[학위논문]초등학교 5, 6학년 음악 감상 영역의 효율적인 지도방안 연구 : 리듬지도를 중심으로 (A) Research on an effective teaching method in music appreciation for fifth and sixth grades in elementary school:focusing on rhythm원문보기
모든 음악에 있어서 가장 근본적인 요소라고 할 수 있는 리듬은 가락, 화음과 함께 음악예술을 구성하는 기본 3요소로서 리듬의 이해는 음악을 이해하는데 무엇보다도 중요하다. 리듬은 음악예술 뿐만 아니라 모든 예술의 구성요소이며 음악교육에서 소홀히 다룰 수 없는 중요한 것이다. 초등학교 과정에서 리듬처럼 기본적인 요소들이 어떻게 구성되어 있는가 하는 것을 이해하는 것은 감상수업에서 중시해야 할 내용이며, 음악교육은 가창과 기악, 감상등 전 영역에서...
모든 음악에 있어서 가장 근본적인 요소라고 할 수 있는 리듬은 가락, 화음과 함께 음악예술을 구성하는 기본 3요소로서 리듬의 이해는 음악을 이해하는데 무엇보다도 중요하다. 리듬은 음악예술 뿐만 아니라 모든 예술의 구성요소이며 음악교육에서 소홀히 다룰 수 없는 중요한 것이다. 초등학교 과정에서 리듬처럼 기본적인 요소들이 어떻게 구성되어 있는가 하는 것을 이해하는 것은 감상수업에서 중시해야 할 내용이며, 음악교육은 가창과 기악, 감상등 전 영역에서 자연스럽게 리듬감을 습득하도록 해야 하며 소홀히 다루어져서는 안된다. 이에 본 논문은 단순히 듣고 이해하는 소극적인 활동을 탈피하고 음악의 가장 중요한 요소인 리듬감 향상의 기회를 통하여 음악감상학습이 효율적으로 이루어지도록 하는데 연구의 의의를 두고 문헌적 고찰을 통해 리듬 학습에 대한 이론적 원리를 검토하여 리듬지도를 중심으로 하는 효율적인 감상 지도 방안을 연구함에 목적이 있다. 본 연구에서 감상수업에서 효율적인 지도방안은 특별히 리듬지도에서 국한시켰으며 리듬변화와 감상곡과의 관계를 연관시키는 방안으로 하였다. 위의 연구 목적을 위하여 초등학교 학생의 음악적 성장특징에 대한 피아제의 이론과 감상 및 리듬교육과의 관계, 감상활동과 리듬지도 등을 알아보고, 달크로즈(Emile Jaques -Dalcroze), 코다이(Zoltan Koda'ly), 오르프(Carl Orff)의 리듬지도의 음악교육 이론을 살펴보고 세 학자의 공통적인 이론을 리듬학습에 적용하였다. 특히 달크로즈의 청음훈련을 통한 리듬과 신체의 신속한 연결을 감상학습에 도입한 유리드믹스, 코다이의 놀이 노래와 신체동작을 관련지어 박을 느끼게 하며, 음가음절을 통하여 리듬꼴을 익히게 하는 방법, 그리고 오르프의 친숙한 말들을 음악적으로 암송하게 하여 리듬을 체험하며 오스티나토, 카논, 론도형식을 통하여 리듬을 지도하는 방법을 살펴보았다. 세 명의 학자들이 주는 이론적 시사점을 살펴보면 리듬을 음악의 여러 분야와 함께 포괄적으로 지도하며, 신체동작과 언어를 사용하고 모든 리듬학습은 일련의 단계를 가지고 지도되어야 하며 다양한 음악 경험을 하게 해야 한다는 것이다. 위의 이론을 바탕으로 제 7차 교육과정의 초등학교 5·6학년의 교과서에 나오는 음악감상 단원 중 서양음악 감상단원 8곡을 분석하였다. 분석내용은 곡명, 작곡가, 작곡가 사상, 곡의 지도 방안과 각 곡의 주요 리듬의 지도 내용을 찾아보았다. 5학년 교과서의 베토벤이 작곡한 '엘리제를 위하여', 헨델의 '할렐루야', 드뷔시의 '바다', 로시니의 '윌리암텔 서곡' 과 6학년 교과서의 비발디의 '봄', 라벤의 '볼레로', 하이든의 '놀람교향곡', 베토벤의 '운명교향곡'등을 분석하였다. 효율적인 감상지도 방안을 위하여 7차 교육과정의 감상학습 체계와 효율적인 감상학습의 원리와 방법 등에 대해서 알아보고 그에 따른 감상곡에서 리듬이 두드러지게 나타난 부분을 발췌하여 교수학습 과정안을 만들었다. 지금까지 살펴 본 연구를 토대로 종합해 본 감상 수업에 있어서 리듬지도 방안의 관점은 다음과 같다. 첫째, 리듬학습은 수동적이 될 수 가 있기 때문에 신체를 이용한 여러 가지 활동을 통하여 적극적인 감상활동이 되도록 해야 한다. 둘째, 초등학교 어린이들의 발달단계에 맞는 리듬학습 내용과 지도방법이 실시 되어야 한다. 셋째, 감상학습에 있어서는 리듬에 대한 특징이 있는 악곡에서 주요리듬과 리듬변화, 발전관계를 익히게 한다. 넷째, 리듬 학습은 음표이름을 외우게 하거나 소리의 길이만을 강조하는 이론적 리듬학습이 아니라, 리듬의 빠르기, 셈여림, 박자등 우리주위에서 접할 수 있는 다양한 음악으로 해야 한다. 리듬지도에서 더욱 보안되어야 할 점은 악곡의 구성요소에 관심을 갖고 능동적 적극적인 감상활동이 될 수 있도록 교사의 의도적 동기가 필요하며 이 논문에서 다루어지지 않은 다양한 방법들이 좀더 구안되어 현장에서 교사와 어린이들에게 효과적으로 적용되어져야 할 것이다. 감상활동에 의한 미적 체험활동을 통해 음악의 가치를 판단하고 보다 바람직한 음악적 환경에 적응할 수 있는 능력이 길러질 것을 기대한다.
모든 음악에 있어서 가장 근본적인 요소라고 할 수 있는 리듬은 가락, 화음과 함께 음악예술을 구성하는 기본 3요소로서 리듬의 이해는 음악을 이해하는데 무엇보다도 중요하다. 리듬은 음악예술 뿐만 아니라 모든 예술의 구성요소이며 음악교육에서 소홀히 다룰 수 없는 중요한 것이다. 초등학교 과정에서 리듬처럼 기본적인 요소들이 어떻게 구성되어 있는가 하는 것을 이해하는 것은 감상수업에서 중시해야 할 내용이며, 음악교육은 가창과 기악, 감상등 전 영역에서 자연스럽게 리듬감을 습득하도록 해야 하며 소홀히 다루어져서는 안된다. 이에 본 논문은 단순히 듣고 이해하는 소극적인 활동을 탈피하고 음악의 가장 중요한 요소인 리듬감 향상의 기회를 통하여 음악감상학습이 효율적으로 이루어지도록 하는데 연구의 의의를 두고 문헌적 고찰을 통해 리듬 학습에 대한 이론적 원리를 검토하여 리듬지도를 중심으로 하는 효율적인 감상 지도 방안을 연구함에 목적이 있다. 본 연구에서 감상수업에서 효율적인 지도방안은 특별히 리듬지도에서 국한시켰으며 리듬변화와 감상곡과의 관계를 연관시키는 방안으로 하였다. 위의 연구 목적을 위하여 초등학교 학생의 음악적 성장특징에 대한 피아제의 이론과 감상 및 리듬교육과의 관계, 감상활동과 리듬지도 등을 알아보고, 달크로즈(Emile Jaques -Dalcroze), 코다이(Zoltan Koda'ly), 오르프(Carl Orff)의 리듬지도의 음악교육 이론을 살펴보고 세 학자의 공통적인 이론을 리듬학습에 적용하였다. 특히 달크로즈의 청음훈련을 통한 리듬과 신체의 신속한 연결을 감상학습에 도입한 유리드믹스, 코다이의 놀이 노래와 신체동작을 관련지어 박을 느끼게 하며, 음가음절을 통하여 리듬꼴을 익히게 하는 방법, 그리고 오르프의 친숙한 말들을 음악적으로 암송하게 하여 리듬을 체험하며 오스티나토, 카논, 론도형식을 통하여 리듬을 지도하는 방법을 살펴보았다. 세 명의 학자들이 주는 이론적 시사점을 살펴보면 리듬을 음악의 여러 분야와 함께 포괄적으로 지도하며, 신체동작과 언어를 사용하고 모든 리듬학습은 일련의 단계를 가지고 지도되어야 하며 다양한 음악 경험을 하게 해야 한다는 것이다. 위의 이론을 바탕으로 제 7차 교육과정의 초등학교 5·6학년의 교과서에 나오는 음악감상 단원 중 서양음악 감상단원 8곡을 분석하였다. 분석내용은 곡명, 작곡가, 작곡가 사상, 곡의 지도 방안과 각 곡의 주요 리듬의 지도 내용을 찾아보았다. 5학년 교과서의 베토벤이 작곡한 '엘리제를 위하여', 헨델의 '할렐루야', 드뷔시의 '바다', 로시니의 '윌리암텔 서곡' 과 6학년 교과서의 비발디의 '봄', 라벤의 '볼레로', 하이든의 '놀람교향곡', 베토벤의 '운명교향곡'등을 분석하였다. 효율적인 감상지도 방안을 위하여 7차 교육과정의 감상학습 체계와 효율적인 감상학습의 원리와 방법 등에 대해서 알아보고 그에 따른 감상곡에서 리듬이 두드러지게 나타난 부분을 발췌하여 교수학습 과정안을 만들었다. 지금까지 살펴 본 연구를 토대로 종합해 본 감상 수업에 있어서 리듬지도 방안의 관점은 다음과 같다. 첫째, 리듬학습은 수동적이 될 수 가 있기 때문에 신체를 이용한 여러 가지 활동을 통하여 적극적인 감상활동이 되도록 해야 한다. 둘째, 초등학교 어린이들의 발달단계에 맞는 리듬학습 내용과 지도방법이 실시 되어야 한다. 셋째, 감상학습에 있어서는 리듬에 대한 특징이 있는 악곡에서 주요리듬과 리듬변화, 발전관계를 익히게 한다. 넷째, 리듬 학습은 음표이름을 외우게 하거나 소리의 길이만을 강조하는 이론적 리듬학습이 아니라, 리듬의 빠르기, 셈여림, 박자등 우리주위에서 접할 수 있는 다양한 음악으로 해야 한다. 리듬지도에서 더욱 보안되어야 할 점은 악곡의 구성요소에 관심을 갖고 능동적 적극적인 감상활동이 될 수 있도록 교사의 의도적 동기가 필요하며 이 논문에서 다루어지지 않은 다양한 방법들이 좀더 구안되어 현장에서 교사와 어린이들에게 효과적으로 적용되어져야 할 것이다. 감상활동에 의한 미적 체험활동을 통해 음악의 가치를 판단하고 보다 바람직한 음악적 환경에 적응할 수 있는 능력이 길러질 것을 기대한다.
Rhythm, the most basic element in all forms of music, is one of three fundamental factors that forms musical arts along with a tone and harmoly. Thus, it is understand what rhythm is in order to understand music. It is not only an important factor in musical but all forms of arts, which must be emph...
Rhythm, the most basic element in all forms of music, is one of three fundamental factors that forms musical arts along with a tone and harmoly. Thus, it is understand what rhythm is in order to understand music. It is not only an important factor in musical but all forms of arts, which must be emphasized in music lessons. It is necessary to put important value in understanding the composition of basic elements such as rhythm in elementary music education during the musical appreciation lesson. Music education must motivate students to obtain their sense of rhythm in all areas such as a song, instrumental music, appreciation and etc, which must be valued. Therefore, an objective of this research is to form effective musical appreciation lesson through an opportunity of improving a sense of rhythm, the most important musical element, away from passive activity of simply listening and understanding the music. Through document investigation, we have studied about theoretical ideas of rhythm unit to investigate about an effective musical appreciation instruction guidance focused on rhythm lessons. In this research, an effective guidance measure in musical appreciation lesson was specially limited to rhythm lessons and we have applied a method of linking the relationship between rhythmical change and musics to be appreciated. To achieve the research objective, we have investigated about a relationship between Piaget's theory about musical growth features of elementary school students and rhythm education, appreciation activity and rhythmical instruction. We have also studied about the theory of musical education of rhythm instruction of Dalcroze, Kodaly and Orff. Then, we have applied common theories of three scholars. Particularly, we motivated students to feel the rhythm in relevance to Eeurhythmics, which the immediate connection between rhythm through ear training, and body of Ddalcroze was induced to musical appreciation lesson and Kodaly's singing and body movements. And we have used a method of letting students get familiar to the rhythm by motivating them to musically memorize familiar words of Orff for the students to experience the rhythm. And we have investigated about a method of instructing rhythm through ostinato, canon and rondo forms. What the theories of three scholars stated above emphasizes is that rhythm must be instructed inclusively along with many different fields. Also, body motions and language must be used and all rhythm lessons must be conducted in a series of stages. Lastly, students must have many different forms of musical experiences. Based on the theory above, we have analyzed eight musics in western music appreciation unit in testbooks of fifth and sixth graders in elementary school of the seventh educational curriculum. We have investigated about the title, composer, ideas of composer, instruction measure for each music and instruction content of main rhythms of each song. We have analyzed 'Fur Elise' of Beethoven, 'Hallehuiah' of Handel, 'La Mer' of Debussy and 'Overture "William Tel"' of Rossini in fifth grade textbook and 'La Primavera (Spring)' of Vivaldi, 'Bolerl' of Ravel, 'Symphony No.94 in G "Surprise"' of Haydn, 'Symphony No.5 in C 'Schicksal' of Beethoven and etc. To come up with an effective music appreciation guidance measure, we have investigated about the system of appreciation learning of the seventh educational curriculum, ideas and methods of effective appreciation learning. Then, we have excerpted parts with remarkable rhythms from the music to come up with curriculum for music lesson. Following are the viewpoints of rhythm lessons in music appreciation lesson based on the investigation. First, rhythm lessons may become passive thus it is necessary to drive active appreciation activities through different activities using the body. Second, rhythm lessons contents and instruction measure adequate for the growth of elementary school students must be conducted. Third, in terms of the appreciation learning, students must be motivated to learn about main rhythm, rhythmical change and development relationship in musics with rhythmical features. Fourth, rhythm lesson is not a theoretical lesson making students to memorize the musical notation or emphasizing the length of the sound but must be diverse music which we can approach in our surrounding such as velocity of rhythm, dynamics, rhythm and etc. Teacher's intentional motivation is necessary for the students to be interested in elements of the music and to perform active and progressive appreciation activities and many different methods that had not been handled in this researched must be designed in the future for effective use on the site of musical education. We expect students to be able to judge the value of music through aesthetic experiment through appreciation activity and to develop an ability to adap to a correct musical environment.
Rhythm, the most basic element in all forms of music, is one of three fundamental factors that forms musical arts along with a tone and harmoly. Thus, it is understand what rhythm is in order to understand music. It is not only an important factor in musical but all forms of arts, which must be emphasized in music lessons. It is necessary to put important value in understanding the composition of basic elements such as rhythm in elementary music education during the musical appreciation lesson. Music education must motivate students to obtain their sense of rhythm in all areas such as a song, instrumental music, appreciation and etc, which must be valued. Therefore, an objective of this research is to form effective musical appreciation lesson through an opportunity of improving a sense of rhythm, the most important musical element, away from passive activity of simply listening and understanding the music. Through document investigation, we have studied about theoretical ideas of rhythm unit to investigate about an effective musical appreciation instruction guidance focused on rhythm lessons. In this research, an effective guidance measure in musical appreciation lesson was specially limited to rhythm lessons and we have applied a method of linking the relationship between rhythmical change and musics to be appreciated. To achieve the research objective, we have investigated about a relationship between Piaget's theory about musical growth features of elementary school students and rhythm education, appreciation activity and rhythmical instruction. We have also studied about the theory of musical education of rhythm instruction of Dalcroze, Kodaly and Orff. Then, we have applied common theories of three scholars. Particularly, we motivated students to feel the rhythm in relevance to Eeurhythmics, which the immediate connection between rhythm through ear training, and body of Ddalcroze was induced to musical appreciation lesson and Kodaly's singing and body movements. And we have used a method of letting students get familiar to the rhythm by motivating them to musically memorize familiar words of Orff for the students to experience the rhythm. And we have investigated about a method of instructing rhythm through ostinato, canon and rondo forms. What the theories of three scholars stated above emphasizes is that rhythm must be instructed inclusively along with many different fields. Also, body motions and language must be used and all rhythm lessons must be conducted in a series of stages. Lastly, students must have many different forms of musical experiences. Based on the theory above, we have analyzed eight musics in western music appreciation unit in testbooks of fifth and sixth graders in elementary school of the seventh educational curriculum. We have investigated about the title, composer, ideas of composer, instruction measure for each music and instruction content of main rhythms of each song. We have analyzed 'Fur Elise' of Beethoven, 'Hallehuiah' of Handel, 'La Mer' of Debussy and 'Overture "William Tel"' of Rossini in fifth grade textbook and 'La Primavera (Spring)' of Vivaldi, 'Bolerl' of Ravel, 'Symphony No.94 in G "Surprise"' of Haydn, 'Symphony No.5 in C 'Schicksal' of Beethoven and etc. To come up with an effective music appreciation guidance measure, we have investigated about the system of appreciation learning of the seventh educational curriculum, ideas and methods of effective appreciation learning. Then, we have excerpted parts with remarkable rhythms from the music to come up with curriculum for music lesson. Following are the viewpoints of rhythm lessons in music appreciation lesson based on the investigation. First, rhythm lessons may become passive thus it is necessary to drive active appreciation activities through different activities using the body. Second, rhythm lessons contents and instruction measure adequate for the growth of elementary school students must be conducted. Third, in terms of the appreciation learning, students must be motivated to learn about main rhythm, rhythmical change and development relationship in musics with rhythmical features. Fourth, rhythm lesson is not a theoretical lesson making students to memorize the musical notation or emphasizing the length of the sound but must be diverse music which we can approach in our surrounding such as velocity of rhythm, dynamics, rhythm and etc. Teacher's intentional motivation is necessary for the students to be interested in elements of the music and to perform active and progressive appreciation activities and many different methods that had not been handled in this researched must be designed in the future for effective use on the site of musical education. We expect students to be able to judge the value of music through aesthetic experiment through appreciation activity and to develop an ability to adap to a correct musical environment.
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