숫자는 20세기말 한국의 국가적 정취를 대표하는 상징물이 되었다. 88올림픽은 단순한 스포츠행사가 아니라 우리의 근대화 프로젝트의 최종단계를 수행하는 대표적인 국가사업으로서 한국사회 전반에 커다란 변화를 일으킨 문화적 충격이었다. 이를 가능케 한 것 중 중요한 하나가 바로 미디어 특히 TV이다. 어느 나라를 막론하고 오늘날의 스포츠는 철저히 ‘관중스포츠’이며 ‘방송스포츠’이다. 스포츠 중계는 시청자들을 결코 질리게 하지 않으며 소재 고갈을 염려할 필요가 없다. 새로운 방송기술의 도입과 시범이 제일 먼저 스포츠 중계를 통해 이루어진다는 점은 스포츠가 갖는 대중적 위력을 입증해 주는 것이다. 각본 없는 드라마인 스포츠경기가 방송으로 중계되면서 여러 가지 요인과 결합하여 사회적 커뮤니케이션을 활성화시키기 위한 프로그램이 되도록 하기위해서는 스포츠방송에 대한 이해가 매우 중요하다. 스포츠가 미디어스포츠로 급격히 변모하고 있음에도 이에 대한 언론행위적탐구의 수준은 아직까지 학계나 언론계를 막론하고 미약한 수준에 머무르고 있다. 스포츠신문을 통해 스포츠보도행위가 신문을 구매하는 물적 가치가 되었으며 텔레비전의 경우 높은 시청률을 견인하는 장르가 되었음에도 우리나라에서 스포츠방송에 대한 관점은 여가 또는 오락행위를 각색하고 제작하는 행위로 간주하는 단순차원에 머무르고 있다. 외국위성방송에 의한 스포츠프로그램의 국내유입, 국내방송사에 의한 스포츠중계방송 등이 내재하고 있는 여러 가지 중계 기술적 차원에 대한 진단과 분석이 이제는 체계적으로 논의되어야 한다. 본 논문에서는 TV중계기술이 “한국텔레비전방송의 변천과 더불어 어떤 변화를 가져왔는가”라는 문제의식을 갖고, 지난 98년 프랑스월드컵, 2000년 시드니올림픽, 2001년대륙간컵 등 국내외적으로 TV중계방송을 하였던 자료를 집중분석하여 2002년 월드컵중계 및 향후, 국내외 스포츠중계기술의 발전방안에 관 하여 제안을 하는데 있다. 본 연구목적에 비추어 연구문제를 보다 구체적으로 제시하면 다음과 같다. 연구문제1. TV스포츠프로그램 중계기술의 변천과 중계방식은 어떻게 발전을 하였는가? 연구문제2. 스포츠 중계기술의 갖는 문제는 무엇인가? 연구문제3. 디지털시대의 중계기술은 어떻게 발전해 나갈 것인가? 본 논문에서는 매체의 기술적 특성에 따라 1960년대: 영상문화시대, 1970년대: 3국체제, 1980년대: 2대 공영방송시대, 1990년대: 공·민영 방송시대로 구분하겠다. 본 연구를 위한 연구방법으로는 문헌 연구방법과 내용분석방법을 중심으로 연구를 할 것이며, 방송관련협회 및 기관에서 발행되는 정기간행물의 수록된 자료와 데이터, 방송사에서 발행한 연지, 또한 중계방송에 직접적으로 참여하는 현업자(PD, TD, CAMERA MAN)들의 요구하는 화면구성, 중계기술 등을 심층면접으로 조사를 할 것이며, 문헌은 국내문헌과 외국문헌으로 분류하고 방송에 관련된 서적, 학위논문 등을 통하여 객관적인 사실을 기술하고자 하였다.
In the domestic broadcasting environment, the so-called sports channels which specially compose and produce the domestic sports programs are being organized according to the increasing number of channels by the multi-media and the multi-channel such as the cableTV in 1995 and the full-scale satellit...
In the domestic broadcasting environment, the so-called sports channels which specially compose and produce the domestic sports programs are being organized according to the increasing number of channels by the multi-media and the multi-channel such as the cableTV in 1995 and the full-scale satellite digital broadcasting in March 2003. In this modern society, the expectation on the ability which can supply the programs almost limitlessly because the class of the various TV audiences were made up from the public program such as the soccer, baseball, volleyball, and the basketball, and the special program such as the golf, gymnastics, and the car racing to the daily program such as the squash tennis and 3-men basketball becomes the main reason which accelerate the rapid development of the sports-specialized program. As seen in the above, the reasons why the specialized sports channel which is composed of the sports programs is paid attention to by the broadcasting business are the potentiality which can supply the programs endlessly in the multi-media period when the indigent phenomenon of the economical advantage and the visual software are apprehended, and the low cost of the production compared to the benefit of the advertisement, and the possible expectation for the stable benefit because the fixed class of the TV audience could be secured. In order to create the program which can activate the social communication united with the various factors while the sports event which is the drama without a scenario is relayed by the broadcast, the comprehension about the sports broadcasting is very important. Though the sports is being rapidly changed into the media sports, the standard of the research focusing upon the speech-behavior of the sports is still insufficient level in both the learned circles and the press field. The diagnosis and the analysis about the various relay technique dimension which the domestic inflow of the sports program by theforeign satellite broadcast and the sports relay broadcast by the domestic broadcasting company contain should be systematically discussed. In this thesis, with the critical mind that the TV relay technique "caused what kind of changed together with the transition of the Korean television broadcasting", after fully analyzing the materials which were used in the domestic and overseas such as the France World Cup in 1998, the Sydney Olympics in 2000, and the Intercontinental Cup, the purpose of this thesis is to propose the developmental plan of the domestic and foreign sports relay technique in the 2002 World Cup and hereafter. Compared with the purpose of this research, the more concrete research issue could be suggested as follows. Research issue 1. How did the transition and the way of the relay of the TV sports program developed? Research issue 2. What is the problem which the sports relay technique has? Research issue 3. How will the relay technique of the digital age develop? As the research way for this study, the literature study method and the content analysis method will be mainly utilized, the data and the material which were mentioned in the periodical magazines which are published in the association and the organization which are related with the broadcasting, the annual reports which were issued in the broadcasting companies will be deeply examined. Additionally, the screen formation and the relay technique which the current workers(PD, TD,Cameraman) who directly join in the relay broadcasting will be investigated by the deep interview. Besides, the other purpose of this thesis is to classify the literatures into the domestic literature and the foreign literature, and to describe the objective facts through the publications and theses related with the broadcasting.
In the domestic broadcasting environment, the so-called sports channels which specially compose and produce the domestic sports programs are being organized according to the increasing number of channels by the multi-media and the multi-channel such as the cableTV in 1995 and the full-scale satellite digital broadcasting in March 2003. In this modern society, the expectation on the ability which can supply the programs almost limitlessly because the class of the various TV audiences were made up from the public program such as the soccer, baseball, volleyball, and the basketball, and the special program such as the golf, gymnastics, and the car racing to the daily program such as the squash tennis and 3-men basketball becomes the main reason which accelerate the rapid development of the sports-specialized program. As seen in the above, the reasons why the specialized sports channel which is composed of the sports programs is paid attention to by the broadcasting business are the potentiality which can supply the programs endlessly in the multi-media period when the indigent phenomenon of the economical advantage and the visual software are apprehended, and the low cost of the production compared to the benefit of the advertisement, and the possible expectation for the stable benefit because the fixed class of the TV audience could be secured. In order to create the program which can activate the social communication united with the various factors while the sports event which is the drama without a scenario is relayed by the broadcast, the comprehension about the sports broadcasting is very important. Though the sports is being rapidly changed into the media sports, the standard of the research focusing upon the speech-behavior of the sports is still insufficient level in both the learned circles and the press field. The diagnosis and the analysis about the various relay technique dimension which the domestic inflow of the sports program by theforeign satellite broadcast and the sports relay broadcast by the domestic broadcasting company contain should be systematically discussed. In this thesis, with the critical mind that the TV relay technique "caused what kind of changed together with the transition of the Korean television broadcasting", after fully analyzing the materials which were used in the domestic and overseas such as the France World Cup in 1998, the Sydney Olympics in 2000, and the Intercontinental Cup, the purpose of this thesis is to propose the developmental plan of the domestic and foreign sports relay technique in the 2002 World Cup and hereafter. Compared with the purpose of this research, the more concrete research issue could be suggested as follows. Research issue 1. How did the transition and the way of the relay of the TV sports program developed? Research issue 2. What is the problem which the sports relay technique has? Research issue 3. How will the relay technique of the digital age develop? As the research way for this study, the literature study method and the content analysis method will be mainly utilized, the data and the material which were mentioned in the periodical magazines which are published in the association and the organization which are related with the broadcasting, the annual reports which were issued in the broadcasting companies will be deeply examined. Additionally, the screen formation and the relay technique which the current workers(PD, TD,Cameraman) who directly join in the relay broadcasting will be investigated by the deep interview. Besides, the other purpose of this thesis is to classify the literatures into the domestic literature and the foreign literature, and to describe the objective facts through the publications and theses related with the broadcasting.
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