본 연구는 21세기의 세계화, 국제화 무대에서 날로 강조되고 있는 영어 활용 능력의 필요성에 대한 인식과 그러한 시대적 흐름에 부응하지 못하고 있는 학교 영어 교육의 현실을 직시하고, 학생으로부터 외면당하지 않고 학생의 흥미와 동기를 유발할 수 있는 학교 영어 교육의 정상화가 절실하다는 데에서 기인하였다. 학습자 중심의 영어 교육, 의사소통 중심의 영어 교육이 강조되고 있는 현 시점에서 여전히 교사 중심의 문법 번역식 교수법과 문형 반복학습으로 학생들의 흥미를 잃게 하는 현 학교 영어 교육에 문제점이 있다고 사료되었다. 이에 학교 영어 교육의 여러 수혜자중 하나인 중학생들에게 학교 영어 교육에 대한 만족도를 조사하여, 그 결과를 학교 영어 교육 개선 방안의 기초자료로 제공하고자 하였다. 이 연구에서는 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 학교 영어 교사에 대한 중학생의 만족도는 어떤 수준인가? 둘째, 학교 영어 수업에 대한 중학생의 만족도는 어떤 수준인가? 셋째, 학교 영어 교육 환경에 대한 중학생의 만족도는 어떤 수준인가? 넷째, 중학생의 학교 영어 교육에 개선을 위한 요구 사항은 무엇인가? 연구 대상은 서울시 강남, 강북 지역, 인천 광역시, 경기도 일반시, 읍면 소재 중학교 1, 2, 3 학년 학생으로, 총 840개 중학교 중에서 접근 가능한 학교 1개교씩을 각 지역으로부터 선정하여 최종 5개 학교, 830명을 편의 표집하였다. 연구 표본으로 선정된 중학생 830명을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 798명을 최종 연구 대상으로 선정하였다. 연구에 사용된 측정도구는 중학생의 학교 영어 교육에 대한 만족도를 묻는 27개 ...
본 연구는 21세기의 세계화, 국제화 무대에서 날로 강조되고 있는 영어 활용 능력의 필요성에 대한 인식과 그러한 시대적 흐름에 부응하지 못하고 있는 학교 영어 교육의 현실을 직시하고, 학생으로부터 외면당하지 않고 학생의 흥미와 동기를 유발할 수 있는 학교 영어 교육의 정상화가 절실하다는 데에서 기인하였다. 학습자 중심의 영어 교육, 의사소통 중심의 영어 교육이 강조되고 있는 현 시점에서 여전히 교사 중심의 문법 번역식 교수법과 문형 반복학습으로 학생들의 흥미를 잃게 하는 현 학교 영어 교육에 문제점이 있다고 사료되었다. 이에 학교 영어 교육의 여러 수혜자중 하나인 중학생들에게 학교 영어 교육에 대한 만족도를 조사하여, 그 결과를 학교 영어 교육 개선 방안의 기초자료로 제공하고자 하였다. 이 연구에서는 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 학교 영어 교사에 대한 중학생의 만족도는 어떤 수준인가? 둘째, 학교 영어 수업에 대한 중학생의 만족도는 어떤 수준인가? 셋째, 학교 영어 교육 환경에 대한 중학생의 만족도는 어떤 수준인가? 넷째, 중학생의 학교 영어 교육에 개선을 위한 요구 사항은 무엇인가? 연구 대상은 서울시 강남, 강북 지역, 인천 광역시, 경기도 일반시, 읍면 소재 중학교 1, 2, 3 학년 학생으로, 총 840개 중학교 중에서 접근 가능한 학교 1개교씩을 각 지역으로부터 선정하여 최종 5개 학교, 830명을 편의 표집하였다. 연구 표본으로 선정된 중학생 830명을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 798명을 최종 연구 대상으로 선정하였다. 연구에 사용된 측정도구는 중학생의 학교 영어 교육에 대한 만족도를 묻는 27개 리커트 척도 문항과 학교 영어 교육의 개선에 대한 학생 요구 분석을 알아보기 위한 한 개의 선다 문항으로 구성되었다. 응답 결과에 대해서는 우선 학생의 특성을 성별, 학년별, 학교 소재지별, 가정 경제 수준별, 영어 성적별로 파악하고, 각 변인별 통계적 분석을 위해서 빈도 분석(Frequency Analysis), ANOVA, t-test를 사용하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생들은 영어 교사의 발음(3.01), 영어 실력(3.35), 질문 응답에 대한 친절성(3.16), 수업 준비도(3.24)에 대해서는 대체로 만족하고 있으나, 흥미로운 교수법 사용(2.39), 영어권 문화에 대한 숙지 정도(2.91), 다양한 교재 사용(2.43), 영어학습 상담(2.45), 적절한 과제 부여(2.99)에 대해서는 대체로 불만족하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 영어 수업의 질(2.38)과 효과(2.72)에 대해 대체로 불만족하고 있는 것으로 나타났다. 수업의 질을 묻는 문항 중에서 개별지도(2.32), 학생의 수업 참여도(2.39), 학생의 의견 반영(2.26) 등에 대한 만족도가 낮았다. 수업의 효과를 묻는 문항에 대해서는 상급학교 진학과 관련됨(3.29)에 대해 비교적 높은 만족도를 나타낸 반면, 회화실력 향상(2.47), 영어에 대한 자신감이 생김(2.47)에 대해서는 낮은 만족도를 나타내었다. 셋째, 영어 교육 환경에 대한 만족도(2.35)는 비교적 낮게 나타났다. 특히 멀티미디어시설(2.08)과 자료의 비치(2.02)를 묻는 문항에 대해 낮은 만족도를 나타내었다. 넷째, 중학생들은 학교 영어 교육에 대해, 흥미로운 수업 방식(26.3%), 다양한 보조 자료와 교재(21.2%), 멀티미디어 등의 시설 확충(15.1%), 수준별 수업(9.8%)의 순으로 개선을 원하는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 중학생들은 영어 교사의 실력이나 성실성에 대해서는 만족하고 있으나, 수업방법에 대해서는 대체로 불만족하고 있어, 교사들이 다양하고 흥미로운 수업 방법을 계발하여 적용하는 것이 시급하다고 본다. 둘째, 수업의 질과 효과에 대해서 대체로 낮은 만족도를 보이고 있어, 7차 교육과정이 지향하는 학생 중심의 수준별 수업, 개별지도, 회화수업이 현장에서 제대로 이뤄지지 않고 있는 것으로 판단된다. 셋째, 영어 교육 환경에 대해 대체로 낮은 만족도를 나타냈는데, 이는 학교의 멀티미디어 시설, 다양한 수업 보조 자료 등에의 투자가 아직 부족하기 때문으로 판단된다. 넷째, 중학생들은 수업 방식이 개선되기를 가장 바라는 것으로 나타났다. 수업 현장에서는, 6차 교육과정부터 강조되어온 의사소통 중심·회화 중심의 수업보다 고등학교 진학을 위한 기존의 문법 번역식 수업이 이뤄지고 있는 것으로 판단된다. 이 연구를 통해 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 교수법을 연구, 활용하여 수업 효과를 높여야 한다. 교육 당국은 각 사범대학의 영어 교육과 교육과정에 교수법의 비중을 증가토록 독려하고, 교사들로 하여금 다양한 교수법을 배울 수 있는 연수기회를 마련해야 할 것이다. 또한, 영어교육 전문가들로 하여금 다양한 교수법을 현장에 전파하도록 해야 한다. 교사는 현직 연수나 자율 장학을 통해 다양한 교수법을 흡수, 발전시켜 현장에 적용해야 할 것이다. 둘째, 수업의 질을 개선하여 학생들의 영어 능력을 향상시키는 방법이 강구되어야 한다. 영어 수업의 질을 높이기 위해서는 개별 지도와 회화 수업이 가능해야 한다. 형식적으로 이뤄지고 있는 회화 수업, 개별지도가 실질적으로 이뤄질 수 있도록 학생수의 감소가 절실하다. 셋째, 교실 환경의 개선이 이뤄져야한다. 교육 당국은 학교 기자재 선진화에 힘쓰고, 특히 하드웨어뿐만 아니라 다양하고 흥미 있는 영어 교육 콘텐츠를 개발하여 일선학교에 보급하여야 할 것이다. 또한, 교사의 컴퓨터 활용 능력 향상을 위한 연수기회를 제공해야 할 것이다. 넷째, 현장을 충분히 고려한 영어 교육정책이 만들어져야 한다. 영어 교육 전문가와 행정가, 교사들의 충분한 논의를 거쳐 만들어진 실현 가능한 정책이 혼란을 최소화하는 방향으로 일선학교에 적용되어야 할 것이다.
본 연구는 21세기의 세계화, 국제화 무대에서 날로 강조되고 있는 영어 활용 능력의 필요성에 대한 인식과 그러한 시대적 흐름에 부응하지 못하고 있는 학교 영어 교육의 현실을 직시하고, 학생으로부터 외면당하지 않고 학생의 흥미와 동기를 유발할 수 있는 학교 영어 교육의 정상화가 절실하다는 데에서 기인하였다. 학습자 중심의 영어 교육, 의사소통 중심의 영어 교육이 강조되고 있는 현 시점에서 여전히 교사 중심의 문법 번역식 교수법과 문형 반복학습으로 학생들의 흥미를 잃게 하는 현 학교 영어 교육에 문제점이 있다고 사료되었다. 이에 학교 영어 교육의 여러 수혜자중 하나인 중학생들에게 학교 영어 교육에 대한 만족도를 조사하여, 그 결과를 학교 영어 교육 개선 방안의 기초자료로 제공하고자 하였다. 이 연구에서는 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 학교 영어 교사에 대한 중학생의 만족도는 어떤 수준인가? 둘째, 학교 영어 수업에 대한 중학생의 만족도는 어떤 수준인가? 셋째, 학교 영어 교육 환경에 대한 중학생의 만족도는 어떤 수준인가? 넷째, 중학생의 학교 영어 교육에 개선을 위한 요구 사항은 무엇인가? 연구 대상은 서울시 강남, 강북 지역, 인천 광역시, 경기도 일반시, 읍면 소재 중학교 1, 2, 3 학년 학생으로, 총 840개 중학교 중에서 접근 가능한 학교 1개교씩을 각 지역으로부터 선정하여 최종 5개 학교, 830명을 편의 표집하였다. 연구 표본으로 선정된 중학생 830명을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 798명을 최종 연구 대상으로 선정하였다. 연구에 사용된 측정도구는 중학생의 학교 영어 교육에 대한 만족도를 묻는 27개 리커트 척도 문항과 학교 영어 교육의 개선에 대한 학생 요구 분석을 알아보기 위한 한 개의 선다 문항으로 구성되었다. 응답 결과에 대해서는 우선 학생의 특성을 성별, 학년별, 학교 소재지별, 가정 경제 수준별, 영어 성적별로 파악하고, 각 변인별 통계적 분석을 위해서 빈도 분석(Frequency Analysis), ANOVA, t-test를 사용하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생들은 영어 교사의 발음(3.01), 영어 실력(3.35), 질문 응답에 대한 친절성(3.16), 수업 준비도(3.24)에 대해서는 대체로 만족하고 있으나, 흥미로운 교수법 사용(2.39), 영어권 문화에 대한 숙지 정도(2.91), 다양한 교재 사용(2.43), 영어학습 상담(2.45), 적절한 과제 부여(2.99)에 대해서는 대체로 불만족하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 영어 수업의 질(2.38)과 효과(2.72)에 대해 대체로 불만족하고 있는 것으로 나타났다. 수업의 질을 묻는 문항 중에서 개별지도(2.32), 학생의 수업 참여도(2.39), 학생의 의견 반영(2.26) 등에 대한 만족도가 낮았다. 수업의 효과를 묻는 문항에 대해서는 상급학교 진학과 관련됨(3.29)에 대해 비교적 높은 만족도를 나타낸 반면, 회화실력 향상(2.47), 영어에 대한 자신감이 생김(2.47)에 대해서는 낮은 만족도를 나타내었다. 셋째, 영어 교육 환경에 대한 만족도(2.35)는 비교적 낮게 나타났다. 특히 멀티미디어시설(2.08)과 자료의 비치(2.02)를 묻는 문항에 대해 낮은 만족도를 나타내었다. 넷째, 중학생들은 학교 영어 교육에 대해, 흥미로운 수업 방식(26.3%), 다양한 보조 자료와 교재(21.2%), 멀티미디어 등의 시설 확충(15.1%), 수준별 수업(9.8%)의 순으로 개선을 원하는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 중학생들은 영어 교사의 실력이나 성실성에 대해서는 만족하고 있으나, 수업방법에 대해서는 대체로 불만족하고 있어, 교사들이 다양하고 흥미로운 수업 방법을 계발하여 적용하는 것이 시급하다고 본다. 둘째, 수업의 질과 효과에 대해서 대체로 낮은 만족도를 보이고 있어, 7차 교육과정이 지향하는 학생 중심의 수준별 수업, 개별지도, 회화수업이 현장에서 제대로 이뤄지지 않고 있는 것으로 판단된다. 셋째, 영어 교육 환경에 대해 대체로 낮은 만족도를 나타냈는데, 이는 학교의 멀티미디어 시설, 다양한 수업 보조 자료 등에의 투자가 아직 부족하기 때문으로 판단된다. 넷째, 중학생들은 수업 방식이 개선되기를 가장 바라는 것으로 나타났다. 수업 현장에서는, 6차 교육과정부터 강조되어온 의사소통 중심·회화 중심의 수업보다 고등학교 진학을 위한 기존의 문법 번역식 수업이 이뤄지고 있는 것으로 판단된다. 이 연구를 통해 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 교수법을 연구, 활용하여 수업 효과를 높여야 한다. 교육 당국은 각 사범대학의 영어 교육과 교육과정에 교수법의 비중을 증가토록 독려하고, 교사들로 하여금 다양한 교수법을 배울 수 있는 연수기회를 마련해야 할 것이다. 또한, 영어교육 전문가들로 하여금 다양한 교수법을 현장에 전파하도록 해야 한다. 교사는 현직 연수나 자율 장학을 통해 다양한 교수법을 흡수, 발전시켜 현장에 적용해야 할 것이다. 둘째, 수업의 질을 개선하여 학생들의 영어 능력을 향상시키는 방법이 강구되어야 한다. 영어 수업의 질을 높이기 위해서는 개별 지도와 회화 수업이 가능해야 한다. 형식적으로 이뤄지고 있는 회화 수업, 개별지도가 실질적으로 이뤄질 수 있도록 학생수의 감소가 절실하다. 셋째, 교실 환경의 개선이 이뤄져야한다. 교육 당국은 학교 기자재 선진화에 힘쓰고, 특히 하드웨어뿐만 아니라 다양하고 흥미 있는 영어 교육 콘텐츠를 개발하여 일선학교에 보급하여야 할 것이다. 또한, 교사의 컴퓨터 활용 능력 향상을 위한 연수기회를 제공해야 할 것이다. 넷째, 현장을 충분히 고려한 영어 교육정책이 만들어져야 한다. 영어 교육 전문가와 행정가, 교사들의 충분한 논의를 거쳐 만들어진 실현 가능한 정책이 혼란을 최소화하는 방향으로 일선학교에 적용되어야 할 것이다.
This study was originated from the awakening that school English education is not satisfying students' needs while personal English ability is getting more important in the globalized world of 21st century and it was also derived from the necessity that school English Education should be normalized....
This study was originated from the awakening that school English education is not satisfying students' needs while personal English ability is getting more important in the globalized world of 21st century and it was also derived from the necessity that school English Education should be normalized. The problem exists in the fact that the current school English education is still dominated by Grammar Translation Method and tedious pattern drills despite the trend emphasizing Learner Centered Education and Communicative Language Learning. The purpose of this study is to provide education bureaus with the basic data for the reformation ideas of English education through finding out middle schoolers'(the beneficiary of the school education) satisfaction with English education. The subjects of this study are as followings: First, how is the middle schoolers' satisfaction degree on English teachers in school? Second, how is the middle schooler's satisfaction degree on English classes in school? Third, how is the middle schoolers' satisfaction degree on English education environment in school? Fourth, what are the middle schoolers' requests for school English education? For the survey, 798 1st, 2nd and 3rd graders of middle school were finally chosen as a sample. They are chosen out of 830 students from 5 middle schools which are respectively chosen through convenience sampling method from Kangnam, Kangbuk area of Seoul, Inchon, a city in Kyunggi-do, a town in Kyunggi-do. The instrument used for this survey consists of Likert typed 27 questions about satisfaction degree with school English education and multi-choice 1 question about the requests for school English Education. For the result and the sample analysis, Frequency Analysis, ANOVA, t-test were used. The findings made through this survey are as followings: First, middle schoolers are generally not satisfied with school English teachers. They are generally satisfied with teachers' ability and sincerity. However, students are not satisfied with teachers' teaching methods. Second, middle schoolers are generally not satisfied with the quality and the effect of English class in school. Especially, they are not satisfied in the categories of individual teaching, students participation, and reflection of students' opinions on English class. However, they are satisfied with relatedness of English class with high school education. Third, middle schoolers are generally not satisfied with English education environment in school. They showed low satisfaction in the categories such as multimedia equipment and various educational materials. Fourth, middle schoolers want English education improved in the areas of teaching method, various materials, multimedia facility, classes divided by one's level. The conclusion made through this study are as following: First, teachers should study various and effective methods that attract students interest by attending on-job training courses and having autonomous supervision in school. The education bureau should advise English education department to prepare more lectures on teaching methods and should provide teachers with various training courses. Second, There must be an effort to enhance students' English ability by improving the quality of English class. In order to improve the quality of English class, individual teaching and English speaking class should become plausible and students' opinion should be reflected on English class. In order to improve English class, above all, the size of class should be reduced. Third, Classroom environment should be improved. Since language learning and computer were combined, multimedia equipped language lab are more needed. The education bureau should make an effort to install multimedia equipments at school. It should pay attention to not only distributing hardwares but also various and interesting softwares to schools. In addition, teachers should be provided with chances to learn computer skills. Fourth, English education policy should reflect the reality in schools and be made through discussion among English education experts, executives and teachers. The polity should be realizable and be adopted in schools, not having teachers perplexed.
This study was originated from the awakening that school English education is not satisfying students' needs while personal English ability is getting more important in the globalized world of 21st century and it was also derived from the necessity that school English Education should be normalized. The problem exists in the fact that the current school English education is still dominated by Grammar Translation Method and tedious pattern drills despite the trend emphasizing Learner Centered Education and Communicative Language Learning. The purpose of this study is to provide education bureaus with the basic data for the reformation ideas of English education through finding out middle schoolers'(the beneficiary of the school education) satisfaction with English education. The subjects of this study are as followings: First, how is the middle schoolers' satisfaction degree on English teachers in school? Second, how is the middle schooler's satisfaction degree on English classes in school? Third, how is the middle schoolers' satisfaction degree on English education environment in school? Fourth, what are the middle schoolers' requests for school English education? For the survey, 798 1st, 2nd and 3rd graders of middle school were finally chosen as a sample. They are chosen out of 830 students from 5 middle schools which are respectively chosen through convenience sampling method from Kangnam, Kangbuk area of Seoul, Inchon, a city in Kyunggi-do, a town in Kyunggi-do. The instrument used for this survey consists of Likert typed 27 questions about satisfaction degree with school English education and multi-choice 1 question about the requests for school English Education. For the result and the sample analysis, Frequency Analysis, ANOVA, t-test were used. The findings made through this survey are as followings: First, middle schoolers are generally not satisfied with school English teachers. They are generally satisfied with teachers' ability and sincerity. However, students are not satisfied with teachers' teaching methods. Second, middle schoolers are generally not satisfied with the quality and the effect of English class in school. Especially, they are not satisfied in the categories of individual teaching, students participation, and reflection of students' opinions on English class. However, they are satisfied with relatedness of English class with high school education. Third, middle schoolers are generally not satisfied with English education environment in school. They showed low satisfaction in the categories such as multimedia equipment and various educational materials. Fourth, middle schoolers want English education improved in the areas of teaching method, various materials, multimedia facility, classes divided by one's level. The conclusion made through this study are as following: First, teachers should study various and effective methods that attract students interest by attending on-job training courses and having autonomous supervision in school. The education bureau should advise English education department to prepare more lectures on teaching methods and should provide teachers with various training courses. Second, There must be an effort to enhance students' English ability by improving the quality of English class. In order to improve the quality of English class, individual teaching and English speaking class should become plausible and students' opinion should be reflected on English class. In order to improve English class, above all, the size of class should be reduced. Third, Classroom environment should be improved. Since language learning and computer were combined, multimedia equipped language lab are more needed. The education bureau should make an effort to install multimedia equipments at school. It should pay attention to not only distributing hardwares but also various and interesting softwares to schools. In addition, teachers should be provided with chances to learn computer skills. Fourth, English education policy should reflect the reality in schools and be made through discussion among English education experts, executives and teachers. The polity should be realizable and be adopted in schools, not having teachers perplexed.
주제어
#중학교 영어 교육 학생만족도 middle school English education satisfaction
학위논문 정보
저자
이재은
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육행정전공
지도교수
김혜숙
발행연도
2003
총페이지
vii, 78p.
키워드
중학교 영어 교육 학생만족도 middle school English education satisfaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.