Richard Strauss (1864∼1949)는 후기 낭만시대 음악의 거장으로 근대 독일을 대표하는 작곡가이며, 표제음악과 극음악에서 뿐 아니라 가곡 분야에서도 근대 독일 음악에 많은 영향을 끼친 인물로서 음악사적 의의가 상당히 크다고 할 수 있다. Strauss의 작품 중에서 관현악 반주를 동반한 가곡, Vier Letzte Lieder는 그의 마지막 작품으로서, 특히 그의 응집된 음악어법을 볼 수 있는 곡이다. 이 곡은 네 개의 곡으로 이루어졌으며, 이 곡의 가사는 Hermann Hesse (1877∼1962)와 Josep...
Richard Strauss (1864∼1949)는 후기 낭만시대 음악의 거장으로 근대 독일을 대표하는 작곡가이며, 표제음악과 극음악에서 뿐 아니라 가곡 분야에서도 근대 독일 음악에 많은 영향을 끼친 인물로서 음악사적 의의가 상당히 크다고 할 수 있다. Strauss의 작품 중에서 관현악 반주를 동반한 가곡, Vier Letzte Lieder는 그의 마지막 작품으로서, 특히 그의 응집된 음악어법을 볼 수 있는 곡이다. 이 곡은 네 개의 곡으로 이루어졌으며, 이 곡의 가사는 Hermann Hesse (1877∼1962)와 Joseph von Eichendorff (1788∼1857)의 시에 의한 것으로 상당히 큰 편성의 관현악을 위한 작품이다. 이 곡에서 보여지는 시의 전체적인 분위기나 상징적인 시어는 반주부분과 선율부분으로 표현되는데 그 표현함에 있어 음악외적 사상을 음악으로 표현하려 하였다. 그리고 현대적인 기법과 낭만적인 기법이 혼용된 모습을 볼 수 있는데 이는 세기의 전환기에서 이 곡을 통해 전통적인 음악양식과 현대적인 기법이 혼용되어 있음을 알 수 있다. 본 논문에서는 Vier Letzte Lieder 분석을 통하여 그의 음악어법을 알아보고자 하였다. 음악분석에 앞서 Strauss의 생애와 동시대 음악적 배경인 후기낭만시대, 그리고 독일 예술 가곡의 흐름을 조망하였고, Strauss의 각 시기마다 나타난 가곡들의 특징에 대해 먼저 알아보았다. 또한 가곡뿐 아니라 그의 여러 장르의 음악도 함께 알아보았다. 이런 이론적인 배경을 바탕으로, Vier Letzte Lieder의 음악적 구조와 형식, 조성 및 화성을 분석한 뒤 시어와 음형의 관계를 알아보았고, 리듬과 다이나믹 및 곡 전체에 보여지는 관현악 반주를 통하여 이 곡을 분석해 보았다. Vier Letzte Lieder는 Strauss의 작품들 중에서 특히 후기낭만시대의 가장 많은 논의의 대상이 되었으며 찬양과 비난을 함께 받은 그의 마지막 작품이다. 이 곡을 분석해봄으로써 그의 다채로운 관현악적 음악어법을 연구함에 그 의의가 있다고 하겠다.
Richard Strauss (1864∼1949)는 후기 낭만시대 음악의 거장으로 근대 독일을 대표하는 작곡가이며, 표제음악과 극음악에서 뿐 아니라 가곡 분야에서도 근대 독일 음악에 많은 영향을 끼친 인물로서 음악사적 의의가 상당히 크다고 할 수 있다. Strauss의 작품 중에서 관현악 반주를 동반한 가곡, Vier Letzte Lieder는 그의 마지막 작품으로서, 특히 그의 응집된 음악어법을 볼 수 있는 곡이다. 이 곡은 네 개의 곡으로 이루어졌으며, 이 곡의 가사는 Hermann Hesse (1877∼1962)와 Joseph von Eichendorff (1788∼1857)의 시에 의한 것으로 상당히 큰 편성의 관현악을 위한 작품이다. 이 곡에서 보여지는 시의 전체적인 분위기나 상징적인 시어는 반주부분과 선율부분으로 표현되는데 그 표현함에 있어 음악외적 사상을 음악으로 표현하려 하였다. 그리고 현대적인 기법과 낭만적인 기법이 혼용된 모습을 볼 수 있는데 이는 세기의 전환기에서 이 곡을 통해 전통적인 음악양식과 현대적인 기법이 혼용되어 있음을 알 수 있다. 본 논문에서는 Vier Letzte Lieder 분석을 통하여 그의 음악어법을 알아보고자 하였다. 음악분석에 앞서 Strauss의 생애와 동시대 음악적 배경인 후기낭만시대, 그리고 독일 예술 가곡의 흐름을 조망하였고, Strauss의 각 시기마다 나타난 가곡들의 특징에 대해 먼저 알아보았다. 또한 가곡뿐 아니라 그의 여러 장르의 음악도 함께 알아보았다. 이런 이론적인 배경을 바탕으로, Vier Letzte Lieder의 음악적 구조와 형식, 조성 및 화성을 분석한 뒤 시어와 음형의 관계를 알아보았고, 리듬과 다이나믹 및 곡 전체에 보여지는 관현악 반주를 통하여 이 곡을 분석해 보았다. Vier Letzte Lieder는 Strauss의 작품들 중에서 특히 후기낭만시대의 가장 많은 논의의 대상이 되었으며 찬양과 비난을 함께 받은 그의 마지막 작품이다. 이 곡을 분석해봄으로써 그의 다채로운 관현악적 음악어법을 연구함에 그 의의가 있다고 하겠다.
Richard Strauss (1864-1949), a master of post-romantic music who is known to represent modern German music, had great influence on German music at the turn of the twentieth century, which covers program music, music drama, and Lieder. There is no doubt that his influence to his followers is so great...
Richard Strauss (1864-1949), a master of post-romantic music who is known to represent modern German music, had great influence on German music at the turn of the twentieth century, which covers program music, music drama, and Lieder. There is no doubt that his influence to his followers is so great that his place in the history of music is undeniable. In Vier Letzte Lieder with orchestral accompaniment, Strauss' last work, one can find a conglomeration of his musical languages he uses. This work is composed of four songs based on poems by Hermann Hesse (1877-1962) and Joseph von Eichendorff (1788-1857), with an accompaniment of large orchestra. The general atmosphere of symbolic poems is created and projected in both the melodic line and the accompaniment, making an effort to express meta-musical ideas in his musical language. It is also noticeable in the work that modern and romantic compositional techniques are intertwined in such a way that the work may well be described as a successful example of mixing tradition with modernity at the turn of the twentieth century. An effort is made in this thesis to show what kind of musical language is being used by Strauss in Vier Letzte Lieder by analyzing it. Prior to analyses Strauss' life, the musical background of the post-romantic period, and the general trend of German Lied as well as characteristics of Strauss' songs in each period of his creative life are looked into. Beside these his music in other genre is also looked into. The German texts are translated into Korean and formal as well as tonal structures are analysed. Dynamics and orchestration in relation with the text are also scrutinized. Vier Letzte Lieder, Strauss' last work, is known to be one of the polemic works of the post-romantic period which received both praise and criticism. The meaning of this analyses of the work lies in the findings of Strauss' musical languages he used in both the vocal and the orchestral working outs together.
Richard Strauss (1864-1949), a master of post-romantic music who is known to represent modern German music, had great influence on German music at the turn of the twentieth century, which covers program music, music drama, and Lieder. There is no doubt that his influence to his followers is so great that his place in the history of music is undeniable. In Vier Letzte Lieder with orchestral accompaniment, Strauss' last work, one can find a conglomeration of his musical languages he uses. This work is composed of four songs based on poems by Hermann Hesse (1877-1962) and Joseph von Eichendorff (1788-1857), with an accompaniment of large orchestra. The general atmosphere of symbolic poems is created and projected in both the melodic line and the accompaniment, making an effort to express meta-musical ideas in his musical language. It is also noticeable in the work that modern and romantic compositional techniques are intertwined in such a way that the work may well be described as a successful example of mixing tradition with modernity at the turn of the twentieth century. An effort is made in this thesis to show what kind of musical language is being used by Strauss in Vier Letzte Lieder by analyzing it. Prior to analyses Strauss' life, the musical background of the post-romantic period, and the general trend of German Lied as well as characteristics of Strauss' songs in each period of his creative life are looked into. Beside these his music in other genre is also looked into. The German texts are translated into Korean and formal as well as tonal structures are analysed. Dynamics and orchestration in relation with the text are also scrutinized. Vier Letzte Lieder, Strauss' last work, is known to be one of the polemic works of the post-romantic period which received both praise and criticism. The meaning of this analyses of the work lies in the findings of Strauss' musical languages he used in both the vocal and the orchestral working outs together.
주제어
#Strauss, Richard 리하르트슈트라우스 마지막 노래 음악어법 Richard Strauss Vier Letzte Lieder musical language
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.