우리는 눈을 뜨는 순간 뿐 아니라 눈을 감고 있는 순간에도 색을 느끼고, 색을 보고 그 속에서 살아간다. 그 만큼 색채는 우리의 생활 속 가까이 있다. 또한 색채는 인간에게 심리적, 생리적으로 큰 영향을 미치는 환경요소로서, 특히 청소년기의 정서에 중요한 역할을 하고 있다.
청소년기는 주어진 환경에 따라 신체적 조건, 능력, 정서, 태도와 가치관 등이 결정되는 점을 감안한다면, 교실환경 색채의 영향력은 매우 중요하다. 감수성이 예민한 성장기 청소년의 환경의 경우, 대부분의 시간을 보내고 있는 학교와 실내 교실은 그런 의미에서 학생들에게 직접적으로 많은 영향을 주는 중요한 공간인 것이다. 청소
년기의 생활공간 속 색채는 정서와 시대 상황에 적절한 색을 사용함으로서 심리적 안정과 생활의 풍요로움, 그리고 ...
우리는 눈을 뜨는 순간 뿐 아니라 눈을 감고 있는 순간에도 색을 느끼고, 색을 보고 그 속에서 살아간다. 그 만큼 색채는 우리의 생활 속 가까이 있다. 또한 색채는 인간에게 심리적, 생리적으로 큰 영향을 미치는 환경요소로서, 특히 청소년기의 정서에 중요한 역할을 하고 있다.
청소년기는 주어진 환경에 따라 신체적 조건, 능력, 정서, 태도와 가치관 등이 결정되는 점을 감안한다면, 교실환경 색채의 영향력은 매우 중요하다. 감수성이 예민한 성장기 청소년의 환경의 경우, 대부분의 시간을 보내고 있는 학교와 실내 교실은 그런 의미에서 학생들에게 직접적으로 많은 영향을 주는 중요한 공간인 것이다. 청소
년기의 생활공간 속 색채는 정서와 시대 상황에 적절한 색을 사용함으로서 심리적 안정과 생활의 풍요로움, 그리고 삶의 질을 높이는 결정적 요인이다.
청소년들이 가장 쉽고 가깝게 느껴지는 색채 환경은 학교의 건축물인데, 그 중에서도 실내건축환경의 색채에 가장 많은 영향을 받는다. 학교의 건축물은 다른 시지각 대상들과 마찬가지로 형태, 색채, 질감의 시지각적 요소를 가지며, 건축물의 색채는 상징성, 주목성과 같은 색채의 기능적 특성을 기본으로 환경색채로서 공공생활의 안전 및 심리적 안정과 관련된 물리적, 심리적 지표가 되며, 원활한 커뮤니케이션을 위한 상징성과 공익적 차원의 사회성을 내포하고 있다.
즉, 학교 실내건축의 색채는 그 공간의 성격을 표출하는 중요한 요소로서 청소년들의 생활공간의 중요한 요소라고 할 수 있을 것이다.
그러나 우리의 현실은 이 중요한 환경 색채를 제대로 활용하지 못하는 실정이다. 현재의 중등학교의 실내건측환경 색채는 교육적인 측면을 고려한 색채환경 구성이 아니라, 책임자의 기호, 경제적인 편의성 등을 중요시하는
색채환경이 되고있어 획일적이고 경직된 학교 환경을 만들고 있다.
따라서 본 연구는 현 중등학교의 색채환경의 문제점을 밝히고, 학교의 주 사용자인 청소년기의 학생들의 올바른 인성 발달과 정서함양에 기여할 수 있는 학교실내환경 색채를 제안하는데 목적이 있다.
학교환경에서의 색채계획은 효과적인 교육환경을 조성하기 위한 적극적이고 가장 소중한 도구로 활용되어야 하기 때문이다.
우리는 눈을 뜨는 순간 뿐 아니라 눈을 감고 있는 순간에도 색을 느끼고, 색을 보고 그 속에서 살아간다. 그 만큼 색채는 우리의 생활 속 가까이 있다. 또한 색채는 인간에게 심리적, 생리적으로 큰 영향을 미치는 환경요소로서, 특히 청소년기의 정서에 중요한 역할을 하고 있다.
청소년기는 주어진 환경에 따라 신체적 조건, 능력, 정서, 태도와 가치관 등이 결정되는 점을 감안한다면, 교실환경 색채의 영향력은 매우 중요하다. 감수성이 예민한 성장기 청소년의 환경의 경우, 대부분의 시간을 보내고 있는 학교와 실내 교실은 그런 의미에서 학생들에게 직접적으로 많은 영향을 주는 중요한 공간인 것이다. 청소
년기의 생활공간 속 색채는 정서와 시대 상황에 적절한 색을 사용함으로서 심리적 안정과 생활의 풍요로움, 그리고 삶의 질을 높이는 결정적 요인이다.
청소년들이 가장 쉽고 가깝게 느껴지는 색채 환경은 학교의 건축물인데, 그 중에서도 실내건축환경의 색채에 가장 많은 영향을 받는다. 학교의 건축물은 다른 시지각 대상들과 마찬가지로 형태, 색채, 질감의 시지각적 요소를 가지며, 건축물의 색채는 상징성, 주목성과 같은 색채의 기능적 특성을 기본으로 환경색채로서 공공생활의 안전 및 심리적 안정과 관련된 물리적, 심리적 지표가 되며, 원활한 커뮤니케이션을 위한 상징성과 공익적 차원의 사회성을 내포하고 있다.
즉, 학교 실내건축의 색채는 그 공간의 성격을 표출하는 중요한 요소로서 청소년들의 생활공간의 중요한 요소라고 할 수 있을 것이다.
그러나 우리의 현실은 이 중요한 환경 색채를 제대로 활용하지 못하는 실정이다. 현재의 중등학교의 실내건측환경 색채는 교육적인 측면을 고려한 색채환경 구성이 아니라, 책임자의 기호, 경제적인 편의성 등을 중요시하는
색채환경이 되고있어 획일적이고 경직된 학교 환경을 만들고 있다.
따라서 본 연구는 현 중등학교의 색채환경의 문제점을 밝히고, 학교의 주 사용자인 청소년기의 학생들의 올바른 인성 발달과 정서함양에 기여할 수 있는 학교실내환경 색채를 제안하는데 목적이 있다.
학교환경에서의 색채계획은 효과적인 교육환경을 조성하기 위한 적극적이고 가장 소중한 도구로 활용되어야 하기 때문이다.
We know only the moment when it floats the eye even in the moment when it winds the eye to feel a color, it lives a color from that inside of report and it goes. Our life insides nearly there is that as color. Also the color in the human being psychological, big effect as the environment element whi...
We know only the moment when it floats the eye even in the moment when it winds the eye to feel a color, it lives a color from that inside of report and it goes. Our life insides nearly there is that as color. Also the color in the human being psychological, big effect as the environment element which goes mad, specially is important in emotion of the young people flag role with the menstruation.
The young people it crawls to give, it follows in position environment and the body condition, ability, emotion, attitude and the sense of value back are decided when the point where it considers, the influence of classroom environment color very is important. The school which sends the hour of case and most of environment of the growth period young people where the sensibility is acute and the interior classroom from like that meaning are to be a space where it is important gives a directly many effect in the students. The life space inside color of the young people flag uses the color which is appropriate in emotion and times situation as is the decisive VIP who raises the quality of the wind important position bud and life of psychological stability and life. The young people most are easy and the color environment which they come to feel nearly most in color of the interior construction environment the place where it is a building of the school, it receives the effect where even from in the that is many. The building of the school is different, it has the sour each enemy element of form, color and material feeling with the sour each object and sameness, color of the building symbol characteristic and attention result function quality of same color as environment color becomes the physical and psychological index which relates with the immediacy and a psychological stability of communal life in basic, it contains the social characteristic of the symbol result common good dimension for the communication which is smooth. Namely, color of school interior construction character of that space ticket shipping as the element which is important as the element which the life space of the young people is important will be the possibility of doing.
But well it does not apply the environment color where our actuality is important it is the actual condition. The interior construction environment color of the secondary school of present time the color environment composition which considers the education side it knows, to be becoming the color environment which considers seriously the sign and the economic bias characteristic back of the responsible person, uniform and it is making the school environment which stiffens. The research which it sees consequently it reveals the problem point of color environment of the present secondary school, there is a place objective which proposes the school interior environment color the students of the young people flag which is a week user of the school it will be able to contribute in right tenacity advancement and emotional cultivation.
The color plan from school environment creates an effective education environment with the tool which and most valuable for is positive to be applied, it is because of description below.
We know only the moment when it floats the eye even in the moment when it winds the eye to feel a color, it lives a color from that inside of report and it goes. Our life insides nearly there is that as color. Also the color in the human being psychological, big effect as the environment element which goes mad, specially is important in emotion of the young people flag role with the menstruation.
The young people it crawls to give, it follows in position environment and the body condition, ability, emotion, attitude and the sense of value back are decided when the point where it considers, the influence of classroom environment color very is important. The school which sends the hour of case and most of environment of the growth period young people where the sensibility is acute and the interior classroom from like that meaning are to be a space where it is important gives a directly many effect in the students. The life space inside color of the young people flag uses the color which is appropriate in emotion and times situation as is the decisive VIP who raises the quality of the wind important position bud and life of psychological stability and life. The young people most are easy and the color environment which they come to feel nearly most in color of the interior construction environment the place where it is a building of the school, it receives the effect where even from in the that is many. The building of the school is different, it has the sour each enemy element of form, color and material feeling with the sour each object and sameness, color of the building symbol characteristic and attention result function quality of same color as environment color becomes the physical and psychological index which relates with the immediacy and a psychological stability of communal life in basic, it contains the social characteristic of the symbol result common good dimension for the communication which is smooth. Namely, color of school interior construction character of that space ticket shipping as the element which is important as the element which the life space of the young people is important will be the possibility of doing.
But well it does not apply the environment color where our actuality is important it is the actual condition. The interior construction environment color of the secondary school of present time the color environment composition which considers the education side it knows, to be becoming the color environment which considers seriously the sign and the economic bias characteristic back of the responsible person, uniform and it is making the school environment which stiffens. The research which it sees consequently it reveals the problem point of color environment of the present secondary school, there is a place objective which proposes the school interior environment color the students of the young people flag which is a week user of the school it will be able to contribute in right tenacity advancement and emotional cultivation.
The color plan from school environment creates an effective education environment with the tool which and most valuable for is positive to be applied, it is because of description below.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.