지난 30여년간 서울은 비약적인 발전을 했다. 산업이나 경제, 문화 등 사회 전반에 걸친 다양한 변화는 서울이라는 도시의 구성에도 많은 변화를 주었다. 특히 경제가 신장됨에 따라 자동차의 수요가 급격히 증가되었고 서울로 몰려드는 많은 사람들을 수용하기 위해 주거공간 또한 급격히 증가되었다. 그러나 도로의 선설이나 확장 그리고 주거공간의 확충은 그 발전에 못 미치는 도시공간 구성 즉, 국가적으로는 계획성 없는 환경정책과 지역적으로는 무질서한 개발사업 그리고 일반 시민들의 무절제한 공간 사용으로 서울에서 생활하는 다양한 이용자들의 편익을 고루 충족시키지 못했다. 도시공간에 대한 다양한 요구를 충족시키기 위하여 여러 가지 대안을 모색하고 최상의 해결책을 마련하는 ’디자인’적인 접근은 거의 이루어지지 않았다. 이러한 도시공간에 대한 체계적이고 계획적이지 못한 개발로 인해 서울에는 차량의 소통에도 쓰이지 않고, 사람의 보행이냐 여러 활동에도 쓰이지 않는 많은 공간이 남아있으며, 본 연구는 이 남아있는 공간을 ’유휴공간’이라 칭한다. 도시공간의 유휴공간은 모든 지역에서 쉽게 발견할 수 있으며, 도시 속에 자리잡고 있는 공간이나 활용되지 않거나, 적합하게 쓰이지 않는 공간 모두를 유휴공간이라 할 수 있다. 도로의 교통섬, 고가도로의 하부, 건물과 건물사이 자투리공간, 강변 둔치와 ...
지난 30여년간 서울은 비약적인 발전을 했다. 산업이나 경제, 문화 등 사회 전반에 걸친 다양한 변화는 서울이라는 도시의 구성에도 많은 변화를 주었다. 특히 경제가 신장됨에 따라 자동차의 수요가 급격히 증가되었고 서울로 몰려드는 많은 사람들을 수용하기 위해 주거공간 또한 급격히 증가되었다. 그러나 도로의 선설이나 확장 그리고 주거공간의 확충은 그 발전에 못 미치는 도시공간 구성 즉, 국가적으로는 계획성 없는 환경정책과 지역적으로는 무질서한 개발사업 그리고 일반 시민들의 무절제한 공간 사용으로 서울에서 생활하는 다양한 이용자들의 편익을 고루 충족시키지 못했다. 도시공간에 대한 다양한 요구를 충족시키기 위하여 여러 가지 대안을 모색하고 최상의 해결책을 마련하는 ’디자인’적인 접근은 거의 이루어지지 않았다. 이러한 도시공간에 대한 체계적이고 계획적이지 못한 개발로 인해 서울에는 차량의 소통에도 쓰이지 않고, 사람의 보행이냐 여러 활동에도 쓰이지 않는 많은 공간이 남아있으며, 본 연구는 이 남아있는 공간을 ’유휴공간’이라 칭한다. 도시공간의 유휴공간은 모든 지역에서 쉽게 발견할 수 있으며, 도시 속에 자리잡고 있는 공간이나 활용되지 않거나, 적합하게 쓰이지 않는 공간 모두를 유휴공간이라 할 수 있다. 도로의 교통섬, 고가도로의 하부, 건물과 건물사이 자투리공간, 강변 둔치와 유수지 등을 유휴공간의 대표적 예로 들 수 있으며, 유휴공간은 대부분 도시환경에서 불법행동을 유발시키는 공간으로 환경악화의 원인이 된다. 반면에 유휴공간을 시민을 위한 개방된 공간으로 재활용한다면 그 용도가 다양한 유익한 공간이 될 수 있는 가능성도 가진 이중적 성격을 띄고 있다. 서울은 유휴공간을 많이 가지고 있다. 많은 공간이 낭비되고 있는 것이다. 비록 하나 하나의 공간은 작을지 모르나 모두 합친 면적은 상당히 넓을 것이다. 이런 유휴공간을 활용하여 녹지를 확충하고 시민을 위한 공간으로 개선할 경우, 그 효과는 매우 클 것이다. 이를 적극적으로 활용하여 도시공간을 지혜롭게 개선하면, 1) 보다 많은 녹지공간 조성 2) 보다 편안하고 안전한 보행공간 조성 3) 보다 유용한 활용으로 다양한 기능 부여 4) 시민의 여가활동공간 제공을 통한 사회적 교류 증대 5) 쾌적하고 아름다운 도시 이미지 조성 등 보다 유용하고 기능적이며 아름다운, 쾌적하고 즐거운 인간을 위한 공간으로 조성할 수 있다. 그러나 현재 유휴공간에 관한 정확한 인식이나 연구 및 개발은 미비한 점을 보이고 있다. 앞으로도 지속적인 연구와 개발로 좀 더 적극적인 유휴공간 활용을 시도해야 할 것이다.
지난 30여년간 서울은 비약적인 발전을 했다. 산업이나 경제, 문화 등 사회 전반에 걸친 다양한 변화는 서울이라는 도시의 구성에도 많은 변화를 주었다. 특히 경제가 신장됨에 따라 자동차의 수요가 급격히 증가되었고 서울로 몰려드는 많은 사람들을 수용하기 위해 주거공간 또한 급격히 증가되었다. 그러나 도로의 선설이나 확장 그리고 주거공간의 확충은 그 발전에 못 미치는 도시공간 구성 즉, 국가적으로는 계획성 없는 환경정책과 지역적으로는 무질서한 개발사업 그리고 일반 시민들의 무절제한 공간 사용으로 서울에서 생활하는 다양한 이용자들의 편익을 고루 충족시키지 못했다. 도시공간에 대한 다양한 요구를 충족시키기 위하여 여러 가지 대안을 모색하고 최상의 해결책을 마련하는 ’디자인’적인 접근은 거의 이루어지지 않았다. 이러한 도시공간에 대한 체계적이고 계획적이지 못한 개발로 인해 서울에는 차량의 소통에도 쓰이지 않고, 사람의 보행이냐 여러 활동에도 쓰이지 않는 많은 공간이 남아있으며, 본 연구는 이 남아있는 공간을 ’유휴공간’이라 칭한다. 도시공간의 유휴공간은 모든 지역에서 쉽게 발견할 수 있으며, 도시 속에 자리잡고 있는 공간이나 활용되지 않거나, 적합하게 쓰이지 않는 공간 모두를 유휴공간이라 할 수 있다. 도로의 교통섬, 고가도로의 하부, 건물과 건물사이 자투리공간, 강변 둔치와 유수지 등을 유휴공간의 대표적 예로 들 수 있으며, 유휴공간은 대부분 도시환경에서 불법행동을 유발시키는 공간으로 환경악화의 원인이 된다. 반면에 유휴공간을 시민을 위한 개방된 공간으로 재활용한다면 그 용도가 다양한 유익한 공간이 될 수 있는 가능성도 가진 이중적 성격을 띄고 있다. 서울은 유휴공간을 많이 가지고 있다. 많은 공간이 낭비되고 있는 것이다. 비록 하나 하나의 공간은 작을지 모르나 모두 합친 면적은 상당히 넓을 것이다. 이런 유휴공간을 활용하여 녹지를 확충하고 시민을 위한 공간으로 개선할 경우, 그 효과는 매우 클 것이다. 이를 적극적으로 활용하여 도시공간을 지혜롭게 개선하면, 1) 보다 많은 녹지공간 조성 2) 보다 편안하고 안전한 보행공간 조성 3) 보다 유용한 활용으로 다양한 기능 부여 4) 시민의 여가활동공간 제공을 통한 사회적 교류 증대 5) 쾌적하고 아름다운 도시 이미지 조성 등 보다 유용하고 기능적이며 아름다운, 쾌적하고 즐거운 인간을 위한 공간으로 조성할 수 있다. 그러나 현재 유휴공간에 관한 정확한 인식이나 연구 및 개발은 미비한 점을 보이고 있다. 앞으로도 지속적인 연구와 개발로 좀 더 적극적인 유휴공간 활용을 시도해야 할 것이다.
There has been rapid progress for last 30 years in Seoul. The constitution of the city has experienced many changes on account of the many diversities which extend over the society at large, including the areas of industry, economy, and culture. Above all, the demand for cars has greatly increased d...
There has been rapid progress for last 30 years in Seoul. The constitution of the city has experienced many changes on account of the many diversities which extend over the society at large, including the areas of industry, economy, and culture. Above all, the demand for cars has greatly increased due to economic development, and residential spaces have remarkably expanded to accept the large number of people who are storming to Seoul. However, the construction and extension of various roads and the expansion of residential spaces have caused the inefficient constitution of Seoul in such ways as; reckless environmental policies nationally, disordered development ventures locally, and the intemperate use of space individually, which have not fairly satisfied the convenience for many residents living in the city. There have not been enough actions to grope for concerning any alternative plans that might meet the needs of proper city space and to solve various zoning problems through 'design approach'. There are still plenty of spaces remaining which are not being used for cars, people, or other activities in Seoul because of these unsystematic and unplanned developments within the space of the city, and those spaces will be referred to as 'unused and misused space' in this study. Those unused and misused spaces indicate both spaces located in a city and ones not used or used improperly, and which can be easily found in every area. Those spaces are mostly the sources of environmental debasement in a city, inducing illegal acts, and such examples are traffic islands, lower parts of elevated roads, remaining places between buildings, along the edges of a river, and areas with running water. On the other hand, these places have dual characteristics because they have the possibility of becoming beneficial attributes to the city which could have various usages by being able to reuse them openly for citizens. There are plenty of unused and misused spaces in Seoul; many spaces are being wasted. Although each space is limited, the size of the city hen put all together can be considerably large. It would be remarkably effective to expand the city's greens and to build places for citizens by using those spaces. The advantages that can be gained through the reuse of these spaces are as follows; 1) To produce more greens 2) To make more convenient and safer pedestrian sites 3) To add various capacities through more useful practical uses 4) To increase social exchanges through producing leisure places for citizens 5) To make fresh and beautiful images of a city Besides, useful, functional, beautiful, fresh, and enjoyable places for humanity can be produced. However. Seoul has yet to have any type of precise recognition or studies done on the matter, as well as any developments made on those unused and misused spaces. Continuous study and developments should be experimented with in order to rebuild those spaces actively, hereafter.
There has been rapid progress for last 30 years in Seoul. The constitution of the city has experienced many changes on account of the many diversities which extend over the society at large, including the areas of industry, economy, and culture. Above all, the demand for cars has greatly increased due to economic development, and residential spaces have remarkably expanded to accept the large number of people who are storming to Seoul. However, the construction and extension of various roads and the expansion of residential spaces have caused the inefficient constitution of Seoul in such ways as; reckless environmental policies nationally, disordered development ventures locally, and the intemperate use of space individually, which have not fairly satisfied the convenience for many residents living in the city. There have not been enough actions to grope for concerning any alternative plans that might meet the needs of proper city space and to solve various zoning problems through 'design approach'. There are still plenty of spaces remaining which are not being used for cars, people, or other activities in Seoul because of these unsystematic and unplanned developments within the space of the city, and those spaces will be referred to as 'unused and misused space' in this study. Those unused and misused spaces indicate both spaces located in a city and ones not used or used improperly, and which can be easily found in every area. Those spaces are mostly the sources of environmental debasement in a city, inducing illegal acts, and such examples are traffic islands, lower parts of elevated roads, remaining places between buildings, along the edges of a river, and areas with running water. On the other hand, these places have dual characteristics because they have the possibility of becoming beneficial attributes to the city which could have various usages by being able to reuse them openly for citizens. There are plenty of unused and misused spaces in Seoul; many spaces are being wasted. Although each space is limited, the size of the city hen put all together can be considerably large. It would be remarkably effective to expand the city's greens and to build places for citizens by using those spaces. The advantages that can be gained through the reuse of these spaces are as follows; 1) To produce more greens 2) To make more convenient and safer pedestrian sites 3) To add various capacities through more useful practical uses 4) To increase social exchanges through producing leisure places for citizens 5) To make fresh and beautiful images of a city Besides, useful, functional, beautiful, fresh, and enjoyable places for humanity can be produced. However. Seoul has yet to have any type of precise recognition or studies done on the matter, as well as any developments made on those unused and misused spaces. Continuous study and developments should be experimented with in order to rebuild those spaces actively, hereafter.
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