화학실험실은 여러 종류의 실험기구와 시약 등 잠재적으로 위험한 물질을 다루게되기 때문에 경험이 부족하고 미숙한 다수의 학생들이 공동으로 실험을 하다보면 항상 안전 사고의 위험성을 내포하기 마련이다. 따라서 이 연구는 고등학교 학생들이 실험실에서 보다 안전한 실험학습을 통해서 새로운 과학적 경험과 과학에 대한 흥미 및 더 나아가 과학 하는 즐거움을 갖게 하기 위해서 실험실 안전교육에 관해 과학교육현장 실험평가에 참여한 경기도 인문계 고등학교 80...
화학실험실은 여러 종류의 실험기구와 시약 등 잠재적으로 위험한 물질을 다루게되기 때문에 경험이 부족하고 미숙한 다수의 학생들이 공동으로 실험을 하다보면 항상 안전 사고의 위험성을 내포하기 마련이다. 따라서 이 연구는 고등학교 학생들이 실험실에서 보다 안전한 실험학습을 통해서 새로운 과학적 경험과 과학에 대한 흥미 및 더 나아가 과학 하는 즐거움을 갖게 하기 위해서 실험실 안전교육에 관해 과학교육현장 실험평가에 참여한 경기도 인문계 고등학교 80개교 남녀 학생 중 100명을 무작위로 선발하여 설문 조사를 하였다. 화학실험실의 일반적인 주의사항은 대다수의 학생(89%)이 알고 있었다. 그렇지만 실험전에 실험에 관한 사전계획은 부족한 것으로 나타났다. 실험에 대한 사전준비는 안전사고를 예방할 수 있는 중요한 학습으로 교사들의 충분한 지도가 요구된다. 특히 실험실내에서는 보안경 착용에 관한 내용은 31%만이 알고 있었다. 실험기구 사용에 대한 교사들의 꾸준한 지도를 필요로 한다. 한편 실험실의 안전이나 기구의 사용법, 약품 취급법 등 중요한 사항들이 교사로부터 지식의 전달이 잘 되어야 하는데 학생들은 이러한 지식을 도서나 인터넷을 통해 많은 학생들이 정보를 얻는 것으로 나타났다. 이번 연구에서는 실험실 안전에 관한 많은 사항들이 실제로 실험실에서 이루어져야 하는데 약품의 분류나 취급에 대한 교사들 자신의 지식이 부족하기 때문에 실험실을 기피하는 현상도 나타난다고 한다. 실험실의 안전사고는 교사의 과실보다는 대부분 학생들의 부주위로 인한 사고가 많기 때문에 화학실험실의 안전을 위해서 교사들의 지속적이고 체계적인 교육이 이루어져야 한다고 생각한다.
화학실험실은 여러 종류의 실험기구와 시약 등 잠재적으로 위험한 물질을 다루게되기 때문에 경험이 부족하고 미숙한 다수의 학생들이 공동으로 실험을 하다보면 항상 안전 사고의 위험성을 내포하기 마련이다. 따라서 이 연구는 고등학교 학생들이 실험실에서 보다 안전한 실험학습을 통해서 새로운 과학적 경험과 과학에 대한 흥미 및 더 나아가 과학 하는 즐거움을 갖게 하기 위해서 실험실 안전교육에 관해 과학교육현장 실험평가에 참여한 경기도 인문계 고등학교 80개교 남녀 학생 중 100명을 무작위로 선발하여 설문 조사를 하였다. 화학실험실의 일반적인 주의사항은 대다수의 학생(89%)이 알고 있었다. 그렇지만 실험전에 실험에 관한 사전계획은 부족한 것으로 나타났다. 실험에 대한 사전준비는 안전사고를 예방할 수 있는 중요한 학습으로 교사들의 충분한 지도가 요구된다. 특히 실험실내에서는 보안경 착용에 관한 내용은 31%만이 알고 있었다. 실험기구 사용에 대한 교사들의 꾸준한 지도를 필요로 한다. 한편 실험실의 안전이나 기구의 사용법, 약품 취급법 등 중요한 사항들이 교사로부터 지식의 전달이 잘 되어야 하는데 학생들은 이러한 지식을 도서나 인터넷을 통해 많은 학생들이 정보를 얻는 것으로 나타났다. 이번 연구에서는 실험실 안전에 관한 많은 사항들이 실제로 실험실에서 이루어져야 하는데 약품의 분류나 취급에 대한 교사들 자신의 지식이 부족하기 때문에 실험실을 기피하는 현상도 나타난다고 한다. 실험실의 안전사고는 교사의 과실보다는 대부분 학생들의 부주위로 인한 사고가 많기 때문에 화학실험실의 안전을 위해서 교사들의 지속적이고 체계적인 교육이 이루어져야 한다고 생각한다.
Since chemical laboratories have potential dangers involving many kinds of experimental equipments and chemical reagents, there are ever-present safety accident possibilities when a number of inexperienced and unskilled students conduct an experiment together. To help students enjoy science, new sci...
Since chemical laboratories have potential dangers involving many kinds of experimental equipments and chemical reagents, there are ever-present safety accident possibilities when a number of inexperienced and unskilled students conduct an experiment together. To help students enjoy science, new scientific experiences, and interests in a more safe environment, this study is a survey for safety education in chemical laboratories on 100 female and male students selected randomly, who are attending 80 high schools for liberal education. These students volunteered to participate in the evaluation on the field education of science in Kyunggi Province. The survey shows that 89 percent of the respondents know general cautions about experiments, but they appear to lack the understanding of how important prior preparation for experiments is. This result suggests that teachers should instruct students on the importance of thorough preparation before an experiment in laboratories to prevent safety accidents. Surprisingly, polls of students reveals that only 31 percent of respondents recognizes the importance of wearing protective glasses for experiments. Teachers should play an important role in the use of experimental equipment. Furthermore, the survey shows that students have got information for safety tips in labs, a use of experimental equipment, and handling of chemicals by using the internet and books although such knowledge should be taught by teachers in labs. This survey also shows that teachers are prone to avoid the labs, where students actually get to know about the safety tips from teachers, largely because teachers themselves have lacked the knowledge about proper classification and treatment of chemicals. Finally, constant and systematic instruction on safety in the labs should be done in order to prevent potential safety accidents in chemical labs because most of the accidents caused by students are the result of inadequate safety instructions from the teachers.
Since chemical laboratories have potential dangers involving many kinds of experimental equipments and chemical reagents, there are ever-present safety accident possibilities when a number of inexperienced and unskilled students conduct an experiment together. To help students enjoy science, new scientific experiences, and interests in a more safe environment, this study is a survey for safety education in chemical laboratories on 100 female and male students selected randomly, who are attending 80 high schools for liberal education. These students volunteered to participate in the evaluation on the field education of science in Kyunggi Province. The survey shows that 89 percent of the respondents know general cautions about experiments, but they appear to lack the understanding of how important prior preparation for experiments is. This result suggests that teachers should instruct students on the importance of thorough preparation before an experiment in laboratories to prevent safety accidents. Surprisingly, polls of students reveals that only 31 percent of respondents recognizes the importance of wearing protective glasses for experiments. Teachers should play an important role in the use of experimental equipment. Furthermore, the survey shows that students have got information for safety tips in labs, a use of experimental equipment, and handling of chemicals by using the internet and books although such knowledge should be taught by teachers in labs. This survey also shows that teachers are prone to avoid the labs, where students actually get to know about the safety tips from teachers, largely because teachers themselves have lacked the knowledge about proper classification and treatment of chemicals. Finally, constant and systematic instruction on safety in the labs should be done in order to prevent potential safety accidents in chemical labs because most of the accidents caused by students are the result of inadequate safety instructions from the teachers.
주제어
#실험실 안전교육
#실험평가
#안전사고
#보안경착용
#약품 취급법
#safety education in chemical laboratories
#evaluation on the field education
#safety accidents
#wearing protective glasses
#handling of chemicals
학위논문 정보
저자
김대환
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
화학교육학과
지도교수
여철현
발행연도
2003
총페이지
iii, 64p.
키워드
실험실 안전교육,
실험평가,
안전사고,
보안경착용,
약품 취급법,
safety education in chemical laboratories,
evaluation on the field education,
safety accidents,
wearing protective glasses,
handling of chemicals
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.